Režie:
Martin ScorseseKamera:
Rodrigo PrietoHrají:
Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson, Tadanobu Asano, Ciarán Hinds, Šin'ja Cukamoto, Jósuke Kubozuka, Ogata Issei, Sabu, Rjó Kase, Nana Komacu, Mičie (více)Obsahy(3)
V polovině 17. století je Japonsko zcela uzavřené kontaktu se západními mocnostmi. Křesťanství je zde postavené mimo zákon a křesťané musí svou víru skrývat. Dva portugalští jezuité, otec Rodrigues (Andrew Garfield) a otec Garupe (Adam Driver), se vydávají do země vycházejícího slunce s velmi nebezpečným cílem: najít svého učitele, otce Ferreiru (Liam Neeson), který se prý zřekl víry. Japonští feudálové a vládnoucí samurajové jsou odhodláni křesťanství ve své zemi vymýtit. Šířit slovo Boží je jeden z nejtěžších zločinů. Křesťané jsou pronásledováni a brutálně mučeni. Buď se zřeknou své víry, nebo jsou vystaveni dlouhé agónii a bolestivé smrti. Mladé mnichy čeká ta nejtěžší zkouška víry a vytrvalosti, na kterou možná nejsou připraveni... (Bioscop)
(více)Videa (19)
Recenze (429)
Na tento snímok treba mať asi tú správnu, meditatívnu náladu. Dlhá, predlhá stopáž, utopená v mori náboženských traktátov a rečičiek. Určite ho budú premietať v každom študentskom UPC. Tiež som myslel, že L. Neesona tu bude viac a že bude trochu akčnejší, no pritom si tu zaskočil len na úvod a koniec, a aj to len na kus reči. Na druhú stranu sa mi ale páčila kamera a tiež treba uznať, že niekoľko scén sa po dramatickej stránke vydarilo. Len škoda, že to bolo celé ponorené do toho oceána ticha, ktorý sprevádza celý film, čo len zvyšovalo celkovú nudu. Preto by možno pomohol aj nejaký chytľavý soundtrack. Suma sumárum, pre mňa až moc nezáživné, aj keď výpravne a kamerovo slušne zvládnuté. 55/100 ()
Dlouhý, dlouhý, sakra fakt to bylo dlouhý. Na Mlčení jsem se těšil, těšil jsem se na pomalé vyprávění a dramatické okamžiky, které svádějí nitra hlavních hrdinů. Ono se to tam sice opravdu děje, ale na můj vkus až po strašlivě dlouhé době. Okamžikům, kdy je Rodriguesova víra zkoušena na nějaké opravdu hardcore úrovni, předchází snad hodinu a půl dlouhá pasáž, popisující příchod a tichou přítomnost Rodriguese a Garupea na ostrově. A ta byla na svoji délku obsahově proklatě prázdná, až nudná a neměl jsem pocit, že by si mě jako diváka nějak pro druhou část předpřipravila a tím tak ospravedlnila zmíněnou stopáž a obsah. Vlastně jsem celou dobu Martymu fandil, ale je nutno přiznat, že Mlčení žádné nezapomenutelné veledílo není. Scorseseho myšlenkově podobné Poslední pokušení Krista toho předá asi více. 6/10 ()
Těžko jsem si mohl nechat ujít nejnavštěvovanější film v Saudské Arábii. První část filmu je záměrně nudná nebo spíš děsivě vlekoucí se, aby v kině oddělila zrno od plev a nevěřící psi, ztratící víru v dobrý film vyštvala ze sálu. Samozřejmě při jejich odchodu si člověk užije dostatečné oživení v podobě bouchání sedečak, vrzání dveří, světla v sále, ale k projekci v kině Lucerna hluk patří, protože spolu se sledováním filmu, můžeš zároveň poslouchat metalový koncert s dolejšího hudebního klubu, prskání potrubí nebo kapající vodu. Prostě ideální kino pro předpremiéry, festivaly, atd. Takže nějakou tu hoďku víry v boha na plátně hravě přežiješ.Zejména pokud je obrazová složka filmu vysloveně profesionální mazlík, ať už díky celkovému výběru exteriérů, záběrům kamery, kostýmům nebo dokonale zvolenými kulisy. Dobře se poslouchali dialogy hlavních postav (Rodrigues versus inkvizitor a Rodrigues versus Ferreira), věčná škoda, že příběh zejména v první polovině nenabízí nic co by dokázalo připoutat divákovu pozornost a zajímat se. Nicméně filmový fajnšmekři si i v této části můžou vychutnávat Martyho filmařský a vypravěčský styl. ()
