Reklama

Reklama

Vrcholně poetický umělecký western? To si pište. A jaký. V případě tohoto snímku rozhodně nebyly dvě nominace na Oscara uděleny zbůhdarma. Právě naopak, film režiséra Andrewa Dominika patří mezi nejpozoruhodnější snímky tohoto žánru za posledních deset let. A rozhodně nejen proto, že v něm hlavní roli největšího desperáta Divokého západu sehrála mezinárodní superhvězda Brad Pitt a ve vedlejší roli se až neskutečně blýsknul Casey Affleck, bratr staršího, zatím známějšího Bena. Jaký vlastně byl lupič Jesse James? A proč došlo k tomu, že se devatenáctiletý idealista Robert Ford, Jesseho přítel a člen jeho gangu, postavil proti muži, jehož od dětství zbožňoval? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (735)

Morien 

všechny recenze uživatele

Bůh mi odpusť, ale zdá se, že je pro mě velmi lehké napsat negativní komentář a nad pochvalnými si lámu hlavu dlouhé měsíce, nebo jako v tomto případě, i roky. Poprvé jsem tento film viděla těsně po premiéře, kdy mi bylo nějakých šestnáct, a tehdy jsem při promítání a. nedávala pozor a za b. nechápala zobrazovaný konflikt. Uplynulo několik let a další promítání jsem si dala v rámci maratonu akutního zamilování do Jeremyho Rennera, neboť jsem si ani nepamatovala, že tam vůbec hrál. A dávala jsem pozor a film se mi před očima proměnil v oltář, který uctívá a také je sám hoden uctívání. Považuji za velmi obdivuhodné, jak si film vybere velmi úzké téma a potom ho podrobně a detailně prozkoumá. Každé gesto má přesný význam a přiměřenou míru pozornosti, aby se při seřazení do celkového sledu všech těchto gest objevil ucelený nenarušený smysl. Často různým filmům vyčítám, že s emocemi zacházejí lehkovážně a nepřiměřeně - takové ty filmy, kde se zrazují/a nebo umírají rodinní příslušníci a dávní přátelé i neznámí lidé a nikdo na to adekvátně nereaguje, například. Tak Zabití Jesseho Jamese to nedělá a je to nesmírně blažené. A teď už bych jenom ráda řekla, že Andrew Dominik, Roger Deakins, Brad Pitt, Casey Affleck, Nick Cave a Warren Ellis jsou všichni kouzelníci - alchymisté. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Film neumí vyprávět, ani slovem, ani obrazem. Určitou dobu lze držet pozornost na tom, že je to poetický záměr, postup, jenže neúčelný, křečovitě rádoby umělecký obraz se omrzí velice brzy, protože nefunguje, a později začíná být jasné, že příběh nepůjde dostavět, a minuty se začnou jevit zbytečné. Téměř - téměř. ** K vyprávění - nevadilo by, že nelze poskládat soudržný vývoj a pospojovat scény, u filmové básně by to bylo v pořádku. Ale pokud u básně smí syntax chybět, protože stačí z náznaků vybudovaná atmosféra, pak i ta se zhroutí, jakmile vznikají logické rozpory. Tvrzení by mělo být buď méně, aby diváka nenutila zasazovat je do celistvého kontextu, anebo by si v daném množství neměla odporovat. ** Sám klimax budiž příkladem za všechny: klíčová scéna (bez ohledu na předchozí děj, v němž se sice dají najít silné podpůrné argumenty, ale zbývá i spousta nerozhodných a nadbytečných, nevřaditelných momentů) evidentně ukazuje, že Jesse si volí a vybírá svůj poetický konec sám, dokud je ještě při smyslech, slavný, šťastný s rodinou a na svobodě, a rozmyslně pověří Roberta Forda, aby ho zastřelil (věnuje mu nový kolt, aby se nemusel bát, že se ten starý rozpadne, až mladej příště zmáčkne spoušť, a v pravou chvíli sundá opasek s pistolemi, nahlas na to významně upozorní, přestože spolu mnohokrát mluvili o tom, že jej beze zbraně nelze přistihnout, pak pomalu přejde k obrazu, aby z něj setřel prach, jak oznamuje, stoupne si na židli, v odrazu skla se ujistí, že Robert Ford na něj míří, a čeká nehybně na