Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.

Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)

(více)

Recenze (246)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem Odplatu, ale nebyla to úplně Odplata. Hráli tam stejní herci, byli stejně oblečení, občas říkali stejné repliky, ale děj byl trochu jiný, obraz jinak vypadal a rozhodně se přitom z reproduktorů ozývaly jiné tóny. Ať tak či onak, tahle Odplata si s tou dříve uvedenou Odplatou v ničem nezadá - obě jsou skvělé. Paradoxně jsem rád, že studio Helgelanda od filmu původně vyhodilo, protože jinak by na světě bylo o jeden vynikající snímek méně. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Rozumím Helgelandovi. Chápu, proč předlouhých sedm let bojoval o to, aby jeho režijní prvotina spatřila světlo světa v podobě, jakou jí vtiskl on a ne producenti třesoucí se před ratingem. Odplata je (podobně jako L.A. – Přísně tajné) ryzím odkazem na duch tradiční noirové školy, jejíž jasná pravidla Helgeland dodržuje s pokornou úctou a přitom jí vzdává hold tím, jak s celým filmem pracuje. Zásadový muž prahnoucí po svém podílu peněz, krásná femme fatalle s (ne)libým povoláním luxusní prostitutky, muži zákona striktně jej porušující ve vlastní prospěch, zaprodaná manželka či křivácký kolega. Se všemi atributy Helgeland pracuje jednoduše, věcně, s občasnou mírou drsného humoru, jímž mírní explozi tvrdého násilí, které je mnohdy pácháno i na ženách. Mel Gibson zde ztělesňuje pravděpodobně svého nejtemnějšího, ale vzhledem ke svému looku asi nejtypičtějšího hrdinu, který je na hony vzdálen kterékoliv z jeho předchozích či pozdějších filmových postav a která zřejmě ne u všech diváků dojde plného docenění. Odplata je film, jež dává svému názvu plný rozměr a jež by měl podobně „postiženým“ režisérům dát naději, že tvůrčí svoboda může dojít satisfakce i po letech. Byť finančně nevýhodná, fandovský okruh si rozhodně získá. Díky Briane! ()

Reklama

Superpero 

všechny recenze uživatele

Klasická Odplata s jiným koncem. Ta klasická Odplata se mi líbila víc, byl tam Kriss Kristoferson a celé to bylo lépe vymyšlené a Gibson tam dostával víc do držky. Všichni zde píší, že director's cut je drsnější, ale mě ta klasická verze příde o mnoho drsnější. To už jste zapoměli na mlácení kladivem do prstů u nohy? Bylo tam i víc erotiky, S/M praktik a prostě všeho. Navíc tam hrála i lepší hudba (Hendrix). Jako tahle verze pěkná, ale na klasickou nedám dopustit. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Drsnější, tvrdší, krutější, taková je Helgelandova verze. Je to zvláštní, ale i ta předchozí mi připadala hodně drsná, ale to jen dokud jsem neviděl tuto. Tentokrát je skutečně Mr. Niceguy pryč. Ani ne tak kvůli jinému konci (asi tak posledních 30 minut) nebo kvůli změně odstínu barevnýho filtru (z tmavě modré na světle modrou), ale právě kvůli typu a množství hudby a monologům, které hlavní postava vedla. Tady je to skutečně jenom zločinec, i když si stojí za svým a nehodlá ustoupit ani o píď. Navíc zločinec, kterej má problémy se ženskýma a nějak je příliš podceňuje a nedokáže odhadnout (a kdo jo?), což se mu nejednu vymstí. Ty monology z něj dělaly člověka smířeného s realitou, tragického hrdinu, klaďase, který dělá to, co musí. Tady jsem si uvědomil spoustu těch populistických manýrů, které se dostaly do verze z roku 1999 (třeba heroická hudba, když zachránil svou přítelkyni, zraněný, ale živý pes, Porter ke konci se chovající jako zamilovanej křen atp). Tato verze je mnohem lepší a reálnější, ale producentům se vůbec nedivím, že ji chtěli změnit, protože to není standardní dnešní hollywoodský film. Takovýhle film by natočili v Hollywoodu možná tak před třiceti lety, kdy nemuselo být všechno ohappyendované nebo populisticky korektní. Tohle je dokonalá kriminálka, nejlepší zástupce americké drsné školy, i když o pár let později, než hard-boiled school největší svůj rozkvět zažila. Žádný servítky, žádný pozlátko, realita a sveřepost. Mimochodem, tady něco je. Něco pěkného, abych tak řekl. Jo, povedly se mi, povedly se mi tak, že jsem je chtěl prodat distributorům. Jenže to je prakticky dneska nemožný se protlačit. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

Nic proti Brianu Helgelandovi, ale dost dobře nechápu, proč si tak sveřepě stál za svojí verzí tohoto skvělého filmu podle neméně parádní knižní Westlakeovy předlohy, když nakonec i verze, která byla v roce 1999 uvedena do kin pod hlavičkou Warnerů, sklidila obrovský úspěch !! Přiznám se, že obě dvě verze vlastně řadím na stejnou kvalitativní úroveň, nedokážu si mezi nimi vybrat svého favorita, každá z nich má jistě něco do sebe, ačkoliv mi v této verzi, která zejména díky nejasnému rozuzlení očividně naprosto mění pohled na Portera původní verze, přesto mi tu fatálně schází minimálně ta scéna s mučením Poertera kladivem !! Zajímalo by mě, jak to vidí Mel..;) [ Pouze v původním znění s titulky !! ] ()

Galerie (6)

Zajímavosti (3)

  • Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)
  • Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)

Reklama

Reklama