Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

honajz 

všechny recenze uživatele

Vynikající kousek filmařiny. Když jsem to teď viděl po pár letech znovu, uvědomil jsem si, co se mi napoprvé tak líbilo, a mohl jsem si to o to víc užívat. Důraz na pečlivé reálie, snaha o co nejvěrnější postižení tehdejší doby včetně zábav, atmosféra každého místa, s tím související výborně zvolené lokace (čímž je Jirka Strach díky Bohu pověstný), nechybí ani jemný humor, a dokonce, i když je moc nemusím, zde dvě naše přední herečky solidně hrají, a co bych nikdy neřekl, Klára je tentokrát mírně lepší než upjatá Tatiana. Ostatní herci však excelují a je radost se na ně dívat. Ocenil jsem psychologickou hloubku některých postav - nejsou to jen černobílé pandány, ale lidi z masa a krve. což je nejzřetelnější právě u parašutistů. A jak známo, ctitelé morálně čistých ikon naší minulosti tuto skutečnost nepřekousli. A při tomto druhém zkouknutí jsem si povšiml i druhých plánů v obraze, a moc mne potěšily - všechna ta drobná gesta na pozadí hlavního dění ve scéně, to jsem v českém filmu už dlouho neviděl. Proč tohle vlastně nešlo do kin a na festivaly? Na celém filmu je znát poctivý a svým způsobem zarytý přístup k práci, a každý na něm odvedl poctivý díl svého umu. Nu, dám tomu zas pár let klídek, a pak se na to znovu rád podívám, navzdory vlastně nijak veselému tématu. ()

Hunt 

všechny recenze uživatele

50% Moc pěkná výprava, za kterou by se nemusel stydět ani film do kin. Obsazení též velice povedené, někteří herci skutečně výborní, avšak scénář (a dramaturgie) mě zklamala. Na stopáži 150 minut se kromě finále ( do atentátu na Heydricha) řeší téměř stále jen milostný vztah k postavě Alfréda Bartoše a postavy se chovají jako by válka vůbec nebyla. Chodí si v noci venčit psa, chodí si užívat do kaváren, scházejí se v klidu, nechávají u sebe přespávat kdekoho a co chtějí dělat, v čem spočívá jejich odboj- nic se divák nedozví. Že se lidem život změnil poznáváme jen z toho, že jídlo a cigarety jsou na lístky, že není káva, limonáda z náhražek a venku jsou německé nápisy. Žádné větší obavy, že by je někdo mohl udat, že jim hrozí nějaké větší nebezpeční od němců či čechů, kteří s němci spolupracují, klidně si v Praze projíždí na loďce....pro osoby, které nemají o této době žádné či zcela mizivé povědomí film přibližuje atmosféru a skutečnosti, které se v tu dobu děly pouze minimálně a vzdáleně. Proč byl povolán Heydrich do Čech, jaké bylo jeho postavení, co bylo jeho úkolem, proč ho exilová vláda chtěla odstranit..... o tématu řešení židovské otázky se dozvíme pouze to, že jim byly zabavovány auta a kabelky.....místo toho jen řešíme postavu Alfréda, který zkouší sbalit nejdřív Hanu (K. Issová) a pak Táňu (T. Villhemová) a že i když jsou obě vdané a jedna dělá zpočátku drahoty - tak ho ve výsledku chtějí obě......přibližení této velice náročné doby (kromě pěkné výpravy a mučení ve finále) je skutečně promarněné. Bohužel. ()

Reklama

Karlos80 

všechny recenze uživatele

No úplně bez chyb to zas nebylo, co se týče některých historických faktů, kostýmů, podání a ztvárnění jednotlivých rolích (především jak už tu někdo chytře poznamenal to gestapo mi zde skutečně hrůzu nenahánělo, přišlo mi fakticky ploché), některých českých monologů, které vzápětí vystřídali ty německé a posléze i ty doprovodné titulkové a jiných možných souvislostí nad tím vším jsem tak trochu ještě přimhouřil oko. Na to si však tvůrci filmu, při konečné podobě filmu měli dát přeci jenom trochu víc pozor, a vyvarovat se tak zbytečného případného chaosu, který některý divák prostě nepobere. Co je však důležité, a co mě oslovilo a vedlo ke konečnému hodnocení..? Tak určitě zajímavý scénář, obrazová a zvuková stopa, a víceméně i ta dynamicky pohyblivá kamera bylo asi to nejlepší na celém tomto filmu který se zřejmě líbil... Herecké výkony, nijak oslnivé povětšinou standardní. Někde však výborné a překvapující jako například ten v podání Kláry Issovové, která hrála troufám si říct ve své nejlepší formě. Jinak stále stejní a určitě v dnešní době žádaní herci, některým jsem však to jejich herectví prostě nevěřil. Ještě mě překvapil většinou na dobré a slušné úrovni hrající Miroslav Táborský. Atmosféra strachu, násilí a teroru, byla zobrazována s pečlivou přesností, bohužel bylo tomu tak. Samozřejmě atmosféra tak vypilovaná téměř do toho nejmenšího možného detailu (hodně dělá třeba i černobílý podklad), třeba jako ve starých dobrých filmech jako byli Atentát, Daleká cesta, Vyšší princip nebo Romeo, Julie a tma určitě nebyla, to zas bylo především ovlivněno dobou a v té době ještě nedávnou minulostí. Nicméně na české poměry určitě velmi zručně a kvalitně natočený tv-film od čím dál tím více zrajícího režiséra Jiřího Stracha. Po delší době určitě milé překvapení, byli chvíle kdy mi zkutečně bušilo srdce naplno (zejména při závěrečné scéně, za doprovodu známé skladby Slunečnice), i když jsem čekal nebo tušil co bude dál. PS: Kláře Issové to opravdu sluší i bez těch šatů -:DDD. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Zaujalo mě přirovnání ke Casablance (viz Operace Silver A, česká televizní Casablanca), protože její úrovně toto rozhodně nedosáhlo, i když společné rysy by se asi (kdyby se chtělo) najít daly. Kdysi před mnoha lety, ne dlouho po premiéře tohoto tv filmu, účastníci odboje dokonce zvažovali žalobu na tento film a Historik Šustek k tomu tenkrát podotkl: "Snad si nemyslíte, že lidé, kteří parašutisty ukrývali, by riskovali život kvůli arogantním a poživačným floutkům?" (Viz: Odbojáři chtějí žalovat ČT kvůli filmu o Silver A ) Naprosto souhlasím s tím, že vykreslení jednání velitele parašutistů Bartoše i náhled na celou akci atentátu na Heydricha bylo v naprostém souladu s komunistickou propagandou, neboť přesně tak, jak to popsali ve filmu, nám to kdysi vysvětlili i ve škole (podotýkám, že v té době mě už školní podání dějin hodně nezajímalo). Jistě se i mezi účastníky odboje našli lidé, kteří nebyli absolutně čestní, odvážní, stateční, etc. ale těžko by takovému člověku svěřili vedení celé akce atentátu. Takže z hlediska historického za mě velká nespokojenost, scénáristé sice spolupracovali s historiky, ale jak to dopadlo viz zmiňovaný článek. Z hlediska ostatního - dobrá práce režiséra, dobrá práce herců (a dobrá práce vzájemně - asi proto si Strach stále dokola do filmů vybírá Dvořáka, Trojana a Švehlíka) - Dvořák má dostatečné charisma (když ho měl dost na Přemysla Otakara, tak ho má pro mě pro všechno), Švehlík se mi (více než) dostatečně líbí a umí i působit jako poslední spravedlivý, Trojan má zase správný nadhled. Vilhelmové naivita je celkem uvěřitelná a Issová dokázala, že nejen Hrubešová umí ukázat kozy... (Sorry, ale ani v případě válečného dramatu si tento komentář nemohu nechat ujít, byť její jednání jako Hanky zcela chápu, když viděla, co viděla, taky bych na jejím místě udělala leccos). Jak film dopadne je zcela zřejmé už od začátku, ale i když spěje k nevyhnutelnému, je dějem zajímavý. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Technicky dokonalý televizní film s famózními hereckými výkony (Issová jasně vede) a skvělou atmosférou tehdejší doby. Spíše než stežejní milostná zápletka mě zaujala stahující se smyčka mezi odbojáři a velmi sugestivní závěr se stal vrcholem, který na televizním poli nebyl k videní pekelně dlouhou dobu! O Strachovi hold ještě hodně uslyšíme. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Závěrečná poprava lidí spjatých s pomocí parašutistům se odehrává ve filmu nahnáním do jakéhosi tunelu. Ve skutečnosti se odehrála na pardubickém zámečku, kde je údajně stříleli po dvou, pak písek pečlivě uhrabali, aby nebyl od krve, a přivedli další dva. Nebo zabití Potůčka (Matěj Hádek) českým četníkem – ve filmu vidíme akční útěk lesem, ale ve skutečnosti ho zastřelil ve spánku. (JT19)
  • Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá. (Reyak)
  • Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno