Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mezi komediální nadsázkou a vážným kritickým pohledem na morální upjatost se vyznačuje slovenský snímek Zmluva s diablom. Vypráví totiž o nesnázích, v nichž se ocitla pětice dívek podezřelých, že se slavnostně zavázaly ztratit panenství ještě před maturitou. Pohoršeno je nejen vedení střední školy, zjevně považující takové chování za neslučitelné se socialistickou morálkou. Nikoho nezajímá, jak je to s "prohřeškem" doopravdy - a osočená děvčata se navzdory všem rozhodnou, že se budou chovat opravdu vyzývavě. Snímek tak dokládá choutky bývalého režimu sledovat i nejintimnější stránky lidského života. (CS Film)

(více)

Recenze (69)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Kanonáda hlášek („Já a Panna Orleánská už nejsme kolegyně.“) a neuvěřitelně hravé holčičí dobrodružství, které v žánrových mezích funguje lépe, než většina současných teenagerských záležitostí ze všech koutů světa. Člověku se ani nechce věřit, že něco takového vzniklo u nás a v době, kdy se k nám pomalu chystaly tanky spřátelených zemí. Škoda toho konce, kdy jednotlivé příběhy bez výjimky vyšumí do ztracena. Všechny ostatní složky bez výtky. 4 a ½. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Pětice dívek se po falešném nařčení rozhodne, že přijde o panenství – když už mi nevěříte, tak já tedy taková just budu! Pětice dívek a pětice různých přístupů k věci. Naivka, rozumná, zkažená, ďábelsky hravá…. Dívky ani nejsou přítelkyně, své „poprvé“ si každá řeší po vlastní ose. Na filmu se mi líbila drsná deziluze. Ani takhle mladé dívky nevěří (většinou) v nějakou romantiku a prostě o to jen chtějí přijít. Jejich protějšky – mladí muži – ostatně žádnou naději na romantiku neskýtají. Až na jednu výjimku jsou to všichni buď podrazáci, podvodníci, násilníci. _____ Mám problém s přerývanou atmosférou snímku. Jak skáče od jedné dívky k druhé, tak se pokaždé mění nálada a to dost zprudka. Od přece jen lehce zamilovaného příběhu, přes morální frašku až po téměř surové násilí. Mladý Marián Labuda si zahrál roli překvapivě slizkou a odpornou. Možná, kdyby měl film povídkový charakter a přecházel od jedné dívky postupně ke druhé, zasáhl by mě víc. I tady ale scéna drsného mejdanu a následného lovu na polonahou kořist byla přesvědčivá a otřesná. Včetně zakončení. SHRNUTÍ: Nespěchej. Není nutné o to přijít hned s prvním debilem. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Je to příjemná komedie a výstižná společenská satira o stavu morálky. V těsném spojení s falešnou přetvářkou a pokryteckou výchovou. Prvotním impulsem k zápletce je nuda a její škodolibé vyřešení. Hořký pocit nespravedlnosti se mění v zatvrzelý vzdor a snahu o protestní čin z opoziční nerozvážnosti. Smlouva s ďáblem nabývá svých konkrétnějších tvarů k dosažení cílů. V hlavní úloze je pětice dívek z maturitního ročníku střední školy. Češka Marcela Pavelková (zajímavá Ivana Karbanová) rozehrává nebezpečnou hru rozverné smyslnosti dráždivě anonymního prostředí autostopu. Zkušená Oľga Dvorská (půvabná Zuzana Kocúriková) si především užívá života a všech jeho intelektuálních a tělesných radostí. Blondýnka Ička Borošová (sympatická Marta Rašlová s hlasem Viery Topinkové) se snaží mnoha prostředky dohnat k cíli svoji již tříměsíční známost. Nesmělá Emka Ďurčeková (příjemná Viera Šimeková) se pouští ve společnosti své zkušenější kamarádky do víru dráždivé smyslnosti s křehkou hranicí bezpečnosti a momentálního nebezpečí. Jen černovláska Aja Trnková (pohledná Sylva Turbová s hlasem Božidary Turzonovové) téměř dojde svého vzdorovitého cíle. Z dalších rolí: morálně přísný i pokrytecký ředitel školy (rozhodný Dušan Blaškovič), na konci spravedlnost marně hledající třídní profesor (Anton Trón), na povýšení cílící Ičkin ochranitelský otec (příjemný František Dibarbora), před Ičkou dojemně kličkující věčný školní rebel Miki Karásek (dobrý Jaromír Hanzlík), nepříjemně zaskočený Marcelin otec (Martin Gregor), po ctnosti volající Marcelina matka (sympatická Stella Zázvorková), nekompromisně a tvrdě trestající Ajina matka (Anna Grissová), výbušná a přísná Emkina matka (Mária Hájková), se stavem reality smířená Oľgina matka (Gizela Veclová), vytrvalý a dotěrný loudil s neukojitelným chtíčem Robert (skvělý Vladimír Menšík), energický hradní průvodce v toužebné naději Peter (zajímavý Ivan Mistrík), zkažený a nudící se vysokoškolák se světáckou umanutostí Čupy (pozoruhodný René Gabzdyl s hlasem Slavomíra Zahradníka), jeho lačný a destruktivní kamarád Miloš (dobrý Marián Labuda st.), či nebezpečně nadržený závozník (Eduard Bindas). Je to trefné a adresné. Kamera i příběh si rozverně hrají se slovem i předměty. Společně, rivalsky i samostatně. Je to vtipné a energické. A prosvětlené hravostí slunce. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Kritikám "žánrové nevyváženosti" apod. se obvykle vysmívám, ale tentokrát si říkám, že na tom něco bude. Škoda, že tento film chce být vším a není ničím. Skvěle hrající krásné slečny, krásná, zajímavá kamera, některé vynikající scény, spousta skvělých drobných motivů i "krutých hlášek" (třeba: "má dobrů výchovu... kresťansků... a socialisticků" - to by v českém filmu nebylo možné). Mohly by z toho být dva nebo tři vynikající zcela rozdílné filmy. Po skvostném úvodu se to rozbíjí do utahaných, při sobě absolutně nedržících minipovídek, v nichž se nápadité dialogy střídají s hloupými, vyznění jednotlivých etud jsou vesměs nulová, celková pointa zoufalá. Celek je zvláštní nepřesvědčivá směs přepálenosti a nudné průměrnosti. Podivné, vždyť v jednotlivostech to má na mnoha místech skvělou atmosféru. Ještě jsem neviděl film, kde by se snoubila tak vysoká nadprůměrnost s tak hlubokou podprůměrností, ať už mám na mysli srandu, satiru nebo umění. Když jsem se při sledování soustředil jen na dílčí kvality a vykašlal se na nepodařený celek, bylo to fajn. Taky se mi líbilo "pozadí" - jakási dobová pohlednice tehdejšího Českoslovenka. Každopádně "nejčeskoslovenštější" film. Nechápu ovšem, proč tam do drobné rodičovské role obsadili předabovaného Hlinomaze - vždyť bez svého osobitého hlasu tam byl zbytečný, hotový antihlinomaz. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Až neuvěřitelně plodná, novovlnící se (copyright Snorlax) 60.léta, mají na svědomí i tuto téměř dokonalou, československou spolupráci. Překrásně rozjeté a jedinečnou atmosféru navozující seznamovaní se s pěticí pannen, které již, natruc, nechtějí býti pannami, je doprovázeno výbornou, hippísáckou melodií od mistra Lišky, krásnými účastnicemi tohoto protestního jednání (ta Sedmikrásková mě dostala podruhé, a doufám, že ne naposledy...) a opravdu výjimečnými rolemi. Hanzlík bravurní, na Labudu jsem koukal jako na zjevení, Stela pobaví zapálenou soudružkou a Pepík Hlinomazů to žel od*ral nešťastným dabingem, jak zmiňuje Adam Bernau. S lehce roztržitou a nedotaženou linií děje musím také souhlasit. Ovšem skvostný slovník, perfektní politické popichování, humor a závěrečné drama, drží film jasně v nadprůměru.....a půl. V současné době asi neodpustitelné (jak vidím) srovnání s neskutečně stupidním, pubertálně a sexisticky laděným, americkým či německým obrazem toho, jak může mládež řešit podobný "problém", podle mě tento film ponižuje. Vynikající a jedinečná komedie i drámo. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (11)

  • Jedním z natáčecích míst byl zámek Smolenice v okrese Trnava. (skudiblik)
  • Film chcel najskôr natočiť Dušan Kodaj ako dokument, neskôr ho režisér Jozef Zachar, ktorý sa diela ujal, chcel vo voľnejšom a roztrasenom štýle "cinéma verité". (Raccoon.city)
  • Nakrúcané i v historickom centre Žiliny (SR). (funesfilm)

Reklama

Reklama