Režie:
David AyerScénář:
David AyerKamera:
Roman VasjanovHudba:
David SardyHrají:
Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Natalie Martinez, Anna Kendrick, David Harbour, Frank Grillo, America Ferrera, Cle Sloan, Cody Horn, Shondrella Avery (více)Obsahy(2)
Pro dva policisty to měla být běžná šichta… dokud se nestali terčem drogového kartelu... V Los Angeles jsou pouliční policisté Brian a Mike nerozluční parťáci – novodobí kovbojové, kteří hlídkují na ulicích v době, kdy latinskoamerické gangy svádějí boj o moc s těmi afroamerickými. Brianovi a Mikeovi se několikrát „poštěstí“ a odhalí šokující obchody s drogami a lidmi. A díky tomu se dostanou do hledáčku mexického kartelu. Podaří se dvojici přátel uniknout z vlivného dosahu vražedného narkobarona? Odzbrojující thriller natočil podle vlastního scénáře americký režisér David Ayer, který měl s kriminálními náměty bohaté zkušenosti (Training Day, Temný stín nad L.A., S.W.A.T. – Jednotka rychlého nasazení, Drsný časy). Tentokrát se však rozhodl vylíčit policejní život z lidské stránky spolu s jeho každodenní rutinou. Nebyl by to ale Ayer, který natočil také akční snímky jako Rychle a zběsile, aby policejní práci neproměnil v dynamickou jízdu. A je to právě bezprostřednost a až nepříjemná blízkost, při níž se cítíme, jako bychom byli přímo účastni pouličnímu dění, jež prostupuje celým vyprávěním. Ať už se to týká rodinné oslavy, klábosení v autě či přestřelek, Ayer s kameramanem Romanem Vasjanovem snímají akci pomocí ručních kamer, objektivů na uniformách či autech, pouličních sledovacích zařízení. Když k tomuto postupu, jenž dnes už dělá kde kdo, přisadíme nezkrášlený prostor ulice jižního Los Angeles (kde Ayer vyrůstal), výsledkem je autenticky působící drama, které je po právu označováno jako jedno z nejlepších svého druhu za poslední dekádu. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (983)
Zkouším podumat, zda šlo spíše o náborku k emerickým ostrým hošům, nebo o varování před jejich profesí. Každopádně - podáno to bylo pěknou formou. Vznik scénáře bych si představoval asi tak, že nějaký písmák přeblafnul operátora místní zásahovky a ten mu za odměnu vyblil všechny zajímavé storky z posledních dvaceti let. Rejža vše volně pospojoval a Gyllenhaal se snažil vypadat ještě úchylněji, než je u něj běžné. A na závěr frknul dramaturg i dojemnou chvilku.....mně se to líbilo. ()
Problém nie je ani tak v tom, že nejde o nič nové v tomto žánri. Nie je to ani zvolená forma a ani silná epizodičnosť deja. Problém je všetko dokopy. Dokumentárny štýl, ktorý mi subjektívne úplne nesedí je pritom v zásade v poriadku a Ayer stále dokáže prísť s dobre napísanou či vygradovanou scénou. Ale chýba niečo naviac a bezprostredne po skončení dojmy vyprchávajú až príliš rýchlo. Aj kvôli snaživým hercom je to škoda. 70% ()
David Ayer má aj komplexnejšie filmy, no aj napriek tomu sa mi Patrola veľmi pozdávala. Súčasný trend snímania ručnou kamerou nie je našťastie vôbec rušivý a ani mi v priebehu sledovania neprišiel vôbec nelogický ako sa mi to v prípade podobne točených snímkov stáva. Takže pre Ayera ďalší slušný zárez a už sa náramne teším na Ten so Schwarzeneggerom. ()
"Patrola" zpřítomněním kamer učinila z centrální dvojice policistů hrdiny jejich vlastního žánrového filmu. Díky oslovování kamery a předvádění se před jejím objektivem se snímek přesouvá z invazivně-dokumentární estetiky reality TV do sféry exhibicionistické ichformy YouTube videí, jejichž aktéři se stylizují do vlastního nadreálného zrcadlového ideálu. Zvolená forma navíc výmluvně koresponduje s motivem nezdravé siláckosti obou hrdinů. Znepokojující nedospělost centrálních postav ukazuje, že odznak je pro ně jen vstupenkou do bájné říše žánrových gerojů a pistole garancí moci i příslibem dobrodružství. ___ Více v recenzi pro Cinepur. ()
Nejprve zdánlivě vychtěná reality podívaná, posléze zlověstná psychologie v akčním hávu a nakonec drtivě gradující drama lidí, kteří dělají těžkou práci na nesnesitelném místě. Při zásazích a nutnosti vytáhnout zbraň je cítit opravdu každý nádech i kapka potu a díky Gyllenhaalovu upřímnému pohledu mi Patrola z hlavy nepůjde pořádně dlouho. Na nejvyšší hodnocení to nakonec není právě kvůli hlavní devíze - realističnosti. V autentické špíně mi Ayerova jízda vymáchala čumák až příliš intenzivně na to, abych ji dokázal brát "jen" jako divácký zážitek. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (36)
- Fráze: „Same old shit, different day,“ zazněla ve filmu Vykoupení z Věznice Shawshank (1994), kde ji pronesl Red (Morgan Freeman). (oje)
- Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) a Mike Zavala (Michael Peña) nemajú počas celého filmu zapnuté bezpečnostné pásy, na rozdiel od ostatných policajtov, ktorí ich majú vždy. (Spilvo)
- Dej filmu sa trvá 8 mesiacov. (zajo91)
Reklama