Režie:
David FincherScénář:
James VanderbiltKamera:
Harris SavidesHudba:
David ShireHrají:
Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Anthony Edwards, Robert Downey Jr., Brian Cox, John Carroll Lynch, Richmond Arquette, Chloë Sevigny, John Getz, John Terry (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Rozvedený Robert Graysmith pečuje o synka a pracuje jako karikaturista v San Francisco Chronicle. Tady se také v srpnu 1969 dostane k případu záhadného vraha, který o měsíc dříve v kalifornském Vallejo zavraždil mladou Darlene a těžce zranil jejího přítele Mikea. Vrah rozeslal redakcím řady novin dopis, v němž tvrdí, že vraždil už v prosinci, a požaduje zveřejnění zvláštní šifry. V září zaútočí znovu a jeho oběťmi se stanou Cecilia a její přítel Bryan, který vražedný útok přežil. Robert začíná být případem posedlý a obtěžuje redaktora Paula Averyho, který o něm má psát. Po čase se spřátelí a společně sledují nejen další zločiny a zprávy, které vrah novinám rozesílá, ale také práci detektivů pověřených vyšetřováním. Averymu se podaří získat důkazy, že dosud záhadný vrah, přezdívaný Zodiac, poprvé vraždil už v roce 1966, kdy se jeho obětí stala studentka Cheri Jo. Zodiac oznámí, že už své zločiny nebude zveřejňovat. Detektivům se podaří dostat na stopu Arthura Leigha Allena. Důkazy proti němu však nejsou dostatečně průkazné, a tak musí být propuštěn. Policistům se stále nedaří dopadnout vraha ani usvědčit Allena, považovaného za hlavního podezřelého. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (1 358)
...90%...I am not the Zodiac. And if I were, I wouldn´t certainly tell you....Chcete-li sedět v otáčivém hledišti, netřeba jezdit do Krumlova. Stačí věnovat 160 minut života příběhu, který protéká mezi prsty. Být před návštěvou kina tabula rasa, rozhodně bych poslepu neurčila, že tuhle brilantní výtvarnou oldschoolovku natočil David Fincher. Potlačil své režisérské ego a do centra umístil posedlost. Posedlost zabíjet, posedlost chytit, posedlost zjistit pravdu...........Tohle není hra na kočku-detektiva a na myš-vraha, na jejímž konci se před očima vyjeví, kdo, kde, kdy a proč. Fincherovo nedoslovné poselství spočívá v humovské skepsi, že člověk nemůže dosáhnout všeobsažného celistvého poznání, že je limitován. Že zůstává jen nejnebezpečnějším zvířetem....... Oproti tradičně americkým psychoanalytickým vrtům režisér motivace vraha i jeho pronásledovatelů nerozebírá "na gauči", ale jen je jemně naťukává. Snaha chytit zrnka písku holýma rukama nebyla nikdy tak fascinující, jako když sledujeme skautíka dušínovského typu Graysmithe, kterak se honí za fantomem po celém západním pobřeží a určuje tempo filmu jako dirigent orchestru. Sedí-li na okraji stolku a luští šifry, film plyne poklidně, ale v okamžiku, kdy se Graysmith dostává do hlavního proudu a téma ho začíná požírat, akceleruje a pádí zběsile kupředu, zatímco část otěží třímá druhý hrdina, sanfranciský detektiv Dave Toschi...... Gyllenhaal s Ruffalem prolnuli se svými postavami dokonale a na ilustrované procházce několika érami moderní Ameriky jsou poutavými společníky. Ještě něco zvláštního? Hitchcockovská práce s atmosférou dokázala diváka vypreparovat několika syrovými záběry tak, že ho Zodiac až do samého konce držel pod krkem matně tušenou hrozbou. Bála jsem se. Přemýšlela jsem. Byla jsem uvnitř. Můj nejmilejší Fincher. ()
