Režie:
David FincherKamera:
Alex ThomsonHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Paul McGann, Brian Glover, Ralph Brown, Danny Webb, Holt McCallany, Lance Henriksen (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Ve třetí kapitole nejnapínavější sci-fi ságy filmových dějin musí poškozená vesmírná loď Ripleyové nouzově přistát na planetě Fiorina 161, kde v nehostinné pustině přežívají bývalí chovanci nejpřísněji střeženého vězení planety. Ale na palubě její lodi je i Vetřelec...a počet mrtvých těl brzy narůstá! (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (1 074)
„Odkiaľ viete moje meno?" – „Máte ho vyšité vzadu na nohavičkách.“ Spoilery. Nebyť štvorky, najhorší Votrelec. Mnohí tvrdia, aký je úžasný, ale mne nesedel ani v r. 1992 v kine, ani po pozretí producentského strihu. Na tom sa mimochodom Fincher síce odmietal podieľať, ale daná verzia je bližšie jeho pôvodnej vízii, než kinoverzia. Takže označenie režisérsky strih napriek Davidovej neprítomnosti paradoxne nie je úplne od veci. Výsledný dojem o čosi vylepšuje, ale ani producentský (režisérsky?) strih nedokáže (asi preto, že na to proste neexistuje žiadna odpoveď) vysvetliť záhadu troch vajec v záchrannom korábe (ešte v Sulacu by to šlo, ale v záchrannom korábe?). A ani on nevylepšuje mnohé chyby kinoverzie (5 - 6 výrazných postáv a zvyšok holohlavá, škaredá a nesympatická masa anonymných magorov, pričom 5 - 6 výrazných postáv by stačilo, problém je v tom, že ani sympaťák Clemens, ani natvrdlý riaditeľ väznice sa pri všetkej snahe nechytajú na Dallasa, Hicksa, či Hudsona). Rozporuplný je i spôsob, akým sa Fincher vyrovnal s udalosťami/postavami z dvojky (Newt s Hicksom zabití mimo záber, svojrázne použitie Bishopa). Záver je (napriek nejasnosti ohľadom "novej" Henriksenovej roly) síce silný a výprava bohovská, ale film má priveľa hluchých a zvláštnych miest. Na strane druhej, oceňujem viacero nezabudnuteľných scén (pohreb, finálny skok, pitva) a návrat k pôvodnému duchu Votrelca. Teda nie nezáživný "mravec", ale tajomný "drak", vynárajúci sa z temnoty a zákerne útočiaci na ničnetušiace, hysterické obete. Na trojke je žiaľ naozaj priveľmi poznať, v akých bolestiach vznikala (menili sa scenáristi, prepisovali sa zápletky, producenti sa debutujúcemu režisérovi príliš starali do roboty, brutálne sa prestrihávalo, mizli kľúčové nápady a scény, napr. pôvodne Votrelec infikoval kravu, až vo verzii pre kiná sa to zmenilo na psa, takisto bola komplet vystrihnutá vôbec nie nezaujímavá časť, v ktorej sa väzňom aspoň na chvíľu podarilo netvora uväzniť). Kino Považan NMnV 1992 ()
Ridley Scott natočil v roku 1979 sci-fi horror "Votrelec", ktorý sa stal diváckym hitom a ocenila ho aj odborná kritika. O sedem rokov neskôr sa James Cameron odhodlal zrežírovať jeho pokračovanie. Natočil výbornú druhú časť, ktorá sa vo všetkých smeroch vyrovná pôvodnému titulu. V roku 1993 mal premieru "Votrelec 3". Bol to režisérsky debut Davida Finchera. Bolo veľmi náročné prevziať štafetu po Ridley Scottovi a Jamesovi Cameronovi a ďalej rozvýjať príbeh nebojácnej astronautky Ellen Ripleyovej. David Fincher však v tejto skúške obstál. Jeho snímok je dôstojným pokračovaním tejto kultovej horrorovej série. **** ()
