Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 363)
Už dlho ma žiaden film (okrem The Reader či Revolutionary Road) neprinútil rozmýšľať o tom, čo som to vlastne videla. Známa ikona predovšetkým z akčňákov, Angelina Jolie, presedlala na úlohu matky, ktorá zubami nechtami bráni svoje materinské presvedčenie a bojuje proti korupcii či nespravodlivosti. Priznávam, to krehké žieňa v hnedom kabáte, v priliehavom klobúčiku, s krikľavým rúžom na perách a plachým výrazom v tvári, za každú cenu sa skrývajúce pred krutosťou sveta, mi maximálne učarovalo. Angelina, posielam ti do Kalifornie úprimné ospravedlnenie za to, že som si dovolila pochybovať o tvojich hereckých schopnostiach :-) A čo by sa dalo čakať od Eastwooda, talentovaného chlapa, ktorý vie, ako ženu spoľahlivo pripraviť o rozum, ždímať jej vnútornú stabilitu a zároveň ju na ceste plnej strastí postaviť do pozície silnej, odhodlanej bojovníčky? Je to emocionálne až strach, ja som to však Eastwoodovi zožrala aj s navijakom. Klavírny doprovod je úchvatný... a Angelina v 30. rokoch minulého storočia neodolateľná! ()
Clint Eastwood během několika málo let dokázal zaplavit stříbrná plátna slušnou řádkou kvalitních filmů, které možná řadě divákům nesedly kvůli oscarovým masážím, jimž se díky svým kvalitám pochopitelně nevyhly. Nejinak tomu je i v případě Výměny, která vyniká svou příjemnou retro-atmosférou a hereckými výkony. Film stojí a padá s výkonem Angeliny Jolie, jejíž sex-appeal je po celou dobu ukryt pod neproniknutelnou hradbou make-upu, o kterém se může tvůrcům Stmívání jen zdát. Silné líčení může také za zazdění většiny emocí, které hlavní hrdinka prožívá. I přesto jí ale divák fandí v jejím boji proti všem, kdo se k ní otočil zády. Výsledný dojem kazí přílišná doslovnost, kdy každá postava má nějakým způsobem uzavřenou svoji linii ať už více či méně uspokojivým způsobem. Eastwood umě spojuje křehký příběh jedné ženy se soudním dramatem a dramatem z prostředí psychiatrické léčebny. Novým snímkům Finchera, Mendese ale i Eastwoodovi podráží nohy nestřídmost v podobě délky jednotlivých filmů. Slibný rozjezd Výměny se poté v poslední půlhodině poněkud vleče. I přes těch pár výtek stojí výměna za pozornost. 8/10 ()
Clint je výjimečná osobnost. Natočit v jednom roce dva úžasné filmy: Výměnu a Gran Torino, navíc v takovém věku, to je neuvěřitelný výkon. Jako u jiných posledních Clintových filmů i zde se vše opírá o velmi silný a působivý příběh, s nímž režisér zachází nanejvýš citlivě, až jakoby s chladným odstupem - rozhodně netlačí na pilu, aby z diváků dostal více emocí. Skvěle vybraní herci předvádí koncentrované výkony, to jak ti známí (Jolie, Malkovich), tak ti zcela neznámí (např. velmi dobrý výběr dětských rolí). ()
Epické, výpravné, s fantastickou dobovou atmosférou a výborne zahrané (pre Angelinu je to samozrejme obrovské herecké sólo, ale nadchol ma aj "kladne hajzlovský" John Malkovich). K tomu prekvapivo napínavé (thrillerová dejová línia neskutočne šlape) a s výnimkou mierne nadbytočnej záverečnej polhodinky doslova strhujúce. Základom toho všetkého je vynikajúci scenár, a ak je pravda, že Clint to natočil podľa Straczynského prvého "draftu" (v Hollywoode vec neslýchaná), tak sledujeme zrod geniálneho scenáristu. No a réžia... Čo vôbec dodať? Changeling nie je silnejší film ako Gran Torino, ale na druhej strane je omnoho precíznejšie natočený. Ja proste žasnem nad Clintovou súčasnou formou. V tak krátkom odstupe naservírovať dva také silné filmy, ktoré u mňa osobne sú tým najlepším, čo som videl za dlhé, dlhé mesiace, to si zaslúži obrovský potlesk. Predstavujem si, ako teraz špičkoví hollywoodski scenáristi s prosíkom kľačia pri Eastwoodových dverách... :-) ()
Tak jsem si říkal, jak byl rok 2008 filmově chudý. A teď se najednou na počátku roku 2009 dostávám k takovým skvostům jako byl Milionář z chatrče či Výměna, která jej ještě překonala. takový pocit jsem měl naposledy snad při sledování Zodiaca, opět příběh podle skutečné události, který nechce diváka nijak ohromovat efektnostmi na citově založeného diváka, ale skutečně se snaží rekonstruovat o co tehdy šlo. A sluší tomu víc, než nějaký vykonstruovaný závěr. Eastwood má vypravovací dar, po tomto filmu už o tom nemůže nikdo pochybovat. Jako další plus je přelínání žánrů. Ten není podstatný. Poprvé mě nadchla taky Angelina Jolie, skoro bych jí uvěřil, že se narodila na počítku 20. století. Emancipovaná nezdolná žena je přesně to co jí nelze upřít. Nikdy nezačínej boj, ale vždycky ho dokonči! ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- Detektiv Ybarra (Michael Kelly) použije výraz "sériový vrah". Tuto frázi ale použil poprvé až v sedmdesátých letech speciální agent FBI Robert Ressler a zažila se až pár let později. (FilmFan24)
- Dům, ve kterém bydlela skutečná Christine Collins, je dnes již zakrytý dálnicí. Tvůrci filmu proto museli najít jinou, podobnou čtvrť, na které stačilo provést jen několik úprav, aby vypadala jako z doby, kterou film zachycuje. Nakonec tak stačilo jen přemístit satelitní anténu a moderní poštovní schránku. (camper)
- Film je založen na pravdivém příběhu o sérii vražd známých jako „Wineville Chicken Coop Murders“. (HellFire)
Reklama