„Vy ho chytíte.“ – „Hovno, už o ňom nakrúcajú aj filmy.“ ZODIAC je takmer majstrovské dielo, ale to už zaváňa príliš vážnym braním filmov a tomu som sa vždy snažil vyhíbať. Takže inak. Zodiac naozaj žil, naozaj vraždil a možno jeho identitu napokon odhalili... ale asi nie. Davida Finchera mám rád napriek tomu, že niektoré jeho filmy (VOTRELEC 3, HRA) sú precenené, s heslom „forma je všetko“. ZODIAC je jeho zatiaľ najlepším filmom. Nie je to žiadny serial killer (ako SEDEM), je to technicky poslušná a kvalitná a inteligentná a štýlová a dokonca vtipná dráma o mužoch, ktorí zasvätili život niečomu, čo si vybralo daň a u niektorých si ju vyberá dodnes. Kino Považan 2007 ()
Velmi zajímavý film. Něco na způsob politických thrillerů Olivera Stonea, pečlivá a pracná rekonstrukce složitého a mýty opleteného kriminálního případu, Fincher ale nejde stejnou cestou jako Stone, vyhýbá se upřednostnění jedné z verzí, nechává diváka na pochybách, možná i tápe celým filmem s ním, hledá, analyzuje... Jsou to trochu zfilmovaná akta této kriminální causy plná faktů a stop, jejichž interpretace je na základě jejich torzovitosti tak nejednoznačná a otevřená, že v kině zažijete pocit, jaký musí mít detektiv léta marně pracující na nevyřešeném případu. Je to jedna z mála detektivek bez konce, už tím je zvláštní. Fincher však už jiná pravidla žánru neporušuje, zato přistoupil k natáčení celého filmu na to, čemu jsme u něho zvyklí, hodně jinak, civilně, zmizela, pro jeho filmy typická, vždy tak pracně budovaná temná atmosféra (jsou tu jen náznaky - návštěva u starého kinofila v domě se sklepem...), je znát patrný posun ve vývoji jeho filmového cítění, snímek tak sice ztratil po emocionální stránce (oproti třeba Seven), získal ale na přesvědčivosti. Po formální stránce je ale naprosto dokonalý - přesně vystižená retro atmosféra konce 60. a 70. let, geniální střihové přechody (například zrychleně snímaná stavba mrakodrapu, který se v závěru rozsvítí a ožije...), velmi povedený casting (zaujal mne hlavně Robert Downey Jr. bojující s démony intelektu a alkoholu). Hodně dobrý, i když netradiční detektivní film, jemuž ale chybí ona pověstná špetka, jež dělá film nezapomenutelným... ()
Krásně atmosférická sonda (nejen) do přelomu 60. / 70. let s řadou perfektně zvládnutých napínavých scén, z nichž zaujme zejména ta u jezera, která měla ten správný shock-exploatační feeling. Oceňuju motiv vyšetřovatelů, které jejich posedlost případem natolik pohltí a vyčerpá, že v určité chvíli je jim už jedno, kdo je skutečným vrahem a touží jen vyšetřování za každou cenu uzavřít. Škoda jen, že to celé tak nesnesitelně nudí. ()
Slušně zfilmovaný příběh o vrahovi, který navždy zůstane znám jako Zodiac a který patrně nikdy nebude dopaden. David Fincher dokázal skvěle vykreslit má oblíbená 70. leta. Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo a Anthony Edwards předvádějí slušné herecké výkony. Dal bych pět hvězdiček, ale myslím si, že prostříhat film o 10 nebo 15 minut by nevadilo......... ()
Galerie (56)
Zajímavosti (41)
- První dopisy skutečného Zodiaca byly šifrogramy, které odeslal do novin Vallejo Times-Herald, San Francisco Examiner a San Francisco Chronicle. (Tygrys)
- Film promítaný v kině je Drsný Harry (1971), který se inspiroval skutečným Zodiacem. (Chrustyn)
- Krev byla - kvůli úspoře času - dodělána digitálně. (gjjm)
Reklama