Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Robert Pattinson, Paul Giamatti, Jay Baruchel, Kevin Durand, Juliette Binoche, Samantha Morton, Sarah Gadon, Mathieu Amalric, Emily Hampshire, Goûchy Boy (více)Obsahy(2)
Město New York, blízká budoucnost: Eric Packer (Robert Pattinson) je osmadvacetiletý nekorunovaný král Wall Street. Během jeho vyjížďky po městě dojde v ulicích Manhattanu k záhadné explozi a propukne peklo. Navíc zjišťuje, že se mu hroutí finanční impérium. Kontakt se skutečným světem, i když jen přes okna limuzíny, ještě prohlubuje jeho paranoiu. V průběhu čtyřiadvacetihodinové odysey začíná k smrti vyděšenému Ericovi docházet, že se jeho život blíží ke konci. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (2)
Recenze (348)
Cronenberga chytl filozofický průjem, tak zavzpomínal na své prvotiny Stereo a Crimes of the Future a řekl si, že znovu zkusí upozadit vizuální formu a raději diváky pořádně otrávit těžko stravitelnými dialogy s rádoby mohutnou filozofií mezi řádky. Nezakrývám fakt, že abych Cosmopolis skutečně pochopil, musel bych jej vidět vícekrát, přesto si ale myslím, že prolbém je jinde. Řadu myšlenek o kybernetické a emocionálně vymřelé společnosti plné čísel, peněz a nadbytečných technologií jste schopni vstřebat i napoprvé, ovšem ony myšlenky nepůsobí podnětně, zajímavě, postrádají jakýsi "aha!" efekt, nevybouzí k dalšímu přemýšlení o problému, nevzbouzí divácký zájem a zkrátka jen nudí. Z povinnosti si odšrtáváte dialogy, které smysl dávají a zíváte u těch, jejichž význam vám uniknul, takhle si film svého oblíbeného mistra nepředstavuji... 4/10 ()
Zatímco v NEBEZPEČNÉ METODĚ se hroutily veškeré hodnoty (společenské, ekonomické, rasové, národnostní ad.), v COSMOPOLIS se "bortí" samotný znakový systém, kdy slova a činy přestávají mít jakýkoliv význam, ať člověk analyzuje jejich gramatiku, syntax i sémantiku, jak chce. A nejvtipnější v této satiře na téma kyberkapitalismu je, že si sama velmi podvratným způsobem pohrává se svým znakovým systémem, resp. zažitými formálními a kognitivními konvencemi. Peníze sice nejsou narativizovatelné, jak pronese jedna z postav, ale vyprávění se může sestávat z trsů, které nejsou kauzálně propojené, nýbrž je mezini nimi paralelní a kontrastní vztah. Styl může tomu všemu dávat vnitřní řád, ale jelikož se stylistické vzorce neustále variují, budou na tom asi stejně jako prostata ústředního prota/antagonisty: asymetricky. Jeden z filmů roku, jimž se Cronenberg vrací na počátek své kariéry, konkrétně k SHIVERS, protože je zde samotná idea prezentována jako nejednoznačný virus infikující druhé. Do hlubin asymetrické prostaty v interpretačně-analytické kritice na Indiefilmu. ()
Opsat knižní dialogy a natočit je stereotypní metodou záběr x protizáběr nestačí. Excentrických momentů je pár a vyznívají spíš sebeparodicky, závěr už je vysloveně verbální průjem. I když se mi v zásadě líbí, co film říká, formu Cronenberg neobhájí. Ani zoufale necharismatického Pattinsona, kterému člověk neuvěří ani tu dekadentní nudu. ()
Cronenberg s asymetrickou prostatou. Cosmopolis je podivná změť všeobsažných dialogů, které si divák musí na rozdíl od režiséra rozluštit, stejně jako smysl celého filmu. Rozpad kapitalismu, znuděnost bohatých a mocných, zkaženost dnešního světa, v němž nelze najít žádnou jistotu...ani rovnováhu. Nekonečná cesta hi-tech limuzínou se nakonec rozpadá na sled více či méně navazujících epizodek, v nichž jednoznačně dominuje přesný Pattinson, jenž utvrzuje auru mocného génia, který se snaží přiřadit všem věcem smysl. Někdy to ale bohužel nejde, tak i Cronenberg upouští od svých raných uhrančivých snímků plných tělesné deformace a pudovosti a utíká do světa prázdných (?) nerozluštitelných a příliš didaktických dialogů, které divákovi vštěpují jedinečnou vizi světa. Nepopírám, že jsem se u toho bavil, ale z hlavy tu textuálně přehlcenou hádanku stále nemůžu vyhnat. Jistým smyslem mi to připomnělo Kellyho Southland Tales, v dobrém i špatném smyslu. ()
Z istej stránky je Cosmopolis ďalším náznakom režisérovho neumenia - príbeh vyrozprávaný diskusiami. Hudba tiež nieje nejak výrazná. Osobne oceňujem pár skutočne šokujúcich scén - hlavne s Ericovým ochrankárom alebo záver filmu. Respektíve záver akoby chýbal a aspoň to zvyšuje hodnotenie, lebo akoby celý film bol urobený len za to, aby záver šokoval. Ale to by ste pochopili iba ak ste už tento film videli. Ku podivu Robert Pattinson predviedol v ústrednej úlohe naozaj vierohodný herecký výkon. Možno jeho najlepšia postava. Cosmopolis si vyžaduje obrovskú dávku diváckej trpezlivosti a dôvery v príbeh. Zdanlivo nepodstatné detaily sa vo finálnej scéne zostrujú a Ericova postava dostáva zmysel. Vyjasňuje sa jej vnútorný konflikt. Mnohých sklame mimoriadne rozvláčny štýl rozprávania, nekonečné dialogické pasáže a nezaujímavý interiér limuzíny, ktorý si z filmu zapamätáte asi najviac. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (11)
- Ve scéně, kdy kamera sleduje příjezd limuzíny ke kadeřnictví, lze zahlédnout na zdi část plakátu k filmu Nebezpečná metoda (2011) s tváří Michaela Fassbendera. (Skrk)
- Plakát k filmu odkazuje na režisérův dřívější film Východní přísliby (2007). Konkrétně jde o velmi podobné držení rukou a částečný přesah bílé košile přes stejný typ hodinek. (Dimo)
- Původně byla do jedné z rolí obsazena Marion Cotillard, kvůli těhotenství však musela z projektu odstoupit. Dalšími adeptkami na roli pak byly Noomi Rapace a Keira Knightley. (Freshoun)
Reklama