Reklama

Reklama

Atlas mraků

  • USA Cloud Atlas (více)
Trailer 1
Drama / Mysteriózní / Sci-Fi / Psychologický
USA / Německo / Singapur / Čína / Hongkong, 2012, 165 min

Předloha:

David Mitchell (kniha)

Hrají:

Tom Hanks, Halle Berry, Jim Broadbent, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Du-na Bae, Ben Whishaw, Keith David, James D'Arcy, Xun Zhou, David Gyasi, Susan Sarandon (více)
(další profese)

Příběh filmu probíhá v šesti časových rovinách. Ty jsou vzájemně provázané, zároveň však rozlišené pomocí odlišných žánrových vzorců... V roce 1849 je na Chathamových ostrovech americký právník Adam Ewing svědkem bičování otroka Atui, při vyřizování obchodní smlouvy pro svého tchána. Auta posléze uprchne na loď, kterou se Adam plaví domů a přesvědčí ho, aby se ho zastal u posádky. Doktor Henry Goose mezitím Adamovi každý den podává lék na parazitického červa, který je ovšem jedem. Goose chce Adama nenápadně zabít, aby se mohl zmocnit jeho jmění. Při podání poslední a také smrtící dávky však Atua svého přítele Ewinga zachrání. Po návratu do své domoviny je Adam znechucen tchánovým podílem na otrokářství a se svou ženou domov opouští, aby se oba přidali k hnutí za zrušení otroctví... V roce 1936 nastoupí anglický mladý bisexuální hudebník Robert Frobisher jako učenec k významnému skladateli Vyvyanovi Ayersemu. Jeho učení Roberta tak inspiruje, že začne pracovat na sextetu s názvem Atlas mraků. Také si při tom přečte vlastní vydání deníku Adama Ewinga. Robertův učitel si hudební dílo zamiluje a pod výhružkou odhalení a skandalizaci jeho intimního života Roberta vydírá. Chce, aby se pod dílem jeho učence vyskytovalo jeho jméno. Robert Ayerse zastřelí a uprchne do hotelu, kde své mistrovské dílo dokončí a spáchá sebevraždu, ještě před tím, že ho stihne zastihnout jeho milenec Sixsmith, kterému po celou dobu psal dopisy... Píše se rok 1973 a mladá novinářka Luisa Reyová potkává již staršího Sixmithe, který se stal jaderným fyzikem. Ten ji přivede na stopu případu bezpečnosti nového jaderného reaktoru provozovaného Lloydem Hooksem. Sixmith je však zavražděn Hooksovým zabijákem o pár minut dříve, než stihne předat Luise důkazy. Reyová po jeho vraždě najde dopisy, které mu psal  Frobisher. Luisa pod záminkou interview navštíví elektrárnu, kde jí vědec Isaac Sachs poskytne kopii Sixmithovy zprávy. Hooksův zabiják však odstraní i jeho a svrhne Reyovou v autě z mostu, což ovšem Luisa přežije. Pomocí přítele svého otce a zároveň šéfa elektrárenské ochranky přežije i další vražedný pokus, při kterém sám vrah zemře. Nakonec odhalí a publikuje článek o spiknutí, jehož záměrem bylo jadernou havárií podpořit zisky ropných společností... V Londýně, v roce 2012, vydavatel Timothy Cavendish náhle zbohatne, když autor knihy, kterou vydal, Dermont Hoggins, zavraždí knižního kritika a je poslán do vězení. Cavendish si svého bohatství užívá, dokud mu Hogginsovi kumpáni nezačnou vyhrožovat smrtí a nechtějí po něm pět tisíc liber. Cavendish se obrátí o pomoc na svého bohatého bratra Denholma. Ten ho léčkou, pod podmínkou, že je to hotel, zavře do pečovatelského domu, odkud Cavendish začne plánovat útěk. Nakonec se mu podaří uprchnout a dožít život se svou láskou z mládí. Obdrží rukopis románu o životě novinářky Reyové a sepíše scénář o svých příhodách v pečovatelském domě... V Soulu v roce 2144 se příběh točí okolo Sonmi-451, lidského klonu. Sonmi pracovala jako servírka v restauraci, kde byl tvrdý řád a nikdy nepoznala okolní svět. Nyní sedí u výslechu a popisuje, jak byla ze svého poddanského života vytržena velitelem Hae-Joo Changem, příslušníkem povstaleckého hnutí známého jako Unie. Návaznost tohoto příběhu na příběh minulý se ukrývá ve filmu, který při svém skrývání sledovala. Film byl založený na Cavendishových příhodách z pečovatelského domu. Unie odhalí, že klony, jako je ona sama, jsou po několika letech práce zabíjeny a recyklovány jako potrava pro nové klony. Sonmi se rozhodne, že bude bojovat proti společenskému systému, založenému na zotročování a vykořisťování klonů a uprchne na Havaj, kde veřejně odvysílá svůj příběh. Hae-Joo, do kterého se Sonmi zamilovala, je však zabit při přestřelce a sama Sonmi je dopadena a po svém výslechu popravena. (TV Prima)

