Reklama

Reklama

Star Wars: Poslední z Jediů

  • Česko Star Wars: Epizoda VIII - Poslední z Jediů (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Ve filmu Star Wars: Poslední z Jediů od studia Lucasfilm pokračuje sága rodu Skywalkerů. Postavy předchozího filmu Star Wars: Síla se probouzí spolu s legendárními hrdiny galaxie prožívají strhující dobrodružství, během kterých odhalí prastará tajemství Síly a šokující události z minulosti. (Falcon)

Videa (18)

Trailer 2

Recenze (1 662)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

No konečně. Dobré ráno, Sílo.. Po patnácti letech zase rozlepila oči a stojí za tím alarm clock Riana Johnsona. Ten Abramsův byl sice plný úcty, nostalgie a fanboyství, ovšem to nejdůležitější kolečko do strojku nebyl J.J. schopen dodat. Nevím, jestli to byl přímo Hamill a linie o relativitě Síly, obratnější práce s emocemi, některé ikonické momenty či Williamsem laskané podvědomí, ale The Last Jedi zatím ze všech nových bratříčků nejistěji sáhlo po Lucasově drahokamy vykládaném žezlu. Za schopnost probudit spícího obra jsem byl ochoten tolerovat 130letého Edu Harrise, mladýho Sola (hromadné znečištění spodků z výkonu Drivera jde zcela mimo mě) i celou linii Finna a jeho asijské údržbářky (jaká škoda, že nevyšlo i druhé taranování) a ač „štkavý konzervativec 30+“, odcházel jsem z kina se spokojeným úsměvem na rtech. The greatest teacher, failure is. Máš to teď ve svých rukou, Abramsi. Nepokaz to.. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

