Režie:
Paul GreengrassScénář:
Billy RayKamera:
Barry AckroydHudba:
Henry JackmanHrají:
Tom Hanks, Catherine Keener, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (1 384)
Určitě je to strhující film to rozhodně. Jenom mi to nepřišlo až tak excelentní abych to viděl na plný počet. Nicméně tentokrát i celkem se zdejším hodnocením souhlasím. Hanksova postava je příkladem precizního profesionála který se (pokud to tak bylo i v reálu) v dané situaci nachoval naprosto neuvěřitelně. Snad jenom ten konec se z toho snaží dělat větší doják než je nutný. Jinak, ale na mě film působil fakt realisticky i co se postav Somálských pirátů týče vyzáblí zubožený týpci navíc všechno jenom ne profesionální únosci, protože posrali na co šáhli a dopadli opravdu špatně. Jinak film je dá se říct zpracovaný takovou věrnou do detailu vykreslenou dokumentární formu, ale určitě mu nechybí patřičný drajv. Mě teda ty 2 hodiny utekli celkem svižně. Jenom ta kamera by se fakt nemusela klepat v úplně každý scéně prakticky všude no, ale tak je to holt Greengras je to jeho styl a on už asi jiný filmy točit nebude. Nicméně na to, že jsem doposud moc tvorbě tohohle režiséra na chuť nepřišel, tak musím konstatovat, že z mýho pohledu je tohle určitě jeho doposud nejlepší film. Jo a, protože mám možnost porovnat to z jiným podobně laděným filmem na stejné téma který už letos vzniknul, tak musím konstatovat, že nudný unylý a naprosto zbytečný Dánský Kapringen byl nemilosrdně převálcován. Tenhle film má prostě všechno co má mít. Pár výhrad bych našel, ale není to zase nic s čím bych měl nějaký zásadní problém. Není to pro mě sice hit roku ani nic z čeho bych stanul v němém úžasu, ale vysokou kvalitu to zcela nepopíratelně má. Za mě 85% ()
Tak jak jsem předeslal u dánského tématického souputníka Únos. Jde o dva filmy s tak podobnou zápletkou a přesto diametrálně odlišné. Únos je drama, které se soustředí na psychiku posádky vystavené dlouhodobému zajetí a na vyjednávání s únosci. Divák se tak spíš sžívá s postavami a během vyjednáváíní uvažuje nad tím střetem povah a odlišného vnímání světa. Naproti tomu Greengrassův film je dynamický thriller plný napínavých scén, které (většinou) nedají divákovi vydechnout. Vůbec celé je to postavené na dynamice a napětí. Naopak z postav si odnese spíš jen to, že kapitán se chce vidět s rodinou a že piráti samotní vlastně na výběr moc nemají. Nudno dodat, že pirátům je film až překvapivě vstřícný, ne že by je barvil nabílo, ale rozhodně z toho v rámci možností nevycházejí zcela jednorozměrně. Jistou plochost však dohání závěrečná scéna na ošetřovně. Dá se říct, že Phillips a Únos tvoří dva vrcholy trojúhelníka, přičemž tím třetím je ruský film Kandagar, který má z odobou dvou přístupů něco. Je víc akční než Únos a více psychologický než Phillips. Čímž neříkám, který z těch tří je lepší (pětihvězdičkový je pro mě Únos, zbylé dva jsou na čtyřech), ale je zajímavé, jak se podobná témata dají pojmout různě. ()
Film s touto tematikou by ma pokojne mohol odradiť...avšak Greengrassovi som verila, že nenatočí nič v štýle "pirátov Karibiku"...Tom Hanks ma po dlhom čase presvedčil, že je dobrým hercom, somálski piráti naopak nemuseli presviedčať absolutne ničím, boli neskutočne desiví od začiatku až do konca. Autentickosť, ktorá z filmu šla sa už nemohla vyšplhať vyššie na stupnici dokonalosti. Captain Phillips ma zasiahol priamo a presne, bola som znepokojená až kým sa neobjavili titulky. ()
Dokonalá adrenalinovka. Od startu nabírá film hodně kvalitní tempo a je až fascinující, jak ho tvůrci dokázali až do konce ještě stupňovat. Příběh má dvě části, který maj svou zápletku a na jejichž vývoj jsem byl zvědavej. Moc se mně líbilo, že v okamžiku kdy skončí jedna, začíná druhá a testosteronovou jízdu pomáhají dotvářet skvěle vyostřené situace. Ty by samozřejmě nikdy nemohli mít takový efekt, kdyby se jich chopil filmařský a herecký looser, ale Paul ví přesně kam zamířit kamerou, jaký dát hrdinům do úst slovník a herci se zase umí dívat a tvářit. Tady bych chtěl pochválit především Barkhada Abdiho, který mě ve společných scénách s Tomem přišel dokonce výraznější a herečtější než jeho oscarový a slavnější americký kolega. Při finálovce jsem byl napjatej jak struna na balalajce. ()
Greengrass trafil do čierneho - nielen vo filme, ale najmä výberom námetu, ktorého spracovanie si vyžaduje prístup jemu vlastný. Perfekcionizmus za, aj pred kamerou. Pred kamerou stávka na istotu, ďalšia Hanksova oscarová nominácia do zbierky, vyzdvihujem však prácu so somálskymi hercami a pokiaľ sa nominácia ujde Hanksovi, tak by ju automaticky mal dostať aj Barkhad Abdi. Ak mi vadil Greengrassov vizuálny štýl v treťom Bourneovi, tak mi to nemôž(t)e mať za zlé, predsa len roztrasená kamera sa viac hodí takémuto typu filmov, kde sa pomocou nej vieme viac vcítiť do deja a máme pocit väčšej autentickosti. Gradácia napätia perfektná, najmä v dlhých scénach tvorcovia využívali divácku nevedomosť príbehu. Napätie však nebolo na úkor nádielky emócií, ktorých si z kina ponesiete množstvo, a tie sú umocnené najmä záverečnou scénou. V hlave vám bude rezonovať najmä bezmocnosť jednotlivca voči veľkým hráčom vo vyhrotenej situácii, dekadentný rozdiel kultúr a myslenia, a čo všetko dokáže spôsobiť a zapríčiniť beznádej. Všetko krásne vystihuje vystrihnutá časť konverzácie: Kapitán Phillips: "Surely there must be something other than fishing and kidnapping people you could do?" Vodca pirátov Muse: "In America, maybe". 90%. ()
Galerie (106)
Zajímavosti (43)
- Během jízdy na letiště, kdy Andrea (Catherine Keener) sedí v autě s Richardem (Tom Hanks), se jí v jednotlivých záběrech mění její účes. Vlasy jsou střídavě volně, za uchem apod. (Dalfor)
- Žiadny zo somálskych hercov vo filme nikdy predtým nehral. Štyria somálski herci boli vybraní podľa riaditeľky kastingu Debbie DeLisi, pretože to boli tí „vyvolení zo skupiny, ktorá na kastingu vyčnievala“. (Arsenal83)
- Tom Hanks (Phillips) potkal představitele somálských pirátů poprvé až při natáčení scén, kdy dojde k obsazení můstku lodi Maersk Alabama. Šlo o záměr režiséra Paula Greengrasse, aby reakce mezi herci obou kapitánů byly co nejautentičtější. (Mr. Filuta)
Reklama