Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Nicolas HayerHudba:
Paul MisrakiHrají:
Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Michel Piccoli, Philippe Nahon, Marcel Cuvelier, Jean Desailly, Fabienne Dali, Monique Hennessy, Volker Schlöndorff (více)Obsahy(1)
Maurice je protřelý kriminálník. Po propuštění z vězení nelení, spáchá vraždu, uloupí klenoty a poté se setkává s přítelem Silienem, kterého podezírá z udavačství.
Melvillův snímek je především dalším výletem do prostředí francouzské galerky. Po obrazové stránce se v Práskači setkává Melvillova láska k noiru a americkým gangsterkám s experimentální hravostí francouzské nové vlny - hra s černobílým obrazem, stíny, světlem a silnou stylizací.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (61)
Vynikající noir, jemuž vládne cynický Belmondův hrdina Silien, který se rozhodně nedá považovat za nějakého sympaťáka a lamače ženských srdcí. Těm koneckonců láme spíš čelisti. Gangsterka, v níž gangsteři nejsou idealizovaní mluvkové ze Sicílie ani ranaři za velikou louží, ale takoví chybující, mnohdy i "lidsky bezpáteřní" hajzlíci. Deštivě osudový konec celkově velmi dobrý dojem zvedá na další pětku pro mistra Melvilla. ()
Jean-Pierre Melville je udajne jeden z najdolezitejsich tvorcov francuzskeho filmu, no ale potom to aj tak s Cinema Francaise vyzera. Okrem dobrych gangsteriek /Le Clan Sicilien/ a par drsnych filmov s panom Belmondom sa tam maloco dobre urodilo, a hnoja /Loni v Marienbadu, Hiroshima -mon Amour/ je v Cinema Francaise tiez pozehnane. Tento noir je priemer najpriemerovatejsi. Namet je nudny, nestrhne, film nema tempo a ani poriadne herecke vykony + casto poznat lacne televizne kulisy, teda najme, ked sa film odohrava v interieroch. Raz darmo, Treti Muz z roku 1949 je pre mna najlepsi europsky noir, a ked chcem fuckt najlepsie noiry, ci chcem, ci nie, musim pozerat US tvorbu, tam sa totiz tocili najlepsie noir filmy. Jo, a viem aj o tom, ze k Melvillovi a jeho tvorbe sa hrdo hlasi Quentin Tarantino. 50 % ()
Říkal jsem si jaká škoda, že Melvilla chytnul námět a nejdřív si nepřečetl scénář. Nebo ho nepřečetl pořádně, nebo mu ho někdo špatně četl, nebo četl úplně jiný scénář. Tolik prapodivných jednání a šílených zvratů. Ale on ho i napsal :) Jinak vizuelně tradiční režisérův nadstandard a herecká radost, včetně mladého Bébela. Jen ten scénář .. ()
Velice zajímavě poskládaný příběh kriminálních živlů, jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet, k tomu já sedla na ten připravený lep s práskačem.. Ovšem pánové Serge Reggiani a Jean-Paul Belmondo to rozehráli fantasticky, oba výborní.. Snímek je moc pěkně natočený a má úžasně potemnělou atmosféru, u mě spokojenost.. ()
Od Melvilla jsem viděl zatim jenom Osudový kruh a ten film se mi líbil hodně. Tim pádem jsem měl od Práskače velký očekávání. Bohužel se moje očekávání nenaplnilo. V tom filmu se skoro celou dobu akorát kecá a kecá a kecá. Mezi tim kecánim se sice najde i pár zajímavějších okamžiků, ale v podstatě akorát sledujete, jak někdo mele pantem. Zajímavý je vidět Belmonda v záporný roli. ()
Galerie (48)
Photo © 47. MFF Karlovy Vary
Zajímavosti (1)
- Jean-Pierre Melville v tomto diele adaptoval klasický hollywoodský štýl svojich obľúbencov (John Huston, Billy Wilder) a obohatil ho o existenciálny rozmer, o akúsi reflexiu európskej senzibility. (Biopler)
Reklama