(více)

Videa (35)

Trailer 1

Recenze (2 552)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Atlas mraků mě po shlédnutí naprosto brutálně uhranul. Musel jsem nad filmem přemýšlet, protože to jsem po něm chtěl a přesně to byl jeho cíl. Krásně se na něj koukalo, ale ještě lepší bylo, že jsem celou dobu přemýšlel, jestli to stíhám pochopit a nebo se snažím jenom vnímat jednotlivou řádku šesti příběhů. Ono je těžký, když mi tvůrci naložili šest příběhů, každý rozdílný a každý zajímavý a do toho nezastavitelně určité postavy mluvili tak filozoficky, že těch 172 minut mě na konci absolutně vycuclo. Věřím, že v tom sta tisícu myšlenek je podstata celého filmu a je mi jasný, že bych si to měl zkouknout minimálně ještě dvakrát, aby mi všecko došlo. Nicméně nebyl problém, abych pochopil, že ten příběh je hlavně o duchovnu a o různých názorech, se kterými se setkávají hinduisti ve své podstatě života a smrti. Těžce se píše i samotný komentář, protože je takových věcí, co by se k filmu dalo říct, ale je těžké to nějak dát do ucelené věty. Co ale můžu říct, tak hlavně to, že nedokážu dát plný počet, i když jsem chtěl. Opravdu moc chtěl. Za jedinečnou originalitu a za kuráž, kterou tvůrci do tohoto neuvěřitelně náročného příběhu investovali, když se rozhodli vzdát i svých honorářů jenom proto, aby to dotočili. Mrzí mě ale, že jsem celou tu dobu čekal na nějaký brutální závěr, kde jednotlivé příběhy nádherně splynou do jednotlivého celku a ono se tak úplně nestalo. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to skvelý žánrový mix od súrodencov Wachovských a Toma Tykwera, ktorý je adaptáciou známej knižnej predlohy. Má vynikajúci príbeh zložený zo šiestich dejových línií prebiehajúcich od minulosti až po budúcnosť, všetky na prvý pohľad úplne iné, ale aj tak majúce mnoho spoločného. Spracovanie je perfektné, ale stále mi k dokonalosti ešte trochu chýba. Táto výrazne nadpriemerné dĺžka tu nie je vôbec žiadny problém, skôr naopak, kľudne by som ocenil ešte aspoň hodinu navyše, film si ma získal hneď od začiatku, aj kvôli rozmanitými dejovým líniám sa tu vôbec nedá ani na chvíľu nudiť, stále sa je na čo pozerať, žiadna scéna mi vo svojej línii neprišla zbytočná, všetko to tak dobre sedí, ešte z tej previazanosti dejových línií som mal väčšinu času pocit, že by sa z toho dalo získať ešte viac, niektoré prestrihy mohli byť nápaditejšie, ale to sú všetko len také detaily, aj takto to funguje plnohodnotne, množstvo ovplyvnení inej línie nejakým skutkom je skutočne perfektných, je tu plno skvelých myšlienok a tých základných motívov, ktoré v podobnom filme nemôžu chýbať, pozerá sa na to výborne. Ale osobne by som sa kľudne obišiel bez línie zo súčasnosti o nakladateľovi v domove dôchodcov, samo o sebe sa vydarila, niekoľkokrát som sa dobre pobavil, ale tie zvyšné mi prišli kvalitnejšie. A preto spočiatku ma dostala až taká vážnosť situácie, mal som pocit, že sledujem niečo, kde ide skutočne o veľa, ale niekedy v druhej štvrtine pribudol humor a vážnosť sa znížila, stále si to udržalo výrazne nadpriemernú úroveň, ale aj tak som chcel radšej tú vážnosť, no v druhej polovici sa to už celé tak lepšie urovná, už všetky línie fungujú dokonalo, aj tá humornejšia si ma už získala a tak je na to skutočne radosť pozerať. Dlhé finále, v ktorom vyvrcholia všetky príbehy je skvelý, tu už fungujú aj emócie a síce úplný záver je predsa len iný, ako som čakal, dúfal som v niečo veľkolepé, čo mi vezme dych, toto bolo skôr také rozprávkovejšie, ale náhodou aj toto je zaujímavé. A chválim, ako všetky žánre samo o sebe perfektne fungujú, prestriedajú sa tu takmer všetky, nechýba historický, sci-fi, akcia, komédia, thriller, dráma, krimi, romantický, postapokalyptický a aj nejaké prvky fantasy a erotiky a ani jednému žánru tu nemám čo vytknúť, s radosťou by som si ich pozrel aj ako samostatné filmy. Ale vrcholom je pre mňa rozhodne budúcnosť, obzvlášť línia v Neo Soule, tá je úžasná, hlavne tá chémia medzi hlavnou hrdinkou a mužskými postavami ma dostala, potom by som zaradil poslednú líniu z postapokyliptického sveta a líniu s novinárkou, tie tri sú už trochu slabšie a hlavne tá spomínaná zo súčasnosti, ale ani tak to nie je veľký rozdiel, perfektné sú aj tie. No toto platí samozrejme v prípade, keby sa hodnotili samostatne, tento film je jeden veľký celok a tak tu má všetko svoje misto. Musím spomenúť akciu, potešilo ma, že toto nie je žiadny typický súčasný blockbuster s množstvom umelej samoúčelnej stereotypnej akcie, ale tu má vždy svoj význam, je plnohodnotnou súčasťou deja a vždy sa jedná o také menšie, ale zaujímavé scény a hlavne tie v línii v Neo Soule sa vydarili. Herecké obsadenie je vynikajúce, hlavnú pozornosť si u mňa jasne získala úžasná Bae Doo-Na, tá tu vyniká, ale od nej som to aj čakal, podobný typ úloh jej skvelo sedí a tak sa mohla predviesť, za ňou ma najviac potešila trojica Tom Hanks, Jim Sturgess a Halle Berry a hlavne pre ňu je to určite životná úloha, nikdy ma ani zďaleka nebavila tak, ako tu, mimoriadne rozmanitým výberom úloh ma zaujal Hugo Weaving a všetky zahral očakávane skvelo, ale výborní je aj zvyšok, len títo spomínaní u mňa v tomto filme vynikajú. A tie masky sú teda skutočne zaujímavé, síce väčšina hercov sa v ich rôznych úlohách dá spoznať, ale aj tak niektoré ma skutočne prekvapili. Réžia a technická stránka sú vynikajúce, takto skvelo zvládnuť tento náročný a pomerne originálny projekt a to po všetkých stránkach si zaslúži veľkú pochvalu, možno len tých emócií mohlo byť viac, takto fungujú hlavne v poslednej fázi, ale to je to jediné a aj tak majú môj hlboký rešpekt. A k tomu ešte tá skvelá hudba, ktorá sprevádza tie najzásadnejšie situácie. Je síce pravda, že som dúfal v trochu viac, ale to bolo len mojimi prehnanými očakávaniami. Túžil som po ďalšom nezabudnuteľnom dokonalom klenote, ako je mnou milovaná Fontána, čo mi tento film mohol splniť, no to sa nestalo. Podľa mňa to mohlo byť ešte trochu menej komerčné a viac umeleckejšie a zároveň kvôli európsky a ázijsky pojatým niektorým témam, som dúfal, že budú pôsobiť menej americky, ale to je prakticky to jediné, čo tomu chýba k úplne dokonalosti aj takto je to úžasný zážitok, na ktorý sa len tak nezabudne a teším sa na ďalšie pozretia. A je kľudne možné, že po nich už mi tieto čiastočné zápory zmiznú a film plnohodnotne ocením. Rovnako majú môj veľký rešpekt za eRkový rating, ktorý tu pritom ani nebol až tak moc potrebný, film by fungoval aj bez toho, ale je samozrejme lepší a takto aspoň vidno, že mali v pláne natočiť čo najkvalitnejší film a nie len najkomerčnejší blockbuster určený deťom. A ani ma neprekvapuje, že ho financovali hlavne európski a ázijskí sponzori, aspoň to len potvrdilo, že Hollywood je na svojom dne, kde už ide len o peniaze a nie o kvalitu a preto ich súčasná tvorba aj tak vyzerá. Keď majú možnosť sa priamo podieľať na nejakom inteligentnom filme na úrovni, tak prakticky odmietnu. Ale dosť už takejto kritiky, hlavne, že Atlas mrakov je prvotriedny film, ktorý stojí za mnoho pozretí. 87% () (méně) (více)

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

I když jsou kvality, náročnost a nápaditost celého projektu vidět v každé třetí scéně, pro mě zůstává nekompaktní, lehce umělou záležitostí, na jejímž konci jsem cítil především prázdno. Šest příběhů, různé doby, různé postavy, různé žánry. Intimní předválečný příběh, kriminální retro i třeba futuristický příspěvek ze Soulu. Propojují je dilemata postav nebo určité motivy. Ctižádostivý kousek snažící se o nadosobní myšlenky je sice pojatý monumentálně, každý z osudů ale jakoby nežil vlastním životem. Ve výsledku nestrhne, emočně si skákání mezi časoprostory překáží a brání tomu, aby jednotlivé příběhy silněji dozněly. ()

Zíza 

všechny recenze uživatele

Je to něco mnohem víc, když to necháte, aby to tím bylo. Veselé i smutné, krvavé i něžné. Dlouhý, ale krásný film. A sakra, došly mi slova. Každopádně pokud chcete věřit na osudovou lásku, tohle by vám mohlo pomoct. Nejlepší "povídka" pro mě byla ta ze Soulu. Ach. I když zdeformovaný, Jim Sturgess byl perfektní. ()

robbiee 

všechny recenze uživatele

[imdb: 7.9/10] | me: Na to, aby človek vstrebal a vychutnal si každú dejovú vrstvu filmu je jednoznačne potrebných viacero pozretí. Môžem otvorene povedať, že je to film, ktorý pri prvom vzhliadnutí počas prvej polhodinky (možno aj dlhšie) pôsobí vyslovene mätúco a chaoticky. Divák nevie, kde sa práve nachádza a prečo sa deje to čo sa práve deje...Ono sa to cele časom ustáli a človek sa zorientuje v jednotlivých príbehoch a líniach. To už však je trošku neskoro, pretože všetko čo sa udialo predtým je mierne mlžité a súvislosti sa preto spájajú trocha ťažšie. Pre celkové pochopenie filmu to nie je ale až taký problém, skôr by som povedal komplikácia resp. istá nepríjemnosť. Príbehy samé o sebe sú zrozumiteľné a pokiaľ by nebolo medzi nimi prechádzané v tak zúrivom tempe všetko by malo hneď jasnejší charakter. Oceňujem však spôsob akým dochádza k prechodom medzi jednotlivými rovinami - to čo je v jednom príbehu koncom scény je vo veľmi podobnom štýle začiatkom, resp. pokračovaním scény ďalšieho príbehu a vďaka tomu je tok medzi jednotlivými líniami spojitý a vizuálne príjemný. Taktiež oceňujem puto, ktorým sú medzi sebou všetky vrstvy filmu prepojené. Dáva to divákovi možnosť hľadať vo filme všakovaté vzťahy. Ako som už však spomenul - na to aby bolo možné zachytiť a vstrebať všetky súvislosti je jednoznačne potrebné si film pozrieť minimálne ešte raz - Následne opätovný štart zrazu dáva zmysel a tak