Režie:
Henry SelickKamera:
Pete KozachikHudba:
Danny ElfmanHrají:
Chris Sarandon, Catherine O'Hara, William Hickey, Glenn Shadix, Paul Reubens, Ken Page, Danny Elfman, Sherwood Ball, Edward Ivory, Greg Proops, Billie HayesObsahy(1)
Jack Skellington je oblíbený vládce městečka Halloween, který dohlíží na tvoření všech morbidních potěšení, hrůz a překvapení. Jack je svou každoroční neměnnou rutinou absolutně znuděný. Jednoho dne se ocitne v sousedním Vánočním městě a za zvuků vánoční hudby prozkoumává zdejší tradice a obyvatele. Rozhodne se, že unese Santu Clause a uspořádá si Vánoce podle vlastních představ. Na pomoc si pozve své přátele ze záhrobí a vyrobí nádherné dárečky pro všechny hodné děti. Naloží je na sáně tažené kostrami sobů a vyráží nadělovat vánoční pohodu. Co na to budou říkat děti, až jim dárky budou předávat duchové a vlkodlaci? (Nova Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (795)
Režíruje zkušený animátor Henry Selick, na výtvarnou podobu dohlíží Tim Burton, který zároveň stojí za námětem. A ke snímku přitáhl výtečného Dannyho Elfmana, který složil hudbu a nazpíval hlavní postavu. To jen na úvod. Jinak tenhle milý muzikál s bizarními fantaskními postavami vznikal políčko po políčku jako z dob slávy děl Jiřího Trnky. Mimo čas a prostor se nám představují kouzelná města pro různé existující svátky: Halloween, Vánoce, Díkuvzdání, Valentýn, Den Sv. Patrika... V každém pohádkové bytosti dohlížejí na to, aby svátek proběhl přesně tak, jak má. Hlavní postavou je pak jistý kostlivec Jack, v městečku Halloween má za úkol každoročně řádně vystrašit děti, jenže ho to moc nebaví, a navíc zabloudí k sousedům, kteří mají na starosti Vánoce. A co takhle v Halloweenu pro letošek zkusit Vánoce? Hodně bizarní Vánoce! ()
Když někomu vyprávím, že jeden z nejoriginálnějších filmů co jsem kdy viděl je loutkový muzikál o tom jak se městečko Halloween rozhodne ukrást Vánoce, tak si většinou ťuká prstem na čelo. Do detailů propracovaná animace skvělá muzikálová čísla, písně i texty (Danny Elfmann se tentokrát svou instrumentací a prokomponovaností rovněž vytáhl), lehce hororová atmosféra a Vánoce či Halloween tak jak je určitě neznáte. Pokud je vám blízká temnější a lehce úchylná podívaná made in Burton&Elfmann, neváhejte ani minutu. Rád bych viděl ty reakce rodičů, kteří film bezelstně pustí svým dítkám. ()
Jeden z nejoriginálnějších estetických počinů světového animovaného filmu, který vyšel z dílny režiséra a v tomto případě producenta a imagologa projektu, Tima Burtona. Burton má neskutečně obrovský tvůrčí kapitál, když je schopen přijít s nápadem a posléze realizovat podobně nekonvenční snímek. Osobitá makabrózní poetika, důraz převážně na expresívní funkci uměleckého díla, přičemž podceněna není ani funkce zábavní (téměř každý obraz obsahuje nějaký gag či drobný vtípek) a odpočinková, velmi příznakový neotřelý styl animace, metamorfóza hodnot (dobro ale nakonec i přesto vyhraje, koneckonců je to pohádka...), zasazení příběhu do Burtonova oblíbeného záhrobního světa s jeho emblémovými postavami - kostlivci, duchy, upíry, vlkodlaky, šílenými vědci... K realizaci projektu si Burton coby impresário přizval režiséra Henryho Selicka a především Dannyho Elfmana, který k celému filmu zkomponoval hudbu a nazpíval i hlavní part kostlivce Jacka Skellingtona. Nezdůraznil jsem totiž ještě to nejpřekvapivější - Ukradené Vánoce Tima Burtona jsou muzikálem, určeným nejspíše dětskému divákovi. Filmový tvar je tedy jakýmsi pásmem hudebních čísel, které spojuje jednoduchá dějová kostra - kostlivec Jack Skellington, typická bizarní postava Burtonovského světa, bytost uvězněná v monstrózní tělesné schránce, ale uvnitř hluboce citlivá a dá se říci lidská, jejíž obdoby najdeme snad v každém impresáriově filmu, se necítí ve svém údělu šťasten a vnitřně naplněn, náhodou se dostane do říše Santy Clause a napadne ho spásná idea - udělat dětem Vánoce po svém... Zprvu dobře míněný nápad se v praktické realizaci záhrobního světa zvrhne v cosi vysloveně negativistického a nový dýňový Santa se stává poslem Vánoční Apokalypsy... Jak už to u Burtona bývá, vše nakonec zachrání láska a divákům zbude hřejivý pocit, že ani v záhrobí nepřestávají platit humanizovaně metafyzické principy... Podobné filmy: Mrtvá nevěsta Tima Burtona, Frankenweenie ()
Mierne natiahnutý príbeh rozvíjajúci motív nespokojnosti sveta v ktorom žijeme. Tu je to svet príšer, duchov a monštier a hlavným nespokojným je kostlivec Jack, ktorému monotónnosť halloweenského strašenia ide na nervy. Jedného dňa objaví čarovný svet Vianoc a onedlho nájde zmysel ako prispieť svojou troškou do komína. Dokonalé výtvarné stvárnenie bábok a zaujímavé detaily neprekryli slaboduchosť deja a trhliny nudy, ktoré mala zrejme vyplniť originálna hudba. Tá však v mojom prípade nezabrala, rovnako ako odkazy na mne cudzie mystické detské ikonky (santa Claus na saniach, Halloween). Ľudsky tvorivé hrejivé teplo idúce zo srdca (nech už je akokoľvek morbídne a cynické) som v tomto prípade neucítil. Namiesto toho som videl chladný a vykalkulovaný, hoci technicky a výtvarne obstojne zvládnutý muzikál. ()
// Distribútor: Buena Vista // Počet premietajúcich kín v USA: 1,671 // Otvárací Víkend USA: $8,212,477 // Bábková animácia je pre mňa tým najhorším prevedením animácie, aké len môže byť. Ako nič proti tomu nemám, jednoducho to nieje moja šálka kávy, avšak texty a hudobné prevedenie stoja za zhliadnutie tohto snímku..... 60% ()
Galerie (91)
Photo © 1993 Touchstone Pictures
Zajímavosti (27)
- Pro animaci švenků (tj. pohyblivých záběrů) bylo použito počítačové techniky pro správné určení pozice kamery a jejího plynulého pohybu. (Trainspotter)
- Ukradené Vánoce se staly prvním loutkovým filmem velkého studia s historicky největším rozpočtem. (Trainspotter)
- Loutky měly pět prstů (namísto obvyklých čtyř) a pečlivě se synchronizovalo otevírání úst s hlasem. (Trainspotter)
Reklama