Režie:
Mikael HåfströmKamera:
Brendan GalvinHudba:
Alex HeffesHrají:
Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, James Caviezel, Vinnie Jones, Vincent D'Onofrio, 50 Cent, Amy Ryan, Caitríona Balfe, Sam Neill, Matt Gerald (více)VOD (5)
Obsahy(4)
Ray Breslin (Sylvester Stallone) je útěkář na objednávku. Živí se totiž jako expert na infrastrukturu vězeňských zařízení. Nechává se v nich zavírat a hledá skuliny v zabezpečovacích systémech, které jsou pak následně na základě jeho analýz - a efektních útěků - odstraňovány a zdokonalovány. Nyní nastupuje výkon trestu k nové zakázce, ale ouha: vězeňský komplex, ve kterém se ocitl, byl kompletně postaven na základě jeho dosavadních poznatků a připomínek k zabezpečení věznic. Ty Ray před časem vydal knižně a pro tyranského ředitele tohoto „nápravně výchovného zařízení" se jeho manuál stal doslova biblí. Ray se tak ocitá ve své vlastní dokonalé pasti. Nikdo navíc neví o tom, že by byl něco jiného než řadový vězeň, takže propustka na svobodu po dobře odvedené práci jaksi chybí... Po obvyklých počátečních neshodách se Rayovým parťákem v novém „domově" stává místní vězeňský boss - Emil Rottmayer (Arnold Schwarzenegger), který si zde odpykává trest za kyber-terorismus. A jemu se ve vězení moc nelíbí. Ale kdo jiný, než tihle dva chlápci by se měl dostat přes Rayovo bezchybné zabezpečovací systémy a celou armádu dozorců pod vedením fanatického ředitele? A je to, že se oba ocitli v této bezvýchodné situaci, opravdu jen nedorozumění a shoda náhod nebo něčí pečlivě promyšlený plán? (Bontonfilm)
(více)Videa (14)
Recenze (1 430)
Zhlédnuto v kině. Tak na tenhle film jsem se těšil už od doby, co se natáčel pod názvem The Tomb, takže pochopíte, že v kině jsem si ho nemohl nechat ujít. Výsledek mě potěšil. Escape Plan je film, který je svižný, vtipný (většinou chtěně, sem tam i nechtěně) a ve kterém se konečně postaví (společně) před kameru dvě legendy akčního filmu (ne, nepočítám jejich pár minutové setkání v prvním či druhém díle Expandables, navíc ani v té dvojce neměl Arnold tolik prostoru) a musím uznat, že tam ta chemie je. Proto má jediná výtka k tomuto filmu je nesplnitelná, je to spíše takové přání, které jsem měl, už když jsem byl malý kluk, co tyhle týpky žral - tohle mělo vzniknout o takových třicet nebo dvacet let dříve. Prostě 80. či nejpozději 90. léta minulého století oběma pánům slušela více, a kdyby tento film vznikl tehdy, tak by z toho jednak dneska mohla být klasika nad klasiky akčního žánru a hlavně bychom nemuseli přetrpět přítomnost "herce" 50 Centa na plátně (i přes těch pár minut, co tam měl, mě vytáčel, prostě neumí hrát). Jinak nemám, co bych tomuto svižnému béčku, které v mnohých probudí akčního fanouška let minulých, vytkl. 80 %. ()
Sly a Arnold na stará kolena tasili poslední kartu, co jim zbyla - společný buddy movie. Bohužel, výsledkem je jen ušmudlané vězeňské béčko, kde si oba pouze symbolicky jednu vrazí, sporadicky zahlásí a když na konci Arnie heroicky čapne kulomet a na chviličku přejde do Expendables módu, je už pozdě. Kde jsou ty časy, kdy Slye věznili nahého v kostce ledu a do mozku mu pumpovali, jak se plete svetr, a kdy Arnold odsprintoval z lochu s výbušným obojkem kolem krku rovnou do brutální reality show. ()
Nečekaně zábavná upomínka akcím, které se dnes už netočí (protože dnešní akce jsou dementní úplně jiným způsobem) a také film, v němž se objevuje až něčekané množství známých tváří - vedle dvou ústředních svalovců ve výslužbě např. Sam Neill či James Caviezel. O inteligenci obsahu jako takového je zbytečné spekulovat, jelikož ač vypadá efektně a ohromně sebevědomě, až příliš spoléhá na pofidérní náhodu (tenhle bachař si půjde za tři minuty zapálit a bude tam sedm minut) a typická akční klišé (zbraně hrdinů trefí vždy a všechno, záporáci netrefí ze dvou metrů stodolu). Přesto nedokážu scénář nazvat hloupým, protože film přes bezmála dvouhodinovou stopáž rychle uteče, vytrvale baví a udržuje konstantní napětí. Co na tom, že mu v tom napomáhají ony jalové momenty, spoléhající na náhodu a totální chaos. Co na tom, že jsou jisté zvraty a podzápletky odhadnutelné od samého začátku. Co na tom, že těch několik málo digitálních triků vypadá jak z desetimilionové videoprodukce. Abych nezapoměl, film má dva vrcholy - poprvé, když Arnold v němčině spustí svůj božský žalozpěv (Arnold hraje a je to neskutečným způsobem působivá i vtipná záležitost) a podruhé, když Arnold uzme kulomet a dělá v úžasně přepálené momentce to, co kdysi dělal pravidelně. Fajnová věc, tendlectenc plán. V intencích možností zručně natočená, vtipná a v tom nejlepším možném smyslu devadesátková prča. ()
Tváří se to celou dobu hrozně moc vážně (a vážné to je!), přitom je však Plán útěku minimálně z poloviny nařachaný osmdesátkovými hláškami a takovým tím půvabným arnoldovsko-dědkovským humorem, kdy si hvězdy - odmítající herecký důchod - dělají legraci samy ze sebe. A světe, div se: v dramatických rovinách to není vůbec žádná prča, v těch komediálních naopak divák v jakémsi euforickém povznesení rád zapomene na jinak smrtelně nebezpečnou hru, která se ve snímku odehrává. Existuje sorta lidí, kteří se na podobný film těšili bezmála dvacet let. A já jim po dnešku úplně rozumím, protože tak perfektně natočené pomrknutí na béčkové akčňáky z minulého století asi nečekal nikdo. Zapomeňte na pozlátkové, barvičkami hýřící Transformers, tomuhle já říkám splněný klukovský sen! P.S. Ačkoliv svým atypickým přehráváním splňuje snad všechny zažité archetypy oldschoolového záporáka, užívá si James Caviezel svou roli jako NIKDO z rozmazleného Hollywoodu za hodně dlouhou dobu. Zejména díky tomuto "Ježíšovi", oprašujícímu blankytná motýlí křídla, se tak na tenhle strhující napínák těším podruhé. ()
Stotřiatřicet let, dvojitej bajpás a nemožný košile aneb důchodci v báni (!!!) Prošedivělej Ježíš a dva týpci, který už maj na těle víc kůže, než můžou potřebovat - tak na tohle si musel filmovej fanoušek počkat víc jak 30 let. Zestárli jsme? Zuby jsou vlastní? I když se Escape Plan tváří jako děsně hypermoderní, já z něj pořád nějak cítím devadesátky, jako kdyby se vrátili někam do doby Assassins, k tomu hudební motiv se stejným feelingem, kterej měla třeba Die Hard 2. Klasickej konflikt mezi neodvratitelnou nostalgií pamětníka VHS éry a tím, co byste tam doopravdy chtěli najít - větší šmrnc dialogů, větší nadhled, víc ironie, víc kontrastů. Čeho se nám dostalo? Film kterej, i když se o to snaží, nemá čím překvapit, skvělá první polovina, v rámci klasickýho námětu nápaditá a k tomu omšelý oldschool závěr, bez jiskry. A jako bonus mimický deathmatch, ve kterým Arnie těsně poráží Slye dva výrazy v ksichtu ku jednomu (!!!) Rozpaky? To, co tu tak děsně smrdí, je Francovka? Houby, Mikael Håfström to prostě natočil tak, jak bychom chtěli v dobách, kdy TI dva byli na vrcholu, nic víc a ani nic míň. Obsazení sympatické, ale ambice nejspíš byly mnohem vyšší. Teprve čas ukáže, jestli byl tohle nadčasový útěk a nebo jen útěk před neúprosným časem. Bavil jsem se a přesto to nedokážu nadhodnotit, takže za mě rozprchlých [final rate: 65%] ()
Galerie (57)
Zajímavosti (25)
- Režiséry druhého natáčecího štábu byli David Leitch a Chad Stahelski. (Rominator)
- Tržby ze severoamerických kin činily 25,1 milionu amerických dolarů, součet těch celosvětových dosáhl 137,3 mil. (NIRO)
- Už v polovici 80. rokov sa uvažovalo o tom, že Sylvester Stallone (Breslin) a Arnold Schwarzenegger (Rottmayer) by mohli natočiť spoločný film, no i napriek tomu, že vzniklo viacero rôznych scenárov, k samotnej realizácii natáčania napokon nedošlo. Podľa samotného Schwarzeneggera sa tak nestalo hlavne preto, že obaja boli v tom čase príliš veľké hviezdy a v spoločnom filme by jeden zatieňoval druhého. (m.a.t.o.)
Reklama