ránu), a Robert Ford, do té doby vskutku zbabělec, pochopí velikost té chvíle, ke svému úkolu se postaví statečně a udělá to. A přitom se od toho momentu ve filmu na rovině vypravěčské i rovině postav řeší jedině to, že Robert Ford byl zbabělec, který zabíjel pro slávu a peníze a potlesk, ale nic z toho si nevysloužil, a patří mu to - a navíc sám litoval, že JJ zabil, protože mu chybí stejně jako zbytku Ameriky. Hm. ** Kamera je manýristická, chtěné umění různých triků (uprostřed scén beze střihu přechody z barevné na černobílou a naopak, rozostřené okraje, záběry proti světlu, významné nájezdy na detail atd.), jenomže se trýznivě míjí s účelem, je to vše na efekt, jako by si režisér losoval, jaký trik použije v dalším záběru... Jako by básně mohl psát každý, kdo zná klíčová slova a rýmy a umí je přibližně namíchat ve správné délce a pořadí. ** Jediné, co je skutečně fascinující, je vybudování postav Bradem Pittem a Caseyem Affleckem - a to neomrzí až do posledního záběru, a proto říkám, že minuty dívání jsou zbytečně utracené jen téměř. Film to není, na to snímek nedrží pohromadě, ale etudy či studie těch dvou jsou uhrančivé. Protože alogičnost, zborcenost příběhu tyhle dvě postavy nemůže rušit. Zatímco Brad Pitt svérázně a nonšalantně vystupuje jakožto westernový don Corleone, kterému se postupně rozpadá říše pod rukama (ale zde je ve filmu těžko dopátrat, zda se rozpadá, nebo je on sám jejím likvidátorem, a zda záměr sledujícím, nebo už ve vleku stihomamů a duševních poruch - ani jedna linka není ve filmu přesvědčivá, vždy toho hodně nesedí), avšak on neztrácí svou pózu (nikoli pozici, ta právě jasná není) - a mladý Casey Affleck při něm buduje postavu psychopatického, nesebevědomého a nakohoutěného páska, který si naopak není jistý ničím, bez ohledu na to, jestli se filmový příběh rozpadá nebo ne. A jeho uhlazený, chorobný vzhled, stejně jako každičký uhýbavý pohled, pomýlené gesto, z vody vařená věta i čin (až na ten poslední, který se nečekaně mění v triumf jeho prozření a odvahy, alespoň pro ten moment, zachovat se historicky, vytvořit legendu, nepokazit tragické spění k silnému vyústění) ve Vás vzbudí rozpaky a pocit trapnosti a strachu z chorobné mysli a uražené ješitnosti a přeskakujícího hlasu a utkvělé představy. A říkáte si trochu jízlivě, jak se patří vůči všem těm nefunkčním rovinám snímku, jestli tenhle hoch hrál jako bůh, a nebo se to v něm všechno prostě jenom přirozeně nasbíralo, protože to je závistí zelený, slávou posedlý mladší brácha Bena Afflecka. ** Každopádně sledovat tuto dvojstudii byl jedinečný zážitek a za pozornost rozhodně stál, bez ohledu na to, že film zůstává nesourodým, nepodařeným, ač usilovným pokusem o umění, křečovitě kořeněným několika dobrými, jenže tím spíše vlastní větev si podřezávajícími vtipy (Nick Cave). ** A také by se dalo se ctí vyváznout a alibisticky tvrdit, že svou rozpadlostí, kýčovitou kamerou a neumělým vyprávěním chtěl film chytře ukázat, z jakého prachu vznikají rozmazané pověsti kolující mezi obyčejným lidem, který vyprávět neumí - a opřít to o úvodní scénu tlachání lumpů před přepadnutím vlaku: "měla vlasy žlutý jako -- jako -- no jako nevímco" - "jako svit slunečního paprsku?" - "jo, přesně takový, panejo, ty to holt se slovama umíš... a fakt mě měla ráda, protože takový věci by neříkala každýmu, a taky mi udělala dobrou cenu". Ale to by bylo jako vytouženě hledat dokonalý záměr Velkého bratra tam, kde bolest působí jen chaos myslí malých lidí, takže film je spíše ukázkovým příkladem, že síla legend se udržuje a roste na podhoubí neumětelsky, podbízivě, ale nadšeně či vyděšeně vykládaných příběhů. ** () (méně) (více)

