VOD (1)
Série(2) / Epizody(39)
Obsahy(1)
O fenoménu, světově známém jako "československý filmový zázrak," tedy o nové vlně 60. let, bylo popsáno mnoho papíru a zájemci o podrobné informace stačí zadat dotaz do některého z webových prohlížečů a jistě si udělá sám pořádek v politicko-kulturně-společenských souvislostech. Novinkou je ale dokumentární projekt publicisty Jana Lukeše a producenta Čestmíra Kopeckého "Zlatá šedesátá", který přichází na svět jako koprodukce Kopeckého První veřejnoprávní, České televize a Slovenského filmového ústavu. (Česká televize)
(více)Recenze (68)
Snad jedině škoda že tvůrci neplánují uvést Případ pro začínajícího kata Pavla Juráčka, NEJLEPŠÍHO režiséra české nové vlny bych si nedovolil opomenout v tomhle projektu!! (no nepočítám mj. spoluúčast na scénáři k uvedeným filmům od Schmidtta, Chytilové, Bočana a ostatních)... doufám že si to někdo rozmyslí a vyšťárá někoho kdo se na tom podílel, stejně jako je v plánu uvést GENIÁLNÍ film Den sedmý, osmá noc Evalda Schorma, jeden z mých dvou nejoblíbenějších českých filmů ever! ()
Bezesporu je to výborný nápad, ale aby to bylo dokonalé, chtělo by to dodat k jednotlivým monologům nějakou reflexi. Mne by zajímalo například i to, jaký ohlas měl ten který film jak u diváků, tak u kritiky. Také mám výhrady k výběru: někteří režiséři tu mají dva filmy, někteří tu úplně chybí. Není tu zastoupen Jaromil Jireš (Žert) nebo Karel Kachyňa (třeba Kočár do Vídně). Já vím, že s nimi už nikdo rozhovor neudělá, ale možná by se našel někdo, kdo je ještě schopný promluvit, ne u každého filmu přece hovoří jeho režisér. Třeba to skutečně nešlo, nevím. Jinak mají jednotlivé díly přirozeně kolísavou úroveň. Jde už třeba jen o to, že každý z těch lidí má jinou schopnost něco zajímavě sdělit. Ale to vše jsou jen drobné připomínky, já jsem jinak s tímto cyklem velmi spokojen. ()
Díl s Otakarem Vávrou. Jedna mluvící hlava střídaná záběry z filmů. Poslouchat chronologicky uspořádané vzpomínky téměř stoletého Vávry na vlastní práci bylo nečekaně velmi zajímavé, ano právě i tam, kde se nějak opatrně otíral o témata pro něj choulostivá. (Mezi řádky zaujalo např. to, jak na něj zapůsobil proces se Slánským, jakoby nebylo procesu s Horákovou a spol.) Samotného Vávru bych vdržel takto poslouchat klidně další hodinu. Jednak měl co říct, jednak bylo znát, jak málo z toho, o čem by mohl mluvit, se sem vešlo. Jako část dokumentu honosícího se názvem "zlatá šedesátá" to samozřejmě stálo za hovno a jestli z takto pojatých dílů je sestaven celý seriál, tak ať už jde ČT opravdu někam. Necelou hodinu mluví autor o svých filmech od počátku kariéry, smíříte se s tím, že o šedesátkách to teda moc nebude, no ale jste namlsaní tím autorem a najednou po roce 1969 titulky a nazdar. Dokonale zvlánutá frustrační koncepce. Předložit divákovi něco úplně jiného, než slibuje titul, a když se chytí, tak mu to zase vzít. ()
Miloš Forman: 5/5 Těžko s naprostou jistotou určit, zda je Forman lepším režisérem či vypravěčem. Otakar Vávra: 3/5, Juraj Herz: 5/5, Miroslav Ondříček: 3/5, Věra Chytilová: 3/5, Albert Marenčin: ?/5, Hynek Bočan: ?/5, Ladislav Helge: ?/5, Jiří Menzel: ?/5, Stanislav Milota: 4/5, Jan Kačer: ?/5, Jan Švankmajer: 4/5 ()
Pozrel som si o Formanovi. Nič čo by som o ňom už nevedel som sa nedozvedel. Všetky tie historky sú v knihe, Co já vím, aneb co mám dělat když je to pravda :) Na ostatných sa pozriem neskôr, i keď ma hlavne zaujíma len ten Forman, pretože je to najlepší česko-slovenský režisér aký kedy bol a jeden z najlepších svetových režisérov aký kedy boli. :) ()
Galerie (84)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (4)
- Celý projekt vznikal více než deset let. Celkem se uskutečnilo 33 natáčecích dnů v osmi etapách, a to v Praze na FAMU, v ateliéru na Vinohradech, v La Fabrice, v ateliéru Vachler Art Company a ve Slovenském filmovém ústavu v Bratislavě . [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
- První natáčecí den proběhl 29. 10. 2003 s Otakarem Vávrou, zatím poslední natáčecí den 25. 6. 2008 s Vojtěchem Jasným. (ZDROJ: Ofic. stránky projektu) (DaViD´82)
Reklama