Režie:
Jonathan FrakesScénář:
Michael PillerKamera:
Matthew F. LeonettiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Patrick Stewart, Jonathan Frakes, Brent Spiner, LeVar Burton, Michael Dorn, Gates McFadden, Marina Sirtis, F. Murray Abraham, Donna Murphy, Anthony Zerbe (více)Obsahy(1)
Od dob založení Spojené Federace Planet byla základní směrnice zcela jasná - žádná expedice hvězdné flotily se nesmí vměšovat do přirozeného vývoje jiných civilizací, dokud nebudou připraveny na první kontakt - čili dokud neobjeví technologii hypermotoru. Nyní ale Picard dostává rozkazy, které jsou v přímém rozporu s tímto pravidlem. Pokud uposlechne nadřízené, 600 mírumilovných obyvatel planety Ba´ku bude násilně vysídleno ze svých domovů pro údajné dobro miliónů ostatních lidí, kteří pak budou moci využívat účinku Pramene mládí planety Ba´ku. Pokud neuposlechne, riskuje svou loď, svou kariéru i svůj život. Pro Picarda je však volba jasná, postavit se proti celé hvězdné flotile... a vést vzpouru za záchranu Ráje. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (187)
z určité perspektivy jde o ten nejlepší z doposud natočených filmů podle Star Treku. má své víceméně zjevné dílčí nedostatky, ale to na jeho celkovém kouzlu mnoho neubírá. předně chci pochválit Jerryho Goldsmitha za zkomponování nádherné hudby, která v každém okamžiku, kdy zaznívá, velmi přiléhavě doplňuje děj a umocňuje některé citově silné momenty. film postrádá velkolepost mnoha áčkových sci-fi i nejúspěšnějších předchůdců ze startrekové série. atypické je přitom prostředí i námět. Vzpoura se z velké části odehrává v přírodních exteriérech a řeší velmi vyostřené etické dilema, čili ubírá se přesně v tomtéž duchu, který dal vzniknout těm nejlepším televizním epizodám Původního seriálu i Nové generace. nejde vlastně o nic jiného, než o opětovné pokoušení Základní směrnice (Prime Directive), tedy fundamentální filozofické teze Star Treku, která ukládá ctít různorodost kultur a jejich svrchovanost za každou cenu. téma však dosud nikdy nebylo zpracováno s podobným nasazením, odvahou k extrémům, schopností promlouvat a oslovovat. formou přiléhavé alegorie připomene genocidy páchané jak v minulosti při honbě za nerostným bohatstvím a teritoriální expanzi, tak de facto do současných dní na domorodých národech a kulturách třetího světa zde na Zemi. a přesně to je jeho účel; tedy kromě vybudování působivé a ohromující formy, která vznešené postoje nese a dovoluje jim zasahovat a dojímat tolik diváků. Na svou dobu nabízí relativně velké množství nejmodernějších vizuálních a jiných speciálních efektů, což samo o sobě postačuje rozehnat nemístné stížnosti některých dobových kritiků, podle nichž má film blíže televizní obrazovce, nežli stříbrnému plátnu. pokud přeci, pak svým tématem, jak jsem psal výše, a orientací konfliktu na novou mimozemskou civilizaci ve vzdálených hlubinách kosmu, namísto obvyklejší záchrany lidstva a Země před ohrožením nebo věčných bojů s Klingony či Romulany. poučení diváci mohou považovat za velmi troufalý krok fakt, že lidstvo, respektive Spojená federace planet, jíž jsou lidé součástí, ve filmu výjimečně působí jako nepřátelský element a roddenberryovská utopie se tím zprvu zdánlivě rozkládá. od toho má však film své hrdiny, aby situaci napravili a tím vlastně i obnovili ducha Star Treku. jedním z velkých kladů je neobvykle velké množství typického humoru, ačkoliv oproti jiným startrekovým filmům nejsou humorná odlehčení vždy nejlépe zakomponovaná do poetiky filmu. se v žádném případě nesnaží být sci-fi trhákem roku a ani se tak netváří, možná právě proto na mě tak působí. ()