Reklama

Molly 

všechny recenze uživatele

Už je to několik dní, co jsem se stala svědkem Jesseho zabití, ale střelný prach z Bobovy pistole na mně stále ulpívá. Miluju, když na mě film takhle mocně zapůsobí, když není snadné zapomenout, když se při snaze hodnotit nedostává slov. Dominikův film je básní o mnoha strofách, z nichž každá je malým uměleckým dílem nezbytným ke komplexnímu pochopení zbabělcova aktu. První jsou naplněny bezmezným obdivem, který postupně slábne, až dochází k nežádoucímu vystřízlivění, to když Bob poznává, že i ten slavný desperát z knížek je jen člověk. Setkání s hrdinou musí zákonitě skončit špatně. Casey Affleck pojal Forda jako naivního a zranitelného mladého muže, kterého k Jamesově vraždě dohnala touha dokázat, že na světě není úplně zbytečně, a dělá to tak dobře, že jsem jeho podlý čin dokázala pochopit a úplně nezavrhnout. I Pittovi se daří svou postavu polidštit, a to přesto, že film vyvrací zažitý mýtus o Jesse Jamesovi coby Robinu Hoodovi 19. století. Bral bohatým i chudým, nedával nikomu než sobě. Loupil, vraždil, ubližoval, ale když pak v jedné ze scén hledí z okna a zpytuje své svědomí, věříte, že je bezradný a zlomený. Protože v Pittově pohledu je všechno. Pro Deakinsovu kameru jsem doposud nenašla ta správná slova, ty táhlé záběry a barevné ladění... prostě nádhera. K tomu citlivý hudební doprovod pánů Cavea a Ellise a jedinečný lyrický zážitek je dokonán. Long story short: Zabití je filmovým skvostem. Nemiňte ho! ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Pomalu, ale zato plynule, vyprávěný příběh osudovosti, kde konec všech hrdinů tušíte už ve chvíli, kdy se vám na začátku představí jako obyčejná banda primitivních buranů lačnící po penězích. Dominickova režie, ve spojení s Deakinsovou kamerou, má téměř až hypnotický účinek a film se veze (taky díky hudbě Nicka Cavea) spíše na pocitové vlně než třaskání koltů proklatě nízko. Pitt hraje ‚pouze‘ tím, že je a Affleckovu slizkou krysu neustále lituje, nenávidíte, chápete, a stále dokola. Tak jako tak, je to on, komu tenhle film patří. Škoda, že ve vytváření vztahů mezi postavami (zbrklost) není režisér stejně tak dobrý jako v atmosféře, pak by to bylo geniální, takhle zůstal těsně pod vrcholovými body. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

SKVOST. Absolútny SKVOST. Dokonalé v každom ohľade. Je neuveriteľné, koľko je v tých dlhánskych dialógových scénach, z ktorých film pozostáva, napätia. A koľko sa v nich deje pod povrchom. A je to spoločná zásluha scenára, precíznej réžie a bravúrnych hereckých výkonov. Každá tá scéna je tak parádne komponovaná a gradovaná, že som celý čas ako zhypnotizovaný zízal a nemohol odtrhnúť oči od obrazovky. Škoda, že to nebolo plátno. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (31)

  • Pasažier pri vlakovej lúpeži na začiatku filmu hovorí po dánsky, konkrétne "jeg har ingen penge" (ja nemám žiadne peniaze) a "jeg taler ikke engelsk" (nehovorím po anglicky). (Fejpof)

Související novinky

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

04.11.2010

Vypadá to, jako by se Brad Pitt pokoušel na vlastní pěst natočit Dannyho parťáky 4. V kriminálce Cogan´s Trade si zahraje titulního Jackieho Cogana, drsného mafiánského bijce, který dostane za úkol… (více)

Oscaroví nominanti na vzestupu

Oscaroví nominanti na vzestupu

21.02.2010

Nic vám tak nenakopne kariéru jako nominace na Oscara. Jeremy Renner a Christoph Waltz by mohli vyprávět. A oni vyprávějí. Renner prozradil, že si zahraje po boku Ewana McGregora v dobovém thrilleru… (více)

Brad Pitt opět sahá po koltu

Brad Pitt opět sahá po koltu

07.02.2010

Je totiž hlavním kandidátem na ústřední roli v celovečerním filmu inspirovaném slavným westernovým seriálem Gunsmoke. Pokud nabídku přijme, na rozdíl od psance v Zabití Jesseho Jamese atd. si zahraje… (více)

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama