Režie:
Tobias LindholmScénář:
Tobias LindholmKamera:
Magnus Nordenhof JønckHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller, Gary Skjoldmose Porter, Amalie Ihle Alstrup, Linda Laursen, Jacob Lentz, Ole Dupont, Lise Nørskov (více)Obsahy(1)
Realisticky vyprávěný příběh mužské posádky nákladní lodi, kterou přepadnou somálští piráti v Indickém oceánu. Životy jednotlivých členů posádky se náhle ocitají v rukách Somálců a stávají se jen předmětem nelítostného vyjednávání pirátů s vládou, sídlící v Kodani. Snímek se vyznačuje dokumentaristickou estetikou a klaustrofobně budovanou atmosférou strachu a zvyšujícího se napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (164)
Dánským způsobem o tom, jaké to asi je, když vás v Indickém oceánu přepadne tlupa somálských pirátů.....aneb k vybudování skvělýho napětí Dánům zjevně stačí telefon a fax, jinými slovy - žádnou velkou akci nečekejte. Ovšem i tak se jedná o parádní záležitost rozhodně stojící za pozornost a já osobně se už nemůžu dočkat chystaného akčního pojetí podobné situace ze strany Paula Greengrasse. ()
Niečo o čom sa posledné roky veľa hovorí, a v podstate málokedy sa dozvedáme o tom, čo sa deje medzi únosom a prepustením. Únosov lodí somalskými pirátmi v Indickom oceáne poriadne pribúda a táto oblasť sa stala jedno z najviac rizikových na svete. Bola len otázka času kedy o tejto téme vznikne aj film - tak tu ho máme, v podaní dánskej réžie. Celkom ma prekvapilo, že v príbehu nehrá hlavnú rolu kapitán, ale iný člen posádky - kuchár Mikkel. Celé to však bola jedna veľká hra na city a psychiku, ktorú však moc nezvládla ani jedna strana. Za veľký nedostatok však považujem, že samotné naťahovanie a vyjednávanie zabralo väčšinu filmu, no a z toho pobytu na palube alebo z domovskej atmosféry medzi rodinami rukojemníkov bolo venované veľmi málo priestoru. Každopádne, oceňujem hlavne námet a realistické spracovanie, som zvedavý čo ponúkne americký trhák Captain Phillips. ()
Autentické, civilné, dobre zahrané. Ale chýbajú tomu dramatickejšie momenty, a niektoré scény to zbytočne spomaľujú, zatiaľ čo iné celkovému kontextu príbehu chýbajú. O kuchárovej rodine sme sa mohli dozvedieť viacej, a hlavne: CEO mal riešiť výšku výkupného tiež s akcionármi, keď už boli natoľko iniciatívni, že ho kvôli zdĺhavému vyjednávaniu chceli vymeniť. Uvidíme, čo vymyslí Greengrass s Hanksom na palube. ()
Dobrý příběh je konstrukce, opravdu dobrý příběh je ten, kde si konstrukci neuvědomujete. Parafráze režijního scenáristického kréda Tobiase Lindholma naprosto vystihuje Únos. Záleží, co vnímáte jako dramatické - pokud scény s kroužícími čluny, střelbu a potyčky, logicky vás tenhle procedurálně laděný snímek zklame. Pokud dovedete docenit minuciózně vystavěný (a přitom přirozeně působící) děj, dokonale odpozorované situace a opět výtečně obsazené civilní postavy (Roland Møller se dostává na můj top severských bestií), je tenhle film správnou adresou. Je na něm cítit, že byl natáčený přímo v daném prostředí, že režisér spolupracoval s lidmi, kteří podobný problém zrovna řešili a především, že Lindholm je nezvykle chytrý filmař. Nic nepodsouvá, nikoho neodsuzuje, studuje a předestírá. Už ani nevím, kdy jsem byl tak napjatý, co vyleze z faxu. Asi nikdy. Společně se seriálem Borgen ultimátní ukázka schopnosti Dánů "čelit" geopolitické realitě. ()
Dánská kinematografie se dokáže vypořádat snad s každým tématem, i když třeba zdaleka přesahuje zeměpisné šířky této evropské zemičky. Únos podává strohou zprávu o únosu nákladní lodi somálskými piráty, sleduje jak zdlouhavé vyjednávání v Kodani, tak dění na palubě, v němž se rozhodně nevytvoří atmosféra dvou nepřátelských táborů a stálého ohrožení. V této ambivalentnosti není místo pro apriorní odsudky a předvídatelnost jednání kohokoliv ze zúčastněných. Právě díky tomu film získává body za přesvědčivost a vytváří ze zdánlivě statické situace na lodi skutečné drama. Přesto valnou část děje tvoří telefonáty a dohadování o peněžních cifrách. Neustálé přesuny mezi lidsky nevděčnou situací vyjednávačů a syrovým zachycením rukojmích strádajících v absolutní nejistotě však přináší oživující napětí, jehož plnou tíží v nečekaném vyústění převezme na svá bedra hlavní postava. Skandinávci si hold poslední políček do divákovi tváře neradi odpustí a i v tomto případě musela jít dosavadní střízlivost stranou. Což je ale spíše konstatování, než výtka. ()
Galerie (13)
Photo © Nordisk Film Biografdistribution
Reklama