Reklama

Reklama

Vetřelec: Covenant

  • USA Alien: Covenant (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo. (Cinemart)

(více)

Videa (16)

Trailer 2

Recenze (1 631)

Matty 

všechny recenze uživatele

Konečně někdo pochopil, v jaké roli chtějí diváci vidět Jamese Franca. Bohužel jde o jediný moment, kdy si film dovolí být stručný. Covenant je podobně jako Prometheus rozpolcený mezi snahou poskytnout skrze návrat k hororovým kořenům prvního Vetřelce (k němuž je odkazováno okatými narážkami) prvotřídní fan service a ambicí být epickým (s úchvatnými záběry jako z Fordových westernů) a hlubokomyslným sci-fi v duchu Stanleyho Kubricka (k němuž má nejblíže minimalistický prolog). Naplnění schématu tuctového osmdesátkového (tzn. před Vřískotem) slasheru, s postavami dělajícími ty nejzákladnější chyby (lezou a koukají tam, kam by neměly, často po jednom, ne ve skupině, mají spolu sex), je tak zdržováno disputacemi o náhodě, osudu a stvoření (roli zde hraje Matka i různí otcové), které jsou rozpracované stejně málo jako kolonizační linie. Nový Vetřelec je paradoxně dobrý film až do momentu, než se v něm nějaký vetřelec objeví. Do přistání na cizí planetě funguje poměrně dobře, neboť se nabízí řada možností, jakým směrem by vyprávění mohlo pokračovat a dlouho není jisté, jaký si tvůrci vyberou. Slibně je například rozehrán konflikt mezi vírou a vědou, mezi kapitánem a Danielsovou (nosící na krku namísto křížku šroub, který jí později přijde vhod), namísto něhož ve druhé polovině sledujeme androida hrajícího na flétnu a recitujícího Shelleyho, což je sice zásluhou Fassbendera fascinující, ale jde o trochu jiné téma a trochu jiný film. Scott je umělými bytostmi a vetřelci najednou fascinován mnohem víc než lidmi, s nimiž jsme strávili skoro hodinu filmu (spárování postav ale emocionálnímu zapojení diváka moc nepomáhá, protože dlouho není pořádně jasné, kdo spí s kým), a všechny složité otázky existence začíná řešit ukousáváním rukou a utrháváním hlav. Z chytře se tvářícího filmu se stává hloupé (ale zábavné) akčně hororové béčko s pěkně nechutnými gore efekty, které mi nebylo zcela lhostejné zejména díky sympatické Katherine Waterston (jakkoli jedinou propracovanější postavou zůstává android). Nový Vetřelec je sice neotřele vystavěn, skvěle vypadá a nabízí jednu velmi dobře vygradovanou akční scénu (se sekyrou), ale ve většině ohledů působí polovičatě, jako kdyby nebyl čas a prostor rozvést mnohé nápady (neorganicky včleněný flashback, který by šlo nahradit dialogem, považuji nejen za příklad ohromné scenáristické lenosti, ale i za náznak toho, že by to celé mohlo fungovat lépe, kdyby film hledisko vzpomínající postavy zohledňoval ve větší míře). 55% ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Na konci titulků jsem si přečetl, že na filmu se podílelo 15 000 lidí. Vkrádá se ono Pelíškovské "a přitom taková blbost". Aneb jsme tam, kde jsme byli před pěti lety. Technická brilance vs. trhání vlasů nad hloupostí scénáře. Být kosmonaut, už snad vážně ty filmaře zažaluju za urážku mého povolání, protože tato individua by nikdo soudný nepustil ani do Hvězdné pěchoty. Leda že by ta kolonizační loď byla variací na Archu B ze Stopaře, to by pak dávalo smysl. Demence postav hraničí s absurdním dramatem, takže např. očekávejte, že první, co moderní nezávislá žena udělá v neznámém nepřátelském prostředí poté, co přijde o polovinu svých kolegů, je, že se půjde sama vykoupat. Jiné dvě ženy hned po sobě uklouznou v téže louži rudé krve na bělostně bílé podlaze (čili variace na: Blondýna vidí slupku od banánu a řekne si: "a jéje, zase upadnu"). Nebo klasické "počkejte, může to být nebezpečné, co kdybychom se rozdělili". To je tu na denním pořádku. A například když vám již odhalený padouch nabídne, abyste se podívali do podezřelého vejce (poté, co už pár vašich kamarádů za podobných okolností skončilo), prostě to neřešte a udělejte, oč vás žádá, asi jako když Edmund Černá zmije zlikvidoval soupeře tím, že ho nechal prohlédnout si dělo zevnitř. Zkrátka víc komediálních prvků nemá leckterá dobrá komedie. Ještě by to do soundtracku chtělo skladbu Když android políbí androida. Alespoň že demence je dle tvůrců tentokrát univerzální a týká se i mimozemšťanů (ta Davidova vzpomínka je ale fakt ještě debilnější než to ostatní). Jediná postava, která se během filmu chová jakž takž rozumně (Danny Mc Bride), je na plátně hrozně málo a jakože hrdinka se na konci stává vychtěnou hrdinkou čistě jen proto, že naplňujeme stejné schéma, které k tomuto světu patří, aniž by to logicky zapadalo do předchozího vývoje postavy. Na finální "překvapivý" zvrat musí divák čekat ještě půl hodiny, ačkoli je to jasné jako houska na krámě (čímž mimochodem Covenant hodně připomíná vlastní vykrádačku Life), atmosféra nefunguje, o partu Cardů Retardů se není proč bát, stejně jsou od sebe nerozeznatelní. Opakuji z komentáře k Prometheovi: "ve Vetřelcích i těch několik vojáků, kteří byli KIA hned po první scéně, mělo svojí osobnost a místo v posádce i ve filmu. Frost, Dietrichová, Drake, Wierzbowski, seržant Apone, člověk si jejich jména i tváře zapamatuje. Tady po úvodním nepředstavení se spousta postav na desítky minut ztratí, aby se odkudsi objevily v náhodném místě filmu a bídně či hrdinně zahynuly nepoznány, nerozeznány." Zkrátka nic než hloupý film navazující na jiný hloupý film. Stejné chyby, stejné známky. Sám vlastně nevím, proč to neopatřit zaslouženým odpadem, snad za toho Wagnera, který tam občas zazní. ()

