Režie:
Tony ScottScénář:
Mark BombackKamera:
Ben SeresinHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Denzel Washington, Chris Pine, Rosario Dawson, Jessy Schram, Kevin Dunn, Ethan Suplee, Kevin Chapman, Kevin Corrigan, Lew Temple, Elizabeth Mathis (více)VOD (4)
Obsahy(4)
Téměř kilometr dlouhý nákladní vlak bez posádky, který veze nebezpečný toxický náklad, se řítí krajinou směrem k hustě osídlené oblasti. Bývalý inženýr a mladý průvodčí mají riskantní plán, jak ho zastavit… Masivní lokomotiva bez obsluhy, které přezdívají Bestie, veze toxický náklad a řítí se zběsile krajinou. Je téměř nemožné ji zastavit, vše, co se jí postaví do cesty, se vypaří. Bývalý inženýr a mladý průvodčí mají neuvěřitelný plán – čekají na Bestii na palubě dalšího vlaku ve snaze ji zastavit a zachránit tak nedaleké město před ničivou katastrofou. V tomto napínavém thrilleru Tonyho Scotta uvidíte držitele Oscara Denzela Washingtona a Chrise Pinea. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 076)
„Jede jede mašinka, Denzel hází ramínka, jede jede do dáli, veze samý fenoly, jede jede do dáli, Chrisík Pine ji zastaví.“ Tentokrát oldschoolově se tvářící T.Scott nechal epileptiky vydechnout a vyslal na vysoké řemeslné úrovni svůj splašený vlak po kolejnici "Breaking News" záběrů a stokrát viděného klišé. Když si Washington dává na začátku fotky svých dcer vedle ukazatele rychlosti, jste přesvědčeni, kam bude po celý film směřovat penzum detailních záběrů, když vidíte zatáčku nad městem Stanton, víte, že tudy na konci projede vlak kaskadérsky "po dvou kolech" pod dohledem vašich otevřených úst a pak taky tušíte, že se táta spasitel, ihned, co odezní jásot, jako by se vrátil na Zem modul Apollo 13, obejme se synkem a rozkmotřenou chotí a soudní příkaz se stane bezcenným listem papíru, podobně jako tištěná verze jízdních řádů ČD. S tímto zajeď do depa, Tony. Hned vedle zrezivělého vláčku Pelham raz dva tři.. ()
To zase jednou našim distributorům ujel vlak. Ještě dříve, než se Unstoppable prohnal americkými kinosály, tu stálo datum 25.11.2010. Teď tu nestojí nic, navzdory slušnému hodnocení i ze strany kritiky. A čekat, až se ti naši zpomalení borci rozhoupou, se mi fakt nechtělo. A když se tedy rychlík přiřítil po internetové kolejnici, nastoupil jsem. A po pravdě jsem lehce zklamán. Všechny atributy jsou TonyScottovské: barevné filtry, kamera, hudba, Denzel. Jenže už mi to asi nestačí. Jedeme pořád po té samé dráze. Navíc se zde opravdu mělo řešit více věcí logičtěji. A spád filmu prostě není takový, aby právě tu častou nelogičnost zakryl. Z prvních 60-ti minut se mi toho moc pamatovat nechce, ve finále se nakonec tempo i tep zvedají, ale porovnám-li to se dvěma nejznámějšími vlakovými filmy - Přejezd Cassandra a Splašený vlak, tak tohle jednoduše nestačí. Atmosférou, tíživostí, ničím. Za 87 minut jsme hotoví a při vyhlídce na Tonyho další filmy (hlavně Top Gun 2), mám lehce přidušený výraz. 100 miliónů dolarů(rozpočet)/130 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Přímočará akční pecka, ze které hlavně v závěru teče adrenalin. I jsem tak nějak podvědomě tušil jak to všechno dopadne, stejně ze mě (a nejen ze mě) sem tam vypadlo vylekané "Ježiši!" nebo "Ty jo." Scott neuvěřitelně pracuje s celovou dynamikou a akci umí jako málokdo, navíc mám radost, že všechny ty vláčky a i okolí bylo pravé. Žádné umělé náhrady před zeleným plátném. O klišovité situace tu sice není nouze, ale Denzel i Chris Pine to ustáli se ctí a dá se to brát jako celkem neškodný návrat ke kořenům. Jinak jeden z nejnapínavějších filmů poslední doby. ()
Zejména v posledních 30-ti minutách solidní adrenalinová práce. Sice už to tady jednou bylo a v lepším provedení (Končalovského ´Splašený vlak´), ale jinak má tahle akční jednohubka jeden velký trumf a tím je neokoukané prostředí železniční dopravy. Scott si s akcí tyká a pak i to nezbytné klišé kolem rodinných peripetií ústřední herecké dvojky se dá bez újmy přežít. ()
V rámci akčních pseudo-dokudramat naprostá špička a Scott tady ve využití zesílené kontinuity může směle konkurovat i takovému Greengrassovi. Modré límečky zase jednou zachraňujou svět a parťácká chemie mezi Pinem a Washingtonem není o nic slabší než ta dua Willis & Wayans z Posledního skauta. Jak to ten Tony dělá? ______ Zároveň je Unstoppable úvahou nad intermedialitou, která se stále naléhavěji objevuje mezi světy filmu a televize, kdy zpravodajství přejímá schopnost filmu podat poutavý a dojímavý příběh (čím bulvárnější, tím větší fikce a cílení na emoce) a film zase těží především z "okamžitosti" (immediacy) kontinuálního monitoringu právě probíhajících událostí (breaking news) a možnosti předat různé pohledy na ně. Je příznačné, že Unstoppable končí ve chvíli, kdy se zpravodajská helikoptéra odhlašuje ze služby, a ukazuje tak, díky komu jsme vlastně mohli v takovém tempu celý film sledovat. Reálné televizní události zase často zvolený příběh nedokáží a ani nemohou vměstnat do jedné relace a ten je vlastně jakoby přesahuje; jedna kauza slouží k tomu, aby naplnila několik po sobě jdoucích relací. Zpravodajství tady přímo ovládá filmové médium včetně postav v jeho fikčním světě, zatímco vyprávění na pokračování má v moci podobu televizních novin. ______ Největší mindfuck filmu? V amerických Hooters hrajou přes den full-on psytrance! ()
Galerie (37)
Zajímavosti (26)
- Náklady na výrobu byly přibližně 68 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- S projektem, který byl v přípravné fázi už v roce 2004, byli původně spojování režiséři Martin Campbell a Robert Schwentke. (Kuzmik)
- Filmová lokomotiva č. 777, i její reálný předobraz č. 8888, je typ EMD SD40-2, vyráběný v letech 1972–1989. Celkem bylo vyrobeno 4 175 těchto lokomotiv. (Foxhound#1)
Reklama