Reklama

Reklama

Nákaza

  • USA Contagion (více)
Trailer 1

Podnikatelka Beth Emhoffová se vrací ze služební cesty z Hong Kongu, kde se nakazí neznámým virem. Brzy onemocní i její syn Clark. Bethin stav se stále zhoršuje a o dva dny později se zhroutí s těžkými záchvaty. Její manžel Mitch ji odváží do nemocnice, ale žena přesto umírá. Patologové konstatují, že byl napaden mozek a centrální nervový systém meningo-encefalitickým virem. Zdrcený Mitch se vrací domů, a nachází syna Clarka mrtvého. Mitch je okamžitě izolován, ale ukáže se, že je vůči nákaze imunní. Se svou dospívající dcerou se pokusí odjet z města, ale národní garda jim v tom zabrání. Nastává chaos, nepracují sociální služby a objevuje se rabování obchodů a domů. Smrtící, vzduchem přenosný vir, který nemocné zabíjí během několika dnů, se rychle šíří po celém světě. Lékaři se snaží najít lék a minimalizovat paniku, která se šíří ještě rychleji než samotný virus. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (1 042)

castor 

všechny recenze uživatele

Herecky místy nadmíru potěšující, pár režijních nápadů a filmařských postupů by divák našel také, atmosféricky efektivní soundtrack zrovna tak. Steven Soderbergh je díkybohu civilní, nic lidem před plátnem nevnucuje, nevolí žádné úderné trikové záběry, což je ale ve výsledku i díky pro něj tradiční digitální kameře působivější a střídmější. Divák se brzy srovná i s tím, že drama nemá klasickou dramaturgii a skáče z jedné epizody k druhé, režisér výtečně pracuje s detaily, což záhy vyvolává strach z dotyků a nebezpečí viru na každém kroku. Je to celé takové zvláštně odtažité, ale o to mrazivější. Holt, i takhle se dá natočit toliko profláknutá tematika. Navíc se spoustou nenalíčených hereckých hvězd. U Soderbergha se holt každý dotyk počítá. A teď honem do lékárny pro roušku... PS: O pár let později - 2020 - snímek získal nečekaně/absolutně reálné rozměry. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Nákaza není jen tak ledajaký film. Je to spíš film velmi prorocký, neboť ukazuje zásadní rozdíl mezi 20. a 21. stoletím, který by se dal charakterizovat i jako rozdíl mezi macro a micro strukturami. Jestliže přicházelo ve 20. století největší nebezpečí s jadernou katastrofou a největší úspěch s přistáním člověka na Měsíci (podle mě to nejtitánštější, co kdy lidé dokázali), ve 21. století se přesunujeme do micro struktur: největší nebezpečí skýtají biologické zbraně a kyberútoky hackerů a největší úspěch přistání s nanoboty v lidském těle, jak o tom referují Tata Bojs v Léčiteli. Po stovky let označovala Velká čínská zeď stavbu z cihel a kvádrů; dneska označuje firewall hlídající čínský přístup k internetu. Tématem číslo jedna zkrátka už nejsou velkolepé výbuchy a jaderné hřiby, ale, jak naznačuje Nákaza, spíš malý nebezpečný breberky v podobě biologických zbraní – doslova nepřítel bez tváře, skrytý a nevyzpytatelný. Odsud vidíme, proč byl teroristický útok na věže WTC a jejich následné zřícení v září 2001 spíše posledním spektakulárním dozvukem válek dvacátého století, než aby předjímal charakter válek století jedenadvacátého. Očekává nás totiž něco nepoměrně zlověstnějšího: hrozba „imateriální“ války provázené neviditelným útokem – viry, jedy, které mohou být všude a nikde. Na úrovni zjevné materiální reality se nic zvláštního neděje, žádné velké exploze, a přece se důvěrně známý vesmír hroutí, živo se rozpadá. Vstupujeme do nové éry paranoidního válčení, ve kterém bude největší problém představovat identifikace nepřítele a jeho zbraní. Nakonec přesun od čitelných macro struktur k nevyzpytatelným micro strukturám kopíruje i přechod od newtonovské fyziky ke kvantové teorii: jakkoliv je kvantová teorie nejúspěšnější teorií, kterou kdy lidská mysl vytvořila, je vybudovaná na vratkých základech náhody, štěstí a pravděpodobnosti. Na rozdíl od newtonovské teorie, dávající jasné, jednoznačné výsledky pro pohyb, umí kvantová teorie udávat jen pravděpodobnost. Tento rozdíl mezi oběma stoletími bude mít zásadní vliv i na kinematografii, jelikož biologické zbraně nebo kyberútoky nejsou tak vizuálně atraktivní jako výbuchy atomovek nebo ekologické hrozby. Jak pronese jedna z postav v Nákaze: virus je příliš malý na to, aby ho zachytila kamera. Soderbergh se s tímto omezením a současně výzvou pro kinematografii vypořádal velmi dobře. Otázka zní, jak se na tomto poli povede ostatním filmařům. ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Byl by se mi líbil ten sterilní, videoklipní styl zachycující pěkně ráz na ráz mechanismus, jak vzniká a světem se šíří nákaza, jak se rozrůstá v epidemii, jak mění náchylnou civilizaci v spoušť, jak se dejme tomu civilizace tentokrát přeci jen ještě ubrání, jaké mohou být průvodní jevy toho v administrativě, publicistice, rodinných vztazích atd. - kdyby to byl prostředek, jak nejlépe zachytit, ukázat, vypreparovat, předvést nějaký konkrétní, zajímavý fenomén. Záleží na tom především, za jakým účelem se takový způsob natáčení použije. *** A já viděla jednoduché, instruktivní video o amerických obětavých zdravotnických a jiných vládních organizacích, řadových doktorech i čelních představitelích, kteří se všichni koordinovaně snaží pro dobro svého lidu a celého světa vyvinout a v nejkratším možném čase v moudré spolupráci s farmaceutickým průmyslem rozšířit spásnou vakcínu proti skutečně náhodně vyvinuté a rozšířené zabijácké nemoci, a ještě přitom musejí bojovat se samolibými bloggery, kteří manipulují veřejnost konspiračními teoriemi, aby se svezli na vlně popularity a něco na tom trhli. *** Viděla jsem obyčejné protikonspirační video, které na jednoduchém příkladě nabádá diváky, aby věřili svojí (potažmo americké) vládě, svým doktorům a svému farmaceutickému průmyslu, ignorovali zlé jazyky píšící na internetu nebezpečné smyšlenky (protože na rozdíl od koncernů obchodujících s léčivy bloggeři vydělají miliony na propagování kapek z forzýtie), a aby si proboha nekupovali místo drahých léků bylinky a nepřestali se dávat očkovat. *** Nejsem člověk náchylný věřit konspiračním teoriím, stejně tak si ani nedělám naivně iluze, že v politice, ve vysokých úřadech a na manažerských křeslech kteréhokoli průmyslového odvětví sedí lidi, kteří nejsou schopní těch nejhorších zvěrstev. Možné je všechno, co si dovedeme představit, a většina toho se někde ve světě v nějaké podobě i stala nebo stane. *** Hlavně si ale myslím, že filmy stejně jako jiná umělecká díla nemají zaujímat místo propagačních letáků - že mají obzory naší imaginace a chodníčky našeho uvažování rozšiřovat, a ne zužovat (a pro politické či novinářské thrillery to platí dvojnásob, když už si s tím ohněm zahrávají). A poznám, když se to děje. Tohle není film, tohle je jednoduché video na podporu naivního mýtu o hodné a dobře spravované americké kultuře (hodný černý lékař a jinak vysoký činitel z protiepidemiologického centra věnuje svoji vakcínu synkovi uklízeče na parkovišti u nich v budově; výzkumná lékařka zkouší sama na sobě testovací vakcínu, její kolegyně přijde o život při práci v terénu a umírá jako řadová oběť, členka WHO se nechá zajmout a pak trpělivě vyučuje děti v nákazou ohrožené čínské vesničce angličtinu, zatímco spolu s nimi čeká na vyžádanou přednostní dávku vakcíny atd. atd. - hotová Timurova parta ušlechtilých lidumilů), která to v zásadě pořád myslí s lidstvem dobře a neměly by se jí v jejím konání házet klacky pod nohy v podobě konspiračních teorií, neboť ty jenom zvyšují nervozitu a paniku a vedou k násilnému chování (jak ilustrováno např. výtržnostmi v lékárnách, ve frontách na bylinky). Stejně tak film hezky nabádá k tomu, aby v případě epidemie lidé zachovali klid, trpělivě čekali, až na ně s čímkoli přijde řada, a uposlechli všeho, k čemu budou vyzváni, jinak se opět jenom zbytečně prodlouží agónie a bude to všechno jen horší (ilustrováno ozbrojenými loupežemi v domech po nocích, útoky na lékárny, výtržnostmi ve frontách na příděly hotového jídla, bincem v ulicích atd.). *** Myslím na aktuálně se šířící teorie o tom, že Američani vyvinuli ebolu, aby udrželi pod kontrolou těžební oblasti v Africe, že kdysi vyvinuli virus HIV, aby pokrotili rozjívenou a státní správě se vymykající divokou, osvobozující se generaci a vnutili lidem normalitu v podobě křesťanského rodinného konzumního života bez psychedelických, sexuálních či jiných individualizačních a iniciačních excesů, myslím na všelijaké zvěsti o bioterorismu ve službách nejrůznějších frakcí, včetně těch nejvyšších, které se odrážejí ve scifi a spekulativní a extrapolační literatuře posledních let (jednu takovou povídku - Piánko apokalypsa - jsem shodou okolností zrovna dopřekládala pro XB-1) a které chce tenhle film zamáznout a pominout, a skoro mi začíná vrtat hlavou, kdo si tohle silné antibiotikum a sedativum v jednom u Soderbergha tak pěkně včas objednal :) *~~ () (méně) (více)

novoten 

všechny recenze uživatele

Pro thriller málo gradace, pro drama málo prostoru charakterům a pro paradokument moc ležérního předhazování prázdných "faktů". Ta polovičatost, která trčí z každého druhého záběru je občas přímo nesnesitelná a ze Soderbergha tak dělá regulérního smolaře. Jako čistá popcornovka prošpikovaná napětím mohla Nákaza bodovat nesrovnatelně důrazněji, takhle se tvůrčí záměr absolutně minul účinkem. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Steven Soderbergh se po řadě ne příliš povedených filmů a experimentů vrací do první režisérské ligy a dokazuje, že i zdánlivě béčkové téma se dá natočit výborně, "lidsky" a skoro až s přesahem. Scénář je výborně napsaný a jednotlivé příběhy byly všechny hodně zajímavé a celé to bylo zabrané snad ze všech úhlů pohledu. První herecká liga samozřejmě neselhává a potěší i nekompromisní zametení s některými postavami. Po dlouhé době jsem si ale u filmu řikal, že to mohlo být klidně i delší. Přece jenom stopáž něco málo přes 90 minut je u podobného tématu s tolika zajímavými příběhy trochu málo a některé postavy tak dostanou příliš málo prostoru a jejich příběhy vyšumí do ztracena (hlavně u Marion Cotillard). 80% ()

Galerie (86)

Zajímavosti (19)

  • Steven Soderbergh a scenárista Scott Z. Burns se snažili, aby jejich film byl vědecky co nejpřesnější. Ve vědeckém časopisu New Scientist byl film pochválen za to, že na rozdíl od většiny filmů s vědeckou tematikou pracuje s dobře ověřenými fakty, a jen málo hollywoodských filmů zobrazuje proces vědy, její úspěchy i frustrace tak realisticky jako tento. (dopita)

Související novinky

Virová nákaza ve filmech

Virová nákaza ve filmech

15.03.2020

Momentální krizová situace reagující na probíhající šíření viru Covid-19 měla mimo jiné za následek i uzavření veškerých kinosálů, což pochopitelně vedlo k tomu, že distributoři začali rušit či… (více)

Best of 2011 dle vybraných uživatelů

Best of 2011 dle vybraných uživatelů

31.12.2011

Další filmový rok je za námi, a tak vám přinášíme přehled nejlepších filmů roku dle předních uživatelů ČSFD.cz. Uživatelé i filmy v jejich výběru jsou seřazeny abecedně. Jako vítězný snímek z tohoto… (více)

2011 - vyhlídky, poděkování a přání

2011 - vyhlídky, poděkování a přání

31.12.2010

Další kalendářní rok se chýlí do finále a nechává v nás několik výjimečných filmových zážitků. Nebylo jich zas tolik, ale byly o to silnější. To na rok 2011 nám Hollywood (a nejenom ten) chystá… (více)

Reklama

Reklama