Režie:
Louis LeterrierKamera:
Larry FongHudba:
Brian TylerHrají:
Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Isla Fisher, Dave Franco, Mélanie Laurent, Morgan Freeman, Michael Caine, Michael Kelly, Common (více)Obsahy(1)
Skupina kouzelníků s názvem Čtyři jezdci je pronásledována FBI a Interpolem, jelikož během svého kouzelnického vystoupení vyloupila banku a peníze rozdala publiku. To však agenti netuší, že jakkoli se budou snažit, Jezdci budou vždy o krok napřed a jejich nové plány jsou ještě smělejší... Čtyři kouzelníci z různých koutů Ameriky dostanou záhadnou kartu, kde je napsáno pouze místo a čas setkání. I když si myslí, že na onom místě budou sami, jelikož jsou vyvolení, setkají se tam všichni dohromady. To však ještě netuší, že za rok budou tvořit dokonalý tým. Daniel Atlas, Merritt, Henley a Jack se sejdou ve stejném bytě, kde se jim ukážou plány na kouzelnickou show. Nikdo z nich však neví, kdo je na místo zavolal a kdo ty plány vyrobil. Už za rok se ale pouhé plány stanou skutečností. Společně tvoří kouzelnickou skupinu Čtyři jezdci a mají kouzelnickou show v Las Vegas. Jejich plánem je vyloupit banku v přímém přenosu. To se jim povede, ale následně je za to zatkne policie, kterou vede agent Dylan Rhodes a jeho společnicí je agentka Alma Dray z Interpolu. Nakonec je ale pustí. Celou jejich show ovšem natáčel Thaddeus Bradley, člověk co odkrývá cizí kouzla, a tak se s ním spojí. Společně si povídají o Lionelu Shrikovi, muži, jehož všechna kouzla Thaddeus odhalil, a když se následně pokoušel o návrat na scénu, zemřel. Thaddeus také říká, že další vystoupení kouzelníků je jen příprava na závěrečnou show, a měl pravdu. Thaddeus jim nakonec řekne, že ta banka byla pouze replika, a vysvětlil jim jejich provedení. Společně s detektivem tedy jedou do New Orleans, kde je další show. Tam jezdci okradou Arthura Tresslera, člověka, který je sponzoruje. Kvůli jeho pojištění totiž mnoho lidí ztratilo své domovy, práci nebo i blízké. Ukradnou jeho peníze a pošlou je na účet lidem, kteří tehdy měli pojištění od jeho banky a nikdy nedostali odškodnění. Ačkoliv se je Dylan snaží chytit, opět mu uniknou. Další den však zjistí, že má v mobilu štěnici, a nakonec se mu podaří zjistit, kde jsou. Všichni kromě Jacka utíkají pryč, on ještě musí spálit důkazy. Do bytu ale přijde Dylan a strhne se boj. Jackovi se však podaří uniknout do auta a najet na dálnici. Tam se ale vybourá a zemře... (TV Prima)
(více)Videa (43)
Recenze (1 450)
My těm tupanům v kině ukážeme. Když si budou myslet, že už nic nemůže přijít, napálíme ještě další chytrou berličku, za ní další a pro jistotu ještě raději jednu. Míra divákovi tolerance vezme brzy za své. Mistr karetních triků, kapsář, kočka, co se hravě dostává z pout i mistr hypnózy. Ještě nedávno by se jim nesnilo, že vyprodají kouzelnickou show v Las Vegas. V průběhu představení ukradnou balík peněz z banky ve Francii. Lup v podobě bankovek pak rozhází mezi nadšené publikum. FBI je krátká, iluzionisté se jí jen smějí do ksichtu, protože vědí, že to pravé teprve přijde. Podrazová komedie s prvky thrilleru je svižnou a poctivou zábavou, u které je však vyžadováno velmi brzy vypnout mozek a nechat si nalhávat, že je to inteligentní zábava. Není. Je však nadmíru zručně natočená. Kamera se permanentně hýbe, krouží kolem postav, prolétává vším možným a ze čtveřice namachrovaných kouzelníků dělá ještě větší borce. Do toho efektně tepe Tylerova (čtvrtý Rambo, oba díly Postradatelných) hudba, střihač přeřazuje na vyšší rychlost a až na pár výjimek charismatičtí herci do téhle skládačky padli jak prdel na hrnec. A to i ti „hodní“, tak i ti „zlí“ na straně policie. Jenže i podzápletkám mnohdy opravdu chybí ta úplně nejzákladnější logika. Když chce někdo vytahovat efektní překvápka a dějové zvraty, nemůže to přeci dělat z bezradnosti? Jenže tady pětice scénáristů přesně v takové roli vystupuje!! ()
Keď sa nad Podfukármi zamyslíte, tak je to absolútna hovadina, ktorá je asi taká reálna, ako skríženie dinosaura s kindervajíčkom. Ale možno aj práve v tom tkvie čaro tohto komerčného hitu (rozpočet 75 miliónov, celosvetová tržba 351). Je tu možné všetko. Fakt všetko. A nie že nevadí, že sa najväčšie záhady vysvetľujú absolútne absurdnými spôsobmi, ono je to vlastne práveže plus! Takže hoci nezdieľam všeobecné nadšenie Podfukármi, musím uznať, že čím častejšie ich vídam v reprízach v TV, tým viac ma bavia. Páčil sa mi kasting, bavili ma nápadité scény, bavilo ma tipovať si, ako to dopadne (resp. to ma bavilo prvý raz, pri reprízach som si naopak užíval, že „viem“ a vnímal som jednotlivé scény z iného uhľa). ()