No jéje, brečela jsem v průběhu filmu sedmkrát, a poprvé ještě u plazícího se textu, protože naposledy jsem byla na nějakých Star Wars v kině v roce 2005 a všichni víme, jak to tehdá dopadlo, no a teď mě ty jásavé fanfáry nějak sentimentálně sebraly. Poslední z Jediů rozhodně není bez chyb, ale řekla bych, že s tím, co Rian Johnson zdědil po svém předchůdci (hlavně Rey a Finn, ty postavy si mě ani teď nedokázaly získat, a taky i proto, že jejich herečtí představitelé jsou zcela marní), tak že s tím tedy Rian udělal to nejlepší, co mohl. Z mého úhlu pohledu je největším zločinem filmu to, že v sobě má až moc "obsahu" a není tak dost času ukázat některé věci pořádně. Vlastně to na mě tou nahuštěností trochu působilo, jako by události Impéria vracejícího úder a Návratu Jediho byly vměstnány do jednoho filmu. Ale jenom tou přemírou děje, ne jako když byla Síla se probouzí Nová naděje přes kopírák. Ach, kdyby se tak prostě tady jenom věnovali budování vztahů a vesmírnému skypování a ty střílečky si nechali někdy na potom. Nechci moc spoilerovat a tak nebudu vyjmenovávat mé oblíbené věci, ale Snokovi červení ninjové, panečku, ti byli skvělí. --- Po druhém shlédnutí (skoro po roce od prvního, protože jsem se bála, co na to řeknu s odstupem) říkám, že Rian asi neumí pracovat s Williamsovou hudbou a nebo že Williams už jede na tak repetitivní vlně, že se s tím nedá nic moc udělat, protože mě úplně neskutečně rušilo její použití. Velmi podivné dávkování a těžce pokažená míra intenzity skoro v každé zásadní scéně, jako příklad uvedu dvojici, kde mě to rušilo úplně nejvíc - když jde Luke dojit modré mléko z těch mořských krav a potom si loví rybu, tak je obojí podkresleno velmi epickým a hrdinsky znějícím motivem, ačkoliv jsou to obě dost wtf scény, které plynutí filmu jenom narušují a dle mého ve filmu neměly vůbec být, natož aby nás hudba během nich takto emocionálně natahovala, a jako doplněk k tomuhle mě zmátla sekvence po zničení můstku vlajkové lodě rebelů, kdy se Leia probudí a navrátí zpátky na loď. Tahle scéna je podle mě naopak velmi důležitá a je to jedna z těch, u kterých jsem brečela pod tíhou toho, co znamenají, ale kromě toho, že mi přijde trochu nedostatečně nasnímaná (velký detail na natahující se ruku a otevírající se oči je super, ale chtěla bych ještě víc takových záběrů i v porovnání s vesmírem a zkázou kolem, aby vynikla unikátnost toho, čemu je divák svědkem a čím si postava prochází), mi hlavně připadala podivně ozvučená a hudebně podkreslená. Chvíli předtím Rian skvěle používá ticho a vyšumění všeho nepodstatného hluku do prázdna, když se telepaticky oťukávají matka se synem, ale té scéně po výbuchu je dodán pocit nedůležitosti a nepropracovanosti použitím nezajímavého a nevýrazného hudebního motivu spolu s tím, že i kamera už se potom hned soustředí na další postavy a připravuje si další dějové linie, místo aby se věnovala situaci "teď a tady" a dodala právě se stanuvšímu zázraku potřebný rytmus. Nevím, jestli i tohle je součástí toho konceptu, kterým se řídí filmaři, že jakékoliv očekávání je odměněno naprostým opakem, který je mi sympatický a který podporuji (subverze forever), ale pokud ano, tak v případě hudby (složené Johnem Williamsem) to rozhodně nefunguje. Na to by rejža potřeboval inteligentnějšího (oproti srdcařství staré školy), chameleonštějšího a zákeřnějšího skladatele - něco ve stylu hudby, kterou napsala Mica Levi pro Under The Skin, nebo trochu konvenčněji tíživý depres Jóhanna Jóhannssona, budiž mu země lehká. Prostě někdo, kdo doopravdy umí jít proti srsti, a ne někdo, kdo jenom mechanicky přehazuje věci z jedné hromádky na druhou. A nebo, kdyby mu netvor jménem Disney prostě dovolil spolupracovat znovu se svým bratrem skladatelem jako při všech ostatních filmech, protože to jim očividně jde. A to je podle mě ostatně i původce všech těch věcí, které diváci tomuto filmu vyčítají. Za prvé je tedy vidět, že je to strašně uspěchaný projekt a že na to neměli sdostatek času, a za druhé že si korporace najala zajímavého a svojského režiséra, ale vytrhla ho z jeho prostředí a dala mu jenom miniaturní prostor být zajímavý a svojský. Film je tak rozklížený sám uvnitř sebe a už to stačí na pořádné zmatení smyslů, pokusit se ho pak ještě vnímat v kontextu toho, že je to vlastně jedna epizoda v sérii dalších epizod, je potom dost sebevražedná mise. Ale i když jsem si tohle všechno teď pro sebe pojmenovala, tak bych pořád určitě byla raději, kdyby se to vyvíjelo tímhle směrem než bezduchostí a dětinskostí J. J. Abramse. (Ale nejlépe se s odkazem minulosti samozřejmě vyrovnal Gareth Edwards v Rogue One, ten si v rámci frančízou nastavených mantinelů dokázal vyrobit film, který je na první pohled jeho, má hlavu i patu a ještě je to zábava se na něj dívat.) () (méně) (více)

Reklama

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Johnson naplňuje předpoklad, pro který jej u Dineyho najali, a bombarduje ságu ze všech stran, přičemž si nechává nabíjet z bohaté historie i moderních hi-tech udělátek. Hned na začátku v monstrózní akci nastolí svůj řád, kde se odvrátí od Abramsovy rozpustilé geekoviny, aby skoro dvě hodiny nechal hrdiny spíše vykecávat, a šponuje nitky osudovosti na hranici snesitelnosti. A když si postavy dostatečně povodí (Rey je tajemnější a Ben ještě víc emočně nestálejší), vypuknou akční orgie, kvůli kterým má pořád smysl chodit do kina na velké hollywoodské blockbustery. Tohle produkční ošetření je dalece za tím, o čem si mohou mraky jiných franšíz nechat jenom zdát. Už to není prvoplánová pastva pro oko jako posledně, ale Johnson s Yedlinem jsou vizuálně skromnější proto, aby pak sázeli vizuální highlighty přesně tehdy, kdy si to jejich příběh a hlavně hrdinové žádají. Tichá destrukce i rudá sůl jsou vesmírné symfonie obrazu, které naposled přinesl Interstellar. K úplné dokonalosti mi tak vlastně chybí jenom ty původní 3 hodiny stopáže. Fakt jsem měl chvílemi pocit, že tam pár momentů zbytečně klouže mezi prsty. Ale stejně, rozjely se závěrečné titulky a já cítil opravdové fyzické vyčerpání. Fest emoční prožitek, jak z festivalového indie soc-dramatu. PS: V následujících dnech nebude nic zábavnějšího, než číst štkaní konzervativců 30+ nad novou generací hrdinů a stýskáním si nad starými dobrými časy. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Podle me je tohle naprosto zbytecnej dil, uprimne receno, dva dny po skouknuti uz si nepamatuju, o cem ze to bylo. A popravde ani nevim, co tady vlastne komentovat. Jasne, mame tu vesmirny souboje, mame tu nejakej souboj na mece, ale nic, co by tu uz nebylo, navic v souhrnu tu ty akce neni nijak moc, kdybych chtel videt lode dlouze letici ve vesmiru, muzu si pustit Star Trek. A hlavne se vlastne nic moc nevyresi, sice tu je spousta dilcich pribehu, takze prakticky co 20 minut tu je nejaky epicky vyvrcholeni dejovy linie, ale ten hlavni pribeh jde od nikud nikam a na konci jsme vlastne zase na zacatku. Triky jsou samozrejme vymazleny, vizual i hudba ocekavane super a par scen fakt potesi (nebudu spoilerovat) a ve scenari skutecne neni nouze o zvraty, tj. pokud nekdo prijde napr. s nejakym planem, neznamena to, ze ho dotahne do konce nebo se v prubehu neudela jinej plan a podobne, coz potesi, ale ve vysledku vam jsou vlastne potavy i jejich osudy naprosto ukradeny. Z hercu potesi mozna tak Gleeson, to je fakt spravny hovado, sem tam tu je i nejakej ten forek, ale od Star Wars asi cekam neco drobet jinyho, takze za me slabsi 4*. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Konečně nová verze Hvězdných válek, na kterou jsme tolik let čekali. Zatímco Síla se probouzí a Rošťák jedna byly obstojné, ale poměrně zapomenutelné akční filmy, které se v konečném důsledku ani nemusely honosit přízviskem Star Wars, tak Poslední z Jediů jsou Hvězdné války v nejlepším... 150 nabitých minut dějem, řítícím se v neúnavném tempu s příměřenou dávkou nových postav i důstojných odkazů na staré legendy. Epizoda VIII není dokonalá, ani převratná, ale osobně se nemohu zbavit pocitu, že pokud si některé Star Wars budu chtít pustit znova, bude to buď Epizoda III nebo VIII. 8/10 ()

Galerie (115)

Zajímavosti (55)

  • Aj keď sú Mark Hamill (Luke) aj Daisy Ridley (Rey) ľaváci, ich postavy vo filmoch používajú pri súbojoch s mečmi ako dominantnú pravú ruku. (ČSFD)
  • Na plagáte sú všetky postavy umiestnené tak, aby tvorili tvar masky Dartha Vadera. (WalterIK7)
  • Symbolickou roli v této části ságy získaly Hanovy (Harrison Ford) zlaté hrací kostky, které jsou k vidění v kokpitu Millennium Falconu ve flmech Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977) a Star Wars: Síla se probouzí (2015). I když jim nikdy v předchozích filmech nebyla věnována žádná zvláštní pozornost, tak o nich existuje několik zmínek v knihách a dokonce existují i herní a sběratelské karty, kde kostky samostatně figurují. Podle stávajícího kánonu jde o kostky, díky kterým vyhrál Han Solo Millennium Falcon nad Landem Calrissianem v sabaccu (byla to konkrétně varianta hry „Korelianský hrot“). Dlouhé roky se kostky prodávaly jako sběratelský předmět, ovšem jelikož nikdy nebyly vidět ve filmech pořádně, tak na nich byly tečky představující číslice 1 - 6 jako na klasických hracích kostkách. V tomto filmu je však jasně vidět, že na nich jsou mimozemské znaky, což hodnotu dosud prodávaných kostek výrazně snížilo. (Sidarius)

Související novinky

Dvojka Na nože nabírá Davea Bautistu

Dvojka Na nože nabírá Davea Bautistu

11.05.2021

Tak se zdá, že si dvojce herců ze Spectre Daniel Craig a Dave Bautista zopakují svoji spolupráci. Bautista se totiž čerstvě upsal pokračování detektivky Na nože Riana Johnsona od Netflixu. Režisér… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Vrátí se mladý Han Solo?

Vrátí se mladý Han Solo?

20.07.2020

Asi jste zaznamenali, že film Solo: Star Wars Story nebyl moc úspěšný. Půlroční mezera mezi Solem a fanoušky odsuzovaným Posledním z Jediů způsobila, že v létě na nový díl Star Wars prakticky nikdo… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno