Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (727)
tento snímek naprosto bez hlavy či paty s pár povedenými scénami mě zeširoka minul... zručná režisérova ruka je patrná, ale ani jeden šikovný zedník sám zámek nepostaví. jako komedie je to prostě slabé, dějově rovněž, většinu filmu jsem se jednoduše nudil... ruku na srdce, tohle že je vrchol československé kinematografie?! 50% ()
Jeden ze tří filmů, kvůli nimž si Miloš Forman zaslouží jít do nebe. Legendární opus plný situací, dialogů, hlášek a unikátních (ne)hereckých výkonů (stojím si za tím, že i sebelepší profesionální herci by to nezahráli lépe!), u něhož se člověk prostě musí válet smíchy po zemi. A přitom je to tak hluboké, pravdivé a hořké... Jen málo filmů se tváří tak prostě a nenápadně (absolutně banální zápletky, v podstatě žádný děj, výprava, či jakékoliv formální laskominy), přestože jsou uvnitř i navenek neskonale geniální (satirické zrcadlení české malosti a hlouposti je zde dokonalé; postavy a jednotlivé scény jsou k zbláznění vtipné). Je zkrátka znatelný rozdíl, když film o buranech točí intelektuál(ové), a když sami burani (Troška a spol.)... 100 % ()
Brilantní studie trapnosti. Trapnosti vidláckých primitivů, trapnosti komunistických kádrů, trapnosti oslizlých dědků slintajících nad mladým masem, trapnosti malosti českého národa, trapnosti "shora" organizované zábavy, trapnosti závistivých nenachvců, trapnosti hloupých husiček, trapnosti vlezlých hlupáků. A nejhorší je že musím vykrást komentář hirnlego: ""Kdo si nenakrad, to musí chápat tak, jako že nic nevyhrál." - lepší definice češství nebude.". Asi jsem taky čech nebo co. Je to v hajzlu, je to v krvi. Miloš Forman ve svém posledním českém filmu brilantně odhalil pravou tvář českého maloměsta, a ještě na vyšší úroveň film vytahuje ve finále, kdy ukazuje že mnozí z těch trapáků se vlastně za určitých podmínek dokáží chovat i jako lidi. Optimismus schovaný za horou trapnosti. A nebo také připomínka toho že jsme jako švábi, docela nechutní, ale nic nás nezničí. Tak nevím. 9/10 ()
Když jsem ten film viděl po letech znovu, takřka mě udivilo, jak moc nesmiřitelný je a s jakou až krutostí alegoricky útočí na národní povahu (o hasiče zde samozřejmě vůbec nešlo - postupně vykrádaná tombola je jen metaforickým obrazem reálného socialismu). Osobně mi trpkost toho filmu nově přišla takřka nesnesitelná (hlavně v samotném závěru v sekvenci s požárem chalupy dědy Havelky), ale racionálně jeho nelítostnost samozřejmě chápu. To, jak zde Forman pracuje s trapností a humorem (volba královny krásy), mě zcela fascinuje (Jan Žalman o tom mluví v knize Umlčený film těmito slovy: "Hloupost spolkových funkcionářů, řevnivost a protekční tahanice maloměstských panímám a naproti tomu pramalé půvaby mladých kandidátek, to všechno promění "zlatý hřeb večera" v komedii, v níž se touha venkovských tatíků po atrakcích mondénního světa zvrhne v jízlivou karikaturu lidské malosti"), ale přijde mi v podstatě zbytečné ten film nově jakkoli chválit a vyzdvihovat jeho kvality, když to už dávno udělali jiní, a tak mi nezbývá než jen vyjádřit potěšení z toho, že ten film do své nabídky zařadil Netflix, a tak by se mohl dostat k novým divákům, kteří ho dosud neviděli. ()
Po zásluze velký kult, jehož humor bude hlavně zásluhou perfektně zvolených neherců aktuální ještě hodně dlouho. Hlavně ta pasáž s výběrem královny krásy prostě nemá chybu, především pak výraz Šebánka a spol. po příchodu všech dívčích "klenotů". Miloš Forman to měl od začátku své kariéry v malíku, věděl co od filmu očekává a co proto udělat, čehož je tenhle zábavný a nostalgický snímek jasným důkazem.)) "Neboj se, přijdou lepší!" ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (42)
- Text k písni „Hoří!“, jejíž refrén dal jméno filmu, napsal Fanda Mrázek, ale zde je skladba uvedena pouze v orchestrální podobě. Mimopražská premiéra se uskutečnila ve Vrchlabí v říjnu 1967. (ČSFD)
- V scéne, kde sa tancujúcej slečne roztrhá perlový náhrdelník, hrá dychová kapela skladbu "From Me to You" od The Beatles. (iMbUS)
- Jedná se o poslední film scenáristického týmu Miloš Forman – Jaroslav Papoušek – Ivan Passer. (agass)
Reklama