Heist movie, z něhož někdo vykradl logiku. Pětice (!) scenáristů se tak snažila přechytračit diváka, až pánové nakonec přechytračili sami sebe. Nezbytná míra divákovy nedůvěry, s níž lepší filmy o podrazech vědomě pracují, byla několikanásobně překročena. Nelze věřit ani kouzelníkům, kteří po skoku v čase jednají v rozporu s jejich úvodní profilací (mnoho dalšího se o nich přitom po zbytek filmu nedozvíme), ani jejich trikům, neboť za ně kouzlí převážně CGI, čím dochází ke zpřetrhání pout mezi jejich kousky a realitou. Kouzelnické výstupy jsou v zásadě jenom záminkami ke zdlouhavým a střihem zpraseným akčním scénám. Chabé finální odůvodnění smyslu každého z představení je jen další z bezpočtu snah o rozptýlení pozornosti, konkrétně snahou o navození dojmu, že každá z „jánošíkovských“ šou byla něčím víc než autonomní atrakcí. Třeba součástí promyšleného celku, řízeného pravidly, která se nemění za pochodu a jehož jednotlivé části nejsou propojené za užití zarážejícího množství náhod a předpokladů, že určitá osoba zareaguje na určitou situaci pouze jedním a ne jiným způsobem. Finální zvrat film obírá o zbytky logické koherence. Ano, takový konec jsem vážně nečekal, ale z toho důvodu, že by v návaznosti na předchozích sto minut postrádal jakoukoli logiku. Namísto pocitu, jak chytře jsem byl převezen (Wow efekt), se dostavil nahořklý smích nad něčí schopností obětovat Bohu překvapení veškerou věrohodnost a smysluplnost příběhu (WTF efekt). Každý vyprávěcí prostředek slouží k ošálení diváka do té míry, že si faleš filmu neustále uvědomujeme a jeho kejkle tudíž nezabírají. Na dosti podobném principu (prozradíme vám pravidla hry a stejně vás převezeme) byl založen Dokonalý trik, v němž však onen trik podpíraly dvě hodiny předcházejícího dění. Zvrat u Nolana nebyl vykouzlen ze scénáristické bezradnosti až těsně před koncem, jenom aby film už nějak skončil. V Podfukářích je - počínaje způsobem, jakým je uveden název filmu - příliš zjevné, že oběťmi podrazu máme být my. Něco takového by možná zabíralo u Kaprfíldova živého výstupu, ale v hraném celovečeráku to ve výsledku vede k tomu, že celý film zpětně ztrácí smysl, neboť se vybarví jako pouhopouhý klam. Utilitárně se nakládá také s herci. Většina z nich byla obsazena jenom pro navýšení prestiže filmu a plní tutéž okrasnou a rozptylující funkci, která je jednou z postav přisuzována kouzelníkově pohledné asistentce. Takovou asistentkou je pak také samotný Louis Leterrier. Jenomže asistentkou bez kouzelníka. Usilovně rozptyluje naší pozornost, aby v závěru bezelstně připustil, že hlavní náplň jeho představení tvořil samotný akt rozptýlení.Apendix: jako největší výsměch vyznívá snaha protlačit do Podfukářů, filmu, který obhajuje podvodníky a trestá ty, kteří na podvody upozorňují, kritiku nespravedlivých sociálních poměrů (zřejmě dozvuk Occupy Wall Street). 40% ()
Filmy z prostředí magie a iluzionistů vždy upoutávají moji pozornost. Obzvláště, mají-li dobře zamotaný děj, který se postupně rozplétá. Podfukáři mají skvělé herce, fajn atmosféru, solidní námět a po technické stránce není co vytýkat. Na plný počet hvězdiček to sice není, ale jako solidní jednohubka na večer může obšťastnit chutě nejednoho diváka. ()
Leterrier je v blockbusteroch béčkového kalibru ako doma. Raz sa mu podarí prehupnúť sa do ačkovejších vôd, inokedy je z toho pekný prúser. Takto sa to ťahá úž niekoľko rokov a týmto filmom štúdiá chvalabohu vystriehli lepšie Louisovo obdobie. Príbehové tajomno s mojou zvedavosťou celkom pohlo a keďže mám rád tieto hókus-pókus blbiny, tak mi to aj celkom svižne odsýpalo. To by sa však páni scenáristi (ktorých je tu viac ako pri väčšine seriálov) museli, akým smerom sa bude film uberať. Mal som pocit, že v priebehu filmu sa ich príspevky do scenára striedali každých 15minút a dej tak bol mierne rozpačitý. Všetko však zachraňoval skvelý timing, efektné zvraty, odľahčená atmosféra a záruku na seba zobrali sympatickí a pohodoví herci. 75%. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (39)
- Jesse Eisenberg (J. Daniel Atlas) řekl, že jednou z nejdůležitějších věcí na práci kouzelníka je vyrovnat se s nepříjemnými pocity, že publiku lžete. (ČSFD)
- Náklady na výrobu byly přibližně 75 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Role byla nabídnuta také Olivii Wilde, ale odmítla. (Dr Lizal)
Reklama