Režie:
Džun-ho PongKamera:
Kyeong-pyo HongHudba:
Marco BeltramiHrají:
Chris Evans, Kang-ho Song, Jamie Bell, Tilda Swinton, Octavia Spencer, John Hurt, Ewen Bremner, Alison Pill, Ed Harris, Ah-seong Ko, Kenny Doughty (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Světem se řítí vlak, který veze poslední obyvatele planety. Všechno ostatní kolem je pokryto ledem a člověk by venku nepřežil. Poslední útočiště poskytuje lidstvu vlak, který sestrojil pan Wilford, který ho také řídí. Vlak je společensky strukturovaný, od lokomotivy směrem dozadu klesá společenská úroveň. V zadní části přežívají lidé špinaví na palandách, k jídlu jim ozbrojená stráž dodává proteinové kostky. Mezi nimi žije také Curtis, který chce celou dobu, co ve vlaku žije, uniknout ze zadní části a dostat se až dopředu. Nenávidí Wilforda za to, že je drží jako krysy oddělené od zbytku vlaku. Jednoho dne se rozhodne jednat, sestrojí plán a společně s ostatními rozpoutá revoluci. Lidé pobijí vojáky a uniknou ze zadní části vlaku. Dochází ke krveprolití, protože jsou nasazeni všichni vojáci, aby povstání potlačili. Ovšem Curtisovi se podaří zajmout Masonovou, která zprostředkovává komunikaci přední části vlaku se zadní. Ta ho dostane do střední části vlaku, kde jsou vzdělávány děti a kde je jim vštěpováno, že pan Wilford je nejlepší člověk na světě a že žít ve vlaku, je prostě skvělé. Tady také dojde k dalšímu boji, protože Wilford posílá ozbrojené složky, které ještě disponují náboji ve zbraních a strhne se opět krvavé peklo... (TV Prima)
(více)Videa (5)
Recenze (877)
Ten, kdo přistupuje k Ledové arše jako k rozpustilé béčkové ptákovině, může se nakonec slušně pobavit. Kdo by snad hledal seriózně pojatou dystopii, šeredně se spálí. Moje jediná hvězdička souvisí spíš s tím, že se film zpronevěřil jedné z nejdůležitějších zásad, jakou od filmového světa vyžaduji. Už ve svém profilu mám napsáno, že od fiktivního filmového světa, ať je jak chce fantastický, vyžaduju pevné logické základy a jeho hrdinové se musí v jeho rámci pohybovat smysluplně. Tady se režisér a scénárista v jedné osobě budováním nějakých logických základů vůbec neobtěžoval. Vše je podřízeno momentálnímu efektu a následující akční scéně. Na to, jaká je to pulpová slátanina, má ale snímek pozoruhodně slušné obsazení a konec konců, ani Joon-ho Bong není jako řemeslník k zahození. Sem tam u mě probleskla jiskřička zájmu při scénách, které byly zjevně inspirovány temně groteskním světem Terryho Gilliama a jeho slavnými snímky Brazil a 12 opic (typické je to u projevu paní ministryně před zástupem ubožáků z nejnižší třídy). Ale to byly jen takové nesmělé záblesky, které neměly návaznost, takže nakonec za mě pouhých 25 % celkového dojmu. ()
Skrz-naskrz totálne béčko, ktoré netreba brať absolútne vážne! Až do takej miery, že si v žiadnom prípade nepripustíte, že by mohlo ísť o viac, než len videoherný postapo akčný námrd, v ktorom hrá scenár druhé husle. Pokiaľ dôjdete len potiaľto, budete film milovať. To by sa však do toho nemohla pripliesť alternatíva dva - totálne bravúrna štúdia ľudskej morálky vo svete striktne stanovených pravidiel, kde osud každého je vopred predurčený. Ak máte radi filmy v štýle '1984', 'Equilibrium', či 'Animal Farm', tak myšlienku budete zbožňovať. V žiadnom prípade si ale tieto dve roviny filmu nesmiete pomiešať a pokiaľ zistíte, že tvorcovia vlastne chceli tieto dve línie spojiť v jednu, tak je po srande. Akčné béčko mohlo totiž ostať akčnám béčkom, akciu to má výbornú, nápad (na béčko) obstojný, aj keď miestami pritiahnutý za gule a za to množstvo nelogických prešľapov a wtf?! momentov by si scenáristi zaslúžili pár týždňov na odvykačke! Akčným béčkom to ale neostalo a my sme sa proti svojej vôli zároveň stali svedkami pokusu a experimentálnu psychologiskú survival drámu s pokusom o štúdiu ľudskej morálky. No kombinácia ako vyšitá, našťastie to nebolo v rukách hollywoodskych mainstreamerov, ktorí by z toho spravili galimatiáš na n-tú. V multinárodnej koprodukcii tak vzniklo dielko prinajmenšom zaujímavé, herecky výborné, akčne a strihovo bezchybné, no emocionálne mrazivé a myšlienkovo preexponované. Podľa hesla - menej je viac - sa tvorcovia bezpochyby neriadili, škoda. 65%. ()