Reklama

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Tolik avizovaný horor to moc není. Spíše se připravte na nepřiznanou dvojku Promethea s pár nechutnými momenty, jež dají zavzpomínat na jedničku. Scott zůstává jménu svému i celé značky dost dlužen, a oproti prvním čtyřem dílům je tohle pokračování určitě nejslabší. Přesto však pro mě některé momenty fungovaly o poznání více než před pěti lety u Promethea. Ridley se pouští i do drsnější akce a některá je opravdu brutální. Jenže to je tak všechno. Postavy jsou nesympatické, tupé (proč proboha manželské páry?!), xenomorfové nad rámec prvoplánových jatek nevyužití a celý příběh vlastně nepřekvapí nikoho, kdo si ještě pamatuje Promethea. Takže jako slušná akční sci-fi by Covenant možná obstál, ale nároky jsou (po právu) vyšší. Nelámu nad Scottem hůl, ale kdyby nechal alienovský vesmír už na pokoji, nezlobil bych se. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Zase to není ta topovka, ve kterou jsme doufali, ale zase je to alespoň pro mě fajn scifi horor. Každopádně je škoda, jak je to polovičaté a nesoudržné, protože potenciál dějového oblouku je velký. Bohužel ho ředí tupé postavy, tupé proslovy a i některé tupé scény. Zrození prvního opravdového vetřelce bylo fakt funny. Kolem a kolem to má stejné mínusy jako Prometheus, plus pár pozitiv navíc. Ale pokud vás u Promethea štvalo, že si průzkumníci sundavali helmy moc brzo, tak tady si je při výsadku na novou planetu pro jistotu ani nenandají ... Edit: Musím říct, že to ze mě velmi rychle vyprchalo. Mnohem rychleji než Prometheus, ke kterému jsem se po projekci vracel. Při vzpomínce na Covenanta se mi zpětně vybavují spíš ty negativní stránky, u předchůdce tomu bylo naopak. Což je asi relevantní důvod ke snížení známky. ()

