Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Jude Law, Nicole Kidman, Renée Zellweger, Eileen Atkins, Brendan Gleeson, Philip Seymour Hoffman, Natalie Portman, Giovanni Ribisi, Donald Sutherland (více)Obsahy(1)
Ada Monroevá se se svým otcem přestěhovala z města do obce Cold Mountain, kde se okamžitě zamilovala do muže jménem Inman, který se zase okamžitě zamiloval do ní. Dvojice spolu zažila pár pěkných momentů, ale oba byli velmi zdrženliví, a než mohl jejich vztah přerůst do další fáze, přišla občanská válka. Inman narukoval do jižanské armády. Dvojice si před Inmanovým odjezdem dala polibek a slíbili si, že na sebe počkají. Inman bojoval ve válce statečně a díky němu a mužům z Cold Mountain vyhráli mnoho bitev. Jednoho dne se je seveřané pokusili vyhodit do vzduchu, ale nakonec dostali sami sebe do pasti. V té bitvě zemřelo hodně mužů, ale seveřané byli poraženi. Inman a jeho muži dostali za úkol v noci postřílet přeživší nepřátelé, ale akce se nepovedla a Inman byl vážně postřelen. Inman byl převezen do nemocnice, kam se mu po delší době dostal do ruky dopis od Ady. Ada si mezitím prošla peklem. Válka převrátila její život vzhůru nohama. Otcovo zdraví se horšilo, museli propustit všechny otroky a farma nebyla udržována. Jednoho dne otec Ady zemřel a ona byla odkázána na milodary místních. Adě nejvíc pomáhala Sally, jejíž synové odešli taky do války. Ada byla zoufalá, a proto Inmanovi napsala, aby za ní okamžitě vyrazil. Inman ten dopis dostal v nemocnici a hned, jak mohl, tak z nemocnice utekl. Tehdy už bylo jasné, že jižanská armáda prohraje, ale i tak byli zběhové zabíjeni. Inman měl před sebou velmi dlouhou cestu. Nejprve se seznámil s reverendem Veaseym, kterého přistihl, když chtěl utopit černošku, se kterou čekal parchanta. Inman ho zastavil, ženu zachránil a reverenda přivázal ke stromu, aby se každý o jeho činu dozvěděl. Později se tito dva opět setkali, reverend byl z města vyhnán a nyní je na útěku před domobranou. Dvojice byla na cestě spolu, dlouho si pomáhali a pak jednoho dne narazili na muže, kterému umřel býk v potoce a on ho nyní musí dostat z vody, protože ji zdechlina znečišťuje. Muž se dvojici odvděčil dobrým jídlem a pitím, a když byli oba opilí, přivedl muž domobranu a dvojice byla zatčena. Před smrtí zachránila Inamana skupina seveřanů, na kterou narazili. Vojáci všechny postříleli a Inman hrál taky mrtvého. Inman se pokusil od mrtvých kolegů osvobodit, ale neměl dost sil, nakonec mu pomohla jedna stařenka. Tato stařenka odvedla Inmana k sobě domů, kde mu dala najíst a vyléčila ho. Po nějaké době se vydal Inman opět na cestu, až jednoho dne narazil na dům patřící jedné vdově s miminkem. Sara nabídla Inmanovi jídlo, přístřeší a oblečení. Jeho blízkost v ní vyvolávala vzpomínky na jejího mrtvého muže. Dvojice spolu nic neměla. Ráno je překvapila trojice seveřanských vojáků, ale Inman je zlikvidoval, a tím Saře zachránil život. Pak už se vydal na cestu domů, která byla ještě dlouhá... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (606)
Putování hlavního hrdiny má konkrétní i symbolický význam. Důležité jsou city, touha a vášeň a mně vůbec nevadilo, že nevidím bitvy a válku. I bez bojování bylo válčení vystihnuto přesně. Tvrdě. Nečekal jsem, jak to dopadne a všechny ty krásné obrázky na mě strašně silně zapůsobily. ANI SRDCE SE NEUZDRAVÍ. MŮŽEME JEN POZNAT MINULOST A POUČIT SE Z NÍ... ()
