Režie:
Bryan SingerScénář:
Simon KinbergKamera:
Newton Thomas SigelHudba:
John OttmanHrají:
Hugh Jackman, James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Ian McKellen, Patrick Stewart, Elliot Page, Peter Dinklage, Halle Berry (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Zmutovaným hrdinům X-Men hrozí definitivní zánik. Jejich rasa byla vždy na pokraji vyhynutí, ale teď je ta hrozba ještě reálnější než kdy jindy. Jediná cesta ke spasení vede přes minulost, na samý začátek řetězce událostí, které stávající nebezpečí vyvolaly. K bytostem s výjimečnými schopnostmi se vrací režisér Bryan Singer, strůjce jejich mimořádného úspěchu. Spolu s ním ve filmu X-Men: Budoucí minulost přichází i nejvíc mutantů v historii této ságy. Díky tomu, že se film odehrává ve dvou časových rovinách, objeví se v něm hned dvě podoby vůdce „hodných" X-Men, profesora Xaviera (Patrick Stewart, James McAvoy) a jeho protivníka Magneta (Ian McKellen, Michael Fassbender). Pouze Wolverine (Hugh Jackman) zůstává stále stejný díky schopnosti nestárnout a bleskurychle se uzdravovat. Právě on proto dostane zdánlivě šílený úkol, vrátit se v čase a zabránit tomu, aby se z bývalých přátel stali soupeři na život a na smrt. Jedině spolu totiž mohou v budoucnosti čelit síle, která předčí i jejich unikátní schopnosti. (Cinemart)
(více)Videa (11)
Recenze (1 388)
Dávam 80%, ale je to skôr o desať menej a s dodatkom, že univerzum X-Menov jednak nemá zmysel, logiku a jednotlivé filmy si navzájom brutálne odporujú (čo by teoreticky nevadilo...) a jednak, a to vadí, ma prestáva zaujímať. Postavy ma nebavia, zápletky ma nechávajú chladnejším ako bol T-1000 v T2. Občas príde dobrá akčná scéna, ale inak dosť bieda. Budúca minulosť je však predsa len niekde inde. Ponúka dve výrazné časové línie, pričom v jednej sa vracajú tváre zo "starej" trilógie (Stewart, Mckellen atď.) a v druhej sa k slovu dostávajú nové tváre v čele s Quicksilverom a s jeho úžasnou, fantastickou scénou z kuchyne (ktorú prekonal v Apokalypse). Ďalším výrazným plusom je Wolverine, ktorý bol taký dobrý naposledy v dvojke z roku 2003 a to už je čo povedať. ()
Wolverinův Life on Mars. V kontextu série obdivuhodný vypravěčský počin, kterému se částečným přepsáním historie několika fikčních světů daří sesíťovat předchozí Singerovy filmy s První třídou i s Wolverinovými spin-offy (tvůrci dokázali vytvořit film, který paralelně otevírá i zavírá původní trilogii). Jako samostatný film pro nově přistoupivší hodně problematický počin, který se nezdržuje uváděním postav, natož vysvětlováním jejich vztahů a motivací. Přesnější časové lokalizování příběhu a z toho plynoucí intelektuální slast umožňují nápovědy ve formě narážek, které jsou stejně jako ve Star Treku: Do temnoty určeny předně zasvěceným. Ani vyprávění není dynamizováno předně akčními scénami, nýbrž vztahy mezi postavami a jejich (ne)ochotou připojit se k určité skupině (z outsiderů se stávají týmoví hráči a opačně). Vztahy přitom neexistují pouze na horizontální rovině, ale ve dvou různých časových rovinách. V každé z nich přitom platí jiná spojenectví, což nás nutí neustále vyhodnocovat, k čemu všemu mezi minulostí a budoucností došlo a co by se mohlo změnit na základě právě probíhajícího dění. Přehlednosti komunikace mezi minulostí a budoucností napomáhá distribuce informací omezeným počtem významnějších postav, z nichž každá na sebe váže mírně odlišný styl a tón vyprávění (zatímco vedlejší postavy jako Kitty slouží pouze coby jednorozměrné narativní nástroje). Nejvýraznější je tohle mutování u kapitoly patřící Quicksilverovy, ale dobře zřetelná je také různá míra tragičnosti, s jakou situaci nahlíží na jedné straně Wolverine a Beast, na druhé Magneto a Xavier. Sázka na postavy při obdobném množství charakterů vyjevuje svá úskalí, když má dojít na lámání chleba. Neboť na psychologizování nezbývá čas, rozhodující okamžiky jsou zhuštěny do emocionálně vyhrocených proslovů, které bych čekal spíše od Kapitána