Režie:
Clint EastwoodScénář:
Nick SchenkKamera:
Tom SternHrají:
Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney Her, Brian Haley, Geraldine Hughes, Dreama Walker, Brian Howe, John Carroll Lynch, William Hill (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Film Gran Torino vypráví příběh někdejšího opraváře aut a ovdovělého veterána z války v Koreji Walta Kowalského, který si s přibývajícími léty uvědomuje, že na nový svět už nestačí. Všichni jeho sousedé se buď odstěhovali, nebo zemřeli. Postupně je nahradili hmongští imigranti, kterými Walt ze srdce pohrdá, a bezcílné partičky mladých afroamerických a latinskoamerických výtržníků. Podzim svého života tak spíš přežívá než dožívá. Až do oné noci, kdy se mu někdo pokusí ukrást jeho chloubu - nablýskaný sporťák Gran Torino. Když se zlodějům postaví, stane se hrdinou, který změní život nejen svým sousedům a chlapci nucenému vstoupit do jednoho z místních gangů, ale především sám sobě. (HBO Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (2 774)
K těm zaručeným kinohitům, které obec fanoušků považuje za vážné kandidáty pro nejlepší snímek roku, mívám rezervovaný postoj. Obvykle dávám přednost filmům mimo hlavní proud a často mě dokáže nadchnout vyložený filmový outsider. Nicméně v případě Gran Torina musím konstatovat, že jde o velmi slušné melodrama, kde Clint Eastwood zúročil své dlouholeté zkušenosti na poli režie i herectví. Ne že by starý dobrý Clint byl tak skvělý režisér, je to spíš velmi kvalitní a spolehlivý řemeslník, který dobře zná své limity a svůj film kormidluje do vod, kde se cítí jako doma. Jeho postava je vlastně přímým pokračováním jeho nejpopulárnějších hrdinů, tzn. lovce hlav ze starých westernů Serga Leoneho a především drsného inspektora Harryho Callahana. Přidejte Callahanovi 40 let a máte tu nerudného důchodce a ctitele pravých amerických hodnot Walta Kowalskiho. Děj je sice po převážnou většinu stopáže předvídatelný a jeho poselství je každému jen trošku zkušenému divákovi jasné po několika minutách, ale Eastwood dokáže svůj film obohatit řadou milých, divácky vděčných scén, jako je zasvěcování asijského výrostka do mluvy správných chlapů nebo úsměvné multietnické střety mezi nevrlým Američanem a jeho asijskými sousedy. Tam, kde režisér udržuje tragikomickou polohu, je jeho příběh a podání uvěřitelné a navýsost sympatické, tam, kde se vkrádají prvky osudového dramatu a sebeobětování, sklouzává film na pokraj sebeparodie. Např. v momentu, kdy bezmála 80-letý stařík s prokouřenými plícemi napadenými rakovinou srazí k zemi a dá nakládačku o tři generace mladšímu členu zločineckého gangu. Jinak obecně platí, že filmy Clinta Eastwooda a jeho hrdinové jsou tak dokonalou esencí těch nejryzejších amerických hodnot, že by se jeho filmy měly povinně promítat na sjezdech republikánské strany. Patří k nim střelné zbraně, tvrdý kovbojský postoj, vyhraněný patriotismus a sociální konzervatismus. Pokud je ale dokáže režisér zlehčovat a doplňovat např. parodií politické korektnosti, kdy se se starým přítelem z holičství dělají drsné narážky na své národnosti je to nejen stravitelné, ale i fajn. Celkový dojem: 80 %. ()
Už podruhé za poměrně krátkou dobu jsem zklamaný z nového filmu. V prvním případě to bylo u Temného rytíře, jehož hodnocení vysoko přesahovalo jeho kvality. Podruhé se mi to stalo u Gran Torina. Do kina jsem šel s vnitřím napětím a očekáváním něčeho, co mě svým způsobem očaruje, protože to očekávám u opěvovaných filmů. K mému velkému zklamání mě zde však nic emocionálně neosovilo tak, abych si řekl - To je bomba! Celý film měl poměrně jasně odhadnutelnou linii, až tedy na konec, který jsem sice nečekal, ale nepřišel mně ani nijak šokující. Možná, kdybych Gran Torino viděl, aniž bych věděl, jak moc by měl být dobrý, upravilo by to můj náhled na něj. V tomto případě tak 50%. ()
Na Gran Torino se dívám z dvou úhlů pohledu. Na jedné straně jde o jednoduchý neoriginální příběh bez jediného neočekávaného zvratu, s koncem jasným už po pěti minutách. Je to prostě film plný klišé, právě proto svoje hodnocení nedávám tak vysoko. Na druhé straně je to ale skvěle zahraný a zrežírovaný film, který člověka opravdu dostane. Utekl docela rychle a obsahoval mnohem méně stupidního poselství, než moje neoblíbené Million Dollar Baby. Forma zase jednou zvítězila nad nuzným obsahem a Eastwood se s hereckou kariérou rozloučil snad nejlépe, jak mohl. ()
Clintova rozlučka, aneb Vratné lahve podle amerického drsňáka. Má to sklony sklouzávat ke klišé a kalkulu, ale postava nerudného dědka, který na stará kolena dojde spásy (?), má takové grády, díky nimž budete dvouhodinové mentorování a lamentování nad starými dobrými časy hltat plnými doušky. Objektivně by toho šlo vyčítat spousta, ale subjektivně mě to vzalo natolik, že žádné výhrady mít nechci. ()
Clint natočil reality-show o vlastním důchodu, kombinovanou s odloženým scénářem pátého Ramba. Hraje to na city, střílí to snad na příliš očividné bolístky (nejen americké) společnosti, ale Eastwoodův žulový kukuč a všudypřítomné "grrr..." nelze zesměšňovat ani brát doslova. Musíte do toho prostě vklouznout. Gran Torino může působit jako oscarová sázka na jistotu, ale při bližším ohledání najdete velmi osobní přemítání nad životem. Člověka, herce, akčního hrdiny. Možná by si tahle bohulibá činnost zasloužila kvalitnější pozadí (banda korejských gangstas je vážně příliš černobílá), ale Clint je středem prvního i posledního záběru. A všech mezi. Za kamerou, před kamerou, nekompromisní v každém ohledu. Kdybych dal míň než osm z deseti, objeví se o půlnoci u mojí postele s kulovnicí a bude se mě ptát, jestli má nabito. Na to vážně nemám nervy. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (37)
- Původní scénář se inspiroval předměstími Minneapolis v Minnesotě, ale tvůrci se rozhodli film natočit v Michiganu. Snímek se tak stal jedním z prvních, který využil výhodu nového michiganského zákona, jenž poskytl filmařům podněcující balíčky. (pan Hnědý)
- V lékařské zprávě je napsáno, že Walt Kowalski (Clint Eastwood) bydlí na adrese 5962 Delco St. Přitom ve scéně, kdy Walt stojí na své verandě, si můžeme všimnout, že číslo jeho domu je 238. (Pavlínka9)
- Automobil Gran Torino koupila produkce od obchodníka s veterány v Kalifornii. Během natáčení si ho producent natolik oblíbil, že se domluvili s Clintem Eastwoodem a auto si nechali. (Teodorik)
Reklama