Potřetí a zase v jiné podobě. Jednička byla tajemná a napínavá, dvojka akční a vizuálně atraktivní. Trojka si jde svojí vlastní cestou. David Fincher mi dal kdysi docela zabrat, protože mi velkou měrou posloužil v mojí bakalářské práci. Nicméně mi kosmický debut jako jediný z jeho zářivé filmografie dlouho unikal. Nedosahuje sice kvalit předešlých kultovních majstrštyků pánů Scotta a Camerona, nicméně cílevědomý mladík, který se coby osmnáctiletý dostal do trikové továrny Industrial Light & Magic, dokázal, že se od většiny svých kolegů (z Propaganda Films) odlišuje. I když to vyvolalo víc rozpaků než nadšení. Jeho filmy mají přesah a tím, že se pouští do poněkud (pro „klipaře“) neobvyklých projektů, se stal černou ovcí. Fincherův výlet do sci-fi žánru bohužel doplatil na několikrát přepisovaný scénář, zřejmě i na permanentní dohled producentů, přesto bravurně zvládá práci se zachycováním stísněných prostor, s izolací a jeho trumfem je i opět velmi dobrá Sigourney Weaver. *** V roce 2020 jsem si dal o půl hodiny delší verzi a „zklamání“ nepolevilo. Tvůrci se prostě rozhodli k návratu k tajuplnosti jedničky, ale snažili se nezapomenout na akční stránku dvojky. Prostě jakýsi kompromis. I tak je trojka divná, myšleno skoro až úchylná. Ostatně už jen skličující prostředí vesmírné věznice, která je plná masových vrahů a pedofilů, je dost jiné. Nesedla mi mytologická nadstavba, navíc se výsledek ani nepřibližuje Cameronovu tempu. Vadí až otravně počítačový Vetřelec, naneštěstí je tenhle Fincher i hodně neosobní. Tři hvězdy musím nechat. ()
Ať se na mě Fincher ani jeho Vetřelec nezlobí, ale na 4* jsem toho viděl sakra málo. Slušná atmosféra, které však hodně scházelo k atmosféře prvního dílu. Fincherová láska... jeho kouzla s kamerou jsou opět úchvatné, ale to nestačí. Vetřelec je kapku jiný a upřímně až moc počítačový (a nepovedený!! Zlatá animatronika). Film má v některých okamžicích nakročeno k 4-5*, ale nedokáže tuto kvalitu udržet po celou dobu. Škoda, mohl to být další geniální Vetřelec... Možná, kdyby to všechno nechali producenti na Finchrovi vzniklo by něco stejně osobního a odlišného jako v případě ostatních dílů vetřelců, ale to možná ukáže jen Director cut, jestli někdy vyjde. ()
Čirou hrůzu nahrazuje tuctová příšera, mýtus a archetyp pošmourná psýcha postkatastrofických béček. Nevím, kde by se měl třetí Vetřelec odehrávat, ale vesmírná náboženská cvokárna je snad tím posledním, co bych si představoval. Jediné plus je samotný závěr, který se velmi správně snaží celou sérii ukončit. Bohužel, někdo tuhle snahu nepochopil a umožnil tak později vznik největšímu omylu v samostatné Vetřelčí sérii. Na tomhle postoji nemění nic ani o stupeň lepší režisérská verze. Vetřelec pro mě končí spolu s Giegrem. ()
Galerie (118)
Photo © 1992 Twentieth Century Fox
Zajímavosti (59)
- Když si v jídelně jde Ripley (Sigourney Weaver) sednout s tácem jídla, má sklenku s džusem nalitou do půlky, v dalším záběru je ale sklenka plná. (Nýdnol)
- Jedním z režisérů, kteří se filmu věnovali před Davidem Fincherem, byl i Renn Harlin. Neustálé průtahy jej ale nakonec odradily a přešel ke Smrtonosné pasti 2 (1990). (zigot7)
- Celosvětová premiéra proběhla 19. května 1992 v Century City (stát Kalifornie). (Varan)
Reklama