Ameriky (s kterým Budoucí minulost spojuje sedmdesátkové podezření, že svět ve skutečnosti neřídí ti správní lidé). Akční scény, které ne vždy přispívají k rozvíjení zápletky, pak zase působí nuceně, jako obrazový balast a snaha splnit kvótu spektakulárních scén nezbytných pro to, aby mohl být film označen za blockbuster. K Budoucí minulosti se nebudu vracet se stejnou chutí jako k První třídě, která mne baví bondovskou stylizací a promyšleným představováním nových postav, ale minimálně kvůli pochopení a docenění jejího významu pro ostatní X-Men filmy považuji další zhlédnutí za nezbytné, což je vlastně to nejlepší, co si nějaký komerční film může přát. 80% ()
Osvěžila jsem si paměť, kdy jsem tenhle díl viděla zatím poprvé a naposledy v kině. No a je to tady! Nechala jsem si puštěné titulky a poslouchala závěrečnou hudbu a prohlížela si mejly. Najednou se ozval dovětek a já tak díky tomuto filmu zjistila (kromě šokující informace, kdo skutečně zabil Kennedyho) i kdo skutečně postavil pyramidy v Gíze! Již bylo odhaleno, kdo v minulosti ulomil Sfinze nos, byl to Obelix, který se na ni snažil vylézt, ale nyní opět přepisujeme egyptské dějiny! Jinak ta omáčka kolem těchto důležitých informací docela ušla. Byla svižná, akční a napínavá. Jsem zvědavá na další díly. Jestli se vymaže celá historie X-menů od jedničky nebo jako co bude dál! Jsem zvědavá, jak moc bude Logan počítačově upravován, bo si nejde lhát do děravé kapsy, že ... On sice nestárne, ale Hugh jo. ()
,,ZATÍMCO TVOJE TĚLO BUDE SPÁT, ZATÍMCO TVOJE MYSL BUDE CESTOVAT ČASEM, DOKUD TAM BUDEŠ, MINULOST A SOUČASNOST BUDOU EXISTOVAT POSPOLU. A AŽ SE PROBUDÍŠ, COKOLIV JSI ZPŮSOBIL, TO SE NAPLNÍ A STANE SKUTEČNOSTÍ..." /// Nakouknoutí do mutantí minulosti. Rozumná míra keců a akce v příběhu, kterej jakoby se vlastně nestal. Dobrá, fláknu 4* a zapomenu! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Singer, McAvoy, Fassbender... /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE *** NAPĚTÍ * ()
Uspěchaný film působí vcelku naivně, nedospěle. Rozjíždí jednoduchý (už viděný) příběh v nenáročném televizním hábitu - budoucnost je zde ztvárněna jen cca třemi statickými herci v polystyrenových kulisách... chyběl už jen Balet československé televize a Pepa Dvořák jako vodník. Po "přenosu" rosomáka do minulosti se pak pomalu prožvaníme v dalších televizních kulisách do grandiózního finále, jenž vrcholí Magnetovo exhibicí, které familiérně říkám: "když nemůže divák na stadion, musí stadion k divákovi". Ale ok, to vše bych uznal. Vlastně to byla prima podívaná, lepší než Fist class. Problém nastává až s celou pointou filmu, kterou sám rejža pohřbívá všechny své předchozí pokusy. On totiž vlastně říká, že stačilo jen Nixonovi zachránit osobně prdel a hned si lidi našli lásku k divným mutantům. Fajn, dějiny jsou přepsaný, všechno dobře dopadlo, vyčistit zuby a spát. No ty krásko... Takže o co se vždy v x-menech tvrdě bojovalo, se zde lehce vyřešilo za pět minut. Myslím, že to tady ten šicí stroj trošku přeťáh. ()
Galerie (270)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (79)
- V zasedací místnosti, kde chce Mystique (Jennifer Lawrence) zabít Traska (Peter Dinklage), je nad dveřmi malba Eugèna Delacroixe „Svoboda vede lid na barikády“, což poukazuje na srovnání Mystique a Svobody, kdy obě bojují za svobodu lidí/mutantů. (Charpy)
- Ve scéně, kdy promlouvá Magneto (Ian McKellen) do kamer, se na přenos dívá i Quicksilver (Evan Peters) s malou holčičkou v růžových šatech. Fanoušky jistě napadne, že se jedná o jeho sestru Wandu aka Scarlet Witch. Ta to ale být nemůže, protože je Quicksilverovým dvojčetem. (Charpy)
- Wolverine (Hugh Jackman) se v tomto filmu nikdy nestřetne se Sentinelem. Nicméně podle komiksu „Days of Future Past“ z „Uncanny X-Men #142“ by pro něj takový střet nedopadl dobře. V tomto komiksu z něj totiž Sentinel doslova odpaří veškeré maso pomocí svého energetického paprsku, zůstane jen adamantiová kostra. (vojtaruzek)
Reklama