Reklama

Reklama

Sociální síť

  • Česko The Social Network - Sociální síť (více)
Trailer 1
USA, 2010, 120 min

Režie:

David Fincher

Předloha:

Ben Mezrich (kniha)

Scénář:

Aaron Sorkin

Kamera:

Jeff Cronenweth

Hrají:

Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield, Brenda Song, Rooney Mara, Max Minghella, Armie Hammer, Joseph Mazzello, Melise, Natalina Maggio (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Mark Zuckerberg je mladý student Harvardu, který je posedlý elitními kluby. Umí programovat jako nikdo, jeho povaha je velmi zvláštní, ale přesto geniální. Rozchází se s ním přítelkyně Erica a jeho reakce na sebe nenechá dlouho čekat. Na svém blogu na internetu ji okamžitě zesměšní a zároveň jen tak z nudy vytvoří server, na kterém se hodnotí atraktivita různých dívek ze školy. A protože Harvard nemá společnou ročenku, musí Mark hacknout weby různých kolejí a fotky z nich získat. Server slaví obrovský úspěch a připojuje se na něj během jediné noci stále více studentů. Tento postup se ale nelíbí správcům harvardské sítě, která pod tak obrovským náporem spadne. Na Marka čeká trest v podobě podmínečného vyloučení ze školy. Marka si ale díky tomu všímá trojice studentů, bratři Winklevossové a jejich společník Divya Narendra. Ti společně hledají programátora, protože chtějí vytvořit sociální síť studentů Harvardu.
Mark jim sice spolupráci slíbí, ale ve skutečnosti se rozhodne na projektu spolupracovat se svými přáteli. Finančního ředitele v tomto projektu by měl dělat Markův přítel Eduardo. Ten s nápadem souhlasí a zakládají Facebook. Mark na Eduarda žárlí, protože mu nabídne členství Markův vysněný elitní harvardský klub. Mark neustále ruší schůzky s bratry Winklevossovými a jejich společníkem a chlapci postupně zjišťují, že jejich programátor realizuje jejich plán bez nich. Naštvou se a nakonec se rozhodnou podat na Marka žalobu. Facebook se mezitím těší stále větší oblíbenosti a Mark se rozhodne, že je na čase začít expandovat i na ostatní vysoké školy v zemi.
Stále více uživatelů se připojuje, Mark s Eduardem přijímají další programátory na práci a Eduardo vkládá do společnosti kapitál. Eduardo soustřeďuje svůj zájem na potencionální investory, Mark tuto potřebu ale nemá a nesouhlasí s možností reklamy na Facebooku. Větší důležitost přikládá schůzce s mužem jménem Sean Parker, který kdysi založil dvě internetové společnosti. Mark je z muže na první pohled unesen, Eduardo jeho sympatie nesdílí. Nicméně se nechá přemluvit, aby zafinancoval pracovní výlet Marka a několika společníků do Kalifornie, kde by mohl mít Facebook podle Marka slibnou budoucnost. Eduardo má několik pracovních schůzek v New Yorku, takže netuší, že v Kalifornii se mezitím rozjíždí velká spolupráce mezi Markem a Seanem. Sean slibuje pomoc s rozšířením Facebooku na další kontinenty a nutno podotknout, že se mu to daří. Když tuto skutečnost zjistí i bratři Winklevossové, jsou vzteky bez sebe a jsou odhodláni Marka zničit... (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 922)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Přes to vychvalování dílčích aspektů filmu (precizní režie, skvěle napsaný scénář, oscarové herecké výkony, žánrově nekompatibilní hudba) a nálepkování (nejlepší počin roku, skvěle je vystižena první dekáda 21. století a reflektována jedna generace, do které patří současná internetová komunita) se dle mého zapomíná na to, čím je THE SOCIAL NETWORK opravdu progresivní, a to na formu. Snímek velice dobře komunikuje se svou cílovou diváckou skupinu tím, že skrze filmové médium zprostředkovává zkušenost s jinými mediálními formami, v tomto případě internetem (přesněji sociální sítí: Facebookem), což činí ryze filmovými prostředky - montáží. Narativně nejkomplexnější Fincherova kronika našich časů má na to, aby se stala kanonickým dílem po vzoru Wellesova opus magnum, jelikož na místo série subjektivně zkreslených flashbacků přichází s flashforwardy, které narušují hlavní - chronologicky se odvijející - narativní linii (vznik sociální sítě). Důležité je přitom ono množné číslo, protože vyprávěním prostupují dva flashforwardy - "slyšení", které kromě postavy hlavního (anti)hrdiny pojí osoba jeho (bývalého) nejlepšího kamaráda, který je v jednom případě na straně žalobce, v druhém svědka. (Dochází tak i k momentům, kdy se prostříhává mezi dvěma flashorwardy, čímž se z jednoho - časově předcházejíciho - stává k tomu druhému flashback.) "Fluidnost" všech osob, nejenom (bývalého) nejlepšího kamaráda hlavního (anti)hrdiny, pak má za následek to, že nedokážeme rozpoznat, čí optice je uzpůsobena daná pasáž (je vypravěč vševědoucí?, nahlížíme na vše Zuckerbergovým pohledem, nebo jeho kamaráda - a jak se toho nahlížení mění s pozicí kamaráda ve flashforwardech?, jde o sled mimosoudních výpovědi řady osob, které jsou depersonalizovány?), a tak se alespoň napoprvé musíme spokojit se závěrečným konstatováním právničky, která říká, že v těch případech se vždy vše přehání. Na předchozích řádcích jsem se pokusil popsat to, čím je THE SOCIAL NETWORK z hlediska velice nekomunikativního vyprávění s neuvěřitelně rychle dávkovanými informacemi výlučný a přínosný; nepopírám ovšem, že je v mnohém konvenční (dvě vyprávěcí roviny - osobní a pracovní, kdy máme jasný oblouk - model vývoje, přičemž se nezodpovězené otázky zúžují na pouhou jednu jedinou v samotném závěru). Otázkou je, jestli v některých případech lze stále mačkat F5, nebo na místo posunování hranic a následného obnovení (týká se i specifického stylu, který si i přes natáčení na digitál zachovává specifickou filmovost) předcházejícího zvolit Delete a začít znovu - jinak. ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

