Režie:
Zdeněk Podskalský st.Scénář:
Vratislav BlažekKamera:
František ValertHrají:
Jiří Sovák, Vlastimil Brodský, Jan Libíček, Jiřina Bohdalová, Jiřina Jirásková, Iva Janžurová, Jiřina Šejbalová, Oldřich Nový, Ilja Prachař, Vladimír Menšík (více)Obsahy(1)
Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)
(více)Recenze (631)
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má být to, co je a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ Trio fasádníků se známého Werichova moudra drží jen částečně, protože nic cizího jim není lidský a s gustem čmeláka chtějí mlsat svět, ale znáte to. I když zastrčíte čouhající slámu do bot, pořád v nich je.. Méně té vody, chlapče, méně té vody, písek skřípající v zubech vládního režimu, pár na beton improvizačních momentů a trojice Sovák, Brodský, Libíček může nahazovat zednickou lžící jednu hlášku za druhou. Jsem rád, že Oldřich Nový mohl beze slov říct své: „Zavřete oči, odcházím..“ ()
Decentní ukázka toho, že v šedesátkách měli Češi (a smozřejmě, pro místní patrioty - i Moravané, Slizané, Židi, cikorky a Maďar) smysl pro humor, který se nemusel zcela nutně mísit s útoky na první signální. My máme Trošku, Poledňákovou, Novu, dvě degenerace Novotných a Kazmu. Jsme na nejlepší cestě státi se komparzem pro remake filmu Idiocracy. ()
No co, i Bušek z Velhartic radši chlastal v Praze s Kájou Čtvrtým, tak proč by si tři balíci (dlouhej, širokej a bystrozrakej), co makají za (asi víc jak) 7Kč,-/hod, nemohli taky trochu povyrazit v Praze, co svítí neonem? Až na ty příšerný songy, kdy jsem měl sto chutí dát si kravskej hlt alpy francovky, to byl zážitek jak Brno. Teda pardon, jak Praha. Jedna z nejlepších komedií. ()
Príbeh troch fasádnikov ma zaujal ihneď, pretože sám pracujem z veľkej časti ako fasádnik. Čisté montérky som im odpustil, dej filmu sa ich práci venuje len okrajovo, aj keď pán Sovák sa s tou kelňou a nahadzovaním malty snažil. Celkom zaujímavý a vtipný príbeh aspoň u mňa dosť narúšali piesne, ktoré mali film pravdepodobne spestriť. Aj keď sami o sebe to boli vydarené čísla, nemal som dobrý pocit z toho, že niekto chce z filmu za každú cenu robiť muzikál. Spevácke scény vystrihnúť, doplniť zopár vtipných scén a mohla to byť vážne kultová vec. Ako vidím tak podľa mnohých je to kult aj tak, ale ja to vidím inak. Slabé štyri hviezdy. 70%. ()
"Nedělej ostudu." - "Jakoupak ostudu? Já mu dám do držky a bude hotovo." Výsostná herecká sestava a několik výkonů, které dodnes berou dech (Sovák a Brodský jsou nezapomenutelní) ve velmi povedené, spíše konverzační a částečně situační komedii, které bohužel strašně škodí násilně vpravované písničky. ()
Galerie (16)
Photo © Filmové studio Barrandov / Karel Šebík
Zajímavosti (35)
- Zvláštně, snad symbolicky, působí scéna, kdy Světáci utíkají z hotelu, kde založili požár, a zastavují si bílou Tatru 603. Ta jednak nemá žádné označení pro taxislužbu, a jednak byla Tatra ve své době symbolem moci a měli ji k dispozici pouze straničtí funkcionáři, a to pouze v barvě černé. (sator)
- Ve filmu použitá anekdota s portrétem muže visícího v bytě dámy, kterou hrála Jiřina Šejbalová („To je váš nebožtík? Nikoliv, to je Bedřich Smetana“), měla negativní odezvu z Muzea Bedřicha Smetany (Novotného lávka, Praha). Odtud napsali Zdeňku Podskalskému, že je nedůstojné dělat si legraci z velikána naší kultury. (raininface)
- Scéna s proslovem Gustava Prouzy (Vlastimil Brodský) se natáčela v budově tehdejšího Ministerstva těžkého průmyslu ČSR v Praze, Na Františku (nynější Ministerstvo průmyslu a obchodu). Na stěně za řečnickým pultem lze vidět obraz města Prahy; v současné době je řečnický pult umístěn na opačné straně zasedací místnosti. (Kirman)
Reklama