Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dramatické pátrání po ukradeném zlatě. Americký režisér John Sturges (1910–1992) začínal jako střihač a od padesátých let natáčel jako režisér vesměs westerny a dobrodružné snímky. U nás proslul zejména jako tvůrce klasického westernu podle japonské předlohy Sedm statečných (1960) a epického válečného snímku Velký útěk (1963). K méně známým filmům v jeho tvorbě patří western Rána na oplátku (1956), natočený podle románu Franka Grubera Fort Starvation, který scenáristicky zpracoval známý westernový autor Borden Chase. Vypráví příběh Jima Slatera, který při pátrání po otci, jehož nikdy nepoznal, odhalí tajemné okolnosti někdejšího indiánského přepadení, při němž zahynulo pět mužů a zmizelo větší množství zlata. Hlavní roli ztělesnil častý představitel westernových hrdinů Richard Widmark (Zlomené kopí, Poslední vůz, Alamo, Dva jeli spolu, Pod kopyty stád apod.), jeho partnerkou byla populární herečka poválečných let Donna Reedová (držitelka Oscara za vedlejší úlohu dívky z vojenského klubu Lorene v klasickém válečném snímku Odtud až na věčnost). Snímek vznikal v různých arizonských exteriérech, zejména v okolí Tucsonu a v Sonorské poušti. Film nebyl dosud v ČR oficiálně uveden, někteří diváci ho znají z vysílání Slovenské televize. (Česká televize)

(více)

Recenze (25)

Crocuta 

všechny recenze uživatele

John Sturges sice většinou uměl, ale tohle je jeden z jeho slabších filmů. Překombinovaná zápletka s rodinnými vztahy jak z Cimrmanova "Vichru z hor", toporní herci podávající nevěrohodné výkony, postavy připomínající spíš karikatury (vrcholem je směšný "zabiják" Johny Cool) a klasický nešvar westernů z 50. let - ženy mají účesy i kostýmy jako z doby vzniku filmu, nikoliv z doby kdy se jeho příběh odehrává. Jakkoliv mám tento žánr rád, "Rána na oplátku" není můj šálek kávy. ()

mac000 

všechny recenze uživatele

John Sturges natočil během své bohaté kariéry desítky westernů, první roku 1949, poslední roku 1973. Z toho období druhé poloviny 5O. let patří zřejmě k jeho nejlepšímu tvůrčímu období (šest skvělých westernů, zakončených The Magnificent Seven.  Backlash ale patří k nejméně známým). Richard Widmark v hlavní roli je skvělý ()

Reklama

Jehan 

všechny recenze uživatele

John Sturges se nějak musel naučit točit skvělé filmy. Zde si to vyzkoušel. Výsledkem je barvotisková blbina s otravným hlavním představitelem a ještě otravnější dámskou hrdinkou. A vůbec, motá se tam spousta zapomenutelných otrapů. Když už je tam někdo sympatický, tak vyšumí. Vlastně to tak v životě chodí. Ale ty koně tam mají krásné. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Westernová detektivka v relativně akčním podání. Sturges měl nejlepší filmy teprve před sebou, Widmark byl slušný herec, ale žádný klasik. Jeho hrdina je zaťatý pistolník, který se snaží objasnit záhadu - šestice mužů našla zlato, pět z nich pobili Apači a mezi nimi pravděpodobně i jeho otce. Šestý muž zmizel a stal se z něj bohatý farmář. A jak se hrdina přibližuje k odhalení onoho šestého muže, napadla mě jedna možnost, která se nakonec ukázala být pravdivá. Nebylo to špatné, je tu pár přestřelek, plejáda vedlejších postav, indiáni opět jako záporáci. Na druhou stranu to nebylo nic, co bych si za týden pamatoval. ()

Mol 

všechny recenze uživatele

Už už jsem viděl jak tomuhle filmu nastřeluju 5 *, ale konec, místo toho aby se proměnil v ultimátní krvavou lázeň, kde krev stříká do kamery, borci si strkají střeva zpátky do břicha a poslední heroic bloodshed přestřelku mezi otcem a synem odmávají bílé holubice, se dočkáme jen zbabělého útěku. I tak dobře zmáknutej film, který přes svou kratší stopáž nestihne něco zásadně zkurvit, až na ženskou postavu, která byla zapřísáhlá feministka a házela ze začátku Widmarkovi, né klacky pod nohy, ale rovnou celý stromy i s kořenama. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (2)

  • Karyl Orton (Donna Reed) na sobě měla spodní prádlo z padesátých let dvacátého století, které se v devatenáctém století ještě nenosilo. (Mol)
  • Natáčalo sa v Arizone, v okolí Tucsonu, a v Sonorskej púšti. (westerns)

Reklama

Reklama