Režie:
Steven SoderberghScénář:
Scott Z. BurnsKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Marion Cotillard, Matt Damon, Laurence Fishburne, Jude Law, Kate Winslet, Elliott Gould, Bryan Cranston, Gwyneth Paltrow, Tien-you Chui, Josie Ho (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Podnikatelka Beth Emhoffová se vrací ze služební cesty z Hong Kongu, kde se nakazí neznámým virem. Brzy onemocní i její syn Clark. Bethin stav se stále zhoršuje a o dva dny později se zhroutí s těžkými záchvaty. Její manžel Mitch ji odváží do nemocnice, ale žena přesto umírá. Patologové konstatují, že byl napaden mozek a centrální nervový systém meningo-encefalitickým virem. Zdrcený Mitch se vrací domů, a nachází syna Clarka mrtvého. Mitch je okamžitě izolován, ale ukáže se, že je vůči nákaze imunní. Se svou dospívající dcerou se pokusí odjet z města, ale národní garda jim v tom zabrání. Nastává chaos, nepracují sociální služby a objevuje se rabování obchodů a domů. Smrtící, vzduchem přenosný vir, který nemocné zabíjí během několika dnů, se rychle šíří po celém světě. Lékaři se snaží najít lék a minimalizovat paniku, která se šíří ještě rychleji než samotný virus. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 042)
Mala som možnosť vidieť v krátkom časovom intervale dva filmy roku 2011, spracúvajúcich námet celosvetového vírusu, ktorý nekompromisne zasiahne všetky vrstvy obyvateľstva: Perfect Sense a Contagion. A na základe dojmov, pocitov či emócií sa jednoznačne prikláňam k prvému menovanému. Viac ako plnohodnotným filmom je Contagion skôr dokumentárnym zhrnutím náhlych dôsledkov, rozhodnutí a možností, ako predísť bezprostrednej katastrofe. Soderbergh sa opäť nehrá na veľké umenie a postavy sú len nastrčené figúrky, nie dejové charakterové postavy. Film, ktorý sa zaoberá globálnou epidémiou bez toho, aby vo mne vyvolal čo len jedinú emóciu a namiesto začlenenia sa do príbehu, sa ma snaží uchlácholiť decentne nezaujatým postojom k problému v jeho obrovskej závažnosti, si z môjho pohľadu viac než 3 hviezdy nezaslúži. Chválim hordu hereckých hviezd, ktoré som si užila, skvelú elektronickú hudbu a vysvetľujúci, aj keď neprimerane skratkovitý koniec. ()
Pro thriller málo gradace, pro drama málo prostoru charakterům a pro paradokument moc ležérního předhazování prázdných "faktů". Ta polovičatost, která trčí z každého druhého záběru je občas přímo nesnesitelná a ze Soderbergha tak dělá regulérního smolaře. Jako čistá popcornovka prošpikovaná napětím mohla Nákaza bodovat nesrovnatelně důrazněji, takhle se tvůrčí záměr absolutně minul účinkem. ()
Soderbergh se s divákem nesere. Emoce žádné, napětí málo, hereckých hvězd plno, ale na plátně se žádná z nich příliš neohřeje. Nákaza je takový nezaujatý, odcizený pohled na globální pandemii. A právě díky tomu, jak stroze a nelidsky působí, vylézá na povrch hrůznost a beznadějnost nastalé situace. Možná to jen chtělo zabřednout do problému ještě o trochu hlouběji, poslední půlhodinka mi přišla příliš zkratkovitá. 7/10 ()
Nepřekvapuje mě, že se jedná o další Soderberghův počin, který jde proti žánrovým očekáváním, podrývá hvězdný status mnohých herců a znejišťuje diváky podáním výpovědi o úloze zacházení informací ve společnosti. Komě toho, že mnozí Soderberghova dvorního skladatele Martineze objevili až díky Refnově americkému debutu, mě překvapuje, kolik - soudě dle ohlasů - se po premiéře vyrojilo zpozdilých dramaturgů. Ti zpětně radí, že by film měl být buď delší, aby byly všechny postavy "správně" prokreslené, byl jim věnován "patřičný" čas a vše bylo uzavřené, nebo by měl mít méně postav, aby nám některá mohla být bližší a mohli bychom se s ní identifikovat apod. Nejenom daný přístup, ale vůbec takové "konvenční" nároky mi přijdou nemístné hned z několika důvodů. Zaprvé jde o typ vyprávění s několika postavami, které se odklání od klasického modelu, a tak je záměrně většina linií nechána otevřených a nedořečených pro divákovo domyšlení. Zadruhé obsazení známých herců vede k tomu, že postavy máme vnímat spíše jako určité abstrakce - nositele žánrových kódů. Proti nim se buď proviňují (ukázkovým příkladem je Gwyneth Paltrow umírající v prvních deseti minutách), nebo je svým schematickým jednáním naplňují, ale my víme, že šťastné konce a neokázalá humanistická gesta patří do žánrového, nikoliv skutečného světa. NÁKAZA je totiž procedurálním dramatem, ve kterém se ale na rozdíl od obdobně vyprávěného TRAFFICU - NADVLÁDY GANGŮ neukazuje pouze samotný oběh látky (drogy, viru), nýbrž i provázanost makro a mikro historie. Závěrečný příklon ke klasičnosti (zodpovězení narativní mezery z počátku, jelikož se začíná in media res, utvoření heterosexuálního páru) totiž patří jen jedné z mnoha linií a na ní se podvratně ukazuje, že štěstí lze dosáhnout leda bez obeznámenosti se všemi informacemi, popř. jejich zamlčováním druhým pro dosažení štěstí druhých. ()
Galerie (86)
Zajímavosti (19)
- Filmová společnost Warner Bros. Pictures Canada se rozhodla pro neobvyklou reklamu. Do obchodního průčelí umístila dvě obří Petriho misky, v nichž byly vloženy bakterie s houbovitou plísní, které se po několika dnech rozrostly do tvaru, který tvořil anglický název filmu. (Conspi)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 75,7 milionu amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 136,5 mil. (NIRO)
- Herci Jude Law (Alan Krumwiede), Gwyneth Paltrow (Beth Emhoff) a Matt Damon (Mitch Emhoff) si předtím společně zahráli i ve filmu Talentovaný pan Ripley (1999). Gwyneth Paltrow a Jude Law si společně zahráli také ve filmu Svět zítřka (2004). (Haretix)
Byl by se mi líbil ten sterilní, videoklipní styl zachycující pěkně ráz na ráz mechanismus, jak vzniká a světem se šíří nákaza, jak se rozrůstá v epidemii, jak mění náchylnou civilizaci v spoušť, jak se dejme tomu civilizace tentokrát přeci jen ještě ubrání, jaké mohou být průvodní jevy toho v administrativě, publicistice, rodinných vztazích atd. - kdyby to byl prostředek, jak nejlépe zachytit, ukázat, vypreparovat, předvést nějaký konkrétní, zajímavý fenomén. Záleží na tom především, za jakým účelem se takový způsob natáčení použije. *** A já viděla jednoduché, instruktivní video o amerických obětavých zdravotnických a jiných vládních organizacích, řadových doktorech i čelních představitelích, kteří se všichni koordinovaně snaží pro dobro svého lidu a celého světa vyvinout a v nejkratším možném čase v moudré spolupráci s farmaceutickým průmyslem rozšířit spásnou vakcínu proti skutečně náhodně vyvinuté a rozšířené zabijácké nemoci, a ještě přitom musejí bojovat se samolibými bloggery, kteří manipulují veřejnost konspiračními teoriemi, aby se svezli na vlně popularity a něco na tom trhli. *** Viděla jsem obyčejné protikonspirační video, které na jednoduchém příkladě nabádá diváky, aby věřili svojí (potažmo americké) vládě, svým doktorům a svému farmaceutickému průmyslu, ignorovali zlé jazyky píšící na internetu nebezpečné smyšlenky (protože na rozdíl od koncernů obchodujících s léčivy bloggeři vydělají miliony na propagování kapek z forzýtie), a aby si proboha nekupovali místo drahých léků bylinky a nepřestali se dávat očkovat. *** Nejsem člověk náchylný věřit konspiračním teoriím, stejně tak si ani nedělám naivně iluze, že v politice, ve vysokých úřadech a na manažerských křeslech kteréhokoli průmyslového odvětví sedí lidi, kteří nejsou schopní těch nejhorších zvěrstev. Možné je všechno, co si dovedeme představit, a většina toho se někde ve světě v nějaké podobě i stala nebo stane. *** Hlavně si ale myslím, že filmy stejně jako jiná umělecká díla nemají zaujímat místo propagačních letáků - že mají obzory naší imaginace a chodníčky našeho uvažování rozšiřovat, a ne zužovat (a pro politické či novinářské thrillery to platí dvojnásob, když už si s tím ohněm zahrávají). A poznám, když se to děje. Tohle není film, tohle je jednoduché video na podporu naivního mýtu o hodné a dobře spravované americké kultuře (hodný černý lékař a jinak vysoký činitel z protiepidemiologického centra věnuje svoji vakcínu synkovi uklízeče na parkovišti u nich v budově; výzkumná lékařka zkouší sama na sobě testovací vakcínu, její kolegyně přijde o život při práci v terénu a umírá jako řadová oběť, členka WHO se nechá zajmout a pak trpělivě vyučuje děti v nákazou ohrožené čínské vesničce angličtinu, zatímco spolu s nimi čeká na vyžádanou přednostní dávku vakcíny atd. atd. - hotová Timurova parta ušlechtilých lidumilů), která to v zásadě pořád myslí s lidstvem dobře a neměly by se jí v jejím konání házet klacky pod nohy v podobě konspiračních teorií, neboť ty jenom zvyšují nervozitu a paniku a vedou k násilnému chování (jak ilustrováno např. výtržnostmi v lékárnách, ve frontách na bylinky). Stejně tak film hezky nabádá k tomu, aby v případě epidemie lidé zachovali klid, trpělivě čekali, až na ně s čímkoli přijde řada, a uposlechli všeho, k čemu budou vyzváni, jinak se opět jenom zbytečně prodlouží agónie a bude to všechno jen horší (ilustrováno ozbrojenými loupežemi v domech po nocích, útoky na lékárny, výtržnostmi ve frontách na příděly hotového jídla, bincem v ulicích atd.). *** Myslím na aktuálně se šířící teorie o tom, že Američani vyvinuli ebolu, aby udrželi pod kontrolou těžební oblasti v Africe, že kdysi vyvinuli virus HIV, aby pokrotili rozjívenou a státní správě se vymykající divokou, osvobozující se generaci a vnutili lidem normalitu v podobě křesťanského rodinného konzumního života bez psychedelických, sexuálních či jiných individualizačních a iniciačních excesů, myslím na všelijaké zvěsti o bioterorismu ve službách nejrůznějších frakcí, včetně těch nejvyšších, které se odrážejí ve scifi a spekulativní a extrapolační literatuře posledních let (jednu takovou povídku - Piánko apokalypsa - jsem shodou okolností zrovna dopřekládala pro XB-1) a které chce tenhle film zamáznout a pominout, a skoro mi začíná vrtat hlavou, kdo si tohle silné antibiotikum a sedativum v jednom u Soderbergha tak pěkně včas objednal :) *~~ () (méně) (více)