je možné v úvode nachádzať to čo predtým nebolo vzhľadom na časté skoky a množstvo dejov možné. Aby som to zhrnul - je to film, ktorý ponapína mozog a pozornosť a hoci by mohol byť realizovaný s menšou agresivitou tempa stále to hodnotím viac než pozitívne - práve kvôli jeho variabilite, hereckým výkonom, maskám, hravosti a hlavne snahe priniesť o čosi hodnotnejší filmový kúsok. Fear, belief, love phenomena that determined the course of our lives. These forces begin long before we are born and continue after we perish. ()

Galerie (194)

Zajímavosti (58)

  • Skladatel Frobisher (Ben Whishaw) a jeho blízký přítel, vědec Sixsmith (James D'Arcy), spolu ve filmu ani v knižní předloze nikdy přímo nemluví. (pajik)
  • Trojica režisérov bola rozhodnutá okamžite zastaviť produkciu filmu v prípade, ak by autor predlohy David Mitchell nebol spokojný so scenárom. Jeden z predchádzajúcich scenáristických a produkčných počinov súrodencov Wachowských V ako Vendeta (2005) však vznikol aj napriek hlasným protestom autora komiksovej predlohy Alana Moorea. (Macejko)
  • Scénář vznikl na základě knižní předlohy Davida Mitchella a byl poskládán ze šesti dějových linií. Původně jich přitom plánoval dokonce devět: měli jsme se podívat ještě do středověké Číny či za korejským rapperem. (tyzmrde)

Související novinky

20 největších propadáků poslední dekády

20 největších propadáků poslední dekády

15.12.2019

S blížícím se koncem roku se pochopitelně pojí vznik různých žebříčků, rok 2019 je ale specifický ještě v tom, že spolu s ním zároveň končí i celá dekáda, a to ohlížení proto bude místy větší.… (více)

Když na filmový festival, tak do Hradiště

Když na filmový festival, tak do Hradiště

26.06.2016

Letní filmová škola Uherské Hradiště letos totiž slibuje opravdu pestrou podívanou. A to nejen, co se filmů týče. Programové bloky, jakými jsou mimo jiné Fokus, zaměřený na Filipíny, či Inventura,… (více)

Tykwer a Hanks vytváří hologram

Tykwer a Hanks vytváří hologram

09.03.2014

Atlas mraků mnoho filmových fanoušků považuje za jeden z nejlepších filmů roku 2012, pravdou ale je, že z komerčního hlediska byla tato režijní spolupráce sourozenců Wachowských a Toma Tykwera velké… (více)

Zlatý glóbus 2013 - výsledky

Zlatý glóbus 2013 - výsledky

14.01.2013

Letošní jubilejní 70. udělování Zlatých glóbů v hotelu Beverly Hilton je skončeno. Pod vedením "drzé" dvojice Tiny Fey a Amy Poehler se celý večer nesl v dynamickém tempu a až na pár dojemných… (více)

Reklama

Reklama