Režie:
David YatesScénář:
Steve KlovesKamera:
Eduardo SerraHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Carolyn Pickles, Jason Isaacs, Bill Nighy, Bonnie Wright (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Dlouho obávaná válka se zlem začala, Voldemortovi Smrtijedi kontrolují ministerstvo kouzel i Bradavice a zatýkají všechny, kdo by se jim chtěli postavit. Harry a jeho přátelé mají před sebou těžký úkol, chtějí najít a zničit tajemství Voldemortovy nesmrtelnosti - viteály. Při pátrání po nich nejsou nikde v bezpečí, proto se každý den přesunují a stanují v lese. Jejich samota vyústí v hádky podporované temnou mocí viteálu. Ron pak své přátele opouští. Ne na dlouho, brzy si uvědomí sílu přátelství a začne své kamarády hledat. Společně jsou poté úspěšní a jeden viteál se jim podaří zničit. Opět sjednocené trio se vydává navštívit otce Lenky Láskorádové. Od něho se dozvídají o Relikviích smrti - neporazitelné kouzelné hůlce, kameni schopném vzkřísit mrtvé a neviditelném plášti, který shodou okolností Harry již sedm let vlastní. A tato hůlka je to, co Voldemort hledá, jako pojistku proti Harrymu... (TV Nova)
(více)Videa (17)
Recenze (1 969)
Mám pocit, že tohle už nemá nic moc společného se starým dobrým Harry Potterem. Vše je takové až moc temné a ta atmosféra Bradavic mi tam hodně chybí. Jako fanoušek ale Harryho stále respektuji. Jen jsem toho názoru, že "nového" diváka tenhle díl (alespoň tedy první část) nenadchne. Místy mám pocit, že se dívám na kanadský thriller. Dávám sice 4 hvězdičky, ale na úplně jiném žebříčku než u předešlých dílů. A stejně se těším na část 2. ()
║Rozpočet $200miliónov║Tržby USA $295,983,305║Tržby Celosvetovo $960,283,305▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $79,210,507 //počet predaných kusov 3,999,720║ Tržby za predaj DVD v USA $94,152,012 //počet predaných kusov 7,246,791 ║ Jednoznačne najväčšie sklamanie roka 2010, úvod asi prvých 20minút bol fajn, samozrejme hneď to malo nábeh na dosť drsnú záležitosť, potom dej akoby staticky ostal stáť a začal ponúkať jednu prázdnu pasáž za druhou, až to začalo vyvrcholovať do nehorázne prázdnej stanovačky, záver to už nemal po tej asi 1hodinovej nudnej vate čím zachrániť, najslabší Potter, ktorý nemal vzniknúť aspoň nie v dvojfilme, lebo na takejto rozsiahlej minutáži to dohromady nemalo čo ponúknuť, Rowlingovej pisateľské zlyhanie a Yatesov nešťastný osud v tejto sérii. /videl v kine: 50%/ ()
Jedno velké "uffffffff" a nevěřícný podiv nad tím, že se i mistr Yates může utnout. Část 1 má pár režijně vytříbených momentů (úvodní cca desetiminutovka, Godrikův důl, příběh tří bratří), ale i ty jsou semlety Klovesovou neschopností funkčně adaptovat, která už Potterovi nehází jen klacky pod nohy, ale vyloženě ho zařezává. Netuším, jestli je Kloves skutečně takový hlupák a neschopa, že nedokáže předlohu osvěžit trochou vlastních nápadů, anebo jen ctí fanoušky s Rowlingovou a snaží se jim za každou cenu zavděčit, pravdou ale je, že jestli někdy nezvládl funkčně adaptovat, pak v tomto případě. Nevadí mi celková neakčnost, nevadí mi pomalé tempo a rozdělení na dvě části. Vadí mi, že musím dvě a půl hodiny sledovat trojici zadumaných teenagerů v lese, přičemž zásadní postavy série umírají mimo obraz a o jejich skonu se dozvídáme mimoděk. Vadí mi, že pokaždé, když se rozběhne akční scéna, je o deset vteřin později utnuta, aniž by se řádně rozjela a stihla vygradovat. A vadí mi, že musím polovinu filmu poslouchat jalové "stanové" dialogy, které naprosto nic neřeší, aniž bych věděl "co se chystá tam venku?" Proč se nemohlo na pár minut odbočit do Bradavic (Neville si to dává v pouhé jedné scéně s takovým přehledem, že Potter a spol. z dálky závistivě čumí), zaskočit k Voldermortovi na kafe, anebo omrknout partyzánské plány zbytků Fénixova řádu? Výmluvy typu "protože v předloze sledujeme ústřední trojici" jsou k ničemu. Pokud píši scénář o zrodu fašistické společnosti, je záhodno, abych ukázal, jak vlastně funguje. Ne že nechám zaznít dvacet jmen zesnulých z rádia, rozházím všude létáčky s Harryho obličejem a tím to pro mě hasne. V závěru si navíc bere dovolenou i paní logika a selský rozum, což ve světle všudypřítomné vážnosti působí snad ještě směšněji, než scéna zničení medajlonku, a naivněji, než infiltrace na Ministerstvo. Zkrátka a dobře, Potter teď bude mít až do konce cejch série, která těsně před finále padla o řádný fous dolů... a moc nevěřím, že se s druhou části výrazně zvedne. Ne když vím, jak rádoby sofistikovaná, nablblá a nechtěně legrační byla druhá půlka knihy. P.S.: Desplat nezklamal a už poněkolikáté dokázal, že svou ukolébavkovou hudbou zvládne uspat kohokoliv. Spolu s Klovesem, prosím, postavit ke zdi a zmáčknout spoušť. P.P.S.: Po druhé projekci většina výtek zůstává (hlavně druhá půlka je scenáristický fail o velikosti koňského přirození), ale pravdou je, že jsem se ani jednou nenudil a první polovina mě dokázala velmi často emocionálně ždímat. Jaké z toho plyne ponaučení? Příště na půlnočky kašlu... ()
