Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (627)
Jak natočit film o AIDS a o předsudcích vůči homosexuálům, aby to pochopilo i dvanáctileté dítě? PHILADELPHIA! Příliš okatě napovídající záběry by sice mohly sloužit jako návod pro začínající amatérské filmaře, jak spolehlivě odvyprávět příběh, ale jaký divák po takhle polopatickém, uplakaném a přibarveném zákusku touží? Divák řadový, divák odpočinkový. A musím se přiznat, že včera jsem se také zaškatulkoval mezi odpočinkové diváky a film jsem si užil. I přes výše zmíněné výhrady se na Philadelphia pěkně kouká a mám tam své oblíbené momenty. ()
"Úžasná" titulní píseň mi bohužel byla vždycky protivná. Chápu, že pro někoho, kdo má cit pro americkou píseň a orientuje se v místních reáliích, to může být geniální skladba, ale já - v tomto směru deficitní - opravdu nevím, co si mám počít s "ulicemi Filadelfie". Jo a ten film. Ten je o tom, že v Americe se lze soudit opravdu o cokoli, a že se zajímavou žalobou a schopným právníkem lze uspět i při absenci jakýchkoli důkazů o čemkoli. ()
Moc hezké..... Sentimentální až hanba, ale hezké. Navíc Denzel Washington a hlavně Tom Hanks - ti dělají pro celý film něco vzdáleně podobného tomu, co učinil například Rowan Atkinson pro Mr. Beana - naprosto excelují a věřte mi, už jen kvůli nim chcete Philadelphii zažít, přestože jinak žádné dramaturgické pamětihodnosti asi neuvidíte... ()
Silné a dojemné drama, které se snaží do světa vykřičet, že homosexuálové nejsou o nic méně lidé než heterosexuálové a že mají také svá práva a nemělo by se s nimi zacházet s opovržením. Zároveň ukazuje, jak člověka postupně ničí zákeřná nemoc. Snímek Philadelphia stojí na brilantních hereckých výkonech Toma Hankse, Denzela Washingtona a samozřejmě též Antonia Banderase, který tu hraje až třetí housle. Jako divák jsem s postavou Andrew Becketta soucitil, ale stejně jako protistrana při soudní při jsem se nezbavil dojmu, že za nákazu smrtelným virem si mohl sám, tudíž v tomto ohledu byl můj pohled na věc smíšený. Přesto by však neměl být člověk diskriminován, ať už je jeho sexuální orientace jakákoliv a ať má kteroukoliv nemoc. Závěr snímku je dost emotivní a utvrdí diváka v pěti hvězdičkovém dojmu. ()
Soudní dramata mají v americkém zábavním průmyslu dlouhou tradici a výsadní postavení. Na Philadelphii je znát, že v době vzniku ji studio považovalo za svým způsobem výkladní skříň a k jejímu natáčení přistupovalo s očekáváním festivalových vavřínů. Tom Hanks byl už tehdy považován za velkou hvězdu a ideálního představitele sympatických klaďasů smýkaných osudem. Téma AIDS v 90. letech hýbalo veřejností, smrt charismatických postav šoubyznysu, k jakým patřil např. Fredie Mercury, byla ještě v čerstvé paměti. V postojích veřejnosti bylo cítit znejistění sexuálně otevřené společnosti, strach z pandemie byl všudypřítomný, obavy z nakažení byly tehdy běžné a promítaly se do nejrůznějších předsudků. V režii Jonathana Demmeho vznikl aktivistický film, který chce přesvědčovat, poučovat, vychovávat a kultivovat, a z přemíry ušlechtilé snahy nakonec vzniká ušlechtilá nuda. V první půli film ještě funguje více méně tak, jak má, v té druhé už sklouzává místy k citovému vydírání a jde s prominutím do háje. Kdo chce vidět výborné drama, které se nevyhýbá kontroverzním momentům, raději si pustí Klub poslední naděje. Tři hvězdičky nechávám jen proto, že s cíli tvůrců sympatizuji. Celkový dojem: 55 %. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (38)
- Mnoho gay recenzií bolo negatívnych, tvrdili, že gay postavám filmu chýba viacrozmernosť. Mnohí gay diváci mali pocit, že Jonathan Demme tu premeškal príležitosť presne vykresliť niekoho život s AIDS. Gay aktivista a dramatik Larry Kramer opísal film ako „nečestný“ a „jednoducho nie dosť dobrý“. Tiež hovoril, že je „často politicky, právne a medicínsky nepresný“. (Arsenal83)
- Události ve filmu jsou podobné událostem v životě právníků Geoffreyho Bowerse a Clarence B. Caina. Bowers byl advokát, který v roce 1987 žaloval právnickou firmu Baker McKenzie za neoprávněné propuštění v jednom z prvních případů diskriminace lidí s nemocí AIDS. (sator)
- Demonstranti před soudní budovou byli napsáni podle členů nenávistné skupiny Westboro Baptist Church z města Topeka ve státě Kansas. Fred Phelps, lídr a zakladatel této skupiny, označil film Philadelphia jako svou oblíbenou komedii. (don corleone)
Reklama