perfektní film, skvěle zrežírován, minimálně na oscarovou nominaci hlavních aktérů zahrán, a hlavně taky napsán. Prostě sem se cítil strašně skvěle hned po úvodní scéně, kde bylo jasně cítit jak dokonalý scénář bude. Na některé scény jsem zíral s otevřenými ústy, prostě sem nevěřil tomu, že i takhle relativně "nudný" film s nudným tématem mně dostane, ale mistr Fincher to znovu zvládl. SAmozřejmě nic zas tak jiného jako Klub nečekejte, ale stále je to vysoký nadprůměr, který by se měl stát pro dnešní tupou mládež povinným. Aby když už celé hodiny jsou na tom podělaném Facebooku viděli, jak to vlastně začalo. Úžasné, a abych nezapomněl ta hudba to samozřejmě taky skvěle doplňuje a bez ní by pár scén nemělo tak dobrou atmosféru, zůstalo by "jen" dechberoucí hraní, úžasná technická stránka a dialogy, které na sebe navazují v absolutně propracovaném sledu a hlavně mají smysl i když často je řeč o věcech, které normálnímu člověku nic neříkaj. PS: Mohl by mi vysvětlit, co měla znamenat ta scéna závodu v Londýně? Nějak mi do celkového vyznění filmu vůbec nepasovala. Ale byla skvělá :) Tenhle film rozhodně uvidím ještě mnohokrát. 95% ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Unikát. Rovnako ako facebook sám. Natočenie tohto filmu tak krátko potom, čo si sociálna sieť Marka Zuckerberga získala po celom svete milióny priaznivcov (či odporcov) len potvrdzuje fakt, že facebook je v súčasnosti fenomén, ktorý v rámci virtuálneho sveta nemá obdoby. Aj keď Fincher mal voči producentom výhrady, že trvali na podmienke vtesnať minutáž do dvoch hodín, práve zhustenie obrovského množstva faktov na minimálnom priestore prispelo k perfektnej súhre s príbehom, ktorý zobrazuje tak neuveriteľne dynamický sled udalostí. Línia rozprávania ma spočiatku trošku rozhodila a nepripravenosť na tak geniálne prebiehajúcu rozprávačskú rošádu ma donútila pozrieť si film v krátkom časovom horizonte aj druhýkrát. Ale tým sa len potvrdili a podčiarkli prvotné dojmy. To, že Fincher zo seba znova vyžmýkal maximum je už prakticky ohraná pesnička, že sa to isté podarí aj všetkým zúčastneným hercom, tak to som teda čumel. Rovnaká pochvala putuje aj technickej stránke, hlavne kamera a strih boli neskutočne živé, priam akčné. Moderne komponovaná hudobná zložka už len vyrazila piatej hviezdičke punc zlata. 100%. ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Představte si ještě ukecanější Zodiac naplněný čistě informačními dialogy, ale bez jakéhokoli napětí a místo sklepní scény dilema „přidá si mě/nepřidá?“. Přesně to je „Facebook“. Všem, kdo tak nadšeně slintají nad „vynikajícím generačním filmem“, bych ráda připomněla dvě věci: a) „Facebook“ není o současné generaci mladých, ale o současné generaci yuppies a b) o těchto lidech natočil Roger Avary v roce 2002 nepřekonatelnou výpověď jménem Pravidla vášně, jež se ve srovnání s „Facebookem“ honosí třemi výhodami: není nudná jako aktualizace facebookové zdi, arogantní sociopati jsou tu výrazně lepší a funkčnější a nakonec má ten film i o čem vyprávět a co říct. „Facebook“ není výpovědí o této generaci, ale jejím produktem a jako takový silně připomíná Ellisova Viktora a jeho výlet po Evropě: I no longer know who I am and I feel like a ghost of a total stranger. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