| Scenár: Steve Kloves | Hudba: Alexandre Desplat, Conrad Pope, John Williams | Produkcia: David Heyman, David Barron, J. K. Rowling | Distribúcia: Warner Bros. Pictures | Štúdio: Heyday Films | Rozpočet: 250 miliónov $ (150 miliónov £) | Tržby: 955,417,476 $ | Potter ma začal trochu viac baviť po tretiom-štvrtom diele, keď už začalo ísť viac do tuhého... režisér Yates obstál dosť dobre (po kolísavej šestke bolo otázne, či to zvládne), tempo i napätie gradovalo, a ja som bol milo prekvapený, jak ubehlo 150 minút behania :D Najviac ma teda zaujala rozprávka vypravovaná Hermionou o príbehu troch bratov a Relikviách smrti - bolo to veľmi osviežujúce a iné, než všetko ostatné vo všetkých Potteroch :D Vždy si hovorím, že keby filmový tvorci nešli úplne po čiare Rowlingovej, mohli z toho urobiť peckovú, od prvej do poslednej minúty šlapajúcu trilógiu o hustom čarodejovy s bleskom na čelu ;) ()
První částí posledního dílu (ehm) pro mě přestává být z estetického hlediska zajímavé dobrodružství obrýleného kouzelníka a za pozornost stojí již jen jako fenomén, který na místo toho, aby cílil na nejširší diváckou skupinu, se zaměřuje na fandovskou základnu. Umocnilo se to, co mě tolik iritovalo na šestce - není o čem vyprávět (a když se o to film snaží, selhává), zatímco styl se snaží diváka přesvědčit, že o něco zásadního jde. Charakteristické znaky blockbusteru nahradil fanouškovský diskurz. Nejen že je sedmička až otrocky věrná předloze (a invence v podobě taneční scény působí nepatřičně), ale zároveň postavy přebírají rétoriku hard-core fandů (testujeme navzájem své znalosti kvízovými dotazy, popř. počítáme s tím, že víme, kde je kdo a co je co, ačkoliv tomu bylo předtím ve filmových adaptacích věnováno minimum prostoru a zde mají klíčové prvky i postavy pouhou úlohu nezbytného zjevení se). Ačkoliv jsem dostatečně obeznámen, abych se neztrácel, nebaví mě to. A nejotravnější mi přijde příklon k fan-fiction, kdy nejde o hledání viteálů a přípravu na souboj s Vy-víte-kým, kdy by se vyprávění posunovalo dopředu, ale naopak stojí na místě a nirmá se v pocitech postav, které na místo záchrany světa a svého života řeší milostné trable. Potíž je v tom, že ústup epiky na úkor lyriky selhává proto, že vyprávění ve své "omezenosti" na titulního hrdinu jednak umísťuje úmrtí vedlejších postav mimo hlavní dění, a tak emoce absentují, a prostředí, které by mělo vykreslovat emoční stav ústřední trojky, je ve svém odkazování se k historickým realiím příliš doslovné a nefunkční. Nepomáhá ani styl, který nijak výrazně nevybočuje z toho, co se stalo normou v rámci blockbusterů let minulých, a tak užití (velkých) detailů pro zvýšení dramatičnosti a rádobyrealisticky trhané akční sekvence jen unavuje. V kině jsem se nedokázal zabavit ani záměrnými nadinterpretacemi (mainstream pracující s vyprázdněnou narací) a podvratným čtením (HP jako vyprávěni o vybojování si heterosexuality, když po Harrym jde Voldemort, který se obklopuje samými muži či butch lesbami a který musel oddělat svou konkurenci v podobě staré buzny Brumbála). Ne, ono je to o síle kamarádství, toleranci a tak, což musí být v závěru explicitně řečeno jednou z postav, protože divák se sérií možná dospívá, ale cílovka je ve věku, kdy se jí často odkrvuje mozek a krev se navaluje do jiných částí těla. ()
Galerie (437)
Zajímavosti (79)
- Bezová hůlka, která patřila Albusi Brumbálovi (Michael Gambon), měla jádro žíně z testrála. Tato hůlka měla také jako jediná z celého příběhu schopnost opravovat ostatní zlomené hůlky. (Nick321)
- Když Harry (Daniel Radcliffe) leze do jezírka pro meč, má na sobě brýle. To i celou dobu pod vodou. Když ho však Ron (Rupert Grint) vytáhne, Harry je nahmatá vedle sebe na břehu. (orkadimenza)
- Při filmování v Godrikově dole muselo být použito 40 tun umělého sněhu. (ricky4)
Reklama