Režie:
José PadilhaKamera:
Lula CarvalhoHudba:
Pedro BromfmanHrají:
Joel Kinnaman, Gary Oldman, Abbie Cornish, Michael Keaton, Jay Baruchel, Aimee Garcia, Jennifer Ehle, Samuel L. Jackson, Jackie Earle Haley (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V roce 2028 je nadnárodní konglomerát OmniCorp vedoucím lídrem v oblasti robotických technologií. Jejich drony jsou již dlouhá léta využívány armádami po celém světě a OmniCorpu přibývají na účtech miliardy dolarů. Jedinou metou, kterou se jim dosud nepodařilo dosáhnout, je úspěch na domácí půdě, kde jsou jejich technologie stále považovány za příliš kontroverzní. Ale v jistém momentě přijde ke zlomu. Alex Murphy (Joel Kinnaman) je milující manžel a otec, který pracuje jako policista a dosahuje vynikajících výsledků v boji s kriminalitou a korupcí v Detroitu. Až do chvíle, kdy utrpí rozsáhlé zranění. OmniCorp najednou dostane jedinečnou příležitost - zachránit špičkového policistu. A tak se v odvážném experimentu zrodí RoboCop - napůl člověk a napůl stroj, dokonalý protivník všech kriminálních živlů. OmniCorp už plánuje jeho nasazení v co největším počtu míst, ale nepočítají s tím, že uvnitř stroje je myslící lidská bytost, která nedokáže potlačit vzpomínky na svou minulost. (Forum Film CZ)
(více)Videa (7)
Recenze (990)
Není běžné, aby v dnešní době drahý blockbuster (a natož remake osmdesátkového akčňáku) sázel především na nejednoznačné postavy, morální dilema o hranicích „člověčenství“ či kritiku Ameriky jakožto „světového policajta, který by si však měl zamést před vlastním prahem“; to vše samozřejmě (a bohužel) utlumené v rámci velkorozpočtových mezí a zředěné povinnou (a nadbytečnou) trikovou akční stránkou, ale ve výsledku zvolený kurz stejně potěší, ne že ne. ()
Tenhle film by mohl posloužit jako názorná ukázka toho, jak současný Hollywood občas vsadí na brain drain progresivních osobností z ostatních kinematografií a pak se je snaží zkrotit ve stroji. Padilhův rukopis "akčního sociálního dramatu" je znát na začátku, vidět střihové postupy a záběrování z "jiného světa" je samozřejmě osvěžující, ale usedlý rating, trochu enigmatické kouzlení s hudební dramaturgií v důsledku a překvapivě vyhaslá kinetika Carvalhovy kamery z akce dělají jen vycpávku. Navíc ji tvůrci občas provokativně spojují s náročnými konverzacemi o podstatě hlavní postavy. Nový Robocop je vlastně trochu radikální a trochu usedlé konverzační drama o chlapovi, ze kterého zbyl kus tváře a několik orgánů. Většina násilí originálu se z ulic přesouvá k tělu protagonisty, který více než polovinu filmu řeší svou identitu, rodinu a sžívá se s oblekem. Díky solidně napsaným dialogům a výborným hercům to funguje. Ideologicky film evokuje ironii originálu prostřednictvím pravičácké talk show a parodování marketingového zneužívání Murphyho / RoboCopa jako produktu pro masy. Znatelný posun je i přijetí globalizované perspektivy a proměny korporátní sféry z rejdiště "žraloků v oblecích" do ležérního hřiště filantropů v cool outfitech. Zatím Verhoeven kdysi natočil film, který se dá konzumovat jako dokonalý produkt americké kultury i jako její drsná parodie, "liberální fašoun" Padilha a jeho tým jsou o poznání doslovnější. Některým lidem to sice stejně činí problém rozklíčovat, ale ta kritická linie poukazující na mechanizaci válek i spravedlnosti je dost čitelná. Ve spojení s úvahami nad přeměnou člověka ve stroj se z toho stává docela produktivní záležitost k zamyšlení. Nový RoboCop nikdy nenabídne totální "krev, hovna a bláto" rozkoš originálu, na který se snaží příliš okatě neodkazovat (a když, tak spíš ironicky - použití Poledourisova motivu jako znělky pravičácké agitkové show). Hledá vlastní cestu k tématu. Proto má navzdory padání řetězu a poněkud pochybné gradaci druhé poloviny smysl. Special thx to vždy báječný Oldman, ležérní armyJobs Keaton a velmi přesně zranitelný Kinnaman. Držím tomu palce, ale nejspíš to prohučí jako (o něco problematičtější) Elysium. Jen doufám, že se dočkáme chvíle, kdy se poměr zrealizovaných a nezrealizovaných nápadů v soubojů producent x invenční tvůrce otočí. [75%] ()
