Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Robert PresleyHudba:
Alan SilvestriHrají:
Ray Winstone, Angelina Jolie, Brendan Gleeson, Crispin Glover, Anthony Hopkins, Alison Lohman, John Malkovich, Sebastian Roché, Robin Wright (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Fantasy snímek Beowulf je filmovou adaptací staré anglosaské hrdinské básně (vznikla někdy okolo roku 1000 a je považována za základní kámen britské literatury). Film režíruje Robert Zemeckis a to opět za pomoci performance capture (tu už použil ve svém předchozím snímku Polární Expres).
Tento slavný příběh vypráví o skvělém skandinávském válečníkovi Beowulfovi (hlas Ray Winstone), který se vydává na pomoc králi Hrotgarovi (Anthony Hopkins). Od něho se dozvídá, že musí porazit a zničit obávanou příšeru jménem Grendel (Crispin Glover). Ten totiž neustále terorizuje skandinávský venkov. To se mu nakonec ve velkolepé bitvě podaří, ale aby to nebylo tak jednoduché, musí ještě zabít Grendelovu matku (Angelina Jolie), protože ta z touhy po pomstě začala zabíjet nevinné vesničany... (catchup)
(více)Videa (5)
Recenze (801)
Robert Zemeckis si rád točí celé počítačově animované filmy, Beowufl je po Polárním Expresu další film točený touto technologií. Musím říct, že kdyby byl film hraný, tak se možná zapíše do dějin filmu, škoda, velká škoda, takhle je to hezké, herci se dají bez problému poznat, ale animace není dokonalá.Nejvíc mě rušil běh koní, modrý oheň a ženské postavy, vyjma Angeliny Jolie, na ní jako celebritě si daly záležet ;-).Akce je dost a vypadá dobře, má správné tempo a Ray Winstone jako Beowulf ruluje….konec s drakem tomu všemu nasadil korunu ;-) 7-8/10* ()
Takže stejně jako uživatel Beky tak i já jsem měl před filmem dvě piva, vypili jsme je totiž spolu. Jenomže narozdíl od kámoše, který se pak v kinosále trápil (jak uvádí ve svém komentáři), já jsem se do Zemeckisova digitálu natolik zakoukal, že i kdybych se měl pochcat, tak by mi to snad bylo jedno. Performance capture působí v několika momentech naprosto neuvěřitelně, zároveň je ale pravda, že občasný "skelný zrak" postav narušuje dynamiku a emoční vyznění scén. Silný příběh zoceluje navíc několik špičkově vypjatých, audiovizuálně sladěných a nadpozemsky ozvučených scén, které mě skolily s razancí rozběhnutého Sebastiana Chabala. Můj nejlepší výkon v zadržování dechu je asi 100 vteřin, poté co prvně rozrazí veřeje hodovní síně obluda Grendel a naporcuje královskou gardu na pětikilové krvavé kusy, jsem svůj rekord minimálně ztrojnásobil. Grendel vypadá jako ovředovaný obr stažený z kůže, je to však citlivá bytost s nešťastným osudem. A záhy přichází na scénu Beowulf, sebevědomý géatský hrdina s rameny širokými jako telefonní budka a s hlasivkami připravenými kdykoliv odvykládat nějaký napínavý čin ze svého života. Beowulf se pak po celý film potýká s příslušníky Grendelovy rodiny (Angelina Jolie coby Grendelova matka je fakticky luxusní), s plnými poháry medoviny, později s kralováním a s mladičkou spolunocležnicí (zletilosti se prý v Dánsku nabývalo, jakmile se sundaly poslední podělané plínky). A snad v každém okamžiku je možné se kochat: kamerovými průlety, souboji, režisérovou zručností, hudbou Alana Silvestriho a v drtivé většině případů i vizuálním zpracováním. V závěru pak Zemeckis ještě přitvrdí, práskne bičem a vyžene ze sluje ohnivého draka a divákovo oko se do plátna nevěřícně vpíjí. Výbornou zábavu mi tedy narušovala pouze občasná mžourání postav "do blba" a také opakující se dialogy (Gerard Butler řekl jednou: "Tohle je Sparta!" a polovině filmové populace to rezonuje v uších ještě teď, Ray Winstone se musel v: "Já jsem Beowulf!" snad třikrát ujišťovat). Jinak jsem navýsost spokojen a stoprocentně si dám tuhle fantasy znovu. 150 miliónů dolarů(rozpočet)/170,5 miliónů dolarů(výdělek celovětově) ()
I když filmový Beowulf nedisponuje rozsáhlou mytologíí a dějovým podhoubím, může se směle měřit s nejlepšími díly audiovizuální fantasy. Nadčasový scénář i prvotřídní herci vytváří atmosférický a (pro mě) vizuálně strhující mix těch správných přísad, které dělají blockbuster blockbusterem... (hopsající kůň je zlo:) ()
Kdyby tak celý film vypadal a útočil na emoce a smysly stejně silně jako závěrečná desetiminutovka. Báseň o Beowulfovi má silný děj, Zemeckis to jakž takž zvládá, ale to zpracování je čirá onanie... ty odlety kamery, ty oči, které začínají a končí na povrchu rohovky. Hrozně mě to rušilo a vytrhávalo z děje... nebýt Winstonea, tak je to imho poloviční... stejný případ jako Třístovka... jeden herec to však nespasí a ta technologie (zvlašť co se týče zpracování ženských obličejů a náročnejších emočních pochodů) má OBROVSKÉ rezervy. ()
Tak jako je hrdina Beowulf i přes svou statečnost v důsledcích jen hračkou v rukou nevyzpytatelného osudu, je převedení jeho příběhu na filmové plátno hračkou pro Zemeckise a jeho tým. Hračkou pro diváky lákavou, pro některé téměř neodolatelnou. Pro většinu z nich ale nedosažitelnou. Tvůrci si s ní totiž tak dlouho hráli, až se stala pro ostatní použitelná jen na jedno pohrání. Závod v moři, souboj s drakem nebo přelet kamery od královy síně až ke Grendelovi jsou scény, které které z hlavy nedostanu několik měsíců, jenže příběh se mi mezi nimi trestuhodně ztratil. Vždyť Beowulf je dávná legenda, ze které vychází nejedno slavné dílo žánru fantasy. Proč se tedy v první polovině téměř výhradně opírá o patetické promluvy nebo chlípné (rozuměj dobově drsné) výkřiky? Nevím, jestli bych chtěl odhodlaného válečníka vidět v hrané verzi, tam by totiž podobné přehmaty vynikly ještě výrazněji. Navíc herci jsou i přes animační "filtr" skutečně výborní, Winstone má charismatu na rozdávání a taková Alison Lohman i přes dost málo prostoru dokáže chýlící se závěr rozzářit svou tradiční něžnou krásou. Ale pořád Zemeckisovi věřím. Jenom se nemůžu zbavit obav z toho, že onen dokonale skloubený příběh s revoluční animací od něj nakonec přece jen nepřijde. ()
Galerie (54)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (19)
- S výjimkou Raye Winstona (Beowulf) jsou všechny lidské postavy co možná nejpodobnější svým hereckým představitelům. (Karlos80)
- Herci sú zosnímaní za použitia "performance capture", technológie snímania pohybu, ktorú Robert Zemeckis prvýkrát použil vo filme Polárny expres (2004). Táto technológia dôsledne sníma pohyby tela, mimiku a poskytuje kamere maximálnu slobodu. Môže sa potulovať, lietať, vznášať sa po obrazovke spôsobom, ktorý by pri hraní naživo nebol možný. (PeterJon)
- Celý film se natáčel ve studiu na ploše o rozměrech 7,6m x 7,6m (Crackonosc)
Reklama