Režie:
Richard DonnerScénář:
David SeltzerKamera:
Gilbert TaylorHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, Billie Whitelaw, Harvey Stephens, Patrick Troughton, Martin Benson, John Stride, Freda Dowie, Nicholas Campbell (více)Obsahy(1)
Narodil se v šest hodin, šestého dne šestého měsíce... Britsko-americký film Přichází Satan! režiséra Richarda Donnera patří ke komerčně nejúspěšnějším hororům s okultistickou tematikou, které prožívaly svůj rozmach ve Spojených státech 70. let. Působeni Satana je v Donnerově filmu dáno do souvislosti s politikou: americkému diplomatovi Robertu Thornovi je za podivných okolností podstrčen k adopci chlapec Damien, ve skutečnosti vtělení Antikrista. Po řadě záhadných nehod, jejichž oběťmi jsou lidé odhalující pravou tvář dítěte, vyhledá Thorn v zoufalství kněze, který mu vyjeví, co musí udělat. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (589)
.........................................................................................................XXXX......................................................................................................... .........................................................................................................XXXX......................................................................................................... .........................................................................................................XXXX......................................................................................................... .........................................................................................................XXXX......................................................................................................... .........................................................................................................XXXX......................................................................................................... .........................................................................................................XXXX......................................................................................................... .........................................................................................................XXXX......................................................................................................... ..................................................................................XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX................................................................................ ..................................................................................XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX................................................................................ .........................................................................................................XXXX......................................................................................................... .........................................................................................................XXXX......................................................................................................... .........................................................................................................XXXX......................................................................................................... ()
Nadčasová žánrová klasika, v mnoha ohledech filmařsky dokonalá. Donner náramně buduje temnou a zlověstnou atmosféru plíživě a neodvratně se blížící apokalypsy a s hitchcockovskou precizností graduje jak jednotlivé scény (některé jsou nezapomenutelné), tak celý příběh. Gregory Peck je v hlavní roli naprosto fantastický (nedokážu si v té roli představit nikoho jiného). To, jak jeho veskrze racionálně smýšlející a duševně stabilní hrdina postupně propadá zoufalství a beznaději z rozumem těžko vysvětlitelných tragédií, snad ani nemohl zahrát lépe. První zásadní snímek mého oblíbeného režiséra dlouhodobě považuju za nejlepší satanistický horor (těsně vítězí nad Vymítačem ďábla a Rosemary má děťátko). A to už jen proto, že každý jeho hypotetický nedostatek (některé trikové záběry už nepůsobí moc přesvědčivě) zcela nekompromisně vyvažuje (či lépe řečeno "přehlušuje") jeden z nejlepších orchestrálních soundtracků všech dob, za nějž legendární Jerry Goldsmith dostal svého jediného (!) Oscara. I na samostatný poslech neskutečný zážitek. 100 % ()
Po nevýrazném Vymítači ďábla jsem se trochu dalšího satanistického hororu bál, ale vše nakonec dopadlo trochu jinak. Úžasné, nemám slov. Richard Donner se pustil do prvního většího projektu a hned to dopadlo takhle úžasně. Hned na samotném začátku jsou nám představeni skoro všechny důležité postavy, čímž je odstraněn problém postupného seznamování. Režisér se tak může ihned věnovat základnímu prvku, tedy budování atmosféry a je třeba uznat, že to se mu povedlo naprosto bezchybně. Spolu s úchvatným hudebním doprovodem vytváří obrovské napětí, které postupně graduje až do samotného závěru, který je sice na první pohled celkem nevinný, ale přesto se jedná o nejtemnější část příběhu. ()
Málokedy ma dokáže starší horor zaujať, to však nie je tento prípad. Pravdepodobne aj preto, že je tu celkom zaujímavý dej, ktorý nedá veľký priestor na nudu a ošívanie sa. Ani atmosféra nie je zlá, s prehľadom dokázala navodiť pocit diabla v pozadí, pričom všetko je ešte zvýraznené solídnou hudbou, ktorá sem zapasovala na sto percent. No a samozrejme charizmatický Gregory Peck, na neho nemôžem zabudnúť, postavu politika zahral par excelance. Snímok rozhodne odporúčam, kvôli atmosfére však až v nočných hodinách, človek si film potom viac užije. 80/100 ()
Mívám někdy ten pocit, když malá vletí s řevem do obýváku.., ale ne, dělám si legraci, ona je andílek.. Koitus Belzebuba a šakalí feny má za následek zrození antikrista, Donner chrlí jednu sugestivní scénu za druhou a diplomat Peck zcela nediplomaticky vláčí dítě po podlaze kostela s úmyslem udělat z něj na oltáři jehelníček, což na herce jeho gentlemanského formátu bylo vzhledem k očekáváním publika více než odvážné. Chválit Goldsmithovu hudbu je jako poučovat satanistu, ať si ten kříž na zdi v kuchyni otočí, že jinak nateče Ježíšovi krev do hlavy, nicméně i přes tu houstnoucí atmosféru, čím dál tím ostřejší zub času přeci jen na The Omen své ďábelské dílo vykonal. Odehrávat se to celé na začátku 21.století, sešli by se na konci při pohřbu satani dva. George junior by držel Damiena za ručku, skotský teriér Barney by dováděl v oválné pracovně s černým rotvajlerem a ze střechy prezidentského paláce by již na Saddáma mířil padající hromosvod.. ()
Galerie (124)
Zajímavosti (64)
- Richard Donner se rozhodl, že Harvey Stephens (Damien) si musí své vlasy obarvit na černo (je přírodní blonďák). Teprve potom mu přišel dost ďábelský. (Chatterer)
- Za temné chorály, kde sbor opakuje slova „sangius bebimus, corpus edimus“ (pijeme krev, jíme maso), dostal skladatel Jerry Goldsmith svého jediného Oscara za Nejlepší hudbu. (DominikV)
- Citát otce Brennana (Patrick Troughton) o nekonečném moři nebyl z Bible, ale byl napsán speciálně pro film. (Chatterer)
Reklama