Som výrazne zmätený. Má to viacero pôsobivých náznakov vypovedajúcich o tom, že ak by režisér dostal úplne voľnú ruku, mohla z toho za istých okolností skutočne byť sci-fi udalosť roka. Takto je to len niečo veeeeeľmi jemne nadpriemerné. Niečo, čo obsahuje zopár super postáv, zábavných vecí, kvalitných hercov, mrazivých nápadov, výstižných momentov i podarených pasáží, oproti ktorým však v ostrom kontraste stoja scény dlhé, nudné nezáživné a ani akcia (od ktorej sa vzhľadom na meno režiséra asi čakalo najviac paradoxne napriek tomu, že ani jedna z jeho všetkými dosť nepochopiteľne milovaných Elitných jednotiek rozhodne nie je akčný film) nestojí za veľa. ()
Dost překvapivě je v novém ROBOCOPOVI akce sekundární /a nijak omračující/ a psychologie hlavní postavy primární. Padilha si vzal podvratný podtón Verhoevenova originálu, ale oproti němu se o dost víc zaměřil na Murphyho psyché a postupné sžívání s novým tělem a ztrátou starého. Nadupané obsazení ve vedlejších rolích /Keaton, Oldman, Jackson/ a využití skladby Hocus Pocus od FOCUS je pak je pak jen třešničkou. ()
Galerie (95)
Photo © Sony Pictures
Zajímavosti (34)
- Fiktivní společnost OmniCorp se ve starším snímku jmenovala Omni Consumer Products a ač vypadá, že logo zůstalo stejné, vypadlo z něj "P" umístěné přímo ve středu. (thomikb)
- V kancelárií OmniCorpu je vidieť na stene obrazy od anglického maliara Francisa Bacona. Neskôr, v druhej polke filmu sa tam objavia úplne iné obrazy. (fefee)
- Původně měl hlavní zápornou postavu, šéfa OmniCorpu, ztvárnit Hugh Laurie. Roli nakonec získal Michael Keaton. (iampatrik)
Je to mierne nadpriemerná akčná sci-fi dráma, ktorá je remakom kultovej klasiky. Má dosť dobrý príbeh odohrávajúci sa v blízkej budúcnosti, kedy chce vplyvná firma dostať na americký trh policajných robotov, o čo ale spoločnosť nestojí a tak prídu s nápadom skombinovať ho s človekom, no na to najprv potrebujú vhodného kadidáta. Keď poctivý policajt pri útoku takmer príde o život, kvôli rozsiahlym zraneniam sa ním stáva práve on a tak sa musí prispôsobiť tejto veľmi nepríjemnej skutočnosti a časom opäť nastúpiť do služby. Lenže musí riešiť aj problémy s rodinou, no najme s mnohými nepriateľmi, ktorí ale nie sú len v uliciach. Spracovanie nie je zlé, ale nie som s ním ani až tak moc spokojný. Na jednej strane ma síce určite potešilo, že tvorcom tentoraz viditeľne nešlo len o štandardnú žánrovku a snažili sa to pojať aj o trochu rozumnejšie, hlavne tým väčším dôrazom na psychológiu policajta, len škoda, že sa tomu venujú až príliš dlho, kvôli čomu sa film často nesie skôr v pomalšom tempe a pritom neprišli s ničím novým alebo aspoň skutočne zaujímavým, jednoducho len dlho rozoberajú to, čo je jasné každému a už to bolo spracované nespočetnekrát. A aj kvôli tomu som mal pocit, akoby sa zabudlo aj na nejakú skutočnú zápletku, pomsta je vybavená až príliš rýchlo, čo ma veľmi mrzí, keďže som sa na to tešil, ale aspoň celá tá politika a odlišné postoje viacerých významných ľudí ma bavili. A tak sa na to po celý čas dá bez problémov pozerať, ale film si ma výraznejšie získal len zriedka a tých výnimočnejších situácií, na ktoré by sa dalo spomínať je tu veľmi málo. Akcie je tu priemerné množstvo, no moc ma nezaujala. Je samozrejme celkom veľkolepá a rozpočet je miestami vidieť, ale až na úvodnú akciu, ktorá sa aspoň snaží v rámci možností pôsobiť pomerne surovo a realisticky je zvyšná natočená už len tým typickým súčasným blockbusterovým spôsobom, ktorý ma nudí, je to až moc digitálne a to aj v miestach, kde to nebolo potrebné, rovnako tu chýbajú nápady, kvôli čomu akcia vždy už po chvíli upadne do stereotypu a záporom je aj ten nízky rating, po celý čas cítiť, že krv tu bola potrebná. Herecké obsadenie je na tom dobre, hlavný hrdina síce nie je moc výrazný, ale pre potreby filmu stačí a vynahradzujú to zaujímavé vedľajšie postavy, hlavne výborný Gary Oldman, ktorý ma z celého filmu bavil najviac, ale potešia aj Michael Keaton, Samuel L. Jackson v zaujímavej úlohe a bavila ma aj postava manželky a ešte pár vedľajších postáv. A čo sa týka réžie a technickej stránky, José Padilha sa síce viditeľne snažil, ale zároveň po celý čas cítiť tie kompromisy, aby sa film viac nevymanil z mantinelov typického blockbusteru a kvôli tomu sa to nad žánrový priemer nedostane, čo ma mrzí. Na tento remake som bol dosť zvedavý, hlavne kvôli schopnému režisérovi a síce u mňa predsa len trochu prevládajú kladné pocity, kvôli čomu určite neľutujem, že som si to pozrel, no určite to malo naviac, keby to nebolo tak prispôsobené trhu. Ale na jedno pozretie to stačí, no originál bol samozrejme kvalitnejší. 57% () (méně) (více)