Vzpoura je dobrá seriálová epizoda s lepším rozpočtem. Tam kde se tedy ubralo na zajímavější zápletce, člověk dostane tradiční Roddenberryho ST filozofické pozadí, které se z restartu naprosto vypařilo. A už sehranou posádku, která dohromady působí velmi přirozeně. Triková úroveň se opět i dnes drží sakra vysoko a průlety mlhovinou jsou krásnou podívanou. O exteriérech ani nemluvě. -"Have you ever experienced, a perfect moment in time?" -"A perfect moment?" -"When time seemed to stop and you could almost live, in that moment." -"Seeing my home planet from space, for the first time." ()
Insurrection je film, u kterého kletba očividně stále ještě pokračuje v zaběhlém pořádku a ne že by to tedy slovy Tima Bisleyho byl shit, ale není to ani snímek vyloženě dobrej. Je hodně průměrnej. Totiž, když natáčíte už devátej film ze Star Trekovského universa a ještě k tomu máte za sebou dva veledlouhé a veleúspěšné seriály, narazíte na skutečnost, že se s jinak velmi solidní látkou už zkrátka nedá vymyslet nic moc nového. Takže pokud jde o porušování základní směrnice, bylo na toto téma natočeno několik řadových epizod a všechny byly řádově jinde. V tomhle filmu se OPĚT jeden člověk z federace chová jako kokot a je na Picardovi a jeho bandě, aby zachránili den. Picard ovšem místo toho, aby si dřepnul do kapitánskýho křesla a ve vyhrocený chvíli dramaticky vstal a upravil si uniformu zatahánim za triko, na což se kouká vždycky líp, než když běhá po planetě a jak vyměklá močka zažívá románek se stoletou bábou, dělá přesně druhé zmiňované. Mezitim se parta mimozemšťanů s kůží ze šourku místo ksichtu, ze kterejch se vyklubou *SPOILER A VELKÝ PŘEKVAPENÍ* zrádci vlastní rasy *konec spoileru*, snaží násilně přestěhovat vesnici plnou křováků, který se sice vzdali zbraní a technologie, což je určitě epesní duševní klystýr, nicméně si ani žádný neschovali pro případ nouze někam do úkrytu pod chatrč toho černocha, kterej by určitě v případě napadení zařval první, a tak teď jenom utíkaj a u toho fňukaj. Data má sice pár dojemnejch Pinocchiovskejch rozhovorů s klučinou, ale stále to nevidim jako důvod, proč všechny ty zábavný akce ve vesmíru přesunout na druhou kolej tak mimo, že vlak z ní jede kamsi do Frankenstaatenburgu. Insurrection je typickej důvod, proč Star Treku dřív vždycky slušela víc ta filosofická seriálová rovina. ()
Další příjemné překvapení, s chytrým scénářem a přesně tím filozofickým, ale ne zas příliš, podtextem, jaký mívaly sem tam původní série. Návrat k původní tradici, společně s dobře dávkovaným napětím, osobně jsem byl spokojen, i když ne natolik jako u osmého filmu. "Zkoumáte vesmír. My jsme zjistili, že jediný okamžik v čase může být sám o sobě vesmír. Plný mocných sil. Většina lidí si přítomnost ani neuvědomuje." O tom celý film je. Abychom si dokázali vážit vzácných okamžiků. ()
Ale jo, taková příjemná delší epizoda, pokud jde o myšlenku, scénář a koneckonců i poněkud béčkovou výpravu. Na nejlepší díly Novogenerační série sice nestačí, ale drží se jejich stylu a ducha a to se cení (obzvlášť ve srovnání s odcizenou Nemesis). Star Trek jako celek nicméně postupně ztrácí dech, Nová generace byla skvělým vyvrcholením Rodenberryho vize a po ní už následovaly série sice výpravnější, ale co do nápadu, vtipu, lehkosti a myšlenky zoufale sterilní. Řada filmových zpracování, grandiózně uvedená prvním dílem, má také zřetelně sestupnou tendenci, kterou uprostřed sice vysoko zvedá První kontakt, ale pak už křivka nezadržitelně padá do tmy a zapomnění. Insurrection je posledním důstojným rozloučením s tímto fenoménem, na kterém vyrostly minimálně dvě generace. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (18)
- Natáčelo se od 31. března do 2. července 1998 v Kalifornii. (Varan)
- Po "temném" filmu Star Trek VIII: První kontakt (1996) chtěli producenti přijít s něčím trochu odlehčenějším, co by více odpovídalo původní Roddenberryho vizi. Bylo vymyšleno několik různých zápletek, přijat byl však až čtvrtý draft scénáře, který významně ovlivnil producent Steven Behr. (mirliflore)
- Téměř polovina filmu byla točena v exteriérech, což je nejvíce ze všech Star Trek filmů. Točilo se dokonce i v nadmořské výšce 3 000 m n.m. (mirliflore)
Reklama