Režie:
David FincherKamera:
Alex ThomsonHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Paul McGann, Brian Glover, Ralph Brown, Danny Webb, Holt McCallany, Lance Henriksen (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Ve třetí kapitole nejnapínavější sci-fi ságy filmových dějin musí poškozená vesmírná loď Ripleyové nouzově přistát na planetě Fiorina 161, kde v nehostinné pustině přežívají bývalí chovanci nejpřísněji střeženého vězení planety. Ale na palubě její lodi je i Vetřelec...a počet mrtvých těl brzy narůstá! (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (1 074)
Spousta deprese, žádný vlasy, žádná naděje. Nejtemnější Vetřelec a nejlepší díl série i když jenom málokdo si toho všimne. David Fincher stvořil mistrovské dílo a nic na tom nemění ani fakt, že to nedopadlo úplně podle jeho představ a později se k tomu ani nehlásil. Já ale tenhle díl miluju a nedám na něj dopustit.95% ()
Tenhle díl stavím kousíček pod původní Scottův opus. Fincher je talent, to se nezapře. Bohužel k třetímu pokračování série se údajně zachovalo studio jako k nechtěňátku, takže byl vůbec problém vejít se do rozpočtu (což je místy vidět). Přesto po Cameronově okázale militantní přestřelce je tahle psychologická hra v naprosto odpudivé prostředí kosmického krimu pro ty nejhorší delikventy doslova zjevením. Plíživý děs je záludnější než jindy, zbraní se nedostává a Ripleyová musí bojovat na dvou frontách – s hladovým vetřelcem a úchylnými "spolubydlícími". Možná je "trojka" něco úplně jiného, že se čekalo, ale s odstupem času ji mám raději než Cameronův příspěvek do Vetřelecké famílie. ()
Po fenomenálním úspěchu Cameronových Vetřelců bylo v podstatě jasné, že nás třetí díl nemine, a bylo jen otázkou času, kdy se natočí. Jak už to ale někdy chodí, stalo se třetí pokračování Vetřelce obětí zmatků v produkčním studiu, námět se přehazoval z ruky do ruky, odmítnutých scénářů se plnily celé šuplíky a z oslovených režisérů by se dal sestavit gospelový sbor. Aby film nakonec vznikl, musela se do toho jako spoluproducentka vložit Sigourney Weaver, které začaly docházet peníze na provozování vlastních divadelních aktivit. Tím ovšem jenom přibyli další lidé, kteří do všeho kecali, takže film se rozhodně nerodil lehce. Volba režiséra nakonec padla na Davida Finchera - ani ne tak proto, že byl považován za velký talent, jako spíš proto, že byl jako začínající režisér patřičně levný. Aby se ušetřilo, nechal se hned v přistávacím modulu zařvat hrdina z Vetřelců a Cameronův dvorní herec Michael Biehn, protože měl coby nová hvězda příliš vysoké nároky na honorář. Šetřilo se na výpravě a na filmu je to přes veškerou Fincherovu snahu konec konců vidět. Vetřelčí trojka není velkofilm, na kterém by byl vidět obří rozpočet, ale spíš komorně laděný snímek, který to, co chybí na výpravě, musí nahradit chytrostí. A ono se to kupodivu daří, protože Fincher opravdu umí. A tak bombastické triky nahrazuje šikovnými střihy a rafinovanými záběry kamery. Atmosféra filmu v žádném případě nechybí, je ale je zásadně odlišná od toho, co svým divákům servíroval Cameron či Scott. Tam, kde se Fincherovi nedostává peněz, pomáhá si pesimistickým příšeřím a hrou stínů. Akční válečné drama podle Camerona se nekoná, ale Fincher umí dokonale navodit pochmurnou náladu, napětí a hororovou předtuchu blížícího se neštěstí. Váhal jsem mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami, ale to pozitivní přece jen převažuje. Film je o trochu slabší než předchozí dva díly, ale rozdíl je na podmínky, za kterých snímek vznikal, jen nepatrný. Ve Spojených státech bylo jeho uvedení dost velkým propadákem, fanoušci nemohli přenést přes srdce smrt malé Newt, smrt Ripleyové na konci filmu a vůbec čekali po předchozí akční smršti zábavu z jiného soudku. Třetí díl Vetřelce, to je především chytrá filmařina, dobré herecké výkony a hororová atmosféra, za kterou by se nemuseli stydět ani mnohem zkušenější režiséři. Celkový dojem: 90 %. ()
Realizační problémy, mnohokrát přepisovaný scénář, hádky na place, režisér, který se nakonec od filmu úplně distancoval (a spolu s ním i Scott a Cameron), to je jen malý výčet problémů, které film během natáčení prodělal. BTW skoro všechny jiné verze scénáře, o kterých jsem četl, měly zajímavější námět a navíc v nich nechyběl desátník Hicks (kterýho aliena napadlo dělat další film bez něj). Jedinými pozitivy jsou atmosféra a docela slušná výprava, i když i ta místy velmi skřípe (hodně nepřesvědčivý počítačový vetřelec). Vzkříšení je sice ještě horší, ale asi by vůbec nevzniklo, kdyby už ve třetím díle série nešla do hajzlu. ()
poklidný život vězeňské kolonie naruší pád modulu a příchod Ripleyové. měla by se mít na pozoru. přestože se vězni dali na víru, neznamená to, že jsou míň nebezpeční. ale choutky je přejdou, když chcípne mladá kráva a z jejího nitra přichází ON. nečekejme žádné barevné hříčky. D.Fincher nám dokazuje, že svět v jeho očích (včetně krve) je oranžovo hnědý. jeho pohled dělá z vetřelce zase trošku jinej bilák. PODÍVEJTE SE VETŘELCI DO OČÍ! a nezapomeňte: každá smrt skrývá nový život, nový začátek. amen. ()
Galerie (118)
Photo © 1992 Twentieth Century Fox
Zajímavosti (59)
- Jedním z režisérů, kteří se filmu věnovali před Davidem Fincherem, byl i Renn Harlin. Neustálé průtahy jej ale nakonec odradily a přešel ke Smrtonosné pasti 2 (1990). (zigot7)
- EEV-337 je automatickým záchraným modulem z lodi Sulaco. Dokáže přesunout hibernované pasažéry z mateřské lodi a automaticky vyhledávat nejbilžší vhodné místo k přistání. Ve standardní výbavě má i neuroscanner, schopný kompletního 3D rentgenu. (messiah)
- Na stole v kanceláři správce je při hovoru s lékařem Clemensem (Charles Dance) houpací hračka čápa, téměř stejná jako na začátku filmu Vetřelec (1979). Celou dobu rozhovoru je hračka nehybná, ašak po odchodu lékaře se houpe. (Pyron)
Reklama