Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 172)
Hned od prvního okamžiku, když začne film prostoupený znějící vznešenou hudbou a na plátně se objeví úžasné starobylé uličky barokní Vídně (vlastně Prahy) a velikost Mozartova genia velebí jeho hudební konkurent Salieri, mám zcela jasno, že to je mimořádný film, který mne dojímá a hlavně dokazuje, že i čeští spolutvůrci opravdu umí natočit perfektní film. ()
No posuďte. Miloš Forman v Americe dostal tu čest, aby natočil příběh asi nejslavnějšího hudebního skladatele všech dob a ještě si umínil, že jinde, než doma tenhle film nenatočí. Tak se také stalo, že se film odehrává v pražských ulicích nebo ve Stavovském divadle uprostřed té nejhorší komunistické totality, co tady tehdá vládla. No, klobouk dolů. Samozřejmě ale nesmím zapomenout ani na fakt, že všechno, co v tomto filmu je, je dokonalé. Dokonalé! Schválně, řekněte mi, o kolika filmech můžete říct, že jsou dokonalé? ()
Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších životopisných filmů - 100 Greatest Biography Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Drama božského Mozarta a průměrného Salieriho. Albert Einstein řekl: "Nemůžeme ztrácet naději v lidstvo, když víme, že Mozart byl člověk." ()
Úžasnej film, neni divu že se Miloš Forman dokázal prosadit v americe, když točil takovýhle filmy. Dokonce i vážná hudba, kterou jinak moc nemusim se mi tady docela líbila a skvěle zapadla do už tak dokonalýho filmu a i když je to drama, tak je to občas proložený nějakou tou vtinpou scénkou. Celý to táhnou skvělými herckými výkony F. Murray Abraham a hlavně Tom Hulce pro kterýho to byl jeho první velkej film a i proto je to obdivuhodnější, že to dokázal takhle zahrát. Scénáři se snad nedá vůbec nic vytkout a režii samozřejmě taky ne a proto se při sledování filmu snad ani nedá nudit, takže ani ty tři hodiny nejsou nijak nepřekonatelnou překážkou. Pro mě to je jeden z nejlepších filmů všech dob ()
Neskutečně působivý film o géniovi, kterému Bůh přál, ale svět ne. O průměrnosti, která se se svou úlohou nedokázala smířit. O císaři, který neměl hudební sluch. O Amadeovi, Salierim, Constance. Díky rozšířené verzi je Amadeus opravdu vymazleným a nadčasovým dílem. Zhlédnout ho v celé kráse je sice dřina, která sebere sílu na celý zbytek dne, ale divácky se vyplatí do poslední minuty. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (117)
- Herci Tom Hulce (Mozart) a F. Murray Abraham (Salieri) zpětně doznali, že během natáčení k sobě zaujali osobní odstup, který se místy pod vlivem jejich rolí zvrhával až do antipatie a vzájemné řevnivosti. (raininface)
- Skôr ako sa Mozart (Tom Hulce) zamiloval do Constanze (Elizabeth Berridge), mal záujem o jej sestru Aloysiu, ktorá jeho lásku ale neopätovala a skladateľa odmietla. (MFJD)
- Režisér Miloš Forman ve své autobiografii "Co já vím?" vzpomínal, že "když jsme začali s přípravnými pracemi k Amadeovi, ohromil mě dopis, který Mozart napsal svému otci z Paříže, kde pobýval se svojí matkou. Ten dopis byl dlouhý a plný prozaických faktů, a pouze letmo se v něm Mozart zmiňoval o tom, že matka onemocněla. Byla to jen jakási poznámka, doplněk, banalita, dokud se člověk napodíval na datum. Dopis byl napsán tři dny po matčině smrti." (NIRO)
Reklama