Režie:
Pete TravisScénář:
Alex GarlandKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
Paul Leonard-MorganHrají:
Karl Urban, Lena Headey, Olivia Thirlby, Langley Kirkwood, Warrick Grier, Jason Cope, Domhnall Gleeson, Wood Harris, Scott Sparrow, Deobia Oparei (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Budoucnost. Z Ameriky je ozářená pustina. Na jejím východním pobřeží, od Bostonu po Washington, D.C., se rozkládá Mega City One, rozsáhlá megalopole plná násilí, ve které více než 400 milionů obyvatel přežívá v neustálém strachu. Na pořádek v ulicích dohlíží takzvaní Soudci – vymahači práva, porotci, soudci i vykonavatelé rozsudku v jedné osobě. Takovým Soudcem je i Dredd (Karl Urban), který od svého nadřízeného dostává za úkol vyzkoušet v praxi novou Soudkyni Cassandru Anderson (Olivia Thirlby). Čeká je zdánlivě snadná práce – vražda v nechvalně proslulém dvousetpatrovém slumu, který provozuje bezcitný klan Ma-Ma. Když se ale pokusí zatknout jednoho z přisluhovačů klanu, Ma-Ma neprodyšně uzavře celou budovu. Oba Soudci se ocitají uprostřed brutálního a nelítostného souboje o přežití. (oficiální text distributora)
(více)Videa (16)
Recenze (1 191)
Čo viac treba distribútorom k tomu, aby pretlačili na plátna kín film, ktorý má pomerne slušivé ohlasy zo zahraničia, film ako stavaný na kinosály, film, o ktorom rozpráva celá jedna generácia už pár mesiacov pred premiérou? Som ale spokojný, že takéto niečo v dnešnej dobe vzniklo a že sa našla odvaha štúdií poskytnúť rozpočet na túto megabrutálne násilnú sci-fi popcornovku s úžasným vizuálom. Scenár je pomerne jednoduchý, no úderný a inteligentný a bez zaváhania v logike. Cením najmä skvelé hranie sa s priestorom, tých pár metrov štvorcových sa využilo na maximum, kamera je TOP a režijne naozaj veľmi záživné. Je mi snáď len ľúto toho, že sa rozpočet nevrátil. Nie preto, že by som bažil po pokračovaní, pretože by som sa asi bál, že by to aj tak v dnešnom trende kaziť každý sequel, čo uzrie svetlo sveta, nedopadlo dobre. Ale preto, že by sa partia stojaca za touto lahôdkou dočkala aspoň ako-takej satisfakcie za dobre odvedenú robotu. Hold, hlavne že paranormalo-sawovské série stále berú priestor práve takýmto chuťovkám. 85%. ()
Muži a ženy zákona jsou tu soudci a rovnou i vykonavatelé. Padouchů je přehršel, není čas se s ničím párat a raději hned tasit rychlopalnou pistoli. Postavy se tu chovají samozřejmě absurdně, takže to raději v ulicích aglomerace zabalíme a (kvůli rozpočtu) se přesuneme do jednoho paneláku, ve kterém se tísní (!) desetitisíce lidí a kterému šéfuje stylově zjizvená Lena Headey. Sedmnáct let po Slyovi se k téhle látce nikdo nepřiblížil, až nyní si na ní pokusil nevylámat zuby tvůrce svižného Úhlu pohledu Pete Travis. Vznikl tak syrový sci-fi thriller plný krve (bez alespoň průměrného scénáře), ve kterém Dredd s nováčkovským obličejem Olivie Thirlby porcuje vše, co mu stojí v cestě. Správně přepálené, jednoduché a přímočaré s otravnými zpomalovačkami, místy efektní a docela slušivé, přesto pořád jen dietní béčko. Asi každého musí napadnout, že to připomíná americko-indonéský Zátah, který nedávno předhodil nenasytnému divákovi luxusní porci nekompromisní řežby. Jenže kde tehdy vystřídaly náboje mačety a holé ruce, Travis stále používá to samé, až se to celé začne nepříjemně zajídat. ()