David Fincher to zase dokázal. Vytvořil další ze svých filmů, na který může být právem pyšný jak on, tak jeho fanoušci. Jesse Eisenberg coby Mark Zuckerberg (ta podoba!:) na sebe strhává veškerou pozornost a herecky mu výrazně šlape na paty Andrew Garfield, který mě opět více než příjemně překvapil. Byla jsem zvědava, jakou postavu bude ztvárňovat Justin Timberlake a byla jsem překvapena, že mu byla svěřena postava dalšího internetového velikána, jednoho ze zakladatelů legendárního Napsteru. Social Network je film, který ukazuje, jak se psala historie, kterou stvořil jeden obyčejný kluk z Harvardu, který jednoho dne dostal "dobrý" nápad. Nápad, který z něj učinil nejmladšího miliardáře na světě. Nápad, který vytvořil novou etapu v sociálních komunikacích a z milionů lidí vytvořil pravidelné závisláky na fenoménu moderní doby, který se nazývá Facebook. Perfektní atmosféru dotváří minimalistická hudba Trenta Reznora a Atticuse Rosse. "As for any charges stemming from the breach of security, I believe I deserve some recognition from this board." - "I'm sorry?" - "Yes." - "I don't understand." - "Which part?" ()

Galerie (73)

Zajímavosti (71)

  • Eduardo Saverin (Andrew Garfield) nebyl až taková oběť Zuckerbergovy (Jesse Eisenberg) hamižnosti. Film je založený na knize Bena Mezricha „The Accidental Billionaires“, jejíž vznik Saverin podle všeho inicioval. Obsahuje nejen celé kapitoly, které jsou téměř beze změny zfilmovány (Zuckerberg jde v županu za investory, scéna Saverinova odchodu z firmy apod.), ale především pohled na celý případ tak, jak ho viděl Saverin. Mimo jiné se zde ale nepíše o tom, že v okamžiku, kdy Saverin odstřihl společnou firmu od peněz, musel Zuckerberg táhnout provoz ze svého, případně, že si na Facebook bez vědomí svého přítele dával reklamu na vlastní soukromé projekty. (Lex Luthor)
  • Dvě ze čtyř Red One kamer, jimiž se film natáčel, vlastní Steven Soderbergh, který je filmařům zapůjčil a vysloužil si tak zvláštní poděkování v závěrečných titulcích. (Cheeker)
  • Nikdo z pracovníků Facebooku se natáčení nezúčastnil. (NGP)

Související novinky

Fincher chystá film se scenáristou Sedm

Fincher chystá film se scenáristou Sedm

24.02.2021

Tak se zdá, že starý dobrý David Fincher se přece jen vrací. Režisér pecek jako Sociální síť či Zodiac totiž nejenže chystá nový film, zároveň se ale bude jednat o temný thriller z pera scenáristy… (více)

Příběh GameStopu na velkém plátně

Příběh GameStopu na velkém plátně

01.02.2021

Studio MGM zakoupilo práva na chystanou knihu The Antisocial Network od spisovatele Bena Mezricha. Ten přitom knihu oznámil na konci minulého týdne, a to přesto, že její příběh vlastně stále probíhá… (více)

Jak to vypadá s pokračováním Sociální sítě?

Jak to vypadá s pokračováním Sociální sítě?

08.10.2020

Snímek Sociální síť Davida Finchera a Aarona Sorkina patří mezi jedny z nejlepší životopisných dramat vůbec. Právem taky získal tři Oscary za Adaptovaný scénář, Střih a Hudbu skladatelů Trenta… (více)

Dočkáme se pokračování Sociální sítě?

Dočkáme se pokračování Sociální sítě?

13.01.2019

Jen málokterý film se může chlubit tak perfektní kombinací režiséra a scenáristy, jako byla Sociální síť z roku 2010. David Fincher (Sedm, Zodiac) a Aaron Sorkin (Pár správných chlapů, Steve Jobs)… (více)

Reklama

Reklama