Režie:
Mike FiggisScénář:
Mike FiggisKamera:
Declan QuinnHudba:
Mike FiggisHrají:
Nicolas Cage, Elisabeth Shue, Julian Sands, Steven Weber, Valeria Golino, Graham Beckel, Carey Lowell, Vincent Ward, Lucinda Jenney, French Stewart, Ed Lauter (více)Obsahy(1)
Americké sugestivní psychologické drama o lásce, alkoholu a zmařeném životě, natočené podle autobiografické předlohy Johna OBriena. Je to hluboký a citlivý příběh osamělého scenáristy Bena, kterého opustila žena a jeho postavení v Hollywoodu je též na vážkách. Ben se snaží zapomenout. Utíká do blyštivého světa Las Vegas a do alkoholu. Atraktivní Sera s ním prožije fantastickou noc a snaží se ho dostat z alkoholické závislosti. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (573)
Knock-out! Nicolas Cage figuroval v topke mojich hercov už dávno pred zhliadnutím tohto filmu, ale týmto výkonom nadobro získal trvalú miestenku v ňom. Úchvatným výkonom podporil skvele napísaný scenár a dokonale prepracovanú, konštruktívnu réžiu. Každý moment, každá scéna je napasovaná v dokonalom slede tak, aby svojou depresívnou atmosférou rozorvala dušu diváka na najmenšie časti a zároveň ich svojou krásou dokonalého filmového zážitku z krásne trpkej romantiky neustále stmeľovala a sceľovala. Škoda, že tento film asi ostane jediným jedinečným výtvorom a dieťaťom Mikea Figgisa (réžia, scenár, hudba, cameo). 90%. ()
Být ožralý je pro něj setrvalý stav. Sugestivní romance přináší na scénu dva outsidery, kteří zřejmě promarnili (stále svůj poměrně mladý) život, nyní se našli a asi to spolu nějak doklepou. Respektive jistý Ben dostal padáka, prodal všechno, co mu zbylo, a rozhodl se vyrazit do Las Vegas na svou poslední velkou party. Bary tam na zavírací hodiny kašlou, stejně jako on kašle na to, že kdysi měl svou hrdost. Tu u nejrůznějších klientů ztrácí i prostitutka Sera, která trpí výstupy násilnického ruského pasáka a která tak trochu rezignovala na lepší příští. Dva osamělí zoufalci, co na sebe zbyli. O tenhle námět byl zájem. Studiím prý ovšem vadilo, že nemá optimistické vyústění. Té deprese na ně bylo asi až moc, ač nezažijeme úplně situace, kdy by se Ben válel ve svých výkalech nebo mu jeho Sera otírala pusu od zvratků. Pochopitelně víme, co se stalo s autorem předlohy, a samozřejmě víme, jak skvělý v tomhle kusu Nicolas Cage je. A že si sošku sakra zasloužil (stejně jako za Adaptaci, u které měl ale smůlu). Neukázněná kamera těší, atmosféra nekončících nocí je působivá, Elisabeth Shue velmi mile překvapuje. Ale ubral bych několik songů, už mě lehce iritovaly. 80% ()
Zaráža ma, ak niekto začne tvrdiť, že kedysi bol Nicolas Cage geniálny herec, ale od istého roku sa zvlčil a začal pred kamerami predvádzať natoľko obskúrne kreácie, až bolo nutné do praxe zaviesť výraz „cagoevský herecký prejav“. Pritom keď si pozriete jeho staršie filmy, skoro všetky boli typicky cageovké! Áno, vrátane Skaly (o Tvári toho druhého nehovoriac, to je úplná esencia cageovej trhnutej teatrálnosti). Takže informácia, že za postavu alkoholika dostal Oscara, pôsobí vtipne, keďže v niektorých scénach je to fakt „klasický Cage“, čo je dnes brané ako urážka a vtedy mu za to Akadémia (ako 31-ročnému!) kľačala pri nohách, nadšene tlieskala a podávala sošku. Osobne mám veľmi rád americkú nezávislú scénu 9O. rokov, ale Leaving Las Vegas mi (napriek miestami skutočne pompéznej atmosfére zhýralého Las Vegas) nesadlo. Za to zrejme môže proste to, o čom je. Zápletka o mužovi, ktorý sa do mesta hazardu odchádza doslova prepiť na smrť, je brilantná, ale jednotlivé postavy skrátka nepôsobia sympaticky a ťažko sa im držia palce. To je síce realistické a logické, ale nič to nemení na danom fakte. Kuriózne s odstupom desaťročí pôsobí kasting, ktorý je absolútne monumentálny (Steven Weber, Vincent Ward, Ed Lauter, French Stewart, R. Lee Ermey, Danny Huston, Xander Berkeley, Valeria Golino), ale pravda je taká, že väčšinou sú to nepostrehnuteľné roličky. ()
Mnoho amerických komerčních filmů, které se prvních patnáct minut tváří, že mají zajímavé téma, jsou zbylých osumdesát minut vždy už stejné a stejně zbytečné. Ne tak tento film. Od začátku do konce se drží myšlenky a dokonce mě i zajímá, jak to dopadne. Oba představitelé hlavních postav jsou skvělí, ale hlavně Cage je tady úchvatný. "Možná bys neměl tolik pít." - "Možná bych neměl tolik dejchat:" ()
Prakticky jedinou chybku vidím v tom, že úvodní expozice není depresivní, jak by mohla být, a tak pokud by na konci náhodou někdo řekl, že ho to dostatečně nezasáhlo, nedalo by se na obranu filmu nijak protiargumentovat. Ono totiž i za sladkou romancí je třeba neustále vnímat depresivní podtext a ponuré vyznení celého filmu... Leaving Las Vegas však není jen studií absolutního ztroskotance rezignujícího na samotný život, je to také film o kontrastu. Kontrastu tvrdého pouličního života prostitutky a ochlasty s jemnou, nehmatatelnou romantikou. Režisérská práce je perfektní, protože tenhle film je hlavně o atmosféře a dojmu, taktéž použití hudby tomu patřičně pomohlo, ale ne tolik jako dva opravdu mimořádné herecké výkony v hlavních rolích. 9/10 ()
Galerie (49)
Photo © Budapest Film
Zajímavosti (22)
- Elisabeth Shue (Sera) se připravovala tím, že se spřátelila s několika prostitutkami přímo na striptýzu v Las Vegas. (CliffLee)
- Ve dvou scénách s taxíky je vidět reklama "Red Mullet" - ve skutečnosti je to jméno produkční firmy režiséra s jeho tváří. (Satan)
- Režisér Mike Figgis s střihl cameo coby gangster prohlížející si Bena (Nicolas Cage) na benzínce. (CliffLee)
Reklama