Když pominu tunu nesmyslu, jako že technicky bych si ten vlak nedokázal představit nebo k čemu, že vlastně ti lidi na konci toho vlaku byli, tak se jedná o hodně slušný sci-fi, který je lehce střihnutý vyvražďovací atmosférou až do samotného konce. Nicméně i tak se jedná o zajímavý nápad, dobré zpracování a překvapení v podobě jedné české věty, kterou tam pronesla snad nějaká Vietnamka, či co. ()
Svého času v zahraničí taktéž hodně vyhypovaný Goemul od téhož režiséra je pro mě osobně takřka nesledovatelná, hloupá kravina, takže jsem ke Snowpiercerovi přistupoval se zdravými pochybami. Výsledek mě ale v podstatě nadchnul. Najdou se v něm sice dílčí nedostatky - jako velmi nepovedené, skoro až videoherní triky (když je vlak zabírán zvenku, či exteriéry zmrzlé krajiny), nebo úplný závěr, který bych osobně utnul zhruba o tři minuty dřív, ale jako celku jsem mu je ochoten odpustit. Zprvu jsem se bál, že daný námět postapokalyptické vlakové vzpoury bude pro více než dvouhodinový film málo. Ale není. Tak trochu monotónní postupování od vagónu k vagónu drží nad vodou excelentní špinavá atmosféra, nářezová akce a výborné herecké výkony (především Tilda Swinton, jako nejslabší článek ansámblu mi naopak přišla Octavia Spencer). Zhruba v polovině začne neustávající nálož režijních nápadů, dějových zvratů, drsných a nečekaných zabití (film své herecké hvězdy nešetří, Joon-ho Bong je v tomto ohledu zcela nekompromisní), brutality i lehce filosofujících myšlenek, a to už jsem skutečně jen spokojeně vrněl. Mám pro dystopické science fiction slabost a tenhle kousek mi jednoznačně sedl. A jako českého diváka mě potěšila i ta jedna česká věta, která ve filmu zazní, a české jména v titulcích. Natáčelo se totiž na Barrandově :) ()
Famózny prierez spoločnosťou odrezanou od sveta. Funguje presne ako tá naša. Na základe práce zotročovaných más, ktoré však vlastne veľmi k životu ani nepotrebuje. Vodcovia tak hrajú svoje hry. Vrámci nich vymýšľajú rôzne prepojenia, povstania, katastrofy, vojny a genocídy. Choroby. A najmä: Večné zastrašovanie a vyvolávanie masovej obavy. Neustále a každodenne. Podporovatelia vládnucich vyrastajú v materiálnom dostatku, ideologicky sú naočkovaní stupídnymi debilinami. Mysliteľov je len zopár. A aj tí sú vláčení rodinnými traumami alebo nereálnymi víziami ideálnej spoločnosti. Výstižná alegória, ktorá začína ku koncu trochu viaznuť. Naťahovanie záverečných súbojov v prospech klasického komerčného modelu prežitia hŕstočky z hŕstky, ktorá bude zakladať úplne novú, ale tentoraz už dokonalú spoločnosť, ostal žiaľ nezmenený. 75% ()
Galerie (77)
Zajímavosti (35)
- Samopal, ze kterého střílel Curtis (Chris Evans), je český samopal vz.61 - Škorpion. (mauro)
- Scénarista a režisér Bong Joon Ho mal výhrady k obsadeniu Chrisa Evansa do hlavnej úlohy kvôli jeho svalnatej postave. Cítil, že ako obyvateľ chvostovej časti s extrémnou chudobou, Chris by nemal byť obzvlášť fyzicky v poriadku. Kostýmy a pozorné uhly kamery zabránili tomu, aby sa Evansova postava prejavila. (maramashi)
- Pri natáčaní bojovej scény s fakľami nebolo použité žiadne ďalšie osvetlenie. (maramashi)
Reklama