Režie:
Frank DarabontScénář:
Frank DarabontKamera:
David TattersallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Tom Hanks, David Morse, Bonnie Hunt, Michael Clarke Duncan, James Cromwell, Michael Jeter, Graham Greene, Doug Hutchison, Sam Rockwell, Barry Pepper (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Paul Edgecomb se vrací ve vzpomínkách do roku 1935, kdy byl zaměstnán v louisianské věznici jako hlavní dozorce. Tenkrát se tam setkal s výjimečným, byť duchem prostým mužem, který byl obdařen nejen velkým srdcem, ale také nadpozemskými schopnostmi. Byl to John Coffey, neprávem odsouzený na smrt za vraždu dvou malých holčiček. V té době trpěl Paul těžkým zánětem močového měchýře a také neměl šanci zbavit se sadistického, všemi nenáviděného dozorce Percyho. Jednoho dne chce s Paulem mluvit Coffey. Když se k němu přiblíží, chytí ho rukou v rozkroku, pak šokovaného Paula pustí a on uvidí, jak černoch vypustil z úst černý oblak, a současně si uvědomí, že jeho bolestivý zánět zmizel. Coffey má zvláštní schopnost, díky které vyléčí ženu správce věznice, ke které ho tajně v noci převezou, dokonce oživí cvičenou myš jednoho vězně, kterou zabil zlomyslný Percy. John Coffey, kterého čeká smrt, přijímá svůj úděl odevzdaně a bez hořkosti. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 917)
Opravdu precizní, vybroušené dílo, na kterém nenacházím chybu. Zajímavé je, jak věrně se Darabont drží Kingovy knihy, a vyvrací tak fámy o tom, že věrnost předloze bývá na škodu. Ve zdejších komentářích bylo napsáno mnoho, takže já mám jenom jednu poznámku. Všichni, kterým se zdá tento film silný a působivý, vězte, že kniha je o třídu působivější. To není výtka filmu, ale doporučení knihy... ()
Nejsem moc velkým přítelem Shawshanku, ale tahle "druhá vězeňská kingovka" mě vzala. Knihu jsem četl ještě předtím než byla zfilmována, a vůbec se mi nelíbila. Darabont z ní ale vytáhl to podstatné, a přetavil ten materiál do snad nejlepší možné podoby. Všechna čest. Opravdu, po zklamání z knihy, pro mě velice příjemné překvapení! Míval jsem před lety podobné problémy jako Hanksův dozorce (ano, ty s močením), a stejně jako on jsem z nouze vzal podobně hnusnou práci, takže tady jsem byl okamžitě v obraze. Také doba, kdy se Zelená míle odehrává, má v sobě určitou nostalgickou příchuť "starých dobrých časů". A to já můžu. Příběhem jsem se nechal dojmout bez nejmenšího problému, a rád se na tuhle mimořádně povedenou kingovskou adaptaci kdykoliv znovu podívám. ()
Pět let po SHAWSHANKU servíruje Frank Darabont neméně chutný nášup - ještě jedno dojemné vězeňské retro podle Kinga a mohla by z toho být luxusní trilogie. King si tentokrát vystačil místo celého vězení jen s jeho nejatraktivnější částí - celou smrti, přihodil nehororový nadpřirozený prvek a opět vysoustružil skvěle odvyprávěný chlapský doják. A Darabont ho zručně převedl do filmu, přičemž zásadní podíl na parádním výsledku nemá jen kvalitní předloha, ale taky přesné obsazení a výborné herecké výkony. ()
Darabont podruhé vstoupil do stejné řeky. Po Shawshanku opět natočil film z vězeňského prostředí a opět podle románu Stephena Kinga. A opět skvěle. Co skvěle, úžasně!! Když jsem šel z kina, byl jsem jako opařený. Doma jsem nadskakoval nadšením, že jsem viděl nejlepší film svého života. Teď s odstupem mé emoce vychladly, ale rozhodně řadím Zelenou míli mezi nejpozoruhodnější filmy posledních let. ()
Tom Hanks zdomácněl v povědomí asi nejen české veřejnosti jako dokonalý ztělesnitel neschematických mužských postav, které se jen nanejvýš nesnadno smiřují s okolní skutečností. Důvody k tomu jsou rozmanité. Jejich společným jmenovatelem bývá mravní étos, snaha žít v souladu se svým svědomím i nejbližším okolím, nevzdorovat větrným mlýnům, ale také neuhýbat před ovlivnitelným a přemožitelným zlem. Prostředí amerických třicátých let ve filmu časově dešifruje vlastně film s mladým Astairem, jinak jakoby bylo statické, nezařaditelné. Záběrem, který až okatě postrádá křečovitou akčnost, i způsobem rozvíjení příběhu MÍLE připomíná ruskou kinematografii (VÁLKA A MÍR). Méně už vlastním obsahem, který ve vypjatých scénách nabývá až duchařského ovzduší INDIANA JONESE nebo ještě problematičtějších MUMIÍ. To však v důkladné kresbě bloku smrti, "poslední míle", hraje nakonec podřadnou úlohu, protože vlastní důraz je položen na vztahovou vazbu mezi Paulem Edgecombem a Johnem Coffeyem, robustním obrem, navíc černé pleti, což v é době byl i na Severu stále tak trochu problém, byť již s notně obroušeným ostřím. Etičnost a slušnost v prostředí, spojovaném s výkonem trestu smrti, mohou dnes působit odtažitě a děsivě. V režijním výkladu - a řekl bych, že i ve vlastním námětu - jde od počátku o příběh o základních hodnotách lidství, humanismu i jejich až černobíle podaného opaku; o příběh vzájemných přechodů mezi bílou a černou, mezi slušností, hrubostí a zločinností, ale také slušností, dobrotou srdce, obětavostí; vlastně příběh o tom, zda je možné hledat i nalézat jasně vymezitelné meze jejich vzájemného působení. Lze-li v této situaci mluvit o závěru, pak nemůžeme minout konstataci, mluvící o tom, že čestnost založená na konvenci, byť musí být respektována, ulpívá na povrchu právě proto, že s farizejskou konvencí splývá do jednoho obtížně rozhraničitelného celku. Víc než myšlenka nás přitom u MÍLE poutá velkolepý veletok děje a myšlenky, na níž je založen. ZELENÁ MÍLE prokazuje hloubku, vroucnost i transcedenční potenciál myšlenkového světa americké střední vrstvy. Není to málo; v každém případě je to podstatně víc, než bychom od filmu s tímto záběrem čekali nebo čekat mohli. ()
Galerie (88)
Zajímavosti (99)
- Stephen King publikoval svůj román po částech, protože si myslel, že bude prvním americkým spisovatelem, který publikuje takovým způsobem. Prvním byl ale Tom Wolfe, který od července 1984 do srpna 1985 vydával "Ohňostroj marnosti" po částech v Rolling Stone. Obě díla byla zfilmována a v hlavní roli se objevil Tom Hanks. (IvcaSammet)
- Michael Jeter, který si zahrál Eduarda Delacroixe, si zaplatil učitele, aby zvládl imitovat svůj cajunský přízvuk. (IvcaSammet)
- Na filme pracovalo niekoľko ľudí zo štábu filmu Vykúpení z väznice Shawshank (1994), napr. Jeffrey DeMunn (Harry Terwilliger) hral štátneho zástupcu, William Sadler (Klaus Detterick) hral Heywooda, Mack Miles (sanitár Hector) hral väzňa Tyrella a Frank Darabont, ktorý oba filmy režíroval. Oba filmy sú adaptáciami Stephena Kinga. (WalterIK7)
Reklama