Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Adrienne Pickering, Ben Mendelsohn, Lara Robinson, Sally Anne Arnott, D.G. Maloney, Clem Maloney (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Při otevírání nové budovy, základní školy Willima Dawese v roce 1959, jsou žáci požádáni, aby pro budoucí žáky nakreslili, jak si představují budoucnost za padesát let, kdy bude časová schránka otevřena. Všichni žáci malují obrázky, jen dívka Lucinda popíše svůj list papíru čísly. Učitelka, slečna Taylorová, jí vezme papír dříve, než čísla dopíše. Lucinda slyší šeptající hlasy, které jí čísla diktují, a když je časová schránka vkládána do skrýše, Lucinda zmizí. Učitelka najde Lucindu v suterénu školy, s krvácejícími prsty od škrábání čísel do dveří... O padesát let později je časová schránka vyndána a každý žák dostává jednu obálku. Caleb Koestler dostane vzkaz s čísly od Lucindy, který neodevzdá ve škole, ale vezme si ho domů. Calebův otec John je astrofyzik a ve vzkazu objeví reálná data. John celou noc přepisuje čísla na tabuli, vyhledává na internetu data a je vyděšený z toho, co vidí... Každé datum označuje den nějakého neštěstí, za datem je uveden počet obětí a následují další čísla, která John nedokáže zařadit. Přeskočí je, čímž dostane další datum neštěstí s počtem obětí. Všechna neštěstí se stala po uložení vzkazu do časové schránky... John jede pro Caleba do školy, ale uvízne v zácpě. Na navigaci uvidí souřadnice, které se shodují s číslem, jež je uvedeno za datem a počtem obětí. Johnovi dojde, že je na místě, kde má dojít k dalšímu neštěstí; podle Lucindy tu má zemřít 81 lidí. John vystoupí z vozu a hned nato kousek od něj havaruje letadlo. John už má jistotu, co která čísla znamenají, a snaží se vyhledat Lucindinu rodinu. Johnovi se podaří najít její dceru Dianu, která má již také dceru Abby. John Dianu osloví, a když se zeptá na Lucindu, na její proroctví a řekne, že má druhý den dojít k dalšímu neštěstí, Diana uteče... Diana se vrátí poté, co k prorokovanému neštěstí skutečně dojde. Vysvětlí pak Johnovi, že poslední datum na vzkazu má být datum její smrti. John s Dianou zjistí, že katastrofa se má týkat všech lidí a jedná se o velký žár. Rozhodnou se odjet do hlubokých jeskyní, ale John chce zjistit souřadnice poslední katastrofy: ze dveří, které Lucinda tenkrát poškrábala, sundává lak. John však netuší, že Abby i Caleb stejně jako Lucinda slyší šeptající hlasy, které jim říkají, co se stane... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 542)
K mojej obľúbenej trilógii od Proyasa (z ktorej dva filmy kraľujú v rozšírenej topke), sa pridáva ďalší kvalitný snímok, po ktorom som si povedal - oplatilo sa počkať tých pár rokov. Cage sa v poslednej dobe pasoval s nepríjemnosťou, akou bol menej kvalitný výber rolí, s týmto výberom však spravil viac než dobre. Proyasovi som veril, i keď námet bol zo skeptického pohľadu dosť diskutabilný, keďže (spolier) teórií o konci sveta tu už bolo neúrekom a samotná predpoveď budúcich udalostí bola v nedávnej minulosti pre diváka dosť trpká skúsenosť vo filme 'Next', práve s Cageom. Proyas však nakladá divákovi mysterióznosť a sci-fi zápletku uvážlivo a po malých dávkach, pretože keby vyklopil ústrednú myšlienku trošku zbrklejšie a s menším citom pre presnosť správneho okamihu, asi by som to neustál. Divák nemá nárok na nudu, katastrofický scenár sa stretáva s tajomnou atmosférou, horrorovým napätím a miestami aj primeranou dávkou akcie, čo dokopy pôsobí veľmi osviežujúco a hlavne takticky, pretože sú tým aspoň povrchovo zaplátané menšie medzery v scenári. Poctivá réžia, kvalitní herci, do posledného centu využitý pomerne skromný rozpočet, moje odporúčania a dva palce hore. 85%. ()
Ještě nikdy jsem neměl možnost zachránit svět, ale dejte mi nekonečnou řadu čísel a já s nimi provedu taková kouzla, že by John Koestler jen nevěřícně kroutil svou astrofyzickou hlavou. Nicméně ani jeho způsob luštění vzkazu není k zahození a několikrát mi při něm mráz lehounce našlapoval po zádech, takže při hodnocení zaokrouhlím nahoru, i když bych ke svému uspokojení potřeboval trochu víc vědátorských fintiček. ()
Na rozdíl od Watergate, kde se bývalí agenti CIA pilně činili, vypovídá Proroctví o opaku; o nečinnosti CIA, která věděla a mnohé tušila o chystaných útocích 11. září a nezasáhla. Shit happens, to souhlasí, ale nikoliv for no reason... Jinak je film dílo pofidérní, poznamenané digitální kamerou, nechtěně státotvorné, skrznaskrz asexuální a rasistické, obtížně dešifrovatelné a k bujným výkladům vůbec převelice náchylné (kupř. křesťanství sice stojí v protikladu k někdejší tvrdé deterministické koncepci vztahu člověka a kosmu, přesto však křesťanství lehkým determinismem je, jinak by muselo uznat, že je člověk „náhodnou chemickou událostí“ – křesťanství se nám jinými slovy snaží namluvit, že až po současnost bylo vše deterministické, určeno vyšším smyslem, kdežto od současnosti platí svoboda individuality a s ní spojená morální zodpovědnost). Proroctví je ten druh filmu, kde se veškeré intelektuální pnutí odehrává vně na fórech, nikoliv ve filmu samotném – to má za následek, že o film za x-měsíců nikdo nezavadí, leda by lidé z produkčního přibalovali k DVD i příspěvky z diskusí. Proyas je tak další smutnou obětí hollywoodských balíčků – tzn. jeden film pro studio, druhý autorský –, protože z vlastní iniciativy by takovouhle shnilotinu nespíchnul, ani kdyby mu řezali péro autogenem. Rovněž jsem nucen konstatovat jistou genderovou asymetrii, poněvadž hlavní hrdina není žena, nýbrž chlap, a tato skutečnost se přenáší i na děti: syn Cage je koumák a hlavička, zjevně inkarnovaný inkvizitor, kdežto autorka prorockého spisu dívka a čarodějnice. ()
Proyas má řemeslo osedlané naprosto dokonale, ale tohle umění je mu absolutně k ničemu, když kočíruje naprosto triviální scénář, který zápletku vláčí skrze bahno nejlacinějších klišé. Pak se problémem stává i režisér sám, neboť dvě stěžejní scény (mimochodem, nechat je utéct na internet byla zásadní chyba) jakoby vypadly z naprosto jiného filmu, o hororových sekvencích ani nemluvě, protože se to dokonale bije s levným zbytkem, přeplněném pokřivenými rodinnými vztahy a rozvláčnými vědeckými teoriemi. Film dokonalý v jednotlivostech, ale jako celek… zklamání roku. PS: Toho idiota, který tady svého času vyzradil konec, bych nechal zlynčovat. ()
Nebyl to nesnesitelný Cage, ale režisér, kdo osudovou sci-fi jednohubku povýšil na mírný nadprůměr. Alex Proyas drží otěže pevně v rukou, hlídá si solidně houstnoucí atmosféru, podepřenou originální akcí a jednou dokonalou snovou scénou. Bohužel se tohle všechno poněkud tluče s prací tria scenáristů, šitou na míru nenáročnému mainstreamovému diváctvu, vyžadujícímu po šichtě (s lahváčem v ruce) jen standardní thriller. Oproti opusům typu Stalo se nebo Den, kdy se zastavila Země je Proroctví ale pořád hlubokomyslným filozofickým traktátem. 70% ()
Galerie (69)
Photo © SPI International
Zajímavosti (21)
- Celosvětová premiéra proběhla 9. března 2009 v New Yorku. (Varan)
- Pôvodne film napísal Ryne Douglas Pearson a mal byť natočený pod Columbia Pictures. Neskôr sa celý projekt predal Escape Artists a scenár bol prepísaný. Zároveň vo februári 2005 bolo definitívne rozhodnuté, že režisérom bude Alex Proyas a projekt zafinancuje Summit Entertainment. (Greenpeacak)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 79,9 milionu amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 183,7 mil. (NIRO)
Reklama