Reklama

Reklama

V Saúdské Arábii dojde k teroristickému útoku, při kterém zemřou desítky zaměstnanců ropné společnosti. FBI vyšle do akce svůj nejlepší tým, vedený energickým agentem Ronaldem Fleurym. Na vyšetření celé události mají pouze pět dní. Saúdskoarabská realita jim všem ale uštědří tvrdou životní lekci a představu o snadné misi rozbije napadrť. Navzdory tomu, že nechápou kulturu, v níž jsou nuceni dočasně žít, a přes všudypřítomnou nenávist a neochotu úřadů spolupracovat se jim nakonec podaří zdánlivě nepolapitelným teroristům dostat na stopu. Otázkou zůstává, zda nebude tato teroristická buňka pro čtveřici agentů a pár jejich místních kolegů příliš velkým soustem. (TV Nova)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (617)

Falko 

všechny recenze uživatele

Peter Berg natocil slusny thriller, ktory vyvrcholil kvalitnou nahanackou a prestrelkou a zaroven je aj na zamyslenie. V poslednom case som si vsimol, ze Chris Cooper sa rad ukazuje vo filmoch s politickou tematikou ako napriklad vo filmoch Syriana, Marinak, Breach alebo teraz Kralovstvo. 09.11.2007 ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Žhavě aktuální, politicko-akční drama o ropě, teroristech, chrabrých agentech FBI a (některých) hodných Arabech. Aneb Syriana pro konzervativní teenagery se zálibou ve střílení. __________________________ Nejprve dostaneme videoklipově zhuštěnou lekci o historii Saúdské Arábie a jejích vztahů s USA během 20. století a pak jsme svědky vícefázového teroristického atentátu, při němž v Rijádu zemře mnoho nevinných Američanů včetně dětí. Po tomto prologu následuje rozprava mezi agenty FBI doma za mořem, jestli zasahovat, či ne, a vzhledem k tomu, že to agent Ronald Fluery (Jamie Foxx) a agentka Janet Mayesová (Jennifer Gardnerová) berou osobně a nenechají se odradit byrokratickými překážkami, vymyslí se finta, jak obejít zákazy nadřízených a letí se do Arábie. Tam následuje druhý akt – samotné vyšetřování plné administrativních a kulturních překážek – líčený ve velmi realistickém, až trochu, a nejspíš záměrně, zdlouhavém duchu, po němž jsou již téměř všichni v sále krvelačně nadržení, aby propukla akce. A ona v posledním aktu skutečně propukne a je to maso. ________________________ Otázka je, kdo a proč může být takovým snímkem uspokojen. Členové oscarové akademie, kvůli jejichž krátké paměti před vyhlašováním nominací se údajně zdržovala premiéra, nebo teenageři, kteří rádi hrají počítačové hry a u filmů jako Syriana se pekelně nudí?_______________ Zjednodušeně se dá říct, že filmy si můžeme pracovně třídit na ty, které nám mají přinášet poznání, a na ty, které mají přinášet požitek. Anebo možná přesněji na ty, které nám umožní svět lépe pochopit, a na ty, které ze světa dělají podívanou. Království režiséra (a herce vedlejších rolí) Petera Berga chce zastat obě úlohy a jde na to zostra hned od úvodních (výtvarně originálních) titulků přes dějovou expozici až po úplný závěr, kde se dozvíme „velké poselství“ obou stran konfliktu, jež je ovšem opět příslibem další krvavé podívané. Člověk si až se zvrácený potěšením vzpomene na čtvrtého Ramba..._____________________ Teď trochu vážně. Nemyslím si, že nelze za žádných okolností stvořit dílo, které by mohlo mísit žánrové potěšení z akce, a přitom by mohlo něco vypovídat o našem, tedy reálném, a nikoli jen filmovém světě. Bez dlouhého vysvětlování: přijatelný je pro mě Spielbergův Mnichov, kde spolu s hrdiny toužíme po pomstě a postupně nám dojde, že zabíjení nikam nevede, přinejmenším, pokud se vžijete do kůže hlavní postavy. Přijatelné je pro mě rovněž V jako Vendeta, což je comics, který používá nadsázku a alegorii k tomu, abychom si uvědomili, jakou moc mají masky a symboly, co je hrdinství a co je svoboda. Jeden film říká, že odplata za terorismus se sama může zvrhnout v teror, a druhý film, že terorismus někdy může sloužit dobrému cíli. Žádné z těchto děl nelevituje ve společenském vzduchoprázdnu a je jasné, že se obě dočkají nesouhlasných reakcí, obviňování ze zbabělosti či naopak nezodpovědnosti. Pořád však jak Mnichov, tak Vendetu můžeme brát jako umělecká díla svého druhu. _________________ Království však lze těžko při plném vědomí označit za něco jiného než ideologický film, který se maskuje tu za umění (politické drama popisující dnešní složitou dobu), tu se zablyští jako adrenalinový akční nářez a občas sklouzne k lehkému kýči. Ať už se totiž na počin producenta Michaela Manna a scenáristy Matthewa Michaela Carnahana díváme z jakékoli stránky, vždy z toho vyjde rafinovaná či otevřeně militantní výzva k odplatě, v níž se všechna komplexnost historických a ekonomických souvislostí smrskne na boj (bílého amerického) muže či ženy proti (arabskému umouněnému) muži. Spravedlnost se tedy odehrává na čistě fyzickém a emocionálním základě několika okamžiků a nepřekročí myšlenkový rámec „to máš za to, hajzle“._______________________ Musím uznat, že řemeslně precizní a střihová kompozice obrazů a zvuků Království ve mně vyvolává silné fyzické vibrace. Tohle Peter Berg umí a přinejmenším od vzniku Světel páteční noci (2004), kde nabídl dech vyrážející scény ze zápasů amerického fotbalu, jej fandové akce mají rádi. Mně osobně taky brutalita nijak nevadí, absurdita akce mě baví (a tady nepřekračuje mez, že jeden agent zvládne postřílet deset oručníkovaných zakuklenců), nemyslím si navíc, že filmy mají masový propagandistický vliv na publikum, jen se mi prostě nelíbí, když se mnou někdo manipuluje. ________________ Pokud nejste citliví na to, že každý film s politickým tématem nutně šíří nějaký politický názor a Království vyhovuje vašemu vidění světa, možná si i tak všimnete, že polodokumentaristicky věcné scény nepasují dohromady s rodinnými výjevy, kde otcové hladí své synky po hlavách a říkají jim, jak je milují. Okázalá ambicióznost Království nejenom škodí, ona hlavně ukazuje, jak pod vší tou snahou být zároveň politicky korektní (dáme tam jednoho nesmírně sympatického arabského policistu, aby bylo jasné, že nejsme rasisti) a zároveň si rýpnout do vlastních řad (američtí úředníci jsou srábkové) se ukrývá primitivní westernový příběh o tom, že správní chlapi se nenechají odradit od toho, aby dělali správnou práci. A dlužno dodat, že Jamie Foxx umí přesvědčit, že je správný stoprocentní chlap, a totéž se daří i hranaté Jennifer Garnerové._______________ Nevím, koho volí producent Michael Mann (Miami Vice), ale zdá se mi, že podporuje vládní snahy o to, aby represivní složky přitvrdily. Nevím také, nakolik si Peter Berg, který předtím režíroval bezstarostné taškařice Šest pohřbů a jedna svatba a Vítejte v džungli, uvědomuje, že brousí do vážnějších vod, kde si s videoherní estetikou nevystačí. Jen vím, že jsem chtěl vidět lepší film. () (méně) (více)

Reklama

Lateef 

všechny recenze uživatele

Film, ve kterém může být každé další slovo nebo každý následující čin podnětem k hrůzostrašné válce, startuje a zároveň finišuje třeskutě nabušenou akcí. Bergova kamera ještě nedosahuje kvalit Greegrassovy vibrotechniky (nevtáhnula mě tolik do děje), nicméně slušným dojmem přispívá k autentičnosti příběhu a zvyšuje efektivitu akčních scén. Úvodní titulková scéna během tří minut vizuálně nápaditě zmapuje vztahy Ameriky a muslimského světa a pak všude kolem bzučí kulky, vybuchují bomby, lidé se míjejí nedůvěřivými pohledy, padají opatrné věty, ve kterých se napětí snad stává hmotným. Závěrečnou dvacetiminutovku otevírá silniční karambol, mající takovou razanci a údernost, že i panu Bayovi naskočila husí kůže, a následná přestřelka patří žánrově k tomu nejlepšímu vůbec. Ony dvě vyzdvihované poslední fráze filmu jen potvrzují monstrozitu obou světů, přičemž ani jeden nehodlá před tím druhým uhnout, byť jen o hobití stopu. Jamie Foxx je parádní, stejně tak mě zaujal Ashraf Barhom. K dokonalosti chybí absence několika klasických výjevů a ještě lepší vtažení do děje. 70 miliónů dolarů(rozpočet)/80 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Tak mám pocit, že hochům z Moviezone promítali úplně jiný film než mně. Jen tak si vysvětluji, že někdo tenhle povrchní, klišovitý a před vlastním názorem ustrašený film může vynášet do nebe. Království se drží klasického schématu a klišé (neuspokojivého) kriminálního thrileru, na Araby se dívá s blahosklonným americkým povýšenectvím (všichni ale nejsou zlí - to bude asi to chytré nazírání na danou problematiku - viz komentáře imfa nebo MrHlada) a Saudskou Arábii pouze využívá jako exotickou lokaci, kde může detektivní pátrání vyvrcholit nějakou pořádnou přestřelkou. Uznávám, že Berg točit umí. Jenže jeho (nikterak osobitý) styl se hodí spíš do neškodné žánrové podívané, než do ambiciózního snímku, který by se měl snažít zachytit svět, v kterém žijeme. P.S. Poslední dvě věty po trapném závěru trošku zlepšují dojem. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Tohle že má být film roku anebo aspoň zdařilý Bergův pokus o přestoupení z žánrových zábavných podívaných k filmům, které se snaži něco řict? To možná tak pro ty, kteři se nechají oklamat stylisticky působivým filmem, jemuž se nedá upřit, že Berg má opravdu nakoukáno a sleduje současné moderní trendy, kdy si tu bere greengrassovskou roztřepanou kameru navozující hrdinů(v) stav mysli, támhle se zase co do efektivnosti inspiroval CSI a závěrečnou řež inscenuje jako něco mezi Černým jestřábem sestřeleným a Miami vice, ale to vše použivá k tomu, aby zakryl fakt, že prostě není dobrý vypravěč._____ Proč jsme otravováni odporně kýčovitými výjevy s malými dětmi a silným černým chlapákem Jamie Foxxem, když se to do toho filmu nehodí, proč celá vyšetřovací hodinka, jejíž potěšení má pramenit z oddalovaného, má na celý film tak ploché postavy a proč proboha je nám silně pravicově zaměřená rétorika filmu tolik mlácena ohlavu, aby to i ten poslední Daniel Zeman z Otrokovic pochopil? Film, který by byl možná snesitelnou žánrovou podívanou, kdyby se nesnažil cokoliv sdělovat o aktuálních problémech ve videoklipovité, pro teenagery naprosto ideální formě, navíc není schopný při využivání stylistických prostředků z let minulých dosáhnout stejného efektu jako díla, z kterých čerpá - roztřesená kamera nezpůsobuje fyzický stav i divákovi a maximálně mate v prostoru (to jsme u Bournea neměli ani v jednom díle), závěrečná acke oproti tomu by chtěla být realisticky omračující jako v připadě Miami Vice, ale zatímco by spoléhala na zvukové efekty a dosáhla by tak plastičnosti, musí ji pomáhat mimochodem výborná hudba, atd.._____ Zatímco v Krvavém diamantu jsme měli tŕi postavy, u kterých jsme si mohli vybrat, či optikou se na problematiku budeme dívat a přeslazený závěr byl opodstatnitelný vzhledem k tomu, že se změnila optika vyprávění z pohledu jedné postavy na druhou, v Království máme skrumáž postaviček, kterým nejde upřít, že je hrají herci kvalitně, i když je to většinou jenom figurkaření, ale závěrečné opodstatnění předchozích dvou hodin a ústřední motivace, odhalená až na konec, dělá z filmu jenom nabubřelou a jednoduchou westernovku pro pravičáky. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (25)

  • Produkčný tím chcel pôvodne natáčať priamo v Saudskej Arábii, avšak politická a logistická situácia skomplikovala celú situáciu. (Real Tom Hardy)
  • Komparzisti, samozrejme, neboli arabského pôvodu ale hispánskeho. Aby vyzerali viac arabsky, bol použitý makeup. (Real Tom Hardy)
  • Haythem (Ali Suliman) používá ve filmu zbraně Heckler & Koch USP ráže .45 ACP a Colt M4A1 ráže 5.56mm. (dc125)

Související novinky

Wahlberg se prostřílí z Afghánistánu

Wahlberg se prostřílí z Afghánistánu

07.03.2012

Wahlberg a Berg spojí síly. Po Bitevní lodi, jasném kandidátovi na popcornový výplach roku, se Peter Berg pokusí o něco vážnějšího a realistického ve stylu Království. Před časem se osobně seznámil s… (více)

Foxx se šťourá v rasových vraždách

Foxx se šťourá v rasových vraždách

30.10.2007

Jamie Foxx se ožehavých témat neleká. Po vyšetřování bombových útoků na Blízkém Východě se opět spojí se scenáristou Království Mattem Carnahanem, aby se tentokrát popasoval s rasovými problémy.… (více)

Reklama

Reklama