Reklama

Reklama

Avengers: Age of Ultron

  • USA Avengers: Age of Ultron (více)
Trailer 6
USA, 2015, 141 min

Pokus miliardáře Tonyho Starka oživit program na udržení celosvětového míru skončí nezdarem a největší hrdinové světa, včetně Iron Mana, Kapitána Ameriky, Thora, Neuvěřitelného Hulka, Black Widow a Hawkeye musí čelit děsivému nebezpečí. V sázce je osud celé planety. Povstane zlovolný Ultron a jenom Avengers mu mohou zabránit v uskutečnění ďábelských plánů. Nová křehká spojenectví a nečekané zvraty jsou zárukou vzrušujícího a jedinečného akčního dobrodružství globálních rozměrů. (Falcon)

(více)

Videa (57)

Trailer 6

Recenze (1 506)

KarelR 

všechny recenze uživatele

Zatímco dvojka Avengers řadu lidí zklamala nebo rovnou znechutila, mně asi pustili nějakou jinou verzi. Čekal jsem slabšího pohrobka jedničky, místo toho jsem ale dostal plně whedonovský upgrade, ve kterém je všechno, na co minule nebyl čas. Opět se sice nedějí záporácké zázraky a to samé platí pro tuctový vizuál, Joss ale úřaduje hlavně v rozdávání prostoru postavám, celkovém rozložení akce a dialogů a samozřejmě v servírování comicsových momentů, o kterých jste ani nevěděli, že je chcete vidět. Výsledkem je mohutná popcornová jízda, v níž osobní linky fungují stejně dobře jako akční veletoče (spíš lépe) a která vítaně uzavírá druhou fázi marveláckého vesmíru. V kontrastu k tomuhle finišování rozhodně zamrzí, kolik času musí Joss věnovat lákání na Infinity War a kolik ho naopak chybí dvojčatům, jejichž pohyb po šachovnici nemusel být tak zkratkovitý. Ve finále se ale všechno slije do svižného a emocionálně působivého koktejlu, který je možná složitý a chybí mu prvoplánově atraktivní lokace, jenže to už je holt daň jedenáctého filmu v sérii. Řadoví diváci tak asi budou chvílemi nepříjemně tápat. Pokud mám ale mluvit za sebe, užil jsem si to do od začátku do konce. Už aby tu byla druhá projekce! (9/10) ()

Krouťák 

všechny recenze uživatele

Dospělejší (chceš-li) temnější pokračování prvního dílu. Tedy nesoucí se v podobném duchu jako druhý Capitain America, nebo ještě lépe třetí Iron Man. Jenomže Avengeři už nezpůsobují onen "boom" efekt. Možná je to navýšením počtu výrazných postav, možná už po prvním díle zkrátka víme, co čekat a chtělo by to nový pohled na věc. Každopádně se opět vyplatí do kina zajít a investovat do co největšího plátna. Marvelu se za pomoci sólo filmů jednotlivých hrdinů docela dobře daří skládat onu mozaiku, která pravděpodobně vyvrcholí v následujícím díle. Já osobně bych se nezlobil, kdyby si vzal další Avengery na triko třeba takový Shane Black - 75%. 3D opět neoslnilo a působí zbytečně. PS: české škodovky v takovém filmu cením ! :) ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

„I’ve had a long day. Eugene O’Neill long.“ Whedon nepřekvapivě sází na již osvědčené. Také druzí Avengers jsou duchaplnou akční týmovkou, která baví více chytrými dialogy než masivními, stylisticky opojnými akčními sekvencemi, které jsou tentokrát zásluhou dlouhých „štafetových“ záběrů alespoň o chlup přehlednější (zatímco jednička touto figurou na důkaz sehranosti týmu vrcholila, ve dvojce už slouží jako vizuální leitmotiv). ___ Interakce mezi postavami už není jen o tom, že k sobě musí najít cestu, zachovat si svou osobitost a přitom se naučit kooperovat. Začínají lépe poznávat jeden druhého i vlastní temné stránky, čímž jsme vedeni k tomu, abychom je vnímali také jako lidi (resp. postavy s lidskými problémy), nejen jako nadlidské a v podstatě neohrozitelné zachránce civilizace (ne pro nic za nic se hrdinové oslovují převážně civilními jmény). Přesto film ve vztahové rovině nepřekročí hranici vzájemného popichování a postrádá vážnější konflikt, který by ohrozil semknutost týmu. Whedon zůstává vůči svým hrdinům a jejich poněkud pubertálnímu uvažování příliš smířlivý a Age of Ultron má navzdory lehkému zvážnění stále daleko k ponurosti a závažnosti Strážců nebo alespoň Temného rytíře. Z tónu filmu je od začátku patrné, že do tuhého nepůjde, problémy dospělých se řešit nebudou (podání vztahu Nataši a Bruce, stejně jako Clintonova rodinného života nejlépe vystihuje anglické adjektivum „corny“), vážná krize nenastane a narážky na mezinárodní politiku Spojených států zůstanou na obecné úrovni (Ultron jako výsledek postupující mechanizace válčení, násilí páchané v zájmu ochrany demokratických hodnot, napětí mezi transparentní a veřejnosti utajenou válkou proti teroru, kdy první přístup reprezentuje idealistický Captain America a druhý Stark). ___ Primární zájem o lidský element se oproti elitářské jedničce neomezuje na superhrdiny – finální akční sekvence je založená na snaze zachránit co nejvíce civilistů. Zaujatost vlastním tragickým osudem, vzájemné flirtování a úsměvné poměřování eg jsou tak vyvažovány starostí o obyčejné lidské životy, která ovšem slouží zejména k podtrhnutí mytologického rozměru vyprávění. Hrdinové by ani v závěrečných titulcích nemuseli být zobrazeni ve formě klasického sousoší, aby nám došlo, že jim v moderním (fikčním) světě náleží stejná úloha, jakou ve starověku plnili řečtí bohové. ___ Druzí Avengers jsou suverénnějším, třebaže místy poněkud mechanickým projevem toho, čím první Avengers překvapovali – skloubení hlučného blockbusteru s civilní a důvtipnou konverzační vztahovkou. Kdyby představovat finální vývojovou fázi marvelovských adaptací, nebudu se zlobit. Ve vztahu k žánrovým konvencím subverzivní třetí Iron Man a vypravěčsky důmyslný druhý Captain America ovšem ukázali, že to jde i nápaditěji. ___ Age of Ultron je nakonec nejodvážnější nároky kladenými na diváka, který se chce v příběhu a velkém množství postav po celých 140 minut dokonale orientovat. Začíná bez jakékoli expozice in media res a vysvětlováním, kdo je kdo a oč mu jde, se nezdržuje ani během následujících dvou hodin. Mnohé narážky, náznaky a aluze předpokládají, že se ve fikční encyklopedii orientujete se stejnou pohotovostí jako postavy. Ačkoli jsem zatím po většinu čas byl v obraze, nedokážu si představit, jak budu třídění obrovského množství fakt zvládat o deset filmů a stovku seriálových epizod později. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, ScarPoul, Rudinsky () (méně) (více)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

AVENGERS byli dle některých výborným komiksovým filmem, protože pojednávali o superhrdnech. Pokračování AVENGERS s podtitulem AGE OF ULTRON je naopak super, protože je o lidech, kteří jsou superhrdiny - a i v akčních pasážích volí lidskou perspektivu, když je kladen důraz na bezpečí obyvatel měst, jsou zachraňováni civilisté apod. Ačkoliv pracuje s overreacherovským narativem, kdy vědec stvoří potenciální hrozbu pro lidstvo, žánrově se nejvíc přibližuje právě válečnému snímku. V něm jeden tým bojuje proti společnému nepříteli, kterého pomohl (spolu)vytvořit - a nechybí ani rekrutování nových členů, motivační proslovy během bitvy ad._____ Paradoxně je dvojka v tuzemsku kritizována za to, že na rozdíl od sólovek jednotlivých superhrdinů není žánrově odlišená. Nemístných výtek zaznívá přitom několik: vyprávění se nikam neposouvá dál a je pouhou záminkou pro vršení mnohdy nepřehledných atrakcí, z hlediska stylu jde o nevýrazné dílo a záporák je nezajímavý. Vzhledem k tomu, že (meta)komentář píši víc než týden po premiéře, je možné za pomocí konkrétních - místy spoileroidních - příkladů tato nejčastěji zmiňovaná negativa vyvrátit._____ Nepočítáme-li ANT-MANa, je AGE OF ULTRON završením druhé marvelovské fáze. Tvrdit, že jsme se na jejím konci nikam dál nedopracovali, znamená nejenom ignorovat přírůstek v podobě nových postav (Scarlet Witch, Vision) a přetransformování S.H.I.EL.D.u, ale i celý epilog sestávající se z obměny původního týmu za zcela nový. Vyprávění s velkým počtem hlavních i vedlejších postav opravdu není jenom zástěrkou k přívalu digibordelu. Naopak by člověk těžko pohledal blockbuster, ve kterém by akce jednak byla vždy pečlivě motivována ve vyprávění, jednak během ní postavy procházely vývojem, který by byl příčinně rozvíjen. Dvojčata změní svůj cíl, k sbližování Black Widow a Bruce Bannera/Hulka dochází především během ní, jsou prohlubovány názorové střety mezi členy Avengerů, kdy je předjímán budoucí rozkol, nahlédneme do obav Avengerů díky funkčně využité schopnosti Scarlet Witch ad. Nepíšíč o tom, že nejsou za sebe sázeny trikově opulentní pasáže, protože je podstatný zmiňovaný lidský prvek při ochraně/zachraňování občanů._____ Týmové (ne)spolupráci se podřizuje i styl, který svými záběry-sekvencemi vybočuje z normy toho, jak je v současnosti snímána a stříhána akce. Zatímco v jedničce byl jeden okázalý záběr ukazující superhrdiny jako tým, dvojka takovým začíná a přidává změnu hledisek v rámci záběru-sekvence. Je-li něco rychleji stříháno, až v tom divák/divačka přestává mít přehled, má to své opodstatnění v tom, že i superhrdinové ztrácí orientaci, jak na tom jsou ostatní členové (např. únos Black Widow). A stejně jako v první části je (ne)shoda v dialogové sekvenci vyjádřena prostřednictvím toho, že protagonisté jsou buď v jednom záběru (shoda), nebo se používá figury záběr-protizáběr (neshoda) - a nově přibylo odlišení na základě svícení (např. Stark a Banner nad budoucím Visionovým tělem). Vůbec je oproti předchozímu dílu styl mnohem (sebe)uvědomělejší díky odkazování ke konkrétním ikonickým výjevům z komiksu a díky nejenom digitálním průletům předjímajícím důležitost určitého prostoru později ve vyprávění, ale i vizualizací střetu dvou umělých inteligencí._____ Požadavek, že akční film je tak dobrý, jak je jeho záporák, se většinou omezuje na to, kdo je do role antagonisty obsazen (James Spader, výborný hlasový projev), nikoliv na jeho úlohu ve vyprávění. Kritizovaný Ultron je poměrně nekonvenční padouch, jehož motivace jsou nám hned z počátku známy, ale cíl - konkrétní uskutečnění plánu - se dozvídáme až v průběhu vyprávění. Nejdůležitější jsou jeho dva rysy. Jednak je odvrácenou stránkou Tonyho Starka/Iron Mana, což vráží klín mezi Avengers, jednak se jeho vědomí může přemísťovat z jedné plechovky do další, a tak je vhodným padouchem pro tým, ve kterém s ním poměří síly všichni pěkně postupně (Iron Man ve Wakandě, Kapitán Amerika na náklaďáku, Vision - Thor - Hulk - Scarlet Witch v závěrečném aktu)._____ Pokud je AVENGERS: AGE OF ULTRON v něčem problematickým počinem, není to z hlediska Marvel Cinematic Universe (MCU) ve vyprávění stojícím na místě, nevýrazném stylu anebo nijakém záporákovi. (Ignorujme významovou rovinu, kdy se nabízí interpretace s ohledem na N.S.A. a další aféry představující pro Světového policajta "hrozbu" zevnitř.) Potíž může činit serializovaná povaha celého MCU. Zatímco AVENGERS ještě fungovali jako crossover, ve kterém se setkali superhrdinové představení v sólovce (a pár dalších), AVENGERS: AGE OF ULTRON neobstojí jako samostatné vyprávění nezávislé na komiksovém předpokračování a seriálových AGENTS OF S.H.I.E.L.D. Strukturně - a rytmicky - tak jde o značně nevyrovnané dílo. Dílo, které je super tím, že není super. () (méně) (více)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Povedené pokračování rozvíjí načrtnutné linie a stíhá varovat před umělou inteligencí. Bohužel trpí dvojkovostí a filmu by bodla půlhodina budování pozadí postav navíc, protože pro samou akci na ně prostě není dostatek času. Ani Ultronova snaha o anihilaci Avengers mi nepřijde dostatečně opodstatněná, ale charizma mu rozhodně neschází. Spader si to užívá. Odbočky ke kamenům nekonečna strhávají pozornost špatným směrem, i když se Whedon snažil vetknout to do příběhu opodstatněně Age of Ultron tím působí jako pouhé předmostí dvojdílné Infinity War, která přijde až za tři roky. Největším tahounem filmu je docela (příjemně) překvapivě Hawkeye Jeryho Rennera v závěsu s antihrdinským Starkem a Bannerem, kteří kazí na co sáhnou. Digitální orgie jsou místy trochu ubíjející, protože se akce snaží věnovat všem postavám. Chemie v kecacích scénách ovšem funguje na výbornou. Jsem docela zvědavý jak pozměněná týmová sestava ovlivní další Marvelovky. Mám radost, že se k něčemu takovému odhodlali. Vize si zaslouží více prostoru. ()

Galerie (201)

Zajímavosti (140)

  • V troskách hlavního města Sokovie můžeme zahlédnout poničenou Škodu 120. (Mtwongo)

Související novinky

Desátému Rychle a zběsile ujel rozpočet

Desátému Rychle a zběsile ujel rozpočet

18.11.2022

Jako by nestačilo, že desáté Rychle a zběsile muselo vyměnit režiséra Justina Lina (Star Trek: Do neznáma, Rychle a zběsile 5), který nevydržel pracovat po boku egoisty Vina Diesela, za rutinéra… (více)

Joss Whedon se vrací do televize

Joss Whedon se vrací do televize

15.07.2018

Režisér prvních dvou Avengers Joss Whedon se mezi geeky poprvé proslavil díky seriálu Buffy, přemožitelka upírů. Od té doby měla jeho kariéra jenom vzestupnou tendenci, jenže pak přišlo zklamání řady… (více)

Toby Kebell půjde po krku Vinu Dieselovi

Toby Kebell půjde po krku Vinu Dieselovi

28.06.2018

Akční komiks Bloodshot s Vinem Dieselem (Rychle a zběsile) v hlavní roli se pomalu přesouvá před kamery a nyní bylo konečně taky oznámeno obsazení hlavního záporáka. Postavu nelítostného Axe,… (více)

Black Panther velkolepě ovládl kina

Black Panther velkolepě ovládl kina

19.02.2018

Dlouho to vypadalo, že je značka pro blockbuster to nejdůležitější. Teď se však ukazuje, že je (minimálně) stejně důležitá i péče o ní. Kdybyste se před pár lety zeptali, jestli za první víkend utrží… (více)

Reklama

Reklama