Zeck 

všechny recenze uživatele

Ryzí průměr, který k vyššímu hodnocení přiměje snad jen nostalgie (můj případ). Postavy jsou mizerné, Scott nedokázal polidštit a přiblížit ani jednu jedinou a nejvíc lidsky a emočně se projeví snad jen suchý kalkulující robot. Divák k postavám do konce filmu (do jejich smrti) nepronikne, natož aby si k nim našel vztah. Celá posádka působí dojmem irelevantního stáda dobytka, který se stejně porazí, tak proč se zabývat takovou blbostí a alespoň náznakem ji představit. Člověk tedy nemá tušení, kdo právě zařval, protože hystericky řvané jméno slyší poprvé a držku od začátku filmu nezaznamenal. Následná vybíjená je pak díky tomu jen audiovizuálním gore zážitkem, rozhodně ne nic hlubšího, co by se dalo snad vzdáleně prožívat. Příběh, který posunul ještě průměrnější Prometheus se zde doslova zabil během deseti vteřin v jednom flashbacku, čímž dal Ridley jasně najevo, že nějakou důmyslnou zápletku a bližší pohled na Space Joyckeye má u prdele a bude uspokojen tradiční vyvražďovačkou jak přes kopírák. Divákovi tedy muselo postačit již dávno překonané krvavé líhnutí se vším všudy a až trapně recyklované souboje o to, kdo koho vypustí do vesmíru první. S nějakou kontinuitou a logikou žánru se zde taky nikdo neobtěžoval. Vetřelci se ve všech předešlých dílech líhli minimálně po desítkách hodinách, tady za pár minut, v dřívějších dílech rostli podobnou dobu, tady během pár vteřin od vylezení z hrudníku doslova před očima. Pokud k samotnému Vetřelci nemá už co říct ani tvůrce série Scott a předvede průměrnou prefabrikovanou šestku bez nápadu se "šokujícím" koncem, který se nedá neodhadnout půl hodiny dopředu, přenechal bych sérii Cameronovi, který dvojkou udělal filmový kult z jednoho nadprůměrného sci-fi, nebo to už definitivně zabalil. Alien už patrně vyčpěl a pomalu mu vysychá i ta kyselina, takže sice kousne a umí šplhat, ale to umí i opice. Na druhou stranu je tohle snad jediná vážná a krvavá sci-fi série pro dospělé, a to je nutno ocenit v dnešní době nekonečných dementních sci-fi dystopií pro děti. Potenciální pokračování by mohlo mít koule, chce to ale schopného scénáristu, ne řemeslného plagiáta již stokrát viděného. 65 % ()

Galerie (117)

Zajímavosti (45)

  • Embryonální facehuggeři, které David (Michael Fassbender) regurgituje a umisťuje na palubě Covenantu, jsou obsaženy v malých vejcích, které odpovídají těm, jež obsahují lidská embrya již na palubě - až do bodu, kdy se dokonale hodí do formy v úložném šuplíku. David však dosud na Covenantu nikdy nebyl, a tak by nemohl přesně vědět, kde a jak jsou lidská embrya uložena, natož aby napodobil metodu pro své facehuggery. (Jan.Kanak)

Související novinky

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

05.03.2022

Zatímco plánovaný vetřelčí seriál pro kanál FX je stále v přípravách a jeho natáčení by mělo začít v roce 2023, kolem vzniku nových celovečerních filmů této franšízy panuje složitá situace. Stále se… (více)

RoboCop přišel o režiséra

RoboCop přišel o režiséra

16.08.2019

Režisér filmů Elysium a především chváleného District 9 Neill Blomkamp se té smůly nezbaví. Jeho pokračování Vetřelce se Sigourney Weaver bylo zaříznuto poté, co se Ridley Scott rozhodl pokračovat ve… (více)

Chystá Ridley Scott dalšího Vetřelce?

Chystá Ridley Scott dalšího Vetřelce?

01.06.2019

Vetřelec minulý týden oslavil 40. výročí a v rámci oslav došlo i na rozhovor se samotným tvůrcem ikonického hororu Ridley Scottem (Černý jestřáb sestřelen, Konzultant). V něm pak Scott mimo jiné… (více)

O čem by byl další Vetřelec?

O čem by byl další Vetřelec?

15.11.2018

Pokud jste viděli poslední filmy z vetřelčí série od režiséra Ridleyho Scotta (Marťan, Gladiátor), pak je vám nejspíš jasné, že měl slavný tvůrce pro svoji temnou sci-fi ságu ještě velké plány. V… (více)

Reklama

Reklama