Režie:
Džun-ho PongKamera:
Hyung-koo KimHudba:
Bjǒng-u LeeHrají:
Kang-ho Song, Du-na Bae, Hae-il Pak, Ah-seong Ko, Hak-soon Kim, Soo-hee Go, Dal-soo Oh, Hee-bong Byeon, Pil-seong Lim, Jae-eung Lee, Scott Wilson, No-shik Park (více)Obsahy(2)
Film začínající na vojenské základně v Korei, kde člen personálu po rozkazu nadřízeného vylije desítky litrů jedovatého tekutiny do odpadu, která se posléze dostane do řeky Han. Po pár letech vzniká následkem mutace monstrum, které napadne dav lidí u vody. Rozjíždí se vojenská operace. Ovšem i jedna rodina se chopí zbraně při záchraně svého člena, kterého podivné vodní monstrum odneslo. Teď jde o to, jestli ho stihnou zachránit včas. Režisér ve filmu kombinuje rodinné drama s akčním sci-fi hororem. (Chrustyn)
(více)Videa (3)
Recenze (216)
Ani se nedivím rozporuplným reakcím pro tenhle film. Gwoemul (The Host) si tropí z diváka blázny. Na první pohled vypadá jako schématický monster movie, ale divákovi, který má v dané kategorii nakoukáno, přináší mnoho milých překvapení. Tak především bych se vyhnul zaškatulkování mezi horory a hrdě bych přiznal sci-fi / drama / komedie. Dále se Gwoemul vysmívá všem klasickým klišé, tropí se srandu z amíků (respektive z jejich tupých monster filmů) a vůbec se jedná o velice pěkně natočený a nápaditý film. V podstatě bych měl říci, že v daném žánru se jedná téměř o geniální počin. ()
Já se z těch Asiatů jednou zbláznim. Oni dokáží nudně podat i rybího mutanta destruujícího velkoměsto (jak by taky ne, destruuje všehovšudy asi dvě minuty). Strašné postavy, ještě horší herci (nezapomenutelná scéna hádky a zoufalství nad fotkou "zesnulé" dívenky je ... prostě nezapomenutelná), otřesný scénář, směšně vyhlížející obluda... v tom filmu prostě nefunguje vůbec nic. Jenom to docela dobře vypadá. Ale jak vidno z několika pětihvězdičkových hodnocení, milovníky asijské produkce Goemul evidentně nadchnul. Brrr ()
„NEVIEM PREČO, ALE ŽÁNROVÉ FILMY MILUJEM A ZÁROVEŇ NENÁVIDÍM.“ – Joon-ho Bong. Po snímke Salinui chueok (2003), ktorým geniálne a chytro prehodnotil žáner sériových vrážd, obrátil juhokórejský režisér Joon-ho Bong pozornosť na „monster movie“. Skutočne sa vyžíva v porušovaní pravidiel žánrov, ktoré spracováva, a na plátne je to vidieť. Hoci Gwoemul-ovi sa darí v rade príležitostí ponúknuť očakávané vzrušenie, môžeme s oprávnenosťou tvrdiť, že skutočná hodnota snímky spočíva v Bongovom odvážnom estetickom poňatí a prudkých zmenách nálady. Len čo sa dozvieme, kde sa tu obrovská beštia vzala, už začína útočiť na ľudí. Proti všetkým očakávaniam tak činí za plného denného svetla kľudného slnečného odpoludnia. Útok sa síce čiastočne odohráva v podzemí (konkrétne v stoke), ako diktuje tradícia tohto žánru, ale svet Gwoemul-a je predovšetkým živý a realistický, čo je veľmi chytrý ťah, ktorý umožňuje filmu sústrediť sa na iné veci ako len na konvenčné napätie, vyplývajúce z neznámej podoby netvora. Bong zásobuje diváka neustálymi prechodmi z hororu do komédie až grotesky, odtiaľ do melodrámy a zase naspäť. Park Gang-Du (Song), prostoduchý, ale nakoniec hrdinský majiteľ blízkeho bufetu, vidí, ako jeho malú dcérku uchvátila nepopísateľná obluda, ktorá sa vynorila z rieky Han, a on i rodina urobia čokoľvek, aby ju získali späť. Stredobodom snímky je teda obrovské odhodlanie nedopustiť rozdelenie rodiny. Nemenej dôležitá téma obtiažnej komunikácie ako v rámci rodiny, tak i navonok sa objaví až v záverečnej sekvencii. Gwoemul je samozrejme primárne zábavný film, ale prýšti z neho silná sociálne smerovaná etika. Bong síce poveril americkú firmu Orphanage, aby do jeho snímky vytvorila digitálne špeciálne efekty, vládu USA však otvorene kritizuje za zasahovanie do kórejských záležitostí aj za pohŕdavý vzťah k ochrane životného prostredia: mutáciu spôsobili chemikálie, ktoré do rieky vypustil kórejský asistent na priamy príkaz bezohľadného amerického šéfa. Najmä skrz Gang-Duovho vzdelaného, ale nezamestnaného mladšieho brata hovorí snímka tiež o dezilúzii celej jednej (režisérovej) generácie. Ako monštrum z neho nevychádza len mutant z rieky, ale takisto aj absurdná spoločnosť, ktorá ho stvorila. Obluda zabíja, len aby mohla prežiť. Úrady k jej likvidácii použijú látky omnoho škodlivejšie. 75% ()
Mám rád asijské filmy, mám rád jejich nepředvídatelnost. Mám rád i šílené žánrové experimenty. A vposledku jsem i fanouškem scifi a béčkových hororů. Ale toto je opravdu nepodařený žánrový experiment. Věřím, že skokové přechody mezi monster movie, hororem, komedií, parodií a (melo)dramatem jsou záměrné, přesto je výsledek (a jak já nesnáším tohle slovo!) nevyvážený. Nelze se jedné postavě smát kvůli její pomalosti a nešikovnosti (hraničící až s parodií) a chvíli poté prožívat její vážné obavy o osud milované dcery, podpořené tklivým smyčcovým doprovodem. I přes přítomnost povedených scén všeho druhu (jak si je výše zmíněné žány vyžadují) je celek rozpačitý a místy i dost nudný. Až zas budu chtít dysfunkční rodinu a žánrové experimenty, obrátím se na Miikeho. Ten nezklame. ()
Filmarsky rozhodne vyborne zvladnute. Par hluchych momentu, ale uzasne prolinani satyry s akcni strankou. Parodicky prvek je opravdu k nezaplaceni, zvlaste pro to jak se film vyporadava s popularnimy zanry soucasne korejske kinematografie. Du-na Bae a Kang-ho Song (oba take v Sympathy for Mr. Vengeance) jsou skveli i jako komici. Je to blbost, ale fakt jsem se bavil. ()
Galerie (43)
Photo © Cineclick Asia
Zajímavosti (7)
- Režisér filmu a tvorca príšery nazvali monštrum Steve Buscemi, kvôli jeho hereckému prejavu vo filme Fargo. (Abiosis)
- V roce 2011 byl film uveden do korejských kin znovu, tentokrát převedený do 3D. (Raztubyl)
- Předlohou filmu byla skutečná událost z roku 2000, kdy americký vojenský zaměstnanec vypustil přibližně 470 lahví formaldehydu do řeky Han. Jednalo se o tzv. „McFarland Incident“. (lioncel)
Reklama