Putovanie postavy Juda Lawa je ovešané príliš do seba zahľadenými udalosťami (načo tie cameá?) a čakanie postavy Nicole Kidman je odľahčené prehnane excentrickou komičkou Renée Zellweger. Dve hlavné línie tak plynú paralelne vedľa seba bez nutnosti prepojenia. Potrebovala vôbec Nicole od príchodu Renée chlapa v domácnosti? Byť autorom filmu, dám Renée na zadok, aby nesťahovala všetku pozornosť na seba. Vystrihať z filmu 40 minút s ňou a zlepiť ich do príjemnej krátkometrážnej komédie. Ale i tak dávam úctyhodné 4*. Pretože herci sú výborní, zopár momentov veľmi silných a formálna stránka filmu dokonalá. Každý záber, všetka výprava aj na tých najmenej dôležitých miestach je vypiplaná do posledného detailu a krásne zladená s prešlapujúcim rozprávaním. ()
Feministické filmy z přelomu století představují výrazné oživení dosavadního vnímání velkých dějinných událostí. Válka Severu proti Jihu, konflikt Unie a Konfederace, tato druhá americká revoluce krvavostí svého průběhu i krajní bezohledností sváděných bojů musela být dotvořena zhruba dvacetiletým obdobím tzv. rekonstrukce, bez níž by obnova mírového života v USA nebyla vůbec představitelnou. Válčení mužů burcovalo sílu a vůli žen v zázemí. Mateřský motiv, vůdčí myšlenka pozoruhodného díla, je scelujícím, ale i syžet prorůstajícím a integrujícím prvkem. Je v něm i vášeň lásky, i propojenost dvou individuálně strádajících, ale ve svém propojení až ořekvapivě silných žen. Romantický kolorit, další výrazný rys kompozice Minghellova díla, umocňuje krajinně i v detailech silná kamera a strhující výkony obou protagonistek - Kidmanové a Zellwegerové. Silná a přesvědčující je i kresba prostředí amerického maloměsta třetí čtvrtiny 19. století. Feministický pohled - pro někoho snad až překvapivě - neobohacuje "jen" muže, ale určitě paralelně bystří a rozvíjí i vlastní ženskou sebereflexi. A to i v případě díla, které vysoce přesahuje kvalitativní hladinu danou působením perifernějších subžánrů světové kinematografie hraného filmu. ()
Tak ano, je to hezky barevně natočený, se smyslem pro detail, kompozici a podobný plky. Jenže třeba na Návrat Sommersbyho, kterej je ze stejnýho období, to prostě nemá. Je to příliš jednoduchý a vlastně na tu délku o ničem, postavy jsou nepřesvědčivý a příběh mě taky nijak nezaujal. V Sommersbym o něco jde, ale tady? Svým způsobem mi to připomínalo knížku od Durycha Bloudění a jen jsem si na konci říkal, jestli taky nastane počínání potomka na smrtelným loži. No, skoro. Co se týká obsazení, miluju, když každý herec je nejmíň o deset, ale spíše patnáct, let starší než jeho filmová postava. Ad Kidmanka, její zamilovaná naivka je jednou z nejnepřesvědčivějších zamilovaných naivek, jaký jsem viděl. Ad Zellweger, přišla mi až příliš rozšafná a vlastně až parodující zemitost nějaké odvázané vesničanky. Ad Law, kromě toho srdcebolnýho konce to byla jediná světlá postava celýho filmu. Ad všichni ostatní, šeď mlhy je příliš jasná ve srovnání s jejich unifikovanými obytnými buňkami. Konec filmu jen nasadil korunu a přičtu-li opravdu pitomé dialogy, tak tu máme opět jednoho adepta na nejlepší film roku Akademie. A pak že je western mrtvej... ()
Počas dlhých nocí sa rozprávajú, medzi tými čo nespia, príbehy. Po čase rozprávačov nahradilo divadlo, neskôr knihy a filmy. Prvenstvo v rozprávaní pútavých filmových dobrodružstiev získala, nech si o tamojšom kino-priemysle myslí a vypráva kto chce, čo len chce, Amerika. Pretože príbeh vzniku tohto unikátneho štátu je pre príbehy ako stvorený, pretože jednoducho tak to je. Medzi talentovaných rozprávačov patrí aj režisér filmu, napriek všetkým výhradám, ktoré tu kritici filmu v komentároch spomínajú. Pretože prioritným je pre mňa pocit po skončení filmu a ten, napriek nadpriemernej dĺžke nebol taký, aby som filmu udelil menej ako 80%. ()
Reklama