Režie:
Guillermo del ToroScénář:
Guillermo del ToroKamera:
Guillermo NavarroHudba:
Javier NavarreteHrají:
Ivana Baquero, Doug Jones, Sergi López, Ariadna Gil, Maribel Verdú, Álex Angulo, Federico Luppi, Roger Casamajor, Ivan Massagué, Manolo Solo, Fernando Tielve (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Píše se rok 1944 a dvanáctiletá Ofélie jede se svou těhotnou matkou za otčímem, frankistickým důstojníkem, který kdesi v horách na severu Španělska potlačuje zbytky republikánského povstání. Život ve vojenské posádce ale nenabízí Ofélii pouze realitu poznamenanou boji s povstalci, všeobecným nedostatkem jídla a velmi chladným vztahem s otčímem – v nedalekém starodávném labyrintu potká dívka jednou v noci starého fauna, který ji prozradí, že je ztracenou princeznou kdysi mocné pohádkové říše a současně poslední nadějí na její záchranu. Než se ale opět setká se svým královským otcem, musí splnit několik úkolů. Fascinující podívaná a silný příběh o tom, že ve světě dětské fantazie se za život, čest a odvahu platí stejná cena jako ve světě dospělých. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (1 606)
Velmi zvláštní, temný až depresivní mix pohádkového příběhu a válečného dramatu. Čekal jsem něco na způsob MirrorMask a byl místy zděšen zobrazovanou krutostí a násilím. Pro děti to tedy rozhodně není, ale jinak jde opravdu o originální kousek. Už dlouho jsem u filmu necítil takový smutek. Del Toro je čím dál víc zajímavý režisér. P.S. Podruhé jsem Faunův labyrint viděl v kině a zážitek byl mnohem intenzivnější, temnější a depresivnější. Práce se zvukem je fantastická! ()
Zvláštní, zvláštní film. Mísí se tu naturalisticky pojetá válka a fantasy svět, naprosto odlišný od všeho, co kdy bylo natočeno. Taková Alenka v říši divů v drsnějším obalu, přesto mimořádně poutavá a dobře koukatelná. Vlastně ani nevím, k jakému jinému filmu bych mohla Faunův labyrint přirovnat, protože něco tak autorsky unikátního jsem ještě neviděla. Kdyby bylo víc španělských filmů podobných, možná bych se ještě nakonec za pár měsíců naučila plynně španělsky :-) ()
Mexický režisér Guillermo del Toro zjevně staví na piedestal synkretický tvůrčí přístup - skloubení dvou racionálním pohledem zcela nesouvisejících příběhových rovin, světa nehostinných reálií Frankova diktátorského Španělska a fantazijního světa pradávného antického či mediterianského mýtu docílil těžko myslitelného - povýšil obě dějové a významové roviny, které by samy o sobě byly jen jedněmi z mnoha variací téhož, na homogenní a komplexní velice osobitou uměleckou vizi... Ona osobitost je jistě na místě - ve Faunově labyrintu najdeme typické propriety del Torových filmů - fascinaci obrazem, fascinaci uniformou, fascinaci dobou druhé světové války a jakousi černou magií a mystikou fašistických elit (vzpomeňme na Hellboye), fascinaci světy pohanských mýtů... Tak právě Faun, Pan, Satyr či Silén, do jehož labyrintu nás mexický režijní mág zavádí (jehož podoba se mimochodem stala předobrazem středoevropského a zvláště německého zpodobení ďábla), toto přírodní božstvo spjaté s lokalitou lesa (,,bylo to v dobách, kdy les byl ještě mladý...") bylo původně v naračním světě mediteriánů chápáno jako bytost pozitivní, křesťanství ho však vytlačilo do sféry démonické, negativní. Už tahle konotace naznačuje, že Guillermo del Toro nechápal svůj fantaskní příměr jako pouhou variaci na surreálný svět Carrollovské Alenky za zrcadlem. Del Torova narace má hluboké kořeny v lidském podvědomí, čerpá