Režie:
Jim JarmuschScénář:
Jim JarmuschKamera:
Yorick Le SauxHrají:
Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Anton Yelchin, Mia Wasikowska, John Hurt, Jeffrey Wright, Slimane Dazi, Georges Claisse (vypravěč), Aurélie Thépaut (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Adam - talentovaný hudebník ve stylu 60. let, žije v ponurém Detroitu. Zoufalý z toho, kam ten svět spěje, čím dál častěji přemýšlí o sebevraždě. V teplém Tangeru žije jeho tajemná, stylová přítelkyně Eva, co miluje poezii a ráda večeří s Christopherem Marlowem. Adamu i Evě je více než tisíc let. Před několika staletími, se dohodli, že kvůli čerstvé krvi nebudou zabíjet lidi a dobývat krev budou v nemocnici. Není to tak dávno, co se rozhodli žít odděleně. Moc dlouho jim to ale nevydrželo a Eva už vystupuje z letadla v Detroitu. Oba cítí, že se má stát něco nebezpečného. Brzy přijíždí do města i mladší sestra Evy - nekontrolovatelný šílený upír, který neumí ovládat své emoce. Ve městě začínají podivná úmrtí a tak musí Adam i Eva uprchnout do Alžírska. Problémy teprve začaly a vypadá to, že konec světa přeci jenom nastane a smrt není daleko... Smrt? Není příliš brzy? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (7)
Recenze (593)
Hranice ovládání, která mnohé filmové fanoušky přivedla k hranicím zoufalství nebo k prahu zuřivosti, se mi líbila, ale částečně i díky tomu, že jsem se bavil nad Jarmuschovou manýrou a sebestředností. Už nějakou dobu jsem cítil, že jestli Jim nepřezbrojí, jednoho dne padne kosa na kámen a právě v případě Milenců se to dokonale naplnilo. Vydržel jsem 65 minut koncentrované nudy, abych zbytek filmu přejel rychloposuvem, a přiznám se, i těch velmi dlouhých 65 minut hořce lituji. Ten film je prostě pro mě příliš prázdný. Za mě jednoznačná umělecká prohra. Celkový dojem: 20 %. ()
Když se přesype všechen písek v přesýpacích hodinách, je čas a vůle je otočit..? Trudnomyslné a přitom překypující životem, genius loci i noci opuštěného Detroitu, někdy poněkud rozpačitě podané odkazy na uměleckou historii, parádní muzikantské vetešnictví a narkomanský rozměr zničující abstinence i raušových stavů. Hiddleston i Swinton v rolích značně hrozících sklouznutím do parodie či trapnosti perfektní a Tilda, o kterou by člověk za normálních okolností neopřel ani cizí kolo, působila místy až magicky. Svojský Jarmusch opět nezklamal a na pozadí plíživého zániku civilizace zombie vytvořil nekonvenční nokturno romanci, u které mu z kapsy tvídového saka zmokle kouká paní Meyerová s celou svou ságou o Ara Belle. Jsem však přesvědčen, že zrovna o tohle mu nešlo.. ()
Iian je mladý chlapík, ktorý v zapadnutom Detroite zoženie všetko. Jeho najobľúbenejším zákazníkom je mimoriadne hudobne nadaný, no zato záhadne žijúci Adam. Ten mal na Iiana niekoľko požiadaviek, no jeho posledná bola skutočne zvláštna. Chce guľku ráže 38 vyrobenú z toho najtvrdšieho dreva. Je Adam obyčajným skladateľom rockovej hudby? Alebo je niekym úplne iným? Veľmi pomaly rozbiehajúca sa romantická dráma s minimálnymi hororovými prvkami. Zdĺhavé rozhovory, hlboké myšlienky dávnoveku zaoberajúce sa zachovaním holej existencie upírov či filozofovanie prebilo veškerú "akciu". V tomto snímku je takmer nulová. Popravde, hororová je len myšlienka. Áno, bohužiaľ, nápadito originálne pojatý, ospevovaný, očakávaný príbeh pôsobí veľmi nudne. Nemôžem si pomôcť, u mňa veľmi nepochodil. Ale viem u koho áno. "Ženy" si vďaka "Rómeo Júliovskej" pointe prídu na svoje. Nie, že by ma tento film vyslovene nebavil, ale nebudem ho velebiť len preto že je skvele, hereckým obsadením zahraný, alebo pôsobí ( relatívne ) k danej "problematike", realisticky. Skoro som si vyškriabal kožu z predlaktia - 50%. ()
Jarmusch testuje limity diváckého nadhledu, za tu nejlevnější jmennou symboliku byste jiného tvůrce probodli kůlem, přičemž do toho sestavil jeden z nejlepších hudebních playlistů vůbec a v melancholické atmosféře nechává proplout dva proklatce nekonečného času, jimž nedošly důvody pro co žít, a s přibývajícími hodinami od zhlédnutí nechává zrát jeden ze zásadních diváckých zážitků roku. 4 a ½. ()
Musím o tom ještě kontemplovat, ale zatím se přikláním ke zklamání. Mám dojem, že moje uvažování se pohybuje hlavně v random emo výkřicích, protože film samotný na mě působil spíš jako nářek teenagera než jako únava staleté duše. Plus mě vlastně docela rozesmutnil ten hipsterský estetismus, popravdě nechápu jeho spojení s krutým divadlem. Ačkoliv jsem několik vtípků ocenila (ale hromadně smějící se kino se mi hnusilo, jako by to k tomu nepatřilo), tak mi celkově dialogy přišly velmi poorly executed, nemůžu najít vhodnější české spojení. Než film začal, pomyslela jsem si, že bych chtěla být Tilda Swinton, protože ta by mohla dokázat zabíjet jen tím, že se na někoho dívá, ale potom mi během celého filmu její projev vlastně vadil, a ani druhý drahoušek nebyl drahoušek. A teď ta sebevztahovačná část, kdybych já spatřila milence tančit, pravděpodobně se otočím a odejdu. A kdyby byly dveře zamčené, tak skočím z okna - proč moje myšlenkové spirály míří vždy tímto směrem? ()
Galerie (89)
Photo © Pandora Filmproduktion
Zajímavosti (28)
- Adam (Tom Hiddleston) má také dánský pas se jménem „Lokke“ (dánsky Loki) jako odkaz na jeho roli Lokiho v Marvel Cinematic Universe. (TaNya_)
- Ačkoliv si většina diváků spojuje jména hlavních postav s biblickým Adamem a Evou, tak režisér Jim Jarmusch je zamýšlel jako odkaz na do češtiny nepřeložené dílo Marka Twaina „The Diaries of Adam and Eve“. V rozhovoru prozradil, že si tento fakt uvědomil až po začátku natáčení. „Ups. Už je pozdě. Co s tím nadělám?“ byla jeho reakce. (TaNya_)
- Píseň „Funnel of Love“ od Wandy Jackson znějící na začátku filmu je schválně hrána mnohem pomaleji než v originále. Mimo jiné to písni dodává melancholický podtón a zároveň má poukazovat na zpomalený život hlavních postav. Skladba je zahrána kapelou Sqürl, ve které sám režisér Jim Jarmusch hraje na kytaru. (TaNya_)
Reklama