Netěšil jsem se na to. Komiks neznám, původního Dredda jsem neviděl, prostoduchá akční béčka moc nemusím a trailer mi přišel odpudivý. Zkrátka ideální výchozí pozice pro to, aby mě film mohl překvapit. A taky že jo. Je to nářez, kterej přesně vybalancoval takovou míru a tón přehnanosti, že nepůsobí trapně, ale opravdu cool. Celý je to takový správně přepálený. Vizuál, násilí, dialogy, herci. Všechno over the top, ale ne příliš. Dredd by se dal šmahem odsoudit jako kravina. A spousta lidí to jistě udělá. Nicméně pro mě se jedná o osobité, vtahující, intenzivní a cílevědomé dílo, které ve svém subžánru vlastně nemá příliš velkou konkurenci. ()
Drsná budoucnost, aglomerace Mega City 1 a stylové dvěstěpatrové slumy, trčící do nebeské výše jako pahýly stromů. A do útrob jednoho takového opancéřovaného hovada zasadil Travis svůj film. Pohybujeme se v podstatě pouze v patrech oné budovy (chodby, místnosti, schodiště, šachty), takže poslední tři hodiny jsem strávil přemýšlením, na co že padl ten 50ti miliónový rozpočet (vždycky se mi vybavuje, za kolik peněz natočil Blomkamp svůj debut). Dredd v nijak nápadité uniformě spolu s Andersonovou likviduje členy gangů, nutno dodat, že naprosto bez emocí, podle justičních pravidel a dost krvavě. Skvěle mi k celému filmu pasovala hudba, ačkoliv ji zde několik lidí vyzdvihuje jako rušivý element. 3Déčko je využité k zintenzivnění účinku "slow-mo" drogy, trailerové penetrace ústních dutin jsou fajn, žádný jiný superzpomalený (možná až moc) průstřel jsem nezaznamenal. Je to až po okraj naplněné klišovitými ohavnostmi, střelbou, hlasově ovládanými zbraněmi, drsňáckým Karl Urbanem a čpí z toho snaha o osobitost a stylovost. Uteklo mi to, ale ničím nenadchlo. Finanční propadák. 50 miliónů dolarů(rozpočet)/31 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Nikdy jsem netoužil po útulné garsonce ve 155-tém patře mrakodrapu se záchodem na chodbě o tři patra výš. To by mi totiž mohl vzniknout hnědý pruh na zadní straně slipů, když bych statečně zůstal zavřený v bytě, abych omylem nevstoupil do cesty obrněnému strážci zákona, který mezi svištícími kulkami brilantně provádí právní kvalifikace činů střelců, vynáší rozsudky a ihned je vykonává. Musím se přiznat, že Dreddova nakrknutá dolní čelist ve mně příliš sympatií nevzbudila, ale na druhou stranu mám slabost pro to, když soudní procesy trvají méně než deset let a když se přitom hodně demoluje, tak intuitivně cítím, že nášemu právnímu systému chybí ještě pár krůčků k dokonalosti. ()
Galerie (188)
Photo © Lionsgate
Zajímavosti (38)
- Měna, kterou se ve fiktivním městě Megacity platí, je pojmenována kredit. Žebrák před blokem budov Peach Trees drží ceduli s nápisem: "Jsem bezdomovec, který se poníží, aby získal kredit." (Linkyc)
- Těsně před odjezdem Dredda (Karl Urban) a Anderson (Olivia Thirlby) do Peach Trees můžete na obrazovce počítače spatřit všechny zločiny probíhající v Mega City 1. Na jedné z obrazovek vidíme zločin, který byl přidělen soudkyni Hershey, což je jedna z hlavních postav původního komiksu "Soudce Dredd". (HellFire)
- Soudcovský motocykl Lawmaster byl postaven na základě Suzuki GSX 750, modelové řady 2005. Pro natáčení byly vyrobeny celkem 4 funkční exempláře. (tomaslambo)
Reklama