a těží z archetypů a předkřesťanských fabulí... Propojení dvou světů, které toho mají na druhý pohled až překvapivě mnoho společného - z tíživé reality jednoho z nich je třeba utíkat do druhého (staroitalský bůh zemské úrody Faun(us) ne náhodou chránil lidi před vlky...), ten druhý zase nabízí symbolické obrazce světa prvního (tvor požírající děti, kořen mandragory coby zárodek lidské bytosti...), společnou styčnou plochou je i lokace lesa či metafyzické finále celého snímku... Zcela samostatnou kapitolou je del Torovo formální zpracování - vizualizace obou světů Faunova labyrintu je natolik originální a svojská, že se jen těžko hledají příměry. Mimo své dřívější tvorby se snad dá jeho imaginace připodobnit k fantaskním hraným i animovaným vizím Tima Burtona, Darrena Aronofsky či, zvláště té nepovedené Grimmovské, Terry Gilliama... Ti všichni točí pohádky pro dospělé, Faunův labyrint chce ale umožnit divákovi okusit ten dávný předracionální pocit z života v mýtickém světě, který se v dnešní pohádce už jen matně a nejasně odráží... Podobné filmy: Hellboy 2: Zlatá armáda, Hellboy, Princ bez království / Devil, Hvězdný prach, Beowulf, Kletba bratří Grimmů ()
Innocence Has A Power Evil Cannot Imagine....Faunův labyrint, to jsou drastické přesýpací hodiny made in Mexico. Pár zrnek nevinnosti a rozlehlá poušť zla. Když poslední zrnko magického písku světa dvanáctileté Ofelie s vážnýma očima, která objevuje uvnitř čarovného stromu podzemí groteskních bytostí, masek, předmětů a pravidel, přepadne dolů, ocitáme se krvavýma nohama ve frankistickém režimu poloviny čtyřicátých let. Partyzánská válka proti kníratému establismentu, jemuž na malé usedlosti kdesi v lesích vévodí Francův nelítostný El Capitano Vidal, otčím hlavní hrdinky. Smyčky kolem její rodiny se začnou utahovat stejně jako vojenský kruh proti povstalcům v lesích. Zrada, láska, čest. ALE... v tom difúzním střídání reality a fantasy, dětské hravosti a vojenské krutosti, neuhýbavé kamery, náboženských motivů a morálních přešlapů, jsem se v Labyrintu úplně ztratila. Film, který pro mnohé kvality respektuji, ale už od půlnoční projekce na Febiu mě mrzí, že přes působivý výkon Ivany Baquero a Sergi Lopéze, Del Torovu fascinující režii, oslnivé zkamenělé obrazy a sugestivní hudbu, vnitřně minul o několik světelných let. Desgraciadamente. ()
Scénář: Guillermo del Toro .. F a n t a z i e. Doslova a do písmene. Velmi kruté, pohádkově mlhavé a ze všedního života zároveň. Del Toro popustil uzdu své tvůrčí schopností a stvořil překrásný a osobitý příběh, který propojeně probíhá ve dvou světech. První v říši pohádek a druhý na sklonku říše Třetí. Herecky excelentní, formálně poutavé (perfektní kamera a nádherný hudební doprovod), silně atmosferické, zkrátka na výtečnou napsané a zrežírované fantaskní dílo. Nejlepší Del Toro. 90%. ()
Galerie (65)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (57)
- Del Toro rozmístil odkazy na Fauna (Doug Jones) po celém filmu. Například vzor faunových rohů lze vypozorovat ve tvaru stromu, pod kterým žije velká ropucha, nad všemi dveřmi ve mlýně je jednoduchá řezba Fauna, krev v Oféliině (Ivana Baquero) knize má siluetu ve tvaru jeho rohů, atd. (DaViD´82)
- Zbraň, kterou ve filmu používá kapitán Vidal (Sergi López), je slavná samonabíjecí pistole Luger P.08. (Gypaetus)
- Poslední film společnosti New Line Cinema, který vyšel na oba formáty nové generace (Blu-ray i HD DVD). Od ledna 2008 totiž NLC podporuje již pouze formát Blu-ray. (DaViD´82)
Reklama