Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Zuzana Bydžovská, Ladislav Šedivý, Marek Daniel, Tereza Ramba, Marie Ludvíková, Zuzana Kronerová, Miroslav Krobot, František Prošek (více)Obsahy(1)
Mladý muž z Prahy přestupuje na malou vesnickou školu jako učitel. Rozhodl se utéct od všech svých bezvýchodných vztahů do prostředí, kde snad bude moci najít sebe a další životní cestu. Postupně se sblíží s okolím, především s rozvedenou farmářkou a jejím dospívajícím synem. Lidské vztahy jsou ale komplikované, zvláště ve filmech Bohdana Slámy. Učitel totiž miluje syna, jehož matka je zamilovaná do něj, a syn miluje dívku, která mu uteče... V tomto filmu se zkrátka lásky míjejí, žádná z nich nedosáhne naplnění, ale podstatná je bolest jejich duše, kterou tu režisér nepateticky a přesto s pochopením a dojímavě zachytil, a hledání východiska ve vzájemném odpuštění. Vyrovnat se s odlišností je komplikovaný proces... Pavel Liška v titulní roli dokázal vymodelovat emoce muže, který se zmítá v uzamčeném kruhu své duše, svého údělu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (666)
Asi jsem po Štěstí čekal moc. Ono to vlastně do půlky bylo dobré velice - ale po "postelové" scéně, kterážto je podle mě vrcholem filmu, se příběh jaksi rozmělní, zploští a znevěrohodní. Jednozáběrovky občas fungují, občas člověka sere, že je ksicht, na který by se chtěl zrovna podívat (protože mluví), v neostrosti. A taky jakoby si film nemohl pořád vybrat, jestli je vážný nebo trochu nadsazený. Nevim. ()
Bohdan Sláma vyrostl ze své formální syrovosti s divokým hmyzem, třebaže velmi nápadité a slibné, a se zdatnou obhajobou na nezdolnost člověka prožívat štěstí, zdárně vplul do záludných vod evropského artu. Na rozdíl od drtivé většiny současných českých dlouhometrážních filmařů na to skutečně má (ještě snad Morávek a možná kdysi Nellis). Všechny ty formalistické poznámky o diegetické a nediegetické hudbě, mizanscéně, střihu a precizně komponovaných záběrech atd. už tady padly mnohokrát, takže nebudu zbytečně redundovat. Velmi mě překvapil Liška (snad poprvé jsem ho viděl v roli někoho, kdo není ani jurodivý idiot, ani adolescentní blb a funguje to skvěle), pobavil mě Kotek (jak by asi vypadalo jeho obsazení do hlavní role místo výborného Ladislava Šedivého?:-)) a potěšil Krobot (jsem fanoušek Krobota – viz: A Londoni férfi ) Obsahem film navazuje na „empatickou“ vlnu sociologicko-psychologické artové cinematiky a jestliže kdosi mítá námitky, že téma je poněkud vyčpělé a animované konflikty profláklé, pak odmítám a mítám zpět, že vše „už tu někdy bylo“ a aktuálnost témat je velmi relativní. PS: Přirovnávat Venkovského učitele k hixploitationu mi přijde trochu jako recenzentská ipsace, ale budiž. To jen tak na okraj. ()
Je až s podivem, že této látce se v českém prostředí mimořádně daří. Pokud naši hrdinové od odněkud někam utíkají, tak se železnou pravidelnosti skončí v přírodě potažmo na vesnici, a to platí jak pro současné Bobule tak i Tomáše Hanáka ve filmu Cesta z města. Venkovský učitel patří mezi málo českých snímků, jenž ví, co říká, proč to říká a jak to říká. Neustálá polemika nad zhoubným vlivem lidské civilizace, kdy sebepoznání nalezneme pouze v harmonii vesnického života, sice není žádný filozofický jackpot, ale naštěstí se obejde bez pamfletových gest a frází. Venkovský učitel se z českých škatulek vymaňuje hlavně tím jak je natočen. Veškeré scény se totiž v drtivé většině obejdou bez střihu, čímž Sláma vytvořil vůči mě jistou bariéru, kterou jsem jen s obtížemi překonával. ()
O Pavlu Liškovi si spousta diváků myslí, že většinou hraje naprostého idiota z jednoho prostého důvodu: sám je totiž přesně takový i ve skutečnosti. No, tihle lidé pravděpodobně ještě stále neviděli Polski film. Ve Venkovském učiteli pak Liška není tak docela magor, je jen prostě... no jiný. Férový snímek s tunou zvířátek, sexu a zlobivých dětí! Vypsané pořadí je zcela náhodné. ()
Další filmový počin Bohdana Slámy a jeho týmu. Gay tématiku bych mu svěřil i dobrovolně, v jiném tvůrčím případě by to zřejmě dopadlo daleko hůř. Nechybí ani klasicky milý odkaz lásky, odpuštění a v tomto případě i překonání povrchních tělesných žádostí. Herecky velice dobré, Slámův tým to opět zvládl, i když je v mých očích Zuzana Bydžovská převálcovala všechny, společně jim to ladilo skvěle a režisér si stále drží svůj originální štyl. Povedený film. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (16)
- Mariin (Zuzana Bydžovská) statek i učitelův (Pavel Liška) filmový domov byly vybudovány pouze pro účely tohoto snímku. Filmaři totiž nenašli dostatečně velká stavení, která by umožňovala natáčet dlouhé záběry tak, aby se kamera mohla bez omezení pohybovat prostorem spolu s herci. Obě stavení byla postavena v květnu 2007 a ještě před začátkem zimy byla zbourána. (DaViD´82)
- Když dal Bohdan Sláma přečíst scénář Pavlu Liškovi (učitel), ten na něj zprvu reagoval rozpačitě. (Peat)
- Poté, co se Láďa (Ladislav Šedivý) vrací o berlích domů, můžeme na jeho oblečení vidět nášivky a doplňky odkazující na různé punk / punk-rockové kapely, jako například N.V.Ú., Visací zámek (jejichž skladbu uslyšíme ve filmu), Totální nasazení či The Exploited. (Nick321)
Reklama