Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (1 105)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Bijte mě, tlučte mě, nemějte mě rádi, ale bohužel tohle není to, co bych čekala od dobrého filmu. Hvězdička za kameru, druhá za výtvarné ztvárnění a masky... Z Apocalypta naprosto neskutečně čiší snaha tvůrců o monumentálnost, důležitou výpověď, poselství a kdovíco ještě. Bohužel film se bere moc vážně na to, abych v něm cokoliv mohla brát jako nadsázku (úmyslně úsměvnou úvodní scénu s tapířími orgány nepočítám), jenže v některých okamžicích jsem se musela smát, jak byl děj neskutečně naivní. Naopak slovo "nechutnost" pro mě získalo nový rozměr - už hodně dlouho, jestli vůbec někdy, se mi nestalo, abych při sledování filmu odvracela oči. Snahou tvůrců by mělo být připoutat divákův pohled k plátnu, ne ho syrovým zobrazením všeho možného odpudit (gepard trhající obličej na kusy, krev stříkající z mozku pod čerstvě odštíplou lebeční kostí, bijící srdce vyřízlé zaživa atd. atd.). Všechnu čest maskérům, odvedli výbornou práci, jenže dívat se na ní už zas tak příjemné není, a to vydržím hodně... K dobru snímku musím ještě přiznat, že jsem se, přes značnou stopáž, vlastně ani trochu nenudila. A jednou jsem si dokonce řekla, jak je v té džungli vlastně krásně a jak je to hezky natočené (záběry u vodopádu, když zrovna nikdo nebyl na maděru), jenže většinu času vás nenapadne na něco takového vůbec myslet, protože maso a krev přebije naprosto všechno. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Mel možno praktizuje "drink and drive" a nadáva na Židov, ale to nič nemení na fakte, že je výborný režisér. Akonáhle si človek zvykne na digitálnu kameru, ktorá k "dobrodružnej epike" proste nepasuje, už si uvedomuje len to, ako je to famózne natočené. Príbeh je archetypálne dokonalý - je to dobrodružstvo jedného obyčajného domorodca z džungle, pre ktorého je najväčšou zábavou požieranie tapírích vajec a jediným zmyslom života nakŕmiť ženu a deti, a tohto Gibson prevláči neuveriteľnými zážitkami. My možno čakáme niečo viac, ale ten divoch z mexickej džungle spred 500 rokov nemohol zažiť nič úžasnejšie. Tlieskam práve za to, čo ostatní vytýkajú - že Gibson neriešil pád Mayov, ale že sa o túto tému len krátko, ale výdatne obtrel hlavným príbehom. Strhujúcejšie, šťavnatejšie a vzrušujúcejšie ako vypáchnuté Statočné srdce. A totálne, nátlakovo a sympaticky nehollywoodske. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Banda polonahých, pomalovaných lidí s nepřehlédnutelnými kusy dřeva zaraženými v nosech či ústech pobíhá po jihoamerickém pralese. To má být jako co? Jako film? No, zásluhou nesmyslného použití digitální kamery Apocalypto spíš připomíná dražší rekonstrukci BBC, ze které někdo zapomněl vystřihnout ty nejdrastičtější záběry. Jenže rekonstrukci čeho? Dějiny mayské civilizace jistě nejsou tak fádní a nesestávají z dlouhatánské šňůry všelijak brutálních způsobů zabití (prosil bych rychlou dekapitaci). Proč, proč si Mel Gibson vybral (pravděpodobně fiktivní) příběh o cestě tam a zase zpátky? Má to být příběh rodinný, milostný, pouze akční? Jaké nese poselství, co se nám snaží sdělit? Možná nic, možná vůbec nic a jenom provokuje. Možná má jít o ekologickou agitku, o apel na všechny civilizaci poskvrněné jedince: „vraťme se do lesů, splyňme s přírodou!“. Proč by jinak ti „hodní“ žili uprostřed pralesa, v naprosté harmonii, a ti „zlí“ stavěli mohutné kamenné potvory, snad předchůdce pozdějších mrakodrapů? Jakoukoliv myšlenku či snahu o ní bohužel/bohudík přebíjí syrová, nekompromisní akce, jediná to náplň druhé hodiny filmu. Líbila se mi, nepopírám. Líbila se mi natolik, aby zazdila rozhořčení nad kompletní uměleckou impotencí? Snad v některých momentech. 70% Zajímavé komentáře: Lima, RAiken, Madison, mm13, Diamant, curunir, Martinius, Trinculo, Alojs ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Gibsonovy filmy jsou v tom dobrém i špatném slova smyslu velmi prostého charakteru. Vždy je zdobí jednoduchý příběh plný utrpení, krvavého boje za svobodu, vodou omyvatelných modrých barev a hlavně neskrývané inspirace ve spoustě jiných snímků. Apocalypto tak nejdříve připomene Barbara Conana (po kanadsko-mayských žertících je hrdina násilně vytrhnut z rodného prostředí), načež si režisér vezme něco z obětních rituálů Indyho Chrámu zkázy (ty useknuté hlavy lapali mayští občané pod pyramidou jako diváci při homerunu baseballový míček) a uzavře to směsicí Posledního Mohykána (běžecký souboj Jaguáří Tlapa vs. Sokolí Oko by byl jistě ozdobou proslulého amerického atletického mítinku Indiánská tretra), Uprchlíka (skok z vodopádu) a Ramba (na ty pasti neměl koule ani tapír). Naštěstí přímočarý festival středoamerického piercingu a tetování odsýpá tak svižně, že ani nebudete mít spolu s Melem čas dumat nad důvody vnitřního rozvratu vyspělého mayského mraveniště, obzvláště když už před ním vyhodil své kotvy mlsný španělský mravenečník, co hodlá šířit víru a na lepkavý jazyk nalepit nějaké to zlato.. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Když mi bylo 11, přečetl jsem si neuvěřitelně obsáhlou 8-dílnou sérii o Tarzanovi a úplně jsem tomu světu plnému dobrodružství, soubojů a záhadných tvorů propadl. Snil jsem tehdy o tom, že někdo natočí film, který by všechno to kouzlo, dobrodružství, akce a napětí dokázal zviditelnit. Myslím, že Gibson by se takového úkolu zhostil se ctí a bylo by to dokonce úžasné. Potíž je, že Apocalypto se prezentovalo jako reálný příběh z prostředí indiánských kultur předkolumbovské éry a přinejmenším reklama tvrdila, že divák se o těchto kulturách hodně doví. To v žádném případě neplatí. Apocalypto je ve skutečnosti snímek, který používá tohle prostředí jako pouhou kulisu pro velmi jednoduchý akční a docela krvavý příběh o přepadení a vyhlazení jedné vesnice. Takhle indiáni neválčili a ani nežili. Je to nicméně barevné, přiměřeně exotické a rozpohybované. Gibson se mi jeví jako průměrný herec, výborný producent a reklamní mág, ale jako problematický režisér. Bral bych ten film aspoň v té jednoduché akční podobě, kdyby se zároveň byl schopný trochu shodit, jenže se bere příliš vážně, a to mu nemůžu odpustit. Celkový dojem: 65 %. ()

Galerie (100)

Zajímavosti (47)

  • Náklady na výrobu byly zhruba 40 milionů amerických dolarů. (NIRO)
  • Lidské oběti se v klasickém období neodehrávaly jako veřejná představení s proslovy, ale měly charakter skoro komorního obřadu mezi králem a božstvy. (Wences)
  • Mnoho podstatnějších rolí hráli lidé, kteří se nikdy předtím ve filmu neobjevili. (fannah)

Související novinky

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

25.06.2014

Možná si ještě pamatujete, jaké kontroverze mezi českými novináři loni vzduzovaly politické názory Olivera Stona. Letošní ročník nejznámějšího českého filmového festivalu by mohl být podobně… (více)

Gibson už možná nebude režírovat

Gibson už možná nebude režírovat

16.03.2010

Ale až poté, co konečně natočí svůj vysněný projekt. Už jsme o něm psali – půjde o prozatím nepojmenovaný historický velkofilm o Vikinzích, ve kterém by si měl zahrát Leonardo DiCaprio. Zdá se, že to… (více)

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

17.12.2009

Vypadá to, že obojí. Mel je definitivně zpátky, jako herec (napjatě čekáme na zlehka problémový thriller Edge of Darkness) a brzy opět i jako režisér. V březnu se vrátí do Mexika i s většinou štábu,… (více)

Reklama

Reklama