Na dnešní poměry až vražedná stopáž, která dojela na stejné neduhy jako Revenant. Iñárritu měl ovšem umělecké ambice, kterými vyplňoval slabší místa téměř tříhodinové stopáže, čímž do značné míry zabil původně geniální příběh. Ovšem, že takový vypravěčský génius jako Scorsese selže podobným způsobem se stopáží jen o tři minuty delší, aniž by se snažil o art, ale celou dobu se striktně držel tématu, které pouze natahoval jako nudli, z toho jsem v šoku ještě teď! Zklamaný jsem rovněž ze samotné ideologie filmu, protože jsem se svým klasickým ignorantstvím ohledně neznalosti předlohy čekal něco radikálně odlišného. Čekal jsem cynické japonské bestie, které jdou tvrdě po krku ještě větším cynikům z katolické církve, kteří svým náboženským fanatismem zcela vědomě rozkládají cizí zemi a kulturu zevnitř (o to v podstatě vždy šlo, ačkoliv se to zaštiťovalo pohádkou o šíření božího slova). Bohužel, dostal jsem jen smějící se cynické bestie, které stojí proti odhodlaným a oddaným božím služebníkům, kteří jsou tak čestní, že větší čest snad ani neexistuje. Na potenciálně zajímavé argumentační přestřelky mezi budhisty a křesťany v podstatě nedošlo vůbec a "japonský" pohled byl zmíněn a vysvětlen snad jen při jedné z desítky konverzací, což ale shodil režisér jak úplně posledním záběrem ve filmu, tak především jeho věnováním. Scorsese mohl příběh vést mnoha směry a uzpůsobit ho na poměrně širokou škálu diváků, ale zcela evidentně si vybral jen silně věřící křesťany, kterým naservíroval špatně odvyprávěný příběh jednoho duchovního, který dosti nepřesvědčivě bojuje s popřením vlastní víry ve jménu záchrany ostatních. Sázím, že tento film se běžným Japoncům líbit nebude, ale bohužel ne z toho důvodu, že by byl kontroverzní a brutální, ale jednoduše proto, že je pro křesťany, jejichž historickou rozpínavost legitimizuje a obhajuje na úkor jich samotných. 50 % ()
Na to že se film jmenuje Mlčení se v něm docela dost kecá. Navíc jsou to kecy boží a trvají skoro tři hodiny. Kupodivu mně ani jeden z těch tří efektů nevylifroval ze sálu ven, a nebudu psát, že za to může Martyho režie, protože kdybych předem nevěděl, že to natočil právě on, těžko bych to sám poznal. To mně spíš vadí Garfieldův ukňouraný hlásek štěněte, který se vzhledem k jeho věku asi už nezmění... Film o tom, že vyčuhovat z řady se náležitě trestá. Moje tři hvězdy ale berte spíš jako odměnu. ()
Galerie (60)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (21)
- Ken Watanabe měl původně ztvárnit roli překladatele, nicméně kvůli jiným závazkům se musel role vzdát. Nahradil ho Tadanobu Asano. (Tuxedo)
- Z historických pramenů vyplývá, že krutost šógunátu vůči křesťanským misionářům vůbec nebyla krátkozraká. Misionářská činnost byla tehdy úzce propojena s mocenskými zájmy koloniálních říší, takže z dlouhodobějšího hlediska měli jezuité v plánu japonský režim vyvrátit, využít japonské vojáky k dobývání Číny a z Japonska si udělat jednu ze svých kolonií, jako se to stalo v jiných zemích. (Nick321)
- Po špeciálnom premietaní filmu vo Vatikáne režisér Martin Scorsese diskutoval s prítomnými kňazmi a následne ho prijal pápež František na súkromnej audiencii. Scorsese daroval pápežovi japonský obraz Panny Márie zo 17. storočia. (Zdroj: časopis Eurotelevízia) (krasomama)